Strömavbrott -nu funkar inte internet alls

Permalänk
Medlem

Strömavbrott -nu funkar inte internet alls

Hej

Hade ett strömavbrott för ungefär 12 timmar sedan som varade runt 10min. När strömmen kom tillbaka fungerade ej internet.

Jag kör stationär dator (Windows 10) med sladd (dock funkar ej wifi heller). Leverantör är Banhof. Router är en D-link.

Jag ringde Banhof och gjorde en del felsökning. Testade att frångå routern, med sladd rätt in i väggen, och då hittar den inget nätverk alls, och det är en röd symbol över nätverkssymbolen på Windows. Testade annan kabel, samma problem. Testade starta om router, även resetta den, löste ej problemet.

Banhof har ingen driftstörning i mitt område och han på kundtjänst tog uppgifter men hade ingen uppenbar lösning på problemet. Aldrig varit med om detta innan, och kan alltså inte hitta något problem på min egen utrustning. Det är som att nätverket inte existerar längre. Det finns inget att koppla upp sig mot.

Tacksam för hjälp, är okunnig i ämnet så fråga om det är nåt!

Permalänk

@pinne25:

Bor du i lägenhet?
Det är inte så bara att det hänt något mellan Banhofs fiber in till er och ditt uttag?
T.ex att fastighetens switch som ska leverera ethernet till dig inte funkar?
Gått sönder, säkring eller jordfelsbrytare som löst ut i fastighetens lokal för sprdignigen av nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterf:

@pinne25:

Bor du i lägenhet?
Det är inte så bara att det hänt något mellan Banhofs fiber in till er och ditt uttag?
T.ex att fastighetens switch som ska leverera ethernet till dig inte funkar?
Gått sönder, säkring eller jordfelsbrytare som löst ut i fastighetens lokal för sprdignigen av nätverket?

Japp, bor i lägenhet. Kan mycket väl vara något sådant, det är ett hus från 60-70 talet. Vad gör jag i så fall? Vem är ansvarig, banhof eller hyresvärden (bostadsbolaget)

Det konstiga är att det inte finns nåt nätverk ALLS. Det är ingen skillnad på att ha kabeln i uttaget jämfört med inne i en gammal majsburk. Det finns alltså inget internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pinne25:

Japp, bor i lägenhet. Kan mycket väl vara något sådant, det är ett hus från 60-70 talet. Vad gör jag i så fall? Vem är ansvarig, banhof eller hyresvärden (bostadsbolaget)

Det konstiga är att det inte finns nåt nätverk ALLS. Det är ingen skillnad på att ha kabeln i uttaget jämfört med inne i en gammal majsburk. Det finns alltså inget internet

Skickades från m.sweclockers.com

fråga dina grannar om dom har internet kanske?

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

låter som en switch gått sönder i huset

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinne25:

Japp, bor i lägenhet. Kan mycket väl vara något sådant, det är ett hus från 60-70 talet. Vad gör jag i så fall? Vem är ansvarig, banhof eller hyresvärden (bostadsbolaget)

Det konstiga är att det inte finns nåt nätverk ALLS. Det är ingen skillnad på att ha kabeln i uttaget jämfört med inne i en gammal majsburk. Det finns alltså inget internet

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså inte ens länk i kabeln?

Permalänk

har du en annan dator att testa med? så vi utesluter eventuellt att felet är med din dator?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinne25:

Japp, bor i lägenhet. Kan mycket väl vara något sådant, det är ett hus från 60-70 talet. Vad gör jag i så fall? Vem är ansvarig, banhof eller hyresvärden (bostadsbolaget)

Det konstiga är att det inte finns nåt nätverk ALLS. Det är ingen skillnad på att ha kabeln i uttaget jämfört med inne i en gammal majsburk. Det finns alltså inget internet

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om det nu är fel på utrustningen som är kopplad till ditt vägguttag, så är det väl inte särskilt konstigt att du inte ser något nätverk ALLS? Finns det inget på andra sidan så finns det inte. Men samtidigt tycker man ju att ISPn borde kunna pinga denna utrustning för att se om det finns kontakt eller ej. Så du kanske borde ta en vända till med Bahnhof. Sedan är det hyresvärden som gäller.