Permalänk
Medlem

RMA Corsair HX1000i?

Hej!

Jag ska försöka sammanfatta mitt ärende:

Min dator började "blådumpa" och boota om spontant. Testade bl.a en annan PSU utan framgång, varpå jag skickade in MOBO/CPU/RAM till Komplett.se där det var inköpt.

De konstaterar att MOBO var ok men att CPU och RAM var kass, så fick nya.
När jag fått grejerna igen så monterar jag ihop och kan konstatera att det fungerar med "default inställningar" i BIOS, detta med ursprungliga PSU'n som är en HX1000i. När jag sedan aktiverar XMP-profilen för att överklocka lite lätt, precis så som jag alltid har kört så bootar den om direkt och går sen inte att starta normalt. Jag misstänkte att det trots allt var moderkortet så felanmäler till Komplett.se IGEN, och ber dem denna gången att testa minnena/MOBO med XMP. De hittar inga fel, så jag får tillbaka grejerna.
Jag testar då en annan PSU, samma PSU som jag testade att byta till första gången, och då fungerar allt som det skall, så då säger all logik att min HX1000i PSU inte är riktigt frisk.
Jag har kontaktat Komplett.se och de ville först kolla med Corsair om det var något de skulle ta i, eftersom den ju fungerar med "default inställningar" men inte med XMP. Detta var i fredags, 17/2, kollade med dem idag (21/2) och de har fortfarande inte fått svar.

Går det att påverka ärendet?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

@bandite: Såg ett inlägg om detta för någon dag sedan, visade sig att Nätaggregatet var kasst, ska se om jag hittar inlägget så länkar jag det i mitt svar.

Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465288-jag-tror-mitt-moderkort-ar-en-cpu-mordare

Hittade inlägg
Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro: Det är min tråd! Försöker få någon att byta ut PSU'n, återstår att se om det blir Komplett eller Corsair som drar det kortaste strået.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

@bandite: Hej! Förlåt jag la inte märke till skaparen av tråden! Får hoppas detta löser sig, brukar oftast vara svårare att få kontakt med Corsair istället för återförsäljare I de flesta fall.

Lycka till!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av bandite:

Hej!

Jag ska försöka sammanfatta mitt ärende:

Min dator började "blådumpa" och boota om spontant. Testade bl.a en annan PSU utan framgång, varpå jag skickade in MOBO/CPU/RAM till Komplett.se där det var inköpt.

De konstaterar att MOBO var ok men att CPU och RAM var kass, så fick nya.
När jag fått grejerna igen så monterar jag ihop och kan konstatera att det fungerar med "default inställningar" i BIOS, detta med ursprungliga PSU'n som är en HX1000i. När jag sedan aktiverar XMP-profilen för att överklocka lite lätt, precis så som jag alltid har kört så bootar den om direkt och går sen inte att starta normalt. Jag misstänkte att det trots allt var moderkortet så felanmäler till Komplett.se IGEN, och ber dem denna gången att testa minnena/MOBO med XMP. De hittar inga fel, så jag får tillbaka grejerna.
Jag testar då en annan PSU, samma PSU som jag testade att byta till första gången, och då fungerar allt som det skall, så då säger all logik att min HX1000i PSU inte är riktigt frisk.
Jag har kontaktat Komplett.se och de ville först kolla med Corsair om det var något de skulle ta i, eftersom den ju fungerar med "default inställningar" men inte med XMP. Detta var i fredags, 17/2, kollade med dem idag (21/2) och de har fortfarande inte fått svar.

Går det att påverka ärendet?

Hejsan!

Jag fick höra om något liknande via Komplett, så gissar det handlar om samma ärende. Har dom återkopplat till dig?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan!

Jag fick höra om något liknande via Komplett, så gissar det handlar om samma ärende. Har dom återkopplat till dig?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Hej Johan,

Komplett har godkänt returen och jag har skickat in PSU'n, så allt är i sin ordning.

Mvh
Christian

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av bandite:

Hej Johan,

Komplett har godkänt returen och jag har skickat in PSU'n, så allt är i sin ordning.

Mvh
Christian

Hej Christian,

Vad bra!

Hör av dig hur det går.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan