Permalänk
Avstängd

Host file problem

Lyckas inte min host file att fungera normalt. (har testat ipconfig /flushdns)
Tex 0.0.0.0 sweclockers.com fungerar inte (testat 127.0.0.1 också)
Jag lyckades med en adress, då fick jag köra med två space mellan 0.0.0.0 och adressen.
Men tex sweclockers.com har jag inte lyckats med än (fungera inte med två space mellan)

Gjorde ett test med samma OS (Windows 10 x64 med senaste updates) i en virtuell pc och då fungerade allt som det skulle.

Någon som har koll på detta?

Edit: host är sparat som "fil" så det är inga problem där.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Så länge du håller dig ifrån * och localhost ska det nog gå bra med precis vad som helst?
Vad vill du göra / uppnå?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Så länge du håller dig ifrån * och localhost ska det nog gå bra med precis vad som helst?
Vad vill du göra / uppnå?

Fattar inte riktigt. Jag vill kunna blockera webbsidor.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Fattar inte riktigt. Jag vill kunna blockera webbsidor.

Då är du antagligen i helt fel verktyg eller tänker fel. Däremot så *går* det att göra så genom att peka ut fel... exempelvis peka aftonbladet.se till 1.1.1.1 men låt bli 0.0.0.0 och 127.0.0.1 (dom är special)

//edit sedan windows xp (om jag minns rätt) så finns föräldrakontroll där det här täcks in, så... beroende på vad du vill göra finns det antagligen bättre verktyg än att rent hardcore peka runt hostnamn. Du pekar om hela domäner och inte bara webbsidor liksom

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Då är du antagligen i helt fel verktyg eller tänker fel. Däremot så *går* det att göra så genom att peka ut fel... exempelvis peka aftonbladet.se till 1.1.1.1 men låt bli 0.0.0.0 och 127.0.0.1 (dom är special)

Har i år gjort samma sak, kört 0.0.0.0 adress via host och det har fungerar bra.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Har i år gjort samma sak, kört 0.0.0.0 adress via host och det har fungerar bra.

Ja men då så, kör hårt!
Du tänker fel, är i fel verktyg och det finns bättre lösningar. Men om det fungerar (whatever floats your boat), kör hårt. Men bli inte ett skit förvånad när ditt "tänk" inte fungerar som det ska, för du har fel.

Läs det här: https://en.wikipedia.org/wiki/0.0.0.0

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Ja men då så, kör hårt!
Du tänker fel, är i fel verktyg och det finns bättre lösningar. Men om det fungerar (whatever floats your boat), kör hårt. Men bli inte ett skit förvånad när ditt "tänk" inte fungerar som det ska, för du har fel.

Läs det här: https://en.wikipedia.org/wiki/0.0.0.0

Jo du har rätt, jag brukar inte blockera hemsidor jag tänker fel..
Det är inte hemsidor jag brukar blockera.
Har suttit i säkert 10 timmar med en rad andra problem, säkert därför jag är extra trög.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo du har rätt, jag brukar inte blockera hemsidor jag tänker fel..
Det är inte hemsidor jag brukar blockera.
Har suttit i säkert 10 timmar med en rad andra problem, säkert därför jag är extra trög.

Byt till precis vad som helst utom 0.0.0.0 eller 127.0.0.1 och 127.0.0.2 (eller hela 127.x nätet om vi ska vara extrema). Inga dubbla mellanslag, inga andra saker... det är bara dom där adresserna som du ska hålla dig ifrån. 0.0.0.0 kan defaulta (sorry) till default gateway och i det andra fallet få för sig att använda sig själv som proxy när du surfar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men hur testade du och såg att det inte fungerade?

Permalänk
Medlem

Posta en bild på mappen där din hostfil ligger och innehåller i din hostfil så ska vi nog lösa det.
Det är inga som helst problem att använda 127.0.0.1 eller 0.0.0.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Dum fråga, men hur testade du och såg att det inte fungerade?

Ändringar i hostfilen slår igenom direkt, trumfar dns-cache.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Posta en bild på mappen där din hostfil ligger och innehåller i din hostfil så ska vi nog lösa det.
Det är inga som helst problem att använda 127.0.0.1 eller 0.0.0.0.

Klassiker att det strular, om du riktar det mot surf.
Som sagt, byt verktyg... begränsa åtkomst till webbsidor så använder man andra verktyg.

Men visst, snöa in på det här ni bara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Klassiker att det strular, om du riktar det mot surf.
Som sagt, byt verktyg... begränsa åtkomst till webbsidor så använder man andra verktyg.

Men visst, snöa in på det här ni bara.

Jag har då aldrig stött på problem med det. Kört mot 0.0.0.0 och 127.0.0.1 och det fungerar utmärkt.
Men dela gärna med dig istället för att dumförklara folk. Det hjälper väl ingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ändringar i hostfilen slår igenom direkt, trumfar dns-cache.

Möjligt, men har haft problem med nslookup när jag behövt göra tillfälliga ändringar och jag verkar inte vara ensam om det:

http://serverfault.com/questions/698058/nslookup-not-using-ho...
http://serverfault.com/questions/95036/what-can-cause-a-dns-l...

Därför tänkte jag at det kunde vara intressant att veta vilken metod som används för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Möjligt, men har haft problem med nslookup när jag behövt göra tillfälliga ändringar och jag verkar inte vara ensam om det:

http://serverfault.com/questions/698058/nslookup-not-using-ho...
http://serverfault.com/questions/95036/what-can-cause-a-dns-l...

Därför tänkte jag at det kunde vara intressant att veta vilken metod som används för att testa.

Jo? Du har inte läst hjälpen till verktyget möjligtvis?
"nslookup does not use hosts file"

Så, det är inte förvånande att ni är ett par stycken som haft problem med hostfiler och nslookup. Det är förvånande att ni tror att det ska fungera öht.

//edit - du läste inte ens tråden du länkade? Det är det första svaret //edit2- eller så menade du att TS kört med nslookup i felsökning och missade inlägget med "Jag vill kunna blockera webbsidor" och därmed att det är över http.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T