Permalänk
Inaktiv

Ny låt, feedback?

Hej!

Jag har nu gjort klart min låt "Whatever".

Den är gjord med mycket känsla och har en story bakom varje ton.

Den kanske inte faller alla i smaken, men jag vill gärna ha feedback på helheten, hur den låter, är den intressant, osv.

https://soundcloud.com/whitelinemusic/whatever

Där har ni den!

Om ni tycker om den får ni gärna lämna en like & reposta!

Ha en grym fredag!

Permalänk
Medlem

Tjenare. kul å göra musik!
Fint i början med "eko clap"
Jag känner att det distinkta ljudet som börjar vid 1min skulle haft ett lite bredare(fylligare) ljud, att man pannar dubbelt eller har något litet eftersläp på det.
Man kan leka med någon "fade"i övergångarna, att få den hackande. kan ju göra det intressant.
Man vet vad man förväntar sig, och blir nöjd när man hör det.
Vissa börjar leka med std melodin i slutet. Då man printat in melodin i örat den första delen av låten.
Annars så är det en fin slinga ljud, men fin melodi
Fortsätt med detta.
Man blir ju sugen! Vad använder du för något program :D?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Gillart! hade bara kunnat va lite djupare bas i mitt tycke keep it up

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tawen:

Tjenare. kul å göra musik!
Fint i början med "eko clap"
Jag känner att det distinkta ljudet som börjar vid 1min skulle haft ett lite bredare(fylligare) ljud, att man pannar dubbelt eller har något litet eftersläp på det.
Man kan leka med någon "fade"i övergångarna, att få den hackande. kan ju göra det intressant.
Man vet vad man förväntar sig, och blir nöjd när man hör det.
Vissa börjar leka med std melodin i slutet. Då man printat in melodin i örat den första delen av låten.
Annars så är det en fin slinga ljud, men fin melodi
Fortsätt med detta.
Man blir ju sugen! Vad använder du för något program :D?

Tja! Visst är det. Tack för feedbacken. Absolut, själva prodden (mixning/mastering) är min största utmaning just nu, men man lär sig sjukt mycket med tiden så även om det säkert finns trick för att få det att låta ännu fetare, så kommer det med tiden!

Tack tack! Haha, grymt! FL studio just nu, men är mer Logic-kille så väntar väl på att inkassera en Mac/Hackintosh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

Gillart! hade bara kunnat va lite djupare bas i mitt tycke keep it up

Tack man! Absolut, i slut-touchen så satt jag och reglerade basen för att anpassa den för både hörlurar, högtalare, telefon t.ex. Det är svårt att hitta en perfekt balans genom de olika elementen (enligt mig), tack igen!

Permalänk
Medlem

@anon145934: Lätt något jag hade kunnat lyssna på! Det enda jag inte riktigt gillar är basen runt 20s. Tycker den gör ont i öronen typ, men det problemet har jag men många låtar

Annars var den riktigt bra rakt igenom! Speciellt den sista biten

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theo0019:

@Nios: Lätt något jag hade kunnat lyssna på! Det enda jag inte riktigt gillar är basen runt 20s. Tycker den gör ont i öronen typ, men det problemet har jag men många låtar

Annars var den riktigt bra rakt igenom! Speciellt den sista biten

Jag förstår vad du menar! De ska va lite bas i grejjerna, annars äre jö ingen fest!!! Haha. Tack så hemskt mycket!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Jag förstår vad du menar! De ska va lite bas i grejjerna, annars äre jö ingen fest!!! Haha. Tack så hemskt mycket!:)

Om det inte är för mycket begärt skulle jag vara jätte tacksam om du kunde lägga upp den på Spotify. Blir lite lättare att ha alla låtar där

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theo0019:

Om det inte är för mycket begärt skulle jag vara jätte tacksam om du kunde lägga upp den på Spotify. Blir lite lättare att ha alla låtar där

Det är inte för mycket begärt och den är påväg och landar där nästa vecka Lova att ge mig en lyssning där med då Whiteline - Whatever.

Permalänk
Medlem

Inte så tokigt!

Tycker dock det är lite mycket reverb och digitizer effekter överlag. Tycker själv det hade kunnat varit bättre om pianot i början var rent och "crisp", och sedan kan man ha det som kontrast mot reverb och bas. När man lägger reverb på allt så blir det lätt lite grötigt. Försök sedan jobba in en tydligare refräng eller avsnitt man känner igen, då känner sig den mänskliga hjärnan trygg och får något att förhålla sig till. Det är lättare att "gilla" sången, den blir lite mera "catchy".

Kolla lite på Radioactive

Väldigt rent och crispt akoustiskt intro och sedan fläskar man på med bas och annat. Notera också att dom leker rätt mycket med pauser mellan olika intrument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Det är inte för mycket begärt och den är påväg och landar där nästa vecka Lova att ge mig en lyssning där med då Whiteline - Whatever.

Självklart!

EDIT: Påminn gärna oss när den kommer ut

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Gillar! men då man inte sysslar med musik så har jag inte så mycket att feedbacka eller tipsa om, Det var en skön låt helt enkelt

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Inte så tokigt!

Tycker dock det är lite mycket reverb och digitizer effekter överlag. Tycker själv det hade kunnat varit bättre om pianot i början var rent och "crisp", och sedan kan man ha det som kontrast mot reverb och bas. När man lägger reverb på allt så blir det lätt lite grötigt. Försök sedan jobba in en tydligare refräng eller avsnitt man känner igen, då känner sig den mänskliga hjärnan trygg och får något att förhålla sig till. Det är lättare att "gilla" sången, den blir lite mera "catchy".

Är med på vad du menar! Gällande uppbyggnaden så har jag inte tänkt särskilt kontroversiellt då jag tröttnat lite på standarden, så försökte köra på något mer "utanför ramarna". Grejjen är att det är en smaksak med, hade alla tyckt samma så hade det inte blivit särskilt kul att lyssna på musik. Försöker absolut inte försvara mig på något sätt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lineri:

Gillar! men då man inte sysslar med musik så har jag inte så mycket att feedbacka eller tipsa om, Det var en skön låt helt enkelt

Tack så jättemycket! Det är en superbra kommentar då det kan vara så enkelt att man antingen gillar den, och kan tänka sig lyssna på den, eller också inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av theo0019:

Självklart!

EDIT: Påminn gärna oss när den kommer ut

Hej! Låten finns ute nu! Här är länken: https://open.spotify.com/album/6xIU9d4lRazfar3NU9LqqX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Tack! Jag ska kolla in den

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Skön låt med snygga röstsamplingar (antar jag?) och detaljer... harklingen är klockren! Tycker mixen känns väldigt ren och fin.

Lite sent för produktionstips men det handlar mest om tycke och smak. Du har gjort din grej och gjort det bra! Skulle önska att få höra något mer skitigt i samma stil, lite våtare trumset, djupare bas etc.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha lite mer spark i basen och mindre rullande/fadande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av candybag:

Skön låt med snygga röstsamplingar (antar jag?) och detaljer... harklingen är klockren! Tycker mixen känns väldigt ren och fin.

Lite sent för produktionstips men det handlar mest om tycke och smak. Du har gjort din grej och gjort det bra! Skulle önska att få höra något mer skitigt i samma stil, lite våtare trumset, djupare bas etc.

Tack så jättemycket för feedbacken! Absolut, kan hålla med!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Jag skulle gärna vilja ha lite mer spark i basen och mindre rullande/fadande.

Tack så mycket (Y)