Intel satsar på självkörande bilar – förvärvar Mobileye för 137 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Spårbunden trafik är i princip redan automatiserat med signalsystemen och som helhet är allt så effektivt att det inte finns särskilt mycket att vinna på att plocka bort föraren. [...]

Slutna spårsystem som "tunnelbanor" är ofta automatiserade idag, såsom Köpenhamnsmetron.

Samtidigt sitter stockholms tunnelbana med system baserat på endast reläer från 50-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om man gör av med 1000 kr per dag, har man slösat bort en miljard på 2740 år.

Eller 5700kr i timmen i 20 år

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

15.3 miljarder dollar för att köpa ett företag, sedan en satsning på hela 250 miljoner dollar!
Förstår inte riktigt avvägningarna.

Intels budget för R&D var förra året runt 12,5 miljarder dollar, så de skulle kunna ha höjt den rejält under några år för deras satsning på självkörande bilar, med det hade tagit tid att komma ikapp (och det är heller inte säkert att de skulle göra det) och det hade också med all säkerhet inneburit att de hade hamnat i ett antal patentstvister. Istället så går de in med vad de lägger ner totalt i R&D under 15 månader för att köpa ett existerande företag som har kunskap och, ännu viktigare, patent.

Satsningen på 250 miljoner dollar kan ju jämföras med vad Mobileye:s budget för R&D var förra året, 65 miljoner dollar, så Intels satsning är ungefär 4 ggr så stor. Gissar att Intel kommer att öka satsningen på området med tiden, men att bara direkt vräka pengar över det skulle troligtvis bara leda till avtagande avkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samtidigt sitter stockholms tunnelbana med system baserat på endast reläer från 50-talet.

Reläsystem är stabila som faen, enda problemet är att det är svårt att få tag på reservdelar. Inget som görs idag håller, speciellt inte på järnvägen. Sist jag var där (2010) körde pendeltågen (X60) Windows 2000...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Dom gillar att spendera miljarder på sånt här men behövs tekniken egentligen, vad är nyttan? Vill man verkligen att bilen kör sej själv och klarar teknologin att bedöma faror vid sidan av vägen som passerande vilt eller lekande barn på gångbanan bredvid, eller kunna göra korrekta undanmanövrar för tappade saker på vägbanan? Klarar systemet av att anpassa sej till vinterväglag med snöstråk och obefintliga väg referenser som övertäckta mitt och sidlinjer?

Och vem är skyldig till olycka om man kör på någon/någonting... du eller datorn som körde? AI kanske kan göra självkörande vägfordon till säker realitet men vi är inte där ännu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Mer än Minecraft, Ocolus Rift och Star Wars tillsammans. Jag hade aldrig ens hört talas om Mobileye. Inte min telefon heller för den ville rättstava till mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mer än Minecraft, Ocolus Rift och Star Wars tillsammans. Jag hade aldrig ens hört talas om Mobileye. Inte min telefon heller för den ville rättstava till mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ter väl sig lite halvnaturligt att företag som är underleverantörer samt inte riktar sig direkt till konsumenter också är relativt okända för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Dom gillar att spendera miljarder på sånt här men behövs tekniken egentligen, vad är nyttan? Vill man verkligen att bilen kör sej själv och klarar teknologin att bedöma faror vid sidan av vägen som passerande vilt eller lekande barn på gångbanan bredvid, eller kunna göra korrekta undan manövrar för tappade saker på vägbanan? Klarar systemet av att anpassa sej till vinter väglag med snöstråk och obefintliga väg referenser som övertäckta mitt och sid linjer?

Och vem är skyldig till olycka om man kör på någon/någonting... du eller datorn som körde? AI kanske kan göra självkörande vägfordon till säker realitet men vi är inte där ännu.

Autopiloten i bilarna ska ses som ett hjälpmedel snarare än att du kan sova vid ratten. Tanken är att föraren fortfarande tittar på vägen och är beredd att ta över om det behövs. Man får nog snarare se det som en utveckling av farthållaren som även ser till att bilen hålls kvar på vägen och kör dit man ska på ett trafiksäkert sätt. Du som förare har fortfarande fullt ansvar, såvida du inte kan bevisa att autopiloten gjort en väldigt dum manöver antar jag.

Efter dödsolyckan med Teslan som for in i en lastbil pratas det om att göra så att föraren måste bevisa för bilen att denne är uppmärksam på vägen och inte sitter och gör annat hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Autopiloten i bilarna ska ses som ett hjälpmedel snarare än att du kan sova vid ratten. Tanken är att föraren fortfarande tittar på vägen och är beredd att ta över om det behövs. Man får nog snarare se det som en utveckling av farthållaren som även ser till att bilen hålls kvar på vägen och kör dit man ska på ett trafiksäkert sätt. Du som förare har fortfarande fullt ansvar, såvida du inte kan bevisa att autopiloten gjort en väldigt dum manöver antar jag.

Efter dödsolyckan med Teslan som for in i en lastbil pratas det om att göra så att föraren måste bevisa för bilen att denne är uppmärksam på vägen och inte sitter och gör annat hela tiden.

Just nu är det så som du säger.

Jag hävdar att människor kommer att förbjudas att framföra fordon inom 30 år garanterat. Troligtvis inom 20 år. Kanske tidigare.

Tekniken utvecklas snabbare och snabbare.

I övrigt förstår jag inte motståndare till autonoma bilar som argumenterar för att AI-bilar kan krocka. Ja... troligtvis kan AI-bilar också råka ut för olyckor då och då. Men människor råkar ut för olyckor HELA TIDEN. Människor krockar hela tiden. Människor kör som idioter hela tiden.

Om alla bilar är autonoma vet också alla dessa bilar var alla andra bilar i närheten befinner sig ner till centimetern samt vilken riktning och hastighet de har. Du kommer att kunna åka runt i din autonoma bil i 200+ km/h utanför städerna utan problem. Om en bil uppmärksammar en älg vid en väg vet också alla andra bilar i närheten detta några ms senare. Om din autonoma bil upptäcker en älg lite för sent (den kanske lurade bakom ett träd) kan den inleda en optimal undanmanöver på en ms (eller vad latensen i systemet är) där den mänskliga föraren som lyssnar på musik, smsar, pratar med passagerare, stoppar in en prilla, tänker på middagen, surfar på sweclockers på mobilen osv reagerar först efter att älgen inträtt i kupén.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Då finns det kanske ett litet hopp om att slippa DRL-idioter mitt i natten/dålig belysning, bilarna använder blinkers (och korrekt), parkerar på rätt sida av vägen med mera?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hjälpsam

Kommer att bli mycket mindre olyckor och mycket bättre flyt i trafiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Biometri anses av många vara en hörnpelare i autonoma fordon.

vad jag vet har biometri inte med autonoma system att göra även om teknikerna kommer antagligen att införas ungefär samtidigt.

Biometri är på gång för att hjälpa till med identifiering av förare och passagerare så att rätt inställningar kan göras (som att ställa in stolen innan du sätter dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Dom gillar att spendera miljarder på sånt här men behövs tekniken egentligen, vad är nyttan? Vill man verkligen att bilen kör sej själv och klarar teknologin att bedöma faror vid sidan av vägen som passerande vilt eller lekande barn på gångbanan bredvid, eller kunna göra korrekta undanmanövrar för tappade saker på vägbanan? Klarar systemet av att anpassa sej till vinterväglag med snöstråk och obefintliga väg referenser som övertäckta mitt och sidlinjer?

Och vem är skyldig till olycka om man kör på någon/någonting... du eller datorn som körde? AI kanske kan göra självkörande vägfordon till säker realitet men vi är inte där ännu.

Svaret på alla dina frågor förutom sista är "ja". Jag skulle definitivt lita mycket mer på att advancerade algoritmer med skön beräkningskraft kan bedöma, och undvika, faror vid vägen mycket bättre än vad jag kan bakom ratten. Kanske inte idag, men om 10-20 år så absolut.

I dagens läge är det ingen svår fråga: Du som förare är skyldig, punkt. I framtiden får vi se om det ansvaret överförs från föraren till biltillverkaren, men idag är det ingen tvekan om vem som har ansvaret, även hos de som kör Tesla bilar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Dom gillar att spendera miljarder på sånt här men behövs tekniken egentligen, vad är nyttan? Vill man verkligen att bilen kör sej själv och klarar teknologin att bedöma faror vid sidan av vägen som passerande vilt eller lekande barn på gångbanan bredvid, eller kunna göra korrekta undanmanövrar för tappade saker på vägbanan? Klarar systemet av att anpassa sej till vinterväglag med snöstråk och obefintliga väg referenser som övertäckta mitt och sidlinjer?

Och vem är skyldig till olycka om man kör på någon/någonting... du eller datorn som körde? AI kanske kan göra självkörande vägfordon till säker realitet men vi är inte där ännu.

Fn. kan dagens system inte bedöma potentiella faror (vilket är en av anledningarna till att systemet inte kommer att kunna aktiveras i vissa lägen/områden). Att upptäcka och reagera en fara är bilen ofta redan bättre på.

Volvocars och några andra biltillverkare har deklarerat att så fort nödvändiga lagändringar gjorts kommer de ta ansvaret för olyckor som sker när bilen är i autonomt-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Just nu är det så som du säger.

Jag hävdar att människor kommer att förbjudas att framföra fordon inom 30 år garanterat. Troligtvis inom 20 år. Kanske tidigare.

Tekniken utvecklas snabbare och snabbare.

I övrigt förstår jag inte motståndare till autonoma bilar som argumenterar för att AI-bilar kan krocka. Ja... troligtvis kan AI-bilar också råka ut för olyckor då och då. Men människor råkar ut för olyckor HELA TIDEN. Människor krockar hela tiden. Människor kör som idioter hela tiden.

Om alla bilar är autonoma vet också alla dessa bilar var alla andra bilar i närheten befinner sig ner till centimetern samt vilken riktning och hastighet de har. Du kommer att kunna åka runt i din autonoma bil i 200+ km/h utanför städerna utan problem. Om en bil uppmärksammar en älg vid en väg vet också alla andra bilar i närheten detta några ms senare. Om din autonoma bil upptäcker en älg lite för sent (den kanske lurade bakom ett träd) kan den inleda en optimal undanmanöver på en ms (eller vad latensen i systemet är) där den mänskliga föraren som lyssnar på musik, smsar, pratar med passagerare, stoppar in en prilla, tänker på middagen, surfar på sweclockers på mobilen osv reagerar först efter att älgen inträtt i kupén.

/hulle.

Det vore fantastiskt om eller när vi kommer dit. Lite som i filmen I, Robot. Slippa alla problem och köer som uppstår pga dåliga förare som gör konstiga saker. Frågan är dock om alla tillverkare kommer att komma överens om standarder som gör att vi skulle hamna där.

Permalänk
Hjälpsam

Ta bara exemplen med;
1. En långsamgående kö som du närmar dig snabbt.
2. En fotgängare försjunken i sin smartphone som kliver ut rakt framför bilen.
3. Ett korkat djur som kliver ut framför bilen.
4. En korkat bilist som kör ut på huvudvägen framför dig.

I alla dessa fall finns det redan i dag automatiska system som bromsar för fullt, dessa reagerar betydligt snabbare än vad du gör.
Bara där kan man ofta undvika olyckor helt eller minska skadorna rejält.
Nästa steg är automatisk inbromsning och undanmanöver.
Detta är framtiden.

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Utveckla gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att han är ironisk...

Visst är biometri intressant för fordonsindustrin men det har ju absolut ingenting med själva framförandet att göra.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Kan ju i princip avskaffa butiker också när autonoma bilar kan köra runt och leverera varor. Varför ska jag släpa mig ned till en butik om en autonom bil kan köra från ett lager på några kronor eldrift och leverera i princip till dörren eller min garageuppfart ? Inga personalkostnader, inga butikskostnader, bara ett jättelikt lager och en parkering.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att jag missar något; självkörande system finns väl redan?
Autopiloten i flygplan, självlandande plan.
Varför denna hype?
Inser inte alla att om vi övergår till självkörande vägfordon kommer antalet dödsolyckor på vägarna att sjunka kraftig, och att själv köra sin bil kan slå mycket hårt på försäkringen...

Det som oroar mig är Intel och Nvidia, hårdvaruleverantörer, i ett område som till mesta del handlar om mjukvara. Försöker de skaffa sig monopol i området innan det ens är ett område?
På sin höjd kan de försena introduktionen av självkörande fordon i 20-25 år, den tid det tar för patent att bli "fria".

Permalänk
Medlem

"Intel satsar på mänskligheten - Skänker 137 miljarder kronor till svältande barn i tredje världen"...

Hade vart nåt...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

De är rätt på det. Självkörande fordon kommer ta över så mycket de bara kan! Hoppas jag får mitt körkort snabbt nu så man hinner köra lite innan man förbjuds till det....

Skrivet av P-son78:

"Intel satsar på mänskligheten - Skänker 137 miljarder kronor till svältande barn i tredje världen"...

Hade vart nåt...

Naivt tankesätt. De pengarna hade gått till mat, infrastruktur och korrumperade politiker. Folk i tredje världen hade gjort ännu fler barn som hade svultit så det hade inte löst ett dugg.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]