Två internetuppkopplingar ett lokalt nätverk?

Permalänk
Medlem

Två internetuppkopplingar ett lokalt nätverk?

Jag bor ihop med en polare i ett hus, vi har var sin router med var sitt mobila bredband och en NAS som vi vill dela på. Jag vill alltså få min internetuppkoppling från min egen router och han vill få sin internetuppkoppling från sin egen router men vi vill samtidigt ha ett gemensamt lokalt nätverk med en NAS. Hur löser man detta på enklast sätt?

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem

Enklast är väl om ni delar på ett bredband om ni ändå ska dela NAS.

Annars måste ni routa trafiken vilket beror helt och hållet på om era routers stödjer det.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Jag bor ihop med en polare i ett hus, vi har var sin router med var sitt mobila bredband och en NAS som vi vill dela på. Jag vill alltså få min internetuppkoppling från min egen router och han vill få sin internetuppkoppling från sin egen router men vi vill samtidigt ha ett gemensamt lokalt nätverk med en NAS. Hur löser man detta på enklast sätt?

Genom att ha ett LAN med två gateways (routrar).

Konfigurera era routrar så att de har samma nät (192.168.1.0/24) på LAN men med olika adresser (.1 resp .2), stäng även av dhcp i den ena routern. Koppla därefter ihop dem med en sladd.

Om du vill gå ut till internet via Router1 anger du (statisk/manuell konf) .1 som gateway i din dator.
Om du vill gå ut till internet via Router2 anger du .2 som gateway i datorn.

Permalänk
Medlem

Har NASen två LAN-portar? Dra då en sladd från vardera router/switch till NASen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Enklast är väl om ni delar på ett bredband om ni ändå ska dela NAS.

Annars måste ni routa trafiken vilket beror helt och hållet på om era routers stödjer det.

Jo det hade ju funkat om mobilt bredband inte har så låg datamängd...

Skrivet av madtop:

Genom att ha ett LAN med två gateways (routrar).

Konfigurera era routrar så att de har samma nät (192.168.1.0/24) på LAN men med olika adresser (.1 resp .2), stäng även av dhcp i den ena routern. Koppla därefter ihop dem med en sladd.

Om du vill gå ut till internet via Router1 anger du (statisk/manuell konf) .1 som gateway i din dator.
Om du vill gå ut till internet via Router2 anger du .2 som gateway i datorn.

Tack! Ska testa detta!
Edit: Har testat detta nu och det fungerade klockrent. Tackar!

Skrivet av Mr_Lazy:

Har NASen två LAN-portar? Dra då en sladd från vardera router/switch till NASen

Nej, tyvärr inte.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Edit: Har testat detta nu och det fungerade klockrent. Tackar!

Tänk bara på att de enheter som inte explicit har konfat R2 som gateway kommer gå ut via R1.
Dvs om/när någon kopplar upp sig via dhcp kommer den trafiken alltid att gå ut över routern som kör dhcp.

Det kommer fortfarande att fungera men surf-potten i R1 kommer att drabbas av trafik från "okonfigurerade" enheter. Inte ett tekniskt problem utan mer ett ekonomiskt: vem betalar för gäster och okonfigurerde enheter?

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom det som redan påpekats så kan det kräva manuell konfigurering av dhcpservrarna.
De flesta hemmaroutrar förstår RIP https://sv.wikipedia.org/wiki/Routing_Information_Protocol och kanske är det enklast att placera nasen på ett eget nät.
Man får nog experimentera lite för att kolla vad som är möjligt att konfa upp för om det är operatörsutdelare routrar ni har är de nog låsta på nått sätt och det är dumt att direkt förutsätta att de kan användas som router till nått som är mer avancerat än det operatören tillhandahåller så det kanske krävs att man skaffar egna nätverksprylar som tillåter att man kan konfa dem fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Tänk bara på att de enheter som inte explicit har konfat R2 som gateway kommer gå ut via R1.
Dvs om/när någon kopplar upp sig via dhcp kommer den trafiken alltid att gå ut över routern som kör dhcp.

Det kommer fortfarande att fungera men surf-potten i R1 kommer att drabbas av trafik från "okonfigurerade" enheter. Inte ett tekniskt problem utan mer ett ekonomiskt: vem betalar för gäster och okonfigurerde enheter?

Ja precis det förstår jag men den trafiken är nog försumbar.

Skrivet av mrqaffe:

Förutom det som redan påpekats så kan det kräva manuell konfigurering av dhcpservrarna.
De flesta hemmaroutrar förstår RIP https://sv.wikipedia.org/wiki/Routing_Information_Protocol och kanske är det enklast att placera nasen på ett eget nät.
Man får nog experimentera lite för att kolla vad som är möjligt att konfa upp för om det är operatörsutdelare routrar ni har är de nog låsta på nått sätt och det är dumt att direkt förutsätta att de kan användas som router till nått som är mer avancerat än det operatören tillhandahåller så det kanske krävs att man skaffar egna nätverksprylar som tillåter att man kan konfa dem fritt.

Det funkade bra. Ingen av oss kör med det medföljande skräpet från operatören utan vi har köpt egna routrar med plats för simkort.

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förutom det som redan påpekats så kan det kräva manuell konfigurering av dhcpservrarna.
De flesta hemmaroutrar förstår RIP https://sv.wikipedia.org/wiki/Routing_Information_Protocol och kanske är det enklast att placera nasen på ett eget nät.
Man får nog experimentera lite för att kolla vad som är möjligt att konfa upp för om det är operatörsutdelare routrar ni har är de nog låsta på nått sätt och det är dumt att direkt förutsätta att de kan användas som router till nått som är mer avancerat än det operatören tillhandahåller så det kanske krävs att man skaffar egna nätverksprylar som tillåter att man kan konfa dem fritt.

Men min lösning är inte avancerad. Det enda som krävs är att du kan byta ip-adress på LAN-sidan samt stänga av dhcp i en av routrarna, den andra routern behöver man inte ens röra.

En lite mer avancerad lösning (som absolut inte stöds i alla routrar) är att göra host-deklarationer i dhcp-servern för att på så sätt kunna sätta olika gateways beroende på vilken host som frågar.

Exempel i openwrt/odhcpd där "burk1" får .2 som gateway:
config tag 'R2'
list dhcp_option '3,192.168.1.2'
option force '1'
config host
option name 'burk1'
option mac '00:01:02:03:04:05'
option tag 'R2'