Köpa mobil på blocket - ang. garantin

Permalänk
Medlem

Köpa mobil på blocket - ang. garantin

Hej

Ska köpa en mobil på blocket. Han som säljer, har fortfarande garanti på produkten. Mobiltelefonen köptes på komplett.se och kvittot fås med.

Till frågan - Om fel uppstår på produkten och det är dags för att ta del utav garantin, hur går jag vidare då? Kvittot står ju liksom på hans namn, alla hans uppgifter står på själva kvittot (pdfen) som han fick via mail. Ska man kontakta komplett.se? Eller räcker det med det kvitto jag får utav honom? Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hej

Ska köpa en mobil på blocket. Han som säljer, har fortfarande garanti på produkten. Mobiltelefonen köptes på komplett.se och kvittot fås med.

Till frågan - Om fel uppstår på produkten och det är dags för att ta del utav garantin, hur går jag vidare då? Kvittot står ju liksom på hans namn, alla hans uppgifter står på själva kvittot (pdfen) som han fick via mail. Ska man kontakta komplett.se? Eller räcker det med det kvitto jag får utav honom? Vad hade ni gjort?

spelar ingen roll vad som står på kvittot, garantin gäller.
är du nervös skriver ni ett separat kvitto mellan er två.
(det bör man göra i vilket fall som helst)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

spelar ingen roll vad som står på kvittot, garantin gäller.
är du nervös skriver ni ett separat kvitto mellan er två.
(det bör man göra i vilket fall som helst)

Mjaaa, se här: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/garantier-ofta-var...

Fast kanske har ändrats från 2011, skall kika lite...

DU har rätt! "Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss."
https://www.komplett.se/kundservice/om-komplett/foersaeljning...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så beror det på affären. Vissa accepterar ett garantiärende så länge du har kvitto medan andra kräver att kvittot står i ditt namn. Det är ingen lag på detta så vitt jag vet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Något som vet hur det gäller hos cdon? Säljaren påstår att det är cdon och inte komplett.se, han såg fel lol

Permalänk
Medlem

Beror väl vilken telefon det är?
Sony är bara och skicka in till deras egna verkstad. Dom bryr sig inte om vem som köpt den eller var.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wpox:

Hej

Ska köpa en mobil på blocket. Han som säljer, har fortfarande garanti på produkten. Mobiltelefonen köptes på komplett.se och kvittot fås med.

Till frågan - Om fel uppstår på produkten och det är dags för att ta del utav garantin, hur går jag vidare då? Kvittot står ju liksom på hans namn, alla hans uppgifter står på själva kvittot (pdfen) som han fick via mail. Ska man kontakta komplett.se? Eller räcker det med det kvitto jag får utav honom? Vad hade ni gjort?

Att ge ut garanti är frivilligt och det är olika villkor från olika tillverkare som gäller för när garantin är giltig. Det du behöver göra är att kolla med tillverkaren hur de hanterar garantiärenden för din produkt och om garantin följer med vid ägarbyte. I villkoren listas vanligen vem som ska hantera vad och under vilka förhållanden.
Det här kan ibland bli lite förvirrande för butiker kan exempelvis lova att hjälpa till med garantiärenden i andrahandsköp och det fungerar säkerligen väl trots att en tillverkare i sina garantivillkor sagt att man inte kan göra så. Alltså parter som inte borde vara involverade i vad som gäller som exempelvis butiken komplett ger utökade rättigheter som sträcker sig längre än vad tillverkarna av produkten utlovar.
Så vad butikerna utlovar kan också vara av relevans och värt att kolla upp.

Hur är det med lagskyddet då? Ja vi har i Sverige reklamationsrätt enligt konsumentköplagen som gäller i tre år (inte samma sak som garanti). Reklamationsrätten följer inte med i vid andrahandsförsäljning. Man har alltså inte rätt att kräva något här enligt lag. En del butikskedjor går ändå med på det här med reklamation vid andrahandsaffärer men det är ett frivilligt åtagande och vilken kedja som stödjer detta i skrivande stund är svårt att kolla med exakthet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag skulle göra det bästa att skita i begagnat och köpa en telefon jag har råd med som är ny och man slipper alla dom problemen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Beror väl vilken telefon det är?
Sony är bara och skicka in till deras egna verkstad. Dom bryr sig inte om vem som köpt den eller var.

LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag skulle göra det bästa att skita i begagnat och köpa en telefon jag har råd med som är ny och man slipper alla dom problemen

Varför lägga extra, när man kan få en för halva priset? Dessutom är mobilen endast använd 1 vecka.

Permalänk
Medlem

Enligt Cdons villkor:
"9. Garanti och reklamation
9.1 Vissa av Säljarens varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis. Du kan hitta villkor för Samarbetsparters eventuella garantier på deras respektive villkorssida."

Kan slutsatsen bli att, om jag nu som andraköpare har det kvitto som den första köparen fick vid köpet, får ta del utav garantin?

Edit:
"Kundens" anses jag vara en kund om jag har kvittot som andrahandsköpare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wpox:

Enligt Cdons villkor:
"9. Garanti och reklamation
9.1 Vissa av Säljarens varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis. Du kan hitta villkor för Samarbetsparters eventuella garantier på deras respektive villkorssida."

Kan slutsatsen bli att, om jag nu som andraköpare har det kvitto som den första köparen fick vid köpet, får ta del utav garantin?

Edit:
"Kundens" anses jag vara en kund om jag har kvittot som andrahandsköpare?

Nej. Den slutsatsen är inte riktigt rätt. Grantibeviset är en grundförutsättning för att få använda sig av garantin. Huruvida du uppfyller tillverkarens villkor för garantin kan du bara se i villkoren för garantin som du hittar på tillverkarens hemsida.
Du måste alltså kolla på vad garantin innefattar specifikt om du vill veta vad som gäller för andrahandsköpare. CDON har inte svaret på detta.

Jag rekommenderar att läsa mitt tidigare inlägg i tråden för lite mer klarhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Enligt Cdons villkor:
"9. Garanti och reklamation
9.1 Vissa av Säljarens varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis. Du kan hitta villkor för Samarbetsparters eventuella garantier på deras respektive villkorssida."

Kan slutsatsen bli att, om jag nu som andraköpare har det kvitto som den första köparen fick vid köpet, får ta del utav garantin?

Edit:
"Kundens" anses jag vara en kund om jag har kvittot som andrahandsköpare?

Du är inte kunden. Kunden är den person som ingått avtalet. Det är möjligt att de tillåter överlåtande, men eftersom det inte uttryckligen står det, så är det inget du kan anta (det är som sagt inget som krävs av lagen). Du får helt enkelt ringa och fråga (om svaret är ja, be att få det skriftligt!).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman90:

Du är inte kunden. Kunden är den person som ingått avtalet. Det är möjligt att de tillåter överlåtande, men eftersom det inte uttryckligen står det, så är det inget du kan anta (det är som sagt inget som krävs av lagen). Du får helt enkelt ringa och fråga (om svaret är ja, be att få det skriftligt!).

Ringa till tillverkaren that is. Garantivillkoren står tillverkaren för. Inte butiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

CDON har väl en kundsupport? De borde veta vad som gäller hos dom.

Permalänk
Medlem

Varför sitta och fråga här? Kontakta CDON och fråga vad som gäller. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Varför sitta och fråga här? Kontakta CDON och fråga vad som gäller. Svårare än så är det inte.

Kanske finns någon som vet? Har redan kontaktat CDON, måste vänta 48h.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wpox:

Varför lägga extra, när man kan få en för halva priset? Dessutom är mobilen endast använd 1 vecka.

jag litar oftast för lite på människor för att köpa begagnat och avstår häldre lite prestanda mot oanvänt och säljer man en telefon även om det är på en gång så skulle jag tänkt att den säljs av en orsak sen får man rätt bra mobiler för små pengar så jag hade siktat på nytt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ringa till tillverkaren that is. Garantivillkoren står tillverkaren för. Inte butiken.

Nja, så behöver inte alls vara fallet. Det är ganska vanligt att butiken lämnar garantier. Till exempel Elgiganten lämnar 1 års garanti (med vissa undantag för vissa förbrukningsvaror). Oavsett vilket så brukar ju butiken kunna svara på vad som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blomman90:

Nja, så behöver inte alls vara fallet. Det är ganska vanligt att butiken lämnar garantier. Till exempel Elgiganten lämnar 1 års garanti (med vissa undantag för vissa förbrukningsvaror). Oavsett vilket så brukar ju butiken kunna svara på vad som gäller.

Yeah. Good point

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

Hej

Ska köpa en mobil på blocket. Han som säljer, har fortfarande garanti på produkten. Mobiltelefonen köptes på komplett.se och kvittot fås med.

Till frågan - Om fel uppstår på produkten och det är dags för att ta del utav garantin, hur går jag vidare då? Kvittot står ju liksom på hans namn, alla hans uppgifter står på själva kvittot (pdfen) som han fick via mail. Ska man kontakta komplett.se? Eller räcker det med det kvitto jag får utav honom? Vad hade ni gjort?

Var försiktig med köp från blocket. Har en polare som köpte en ny telefon på blocket, säljaren gav han kvitto och telefon vid köp. Efter några månader så gick luren sönder, Tele2 butiken kollade på kvittot och sa att det var fejk (massor med felstavningar etc). Då förlorade han garantin för telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Var försiktig med köp från blocket. Har en polare som köpte en ny telefon på blocket, säljaren gav han kvitto och telefon vid köp. Efter några månader så gick luren sönder, Tele2 butiken kollade på kvittot och sa att det var fejk (massor med felstavningar etc). Då förlorade han garantin för telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska skriva ett köpekontrakt vid sidan om. Pacta sunt servanda.