Vilket grafikkort har påverkat mest genom historien?

Permalänk
Avstängd

Vilket grafikkort har påverkat mest genom historien?

För mig personligen var det väl Voodoo som verkligen ändrade hur jag såg på PC-gaming, men egentligen borde det väl vara några av konsolkorten på den tiden som ändrade hela marknaden. Kanske var det Nintendo 64?

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Voodoo hade polaren och grafiken var grym! Så jag köpte Voodoo 2 ett par månader senare.

Bara spelat N64 spel på PC med "Voodoo" kort men konsolerna var rätt mycket mer begränsade i prestanda och funktionalitet.

N64 hade väl bättre grafik, PS1 så ju inte direkt vackert ut i jämförelse med en PC med Voodoo på den tiden.

Permalänk
Medlem

Såhär på rak arm har jag svårt att komma på en värdigare vinnare än Voodoo

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Räknas MMX instruktionerna? För med dem började spel-eran på PC på riktigt.

Annars Voodoo 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog slå ett slag för PlayStation också, den hjälpte till att få den sortens grafik mainstream även om jag älskade mitt första 3DFX-kort, ett Sapphire Voodoo var det har jag för mig..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ja jag får nog sälla mig till skaran som valt Voodoo-korten.
Älskade mitt Voodooo 2 som gav riktigt bra prestanda i de gamla fps-spelen på den tiden.

Permalänk
Avstängd

Lite kul är det ju att de som faktiskt revolutionerade en hel genre, tappade precis allt bara några år senare. Frågan är ju om vi verkligen ser full fart på utvecklingen idag, eller som det har tonats ner för att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga 3dfx/voodoo. Har fortfarande kvar kartongen till mitt gamla Orchid Righteous 3D, tråkigt nog har själva kortet följt med nån gammal dator bort

Permalänk
Medlem

Helt klart Voodoo som påverkat mest av korten för mig.
Jag tror inte det är full fart på utvecklingen och speciellt inte på cpu sidan om man tittar på intels, sedan sandybridge kom så har dom inte gjort stora förbättringar i prestanda mot vad dom gjort innan så det ska bli intressant om det blir lite fart nu när amd äntligen fått något på g.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Voodoo utan tvekan.

Edit: har det kvar

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Orchid Righteous 3D var ju det som fick Lara att se ut som Samantha Fox i Tombraider tycker iaf mitt minne.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

3dfx Voodoo. Körde med ett 6Mb själv, sen blev det uppgradering till Voodoo2 efter det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Första Geforce.
Det var första kortet som visade att konceptet att låta en separat processor hantera grafiken fungerade.
Det hade tidigare gjorts i liten begränsad omfattning i bl.a. Amiga, men Geforce 256 var första kortet som verkligen flyttade över grafikrenderingen till kortet.
Alla 3d-kapabla grafikkort använder den approachen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Första Geforce.
Det var första kortet som visade att konceptet att låta en separat processor hantera grafiken fungerade.
Det hade tidigare gjorts i liten begränsad omfattning i bl.a. Amiga, men Geforce 256 var första kortet som verkligen flyttade över grafikrenderingen till kortet.
Alla 3d-kapabla grafikkort använder den approachen nu.

Ah, du menar hardware transform and lightning?
(https://en.wikipedia.org/wiki/Transform,_clipping,_and_lighti...)
... dvs att flytta geometriberäkningarna för 3d-grafiken till kortet istället för att bara använda 3d-grafikkortet för att rita trianglarna... (som med Voodookorten tex)
N64:an gjorde det "först" på tv-spelen tror jag, men jepp Geforce var först på PC-sidan
Det var absolut ett signifikativt steg framåt - bra att det uppmärksammas här

...

Det är lite udda att jämföra med just Amiga dock? Amiga hade väl inte mer än viss grundläggande 2d acceleration med blitter och sprites? Känns som nått helt annat, som är svårt att jämföra med hardware T&L.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Voodoo alla tider.
Skillnaden var som natt och dag med Voodoo.
Voodoo 2 var en värdig uppföljare.

Speciellt var det markanta reläljudet när kortet aktiverades

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

3dfx/Voodoo, ingen annan uppgradering har märkts lika tydligt

Permalänk
Medlem

Voodoo alla dagar, och det var inte lite spännande när Voodoo 2 kom ut på marknaden heller.

Permalänk
Medlem

Vad gäller lite mer moderna kort så säger jag radeon 9800PRO och Geforce 8800GTS. De korten höll ju sig riktigt länge samt gav en rejält steg uppåt när de kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan ju bara vara Voodoo, hade ett Orchid Righteous 3D, det enda andra man kan tänka är väl när det kom VGA grafik, så man inte bara hade monocrome eller CGA typ, men det var ju inte riktigt på samma sätt något nytt kort.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Var ju uppenbarligen inte direkt någon tävling om det.. All hail Voodoo

Permalänk
Medlem

Två kort som absolut påverkat historien då de ledde övergången från text-only till pixelbaserad grafik på PCn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Color_Graphics_Adapter
https://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_Graphics_Card

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

två st Voodoo 2 kort attan såna körde jag med länge dom låg fint till länge .
Fick sätta kylkroppar på dom när jag hare athlon xp 1000 sen ha moddad sli drivrutin till dom så dom haka på i spelen Hade underbar och snabb grafik i typ cs 1,6 198 . 200 fps

fick ta bort dom när man måste ha win xp och Microsoft sluta med stöd för win 98 se

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om man bortser från IBM MDA, som väl sägs vara det första dedikerade grafikkortet, och således introducerade hela konceptet, så får jag också delvis stämma in i Voodoo-kören. Voodoo ledde till ett paradigmskifte vad det gäller spelgrafik, och kan väl sägas vara någon slags urfader till det vi har idag. Visst fanns det försök till 3D-acceleration tidigare, men det var förhållandevis tafatt, och aldrig någon primär funktion.

En ännu viktigare brytpunkt tycker jag dock är Geforce 256. Skulle vilja kalla det för det första moderna grafikkortet, i och med att man med det uppnått vad grafikkort är idag, en komplett och dedikerad enhet som praktiskt taget utför alla grafikrelaterade uppgifter, och i stort klarar sig helt utan hjälp från annan hårdvara. Dagens grafikkort är förvisso oändligt mycket kraftfullare, och tillför ytterligare funktioner, men grundkonceptet är fortfarande detsamma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Voodoo var förstås väldigt betydelsefullt. Körde ett par Voodoo2 i SLI ett tag där. Men även TNT-korten innebar en stor förändring i min mening då man fick bra 3D-accelerering parat med 2D-grafik. Kyro-korten hade också kunnat bli något med deras annorlunda approach till rendering, men prestandan räckte inte till trots detta. Intressant i alla fall.

Permalänk
Medlem

Voodoo 1 (första 3D-acceleratorn till PC)
Geforce (1) första riktiga GPUn med T&L
Sen funderar jag på om man kan välja lite olika kort ur olika DirectX generationer.
Har en del favoriter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies