Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Melding Plague

Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Kort efter domen mot Tele2 döms teleoperatören Telia till att lämna ut personuppgifter för svenska fildelare, till vilka kravbrev på mellan 2 000 och 3 000 kronor ska skickas ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sveriges rättsystem är patetiskt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att jag ej har något större förtroende på domstolen. Om någon har använt ens internet, telefon, whatever till att göra brottsliga saker. Ska man då tvingas straffas för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet är att jag ej har något större förtroende på domstolen. Om någon har använt ens internet, telefon, whatever till att göra brottsliga saker. Ska man då tvingas straffas för detta?

Någon ska betala. Vem, skiter filmbolagen i.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ja, det finns möjlighet att bestrida, och ta det till rätten, men hur många gör det? Har gemene man verkligen ekonomiska muskler, tid, och förtroende för det svenska rättssystemet nog till sådant? Det är tyvärr enklare och utan osäkerhetsfaktorer att vika sig för utpressningen och betala.

*snip* /mod

Onödiga otrevligheter
Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

De får ju inte lagra data längre, bara att gå på den linjen och radera allt de eventuellt har lagrat. Eller?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vadå ska man bara betala nått konstigt krav brev höger och vänster?
Är det ens lagligt ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

De kommer skicka ut det, de kommer få in tillräckligt på de som inte vågar annat än att betala. Finns inte en chans att de kommer dra någon som bestrider fakturan inför domstol.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte om det egentligen är rätta lösningen. Anarki på nätet tror jag inte är så bra trots att det kan kännas lockande för en del...
Men om det nu är ett problem för operatörerna att de kan begära ut uppgifterna så är det väl bara att sluta datalagra och slänga sina loggar? Tele2 har ju tagit frågan till EU och frågat om Sverige får tvinga operatörerna att datalagra och det fick Sverige tydligen inte tvinga sina operatörer att göra i nuvarande form.
Såattteee... lösningen är ju rätt lättillgänglig om så önkskas känns det som.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tur man använder VPN och en ISP som bryr sig. (Bahnhof <3 )

Permalänk
Medlem

Om det i Norge räknas sm hotbrev så borde man väl kunna anmäla företaget som skickar ut breven för olaga hot?

Hade varit spännande ifall de fick tillbaka 8000 anmälningar om hot.

Permalänk
Avstängd

Själv råkade jag se en Lars von Trier-film helt lagligt härom året och har sedan dess haft svårt att sova samt att fokusera på tråkiga arbetsuppgifter i längre utsträckning. Jag är övertygad om att detta har med filmen att göra och hävdar bestämt att jag bör få ersättning för psykiskt lidande och förlorad arbetsinkomst. :stämningOTW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Tur man använder VPN och en ISP som bryr sig. (Bahnhof <3 )

De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dunder:

De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.

Du menar 12 timmar loggad IP?
MM jo tjena få igenom dom loggarna inom tid.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Thomaseron: Precis. Förstår att bolagen måste följa ett domslut. Men då ska dom också följa domslut på att dom inte får lagra data.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar 12 timmar loggad IP?
MM jo tjena få igenom dom loggarna inom tid.

Är det verkligen bara 12h de sparar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av griid:

Är det verkligen bara 12h de sparar?

Yes dom gick ner från 24 timmar.
Dom har bara 12 timmar för man måste ha lite för felsöknings syfte och lite annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tvelander:

Du menar 12 timmar loggad IP?
MM jo tjena få igenom dom loggarna inom tid.

Nej, jag menar att lämna ut de uppgifter som Telia tvingas lämna ut. Det borde varit ganska uppenbart utifrån kontext.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

De får ju inte lagra data längre, bara att gå på den linjen och radera allt de eventuellt har lagrat. Eller?

Skrivet av Cyberz:

Vadå ska man bara betala nått konstigt krav brev höger och vänster?
Är det ens lagligt ?

Detta undrar jag med, eftersom Sweclockers nämner att man sagt i danmark att det är "rena hotbreven" och man därför sagt att man inte ska betala det tramset, undrar verkligen om det är lagligt att skicka ut hotbrev som det verkar tolkas som, det i sig tycker jag man borde granska i domstol.

Plus det med den nya EU domen att det är olagligt att lagra så som den Svenska domstolen dömde att man skulle göra, så undrar jag också om man inte helt enkelt kan skita i deras "begäran" då dem inte borde ha några uppgifter att ge ut.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dunder:

Nej, jag menar att lämna ut de uppgifter som Telia tvingas lämna ut. Det borde varit ganska uppenbart utifrån kontext.

Hur ska dom lämna ut IP loggar om dom inte finns kvar efter att dom fått beslut om att det skall delas ut?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nu vet jag inte om det egentligen är rätta lösningen. Anarki på nätet tror jag inte är så bra trots att det kan kännas lockande för en del...
Men om det nu är ett problem för operatörerna att de kan begära ut uppgifterna så är det väl bara att sluta datalagra och slänga sina loggar? Tele2 har ju tagit frågan till EU och frågat om Sverige får tvinga operatörerna att datalagra och det fick Sverige tydligen inte tvinga sina operatörer att göra i nuvarande form.
Såattteee... lösningen är ju rätt lättillgänglig om så önkskas känns det som.

Precis! men detta nämns inget om. Tele2 döms att lämna ut uppgifter som de slutat logga. Vad händer då? Eller har de kvar uppgifterna iaf?

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag menar att lämna ut de uppgifter som Telia tvingas lämna ut. Det borde varit ganska uppenbart utifrån kontext.

Men de har inget att lämna ut. Det är poängen.

Finns att läsa mer hur Bahnhof jobbar som tydligen inte andra ISPer jobbar.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Permalänk
Medlem

herregud kan jag få byta till fiber hos bahnhof already?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorgligt.
Fibern dras in på fredag, Bahnhof-abb. 12 sekunder senare.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Forsgren:

Men de har inget att lämna ut. Det är poängen.

Finns att läsa mer hur Bahnhof jobbar som tydligen inte andra ISPer jobbar.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor...

Ja, men det är en annan fråga och hur Telia ställer sig där vet jag inte. Det är ju ingen revolutionerande teknik bara Bahnhof har möjlighet att använda direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

För oss med comhem gäller detta:
"Till rättighetsinnehavare, endast efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik, kan namn/adress avseende IP-nummer komma att lämnas ut. Utlämnande av uppgifter i sådant fall kräver beslut av domstol samt tillräcklig bevisning."

Detta borde ju då betyda att fram tills comhem dras upp i rätten är vi säkra?
Fast det är väl bara en tidsfråga innan det är dags.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yes dom gick ner från 24 timmar.
Dom har bara 12 timmar för man måste ha lite för felsöknings syfte och lite annat.

Oj, jag som trodde att Bahnhof tappade användare, men så kanske inte är fallet längre. Dags att slå till på en aktiepost

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Otur för folk som inte har möjligheten att välja ISP.
Telia lagrar verkligen allt och sitter på det länge, kundens integritet är inget som prioriteras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper_83:

Precis! men detta nämns inget om. Tele2 döms att lämna ut uppgifter som de slutat logga. Vad händer då? Eller har de kvar uppgifterna iaf?

Intressant! Här är kommer vi in på hårklyveri som spelar roll.
Det tele2 frågat efter var inte om de fick sluta lagra uppgifter utan de frågade om sverige kunde tvinga dem till att lagra uppgifter.
Utfallet blev att sverige inte kan tvinga dem till detta.
Huruvida tele2 har kvar uppgifterna eller ej är alltså inte något man kan dra slutsatser från. Det enda vi kan säga är att EU inte är nöjda med Sveriges tvång att datalagra med nuvarande omfång.
Får operatörerna datalagra om de själva vill enligt svensk lagstiftning? Bra fråga, det är inte utrett.

En trolig gissning är att tele2 inte byggde om den infrastruktur som de installerade under närmsta timman efter att domen blev offentliggjord utan det tar säkert lite tid att koppla ur. En följdfråga är huruvida de får slänga de uppgifter som de dömts att dela med sig av. Det är inte så självklart att de får dumpa de uppgifterna.

Möjligt att det inte går heller, men kanske kan operatörerna iaf sluta datalagra om de vill nu. Det där är för svårt juridiskt så det är väl mer en idé än någon teori om hur jag tror det fungerar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Uu tur man byter till Bahnhof när man flyttar.

Dom lär seriöst ha fått en skaplig kundökning efter deras PR

Visa signatur