Sätta upp Bahnhof IP-telefoni i befintligt nätverk

Permalänk
Medlem

Sätta upp Bahnhof IP-telefoni i befintligt nätverk

Hej

Jag vill koppla in Ip-tele (moln-baserade växel) från Bahnhof av typen Yealink T42G . I IP-telefonen finns en inbyggd switch så att man kan använda befintliga tp-kabel vid varje klientdator. Jag har för tillfället en edgerouter er-x och testat med port forwading för de portar bahnhof kräver för att Ip-tele ska funka.
Jag får det inte att fungera, när jag försöker ringa ut från Yealinken står det SIP Cause 403 forbidden.
Har läst på flera olika forum om edgeroutern och den verkar lite bökig att att ställa in korrekt. Är det någon som har något tips?

Bifogar en enkel skiss på hur nätverket är uppsatt i dagsläget.
DHCP och DNS delas ut av windows 2012 servern och DHCP är avstängt på Routern.
Allt annat på nätverket fungerar bra och har gjort så i flera år. Vi har 6st klientdatorer, server och blivande 6st Ip-telefoner + ett par skrivare mm som är kopplat på samma LAN.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är ute och snurrar lite på område jag inte behärskar alls, men... vet du vad felet är?
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Using-SIP-ALG/td-p/1198...
SIP passthrough/ALG -> off, kanske (som på enklare routrar och enklare telefonlösningar)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nu kanske jag är ute och snurrar lite på område jag inte behärskar alls, men... vet du vad felet är?
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Using-SIP-ALG/td-p/1198...
SIP passthrough/ALG -> off, kanske (som på enklare routrar och enklare telefonlösningar)

Mmm, sip krånglar ofta, om du har någon form av applikations filtrering/IPS i routern så testa slå av inspection på SIP trafik/paket.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Har testat detta. Funkar tyvärr inte...

Permalänk
Medlem

Skulle problemet kunna vara att jag har DHCP och DNS server på på servern och inte routern?

Jag testade att sätta ip-telefonen i DMZ på mitt hemnätverk och det funkar ju bra, så inget fel på ip-telefonen eller inställningar mot Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Nu har jag stängt av inspection IPS filtrering och SIP ALG och det funkar.

Nu har jag port forwarding på berörda portar till en telefon, hur skall jag göra för att öppna portar till flera telefoner, ip adresser? Kanske inte alls skall använda port forwading utan lägga upp regler i brandväggen?