Stanna hemma från skolan för en "medel deppresion"?

Permalänk

Stanna hemma från skolan för en "medel deppresion"?

Hej. Jag har mått allmänt dåligt i ca 2 månader nu, och jag känner att livet är relativt meningslöst (inte självmordsbenägen), har svårt att fokusera på vad som helst. På skolan så har jag ganska bra betyg och ligger långt före i alla ämnen, och då min bästa och enda vänn är inne på sin 4e skolk vecka så känner jag ingen mening alls med att gå på skolan. Jag undrar om ni tycker att det är ok att sjukskriva sig för en "mellan deppresion"?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Avstängd

@MrToxic: Hur har du tänkt att du skall göra för att må bättre under denna sjukskrivning? Enligt min erfarenhet så är det inte så jättebra att vara hemma och grubbla.Den sociala gemenskapen är oftast utvecklande.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Nej det tycker jag inte. Vad skulle bli bättre av att du var hemma? Du skulle bara sjunka djupare och när du väl kommer ur depressionen så kommer du ha det jobbigt för att du halkat efter med skolan. Mitt råd är att kämpa på och prata med psykolog/kurator!

Du klarar det

Permalänk
Medlem

Klart det är okej att sjukskriva sig om man inte mår bra men det är ju ingen permanent lösning på problemet.

Vet du varför du är deprimerad så är det ju bra att börja jobba på det, kanske kontakta någon för att få hjälp etc.

Vad för skola snackar vi om förresten? Gymnasium, högskola?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

@Kujo: 2a året på el utbildningen på gymnasiet.
jag vet inte anledningen till min deppresion, men att vara på skolan utan några vänner är inte så roligt.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Du bör helt klart rådgöra med en läkare, notera läkare och ej psykolog då det om behov finns är dennes uppgift att skicka dig vidare.
Folk på ett forum har ingen koll på hur du mår och hur ditt mående skulle påverkas av att gå eller inte gå i skolan.
Själv har jag en hel del år i skolan som kändes rätt bortkastade då jag bara var närvarande fysiskt.

Permalänk

Jag lider utav grubbleri från och till.
Kan tipsa dig om att snacka med typ skolkuratorn om en KBT behandling!
Funkar faktist att lura hjärnan.
Lycka till

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrToxic:

@Kujo: 2a året på el utbildningen på gymnasiet.
jag vet inte anledningen till min deppresion, men att vara på skolan utan några vänner är inte så roligt.

Vänner finns där man minst anar det.Det finns massor med människor som blir deprimerade,,,ibland för det blir höst och ibland för det blir vår,det är inget konstigt med det. Ibland ställer vi för höga krav på oss själva och det kan göra oss deprimerade för vi inte tror vi duger. Du verkar klara skolans krav med råge..så var stolt över dig själv.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Det är mycket bättre att sysselsätta sig med något än att dra sig hemma. Du kommer garanterat inte komma över depressionen av att inte göra något utan det lär snarare bara bli värre. Ta steget och försök lära känna andra i klassen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@MrToxic: Är det gymnasiet så är det ju lite viktigare att gå. Högskolekurser kan man söka om senare men på gymnasiet så har man ju typ bara 1 chans, om man inte vill gå om ett år då så att säga.

Säg till en lärare att du vill prata med skolkuratorn, dom finns just där för att hjälpa dig.

Att vara på en skola utan vänner kan jag relatera till då jag flyttade mitt i en termin och hamnade i en skola där jag inte kände några och alla redan hade sina umgängeskretsar hårt sammansvetsade. Lyckades också bara skaffa 1 vän på den skolan och det blev också så att gick inte den ena så gick inte den andre till skolan heller. Även om man hade okej betyg så flunkade man ju ändå allt pga närvaron, så att vara borta en längre tid som din vän är rekommenderar jag inte och något jag ångrar idag att jag gjorde.

Men som sagt snacka med skolkuratorn och be dom hjälpa till med en lösning.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Jag fick diagnosen deprimerad (bland många andra..) för flera år sedan och kommer vara det resten av livet.

Att ta en "paus" från allt gör ingenting bättre... tro mig.

Större delen av tiden både medans jag gick skola och efter så satt jag mest bara vid datorn och trodde det skulle bli bättre. Men med tiden så gick det bara utför och till slut så satt man på pottkanten och orkade inte göra något alls.

Det bästa råd jag kan ge är att göra något, prata med någon. Om än du inte vet vad som stör dig för tillfället så kan alltid lite ventilation och reflektion hjälpa på traven.

Pröva göra något utöver det du redan gör, om du känner att du har tid över för det.

Jag började även att gymma som en tok och jag mådde mycket bättre efter ett par månader.

Detta kanske inte hjälper men...

Hoppas det löser sig och kom ihåg... du är aldrig ensam, såvida du inte tillåter det!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Kontakta någon du har förtroende för, någon lärare, skolkuratorn, släkting, polares förälder och snacka om det. Ibland räcker det att få prata av sig lite så känns allt lättare. Det finns folk som känt likadant överallt kring dig och förståelsen och viljan att hjälpa är nog större än vad du kan tänka dig.

Att bara var hemma och göra intet löser inga problem. Att istället ta tag i det kan kännas som att bestiga berg, men det brukar belöna sig ordentligt.

Men ja, prata med någon är det absolut bästa du kan göra.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Hej. Jag har mått allmänt dåligt i ca 2 månader nu, och jag känner att livet är relativt meningslöst (inte självmordsbenägen), har svårt att fokusera på vad som helst. På skolan så har jag ganska bra betyg och ligger långt före i alla ämnen, och då min bästa och enda vänn är inne på sin 4e skolk vecka så känner jag ingen mening alls med att gå på skolan. Jag undrar om ni tycker att det är ok att sjukskriva sig för en "mellan deppresion"?

Gå till kuratorn istället, att sitta hemma blir ingen friskare av.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Depression kan mycket väl vara skäl för sjukskrivning, men likt andra i tråden vill jag ändå hävda att sitta hemma inte är någon lösning. Självklart kan det vara så att du ändå inte lär dig något i skolan pga depression, men passivitet är vad depressionen vill, om man får personifiera den. Detta är dock inte att förväxla med att ta det lugnt, varva ner och liknande för att slippa gå in i väggen.

Gå direkt till vårdcentralen. De kan guida dig rätt. Du kan också söka till psykiatrin direkt, men det finns inga garantier att de har tider över (såvida du inte söker hjälp på psykakuten). Vårdcentralen bör ha kuratorer och allmänläkare som åtminstone kan remittera vidare till psykologihjälp.

Depression är en stigmatiserad sjukdom, men den är att ta på högsta allvar, är en folksjukdom och leder till följdsjukdom (inklusive somatiska).

Någon på skolan bör rentav kunna slussa dig till BUP, barn- och ungdomspsykiatrin. Poängen jag försöker förmedla är att det inte är jätteviktigt vem du går till (kurator, psykolog, psykiatriker, allmänläkare, distriktssköterska) för de alla bör åtminstone ha kompetensen att veta vad de andra har för kompetens. Det kan vara lite rörigt, du kan hamna fel men det bör bli rätt till slut ändå. Lycka till!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du behöver struktur och rutiner i ditt liv, så kommer du nog ut depressionen snart. Börja med att sätta upp fasta tider när du går och lägger dig och stiger upp om dagarna. Prioritera skolarbetet, så du kan roa dig efter det. Även om det är tråkigt, så är det mycket viktigt att du utför det, för det är en sådan enkel prestation, som gör stor skillnad. Börja motionera dagligen, det utsöndrar hormoner som kommer att öka ditt välmående.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

När jag var deprimerad så hjälpte det ofta att typ sova ett helt dygn. Jag vet att många andra inte tycker det hjälper, men det hjälpte för mig.
En annan enkel självhjälp är att träna. Som du säkert vet blir man apatisk av depression, men om du klarar av att aktivera dig tillräckligt för att ta dig iväg och träna eller göra nånting fysiskt, så hjälper det mycket.
Om det framförallt är på vintern du blir deppig så behöver du ljus. Undvik dator på kvällen, och försök vara ute i solljus så mycket som möjligt.
Sen börjar det bli tunt med självhjälpsgrejer. Jag skulle nog inte gå till en kurator, utan jag skulle beställa tid hos sjukvården direkt. Låt dem inte slussa dig till en samtalsterapeut, du behöver antidepressiv medicin (som inte är så effektivt som man kan tro, men som, när man väl hittar rätt medicin och dos, lindrar lite) och/eller kognitiv beteendeterapi.

Mina erfarenheter, andra håller säkert inte med. Hoppas du hittar nåt som funkar för dig.

Permalänk
Inaktiv

Sjukskriva sig depression är inte det enklaste om man ej tillhör rätt grupp. Detta vet jag av egen erfarenhet. Och när farsan hade cancer så fick han höra typ att lite cancer har ingen dött av så fortsätt att jobba tills och efter operationen som vanligt.

Nå eftersom TS så vagt har beskrivit sin situation så är det svårt att ge allmänna råd. För vanliga som är lite trött på livet så är det bästa att hitta någon hobby/utbildning/arbete så att man aldrig ens har tid att fundera på livsfrågor. För de som är mer allvarligt deprimerade, så finns det vårdcentral att söka upp men om man en en man så är det frågan om man får så mycket hjälp?

Nå mitt råd är gå till skolans kurator och rådfråga denna, denna bör härleda dig vidare hur du ska göra och detta bättre än oss som inte vet något om dig. Skolans kurator är nog lite mer medmänsklig än en sönderstressad läkare.

Permalänk
Medlem

@MrToxic: Känner igen mig i det du beskriver, har själv problem med både ångest och till en viss nivå depression (enligt läkare iaf). Min tjej tvingade mig i princip att uppsöka hjälp eftersom att jag bara var hemma och orkade knappt kliva upp på dagarna.

Ett enkelt sätt att gå tillväga är att prata med kuratorn på din skola eller en skolsköterska, vill du inte det kan du logga in på Mina Vårdkontakter (1177) om du har Mobilt BankID, genom tjänsten kan du sedan söka en tid med en sköterska, kurator, psykolog eller vad det är du känner att du behöver.

Att sitta hemma istället för att faktiskt fara till skolan leder ingenstans (inte för mig iaf), utan se till att umgås med någon eller några du känner dig trygg med och försök hitta något du kan göra så du känner att du mår bättre. Hitta en bra serie du vill se på eller något spel du tycker är kul. Se till att sova ordentligt, gå isäng vid 19.00 eller 20.00 om det behövs.

Fråga: Ligger du vaken på nätterna och grubblar? Eller sover du ordentligt? Vet att jag själv ofta ligger vaken i flera timmar om jag känner att jag gjort något onödigt eller dumt under dagen.

//Mvh Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

När jag var deprimerad så hjälpte det ofta att typ sova ett helt dygn. Jag vet att många andra inte tycker det hjälper, men det hjälpte för mig.

Du förväxlar nog depression med vanlig nedstämdhet. Depression är en sjukdom som kräver diagnos och kan inte sovas bort. Det kan hända att andra psykiatriska problem som innefattar nedstämdhet ("deppighet") kan sovas bort, men inte depression. Mycket på samma vis som man inte kan sova bort benbrott eller cancer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du behöver struktur och rutiner i ditt liv, så kommer du nog ut depressionen snart. Börja med att sätta upp fasta tider när du går och lägger dig och stiger upp om dagarna. Prioritera skolarbetet, så du kan roa dig efter det. Även om det är tråkigt, så är det mycket viktigt att du utför det, för det är en sådan enkel prestation, som gör stor skillnad. Börja motionera dagligen, det utsöndrar hormoner som kommer att öka ditt välmående.

Tror du har helt rätt men som ett sidospår det där om träning: Jänkare brukade förtälja för mig hur awesome man skulle börja må om man tränade regelbundet. Mer energi om dagarna, mer livslust. Det enda jag har märkt av träning tre dar i veckan:
-Ganska hårt styrkepass gör att kroppen känns lätt i några timmar efteråt
-Man blir hungrig som en varg upp till två dagar efter
-Hoppar man ett pass kommer en subtil känsla från kroppen, som den hund den är, att något fattas, att det finns energi som inte utnyttjas

Energi om dagarna? För subtilt för att märkas isf
Mer livslust? För subtilt för att märkas såvida man inte räknar att se fram emot att träna.

/Slut på sidospår

->Få in vanan att träna, hur du än vill, börja att springa lite kanske eller crosstrainer;
Struktur och rutiner är bra, den mänskliga hjärnan tycker bättre om gamla traktorspår och tristess än konstant stress och oro, är min personliga erfarenhet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Du förväxlar nog depression med vanlig nedstämdhet. Depression är en sjukdom som kräver diagnos och kan inte sovas bort. Det kan hända att andra psykiatriska problem som innefattar nedstämdhet ("deppighet") kan sovas bort, men inte depression. Mycket på samma vis som man inte kan sova bort benbrott eller cancer.

Problemet med depression, utbrändhet, MS, elallergi etc är att "våra läkare" allmänt inte precis gör några vettiga diagnoser utan de går på eget tycke och beroende på hur bra skådespelare personen är så blir diagnosen därefter.
MS är en av de sjukdomar som borde vara enklast att granska, men det kräver att doktorn reser sig från sin stol för att kunna göra en vettig diagnos. Det är bara att sparka till på benet och en person som säger att den saknar allt vad känsel heter i benet ska då inte känna något, nu kan MS komma att gå. Men om personen är frisk vid varenda läkarbesök så säger det lite om allvarligheten.

Så det jag påstår är att det finns personer som är riktigt deprimerade och de kanske saknar "substanser" där upp som serotonin, noradrenalin och dopamin, men jag tror att gå till läkaren ungefär ger en lika bra diagnos som första bästa kvacksalvare i en naturmedicin butik.
En stor skillnad är att läkare ej är säljare som enbart är ute att sälja så dyra piller som möjligt, samt att de har piller som är vetenskapligt framtaget och staten är med och betalar en stor del av kostnaden.

Nu ska man inte se mitt inlägg som att man ej ska söka hjälp, där jag förespråkar kuratorn för elever. Jag tror dock att alla inom de flesta sjukdomar kan påverka sitt uppfriskande. Inom depression, så sök hjälp få de piller som läkaren ger er, men tro ej att enbart piller hjälper.
Jag själv har käkat Sobril och jag skulle vilja kalla den för sockerpiller, det beror väl på vilka doser? Men enbart tänka positivt och göra roliga saker fungerade bättre för mig. (ja personligt erfarenhet suger)

Permalänk
Skrivet av MBY:

Du förväxlar nog depression med vanlig nedstämdhet.

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Problemet med depression, utbrändhet, MS, elallergi etc är att "våra läkare" allmänt inte precis gör några vettiga diagnoser utan de går på eget tycke och beroende på hur bra skådespelare personen är så blir diagnosen därefter.
MS är en av de sjukdomar som borde vara enklast att granska, men det kräver att doktorn reser sig från sin stol för att kunna göra en vettig diagnos. Det är bara att sparka till på benet och en person som säger att den saknar allt vad känsel heter i benet ska då inte känna något, nu kan MS komma att gå. Men om personen är frisk vid varenda läkarbesök så säger det lite om allvarligheten.

Så det jag påstår är att det finns personer som är riktigt deprimerade och de kanske saknar "substanser" där upp som serotonin, noradrenalin och dopamin, men jag tror att gå till läkaren ungefär ger en lika bra diagnos som första bästa kvacksalvare i en naturmedicin butik.
En stor skillnad är att läkare ej är säljare som enbart är ute att sälja så dyra piller som möjligt, samt att de har piller som är vetenskapligt framtaget och staten är med och betalar en stor del av kostnaden.

Nu ska man inte se mitt inlägg som att man ej ska söka hjälp, där jag förespråkar kuratorn för elever. Jag tror dock att alla inom de flesta sjukdomar kan påverka sitt uppfriskande. Inom depression, så sök hjälp få de piller som läkaren ger er, men tro ej att enbart piller hjälper.
Jag själv har käkat Sobril och jag skulle vilja kalla den för sockerpiller, det beror väl på vilka doser? Men enbart tänka positivt och göra roliga saker fungerade bättre för mig. (ja personligt erfarenhet suger)

Ditt svar är smått obegripligt. På vilket sätt är det ett svar på det jag skrev, att det är skillnad på klinisk depression och tillfällig nedstämdhet?

Visst kan en allmänläkare ställa diagnosen, men det var inte i närheten av min poäng. Utan att vårdcentralen rent allmänt vet hur/var/när en person med ett specifikt problem ska slussas.

Sobril är bensodiazepin och ingen antidepressiv medicin för övrigt. Det är något man får akut mot ångest, tremor eller liknande så du kan inte jämföra det med en adekvat behandling av depression där regelbunden psykiatri- och psykologkontakt ingår. Alla diagnoser har kriterier och vårdpersonal är inte helt fria att ställa vilken diagnos som helst på vilken basis som helst. Men, kom också ihåg att depression är vanligt med ett stort mörkertal. Det finns knappast någon överdiagnostik för depression, tvärt emot vad media då och då skriver.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Du kan inte sova bort depression över en natt, så vad menar du? Antingen talar du inte om depression, eller så har du inte sovit bort den under ett dygn. Dina andra tips var betydligt vettigare och mer evidensbaserade än din sov-anekdot.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Ditt svar är smått obegripligt. På vilket sätt är det ett svar på det jag skrev, att det är skillnad på klinisk depression och tillfällig nedstämdhet?

Inlägget nedanför svarar lite på det.

Skrivet av MBY:

Du kan inte sova bort depression över en natt, så vad menar du? Antingen talar du inte om depression, eller så har du inte sovit bort den under ett dygn. Dina andra tips var betydligt vettigare och mer evidensbaserade än din sov-anekdot.

Depression som folk pratar i allmänhet går att sova bort.
Depression som många blir sjukskriva för likadant. Jag är fullt medveten om vilka taskiga diagnoser som många /de flesta? läkare gör inom detta område.

Det finns dock riktig depression som säkert har ett finare namn och man borde kanske använda detta finare namn för att särskilja dem? Dessa riktiga depressioner har säkert inte ett namn utan flera..

Fast oavsett om man har en "riktig depression" så tror jag att alla piller som idag finns inte hjälper utan det krävs en rejäl insats på flera plan som ofta handlar om att förändra ens livssituation. Med detta menar jag inte som Scientologerna påstår, utan man ska självklart käka de piller som läkarna tilldelar personen och söka den psykologhjälpen som de kan få.

*edit*
Detsamma gäller utbränd, jag vet flera utbrända och sjukskrivna som under sin utbrändhet åker på semester utomlands, har stora fester och anordnar. Medans ens annan som inte på något sätt är utbränd är för slut för att ens gå på en bio.
Observera att jag ej påstår att man ej kan vara utbränd utan jag kritiserar läkarnas diagnoser med vad jag upplever de ställer dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Jag själv har käkat Sobril och jag skulle vilja kalla den för sockerpiller, det beror väl på vilka doser? Men enbart tänka positivt och göra roliga saker fungerade bättre för mig. (ja personligt erfarenhet suger)

Beror på person också. Fick Sobril när jag hade "lite" panik över att rycka tand första gången. Jag höll på att falla ihop pga att pillret gjorde det 10ggr värre. Har personligen alltid mått sämre utav allt inom den genren av "medicin". Funkade bättre att tillkalla sin inre knäppgök, och intala sig att det inte var någon fara. Och ja.. Det var det ju inte
Tänka positivt och sådant kommer man helt klart långt på. Annars kan jag också tipsa om något distraherande. Kör själv lite spel på luren i form av matematik, japanska bokstäver, eller liknande, på tid. Brukar fungera rätt bra när man känner att det blir lite mycket, samtidigt som man gör något vettigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Beror på person också. Fick Sobril när jag hade "lite" panik över att rycka tand första gången. Jag höll på att falla ihop pga att pillret gjorde det 10ggr värre. Har personligen alltid mått sämre utav allt inom den genren av "medicin". Funkade bättre att tillkalla sin inre knäppgök, och intala sig att det inte var någon fara. Och ja.. Det var det ju inte
Tänka positivt och sådant kommer man helt klart långt på. Annars kan jag också tipsa om något distraherande. Kör själv lite spel på luren i form av matematik, japanska bokstäver, eller liknande, på tid. Brukar fungera rätt bra när man känner att det blir lite mycket, samtidigt som man gör något vettigt.

Jag har också hört olika saker om dessa piller. Min åsikt är att man vare sig ska underskatta eller överskatta dem.
Och när man har en "bra" sjukvård så ska man söka upp den och få den bästa hjälp som vårt samhälle kan erbjuda, allt annat är idiotiskt.
Såna dära kvacksalvare i naturbutiker som enbart är ute att sälja så dyr och exotiska piller som mycket avråder jag ifrån.

Så det TS ska göra är att söka upp kuratorn, men samtidigt på egen hand förbättra sin situation. T.ex. skaffa en hobby som man får umgås med jämnåriga.

Permalänk

Min erfarenhet är att läkare är bra på att ställa diagnos även när det det gäller psykiska sjukdomar. Så tveka inte att söka professionell hjälp om du känt dig nedstämd en längre tid!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Jag har också hört olika saker om dessa piller. Min åsikt är att man vare sig ska underskatta eller överskatta dem.
Och när man har en "bra" sjukvård så ska man söka upp den och få den bästa hjälp som vårt samhälle kan erbjuda, allt annat är idiotiskt.
Såna dära kvacksalvare i naturbutiker som enbart är ute att sälja så dyr och exotiska piller som mycket avråder jag ifrån.

Så det TS ska göra är att söka upp kuratorn, men samtidigt på egen hand förbättra sin situation. T.ex. skaffa en hobby som man får umgås med jämnåriga.

Jo, det är rätt delade åsikter. Beror nog också på att inte alla är så väl informerade om när det ena och andra är lämpligt.

Jag har svårt för att predika att söka hjälp. Är personligen "strong silent type", så jag får ingen hjälp pga att jag ser helt normal ut, även vid panikattack, lite blek bara Lagom kul när man mår piss och får den där "pfft" reaktionen. Men men, jag överlever och kan lösa det, så vatter hell.
Är av helt motsatt uppfattning när det kommer till hur vår sjukvård funkar. Det må vara billigt att söka och få hjälp, men om den är bra vet jag inte.. Ska dock inte dra den diskutionen allt för långt. Den funkar ju väldigt bra för väldigt många.

Hobby och umgås håller jag dock helt med om. Samma med fysisk aktivitet, det gör mycket nytta. Behöver inte vara träning, även något så simpelt som att dansa fungerar rätt bra.

Egentligen så är allt bättre än att sitta och hoppas på att det löser sig. Är allt dåligt, gör det bra.. Lättare sagt än gjort, men så är verkligheten, om man inte har problem med utsöndring av hormoner eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det är helt okej att vara sjukskriven för depression, sålänge du arbetar med att finna roten till det onda som får dig stt må dåligt.

Att enbart gå hemma lär inte lösa något. Du kommer under sjukskrivningen få gå på möte med terapeut/psykolog och få ssri. Observera att medicinen enbart ska användas som ett verktyg i din behandling mot depressionen och är inte en permanent lösning.

Hitta dina hjärnspöken och bekämpa dem, lör dig verktygen och må bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.