Permalänk
Medlem

Ny dator, trådlöst SKITdåligt.

Hej! har precis köpt en stationär dator och får max 2 "pluppar" via det trådlösa, alltså 40 %ig signalstyrka. Har alltså inga problem med någon annan dator utom denna. Är därför övertygad om att något är fel med datorn och inte nätverket. Har testat att lägga datorn precis bredvid routern, samma sak. Nästan som att det finns en cap eller liknande. Någon som har en aning?

https://web.archive.org/web/20160818162544/http://www.elgigan..., det är denna datorn det gäller. Har uppdaterat drivrutiner för nätverkskortet. Är inte jätteinsatt i datorer, hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du testat hastigheten? Kanske bara är en visuell bugg i windows. Annars är det väl bara att köra trådat, finns väl ingen som kör trådlöst frivilligt

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att antennerna sitter som de skall; ser inte vilken typ det ska vara på länken då jag inte hittar någon bild på baksidan. Men om de inte sitter bra, eller är riktade oturligt så kan det ge dålig täckning

Permalänk
Medlem

Asså vafan datorn är helt ny. Kan köra trådat, javisst, men jag förväntar mig ändå att allt ska funka om jag så behöver använda trådlöst. Finns det något mer jag kan testa förutom att kolla hur antennerna sitter? Hastigheten är förresten precis som signalstyrkan, kass. Har 100mbit och får ut ish 10 mbit med tappad uppkoppling då och då.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men om du nyligen köpte den burken för 26000 har du blivit blåst.

Men ja, om antennerna verkar sitta som dom ska och inget annat hjälper får du nog helt enkelt vandra in till elgiganten och förklara ditt problem, lär vara hårdvarufel. En vän till mig hade samma problem, visade sig att sladdarna mellan antennen och kortet ploppat ur sin kontakt, så det var lätt löst. Dock kräver ju det att du öppnar upp datorn, och då ryker garantin.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Ja, precis, klart att det ska fungera!
Kör alla trådlösa enheter samma standard? Jag tänker på "N" kontra "AC", om routern kan jobba på båda samtidigt eller tvingar alla att anpassa sig? Det borde inte visa sig så som du beskriver, borde då visa god signalstyrka, men kan vara värt att bekräfta att allt är som det ska.

Annars - interferens?
Låter också osannolikt då andra enheter har god kontakt.

Mjukvara som ska "optimera" nätverkshastigheten? Ligger det någonting sådant på datorn från fabrik?
Testat en ren installation utan att lägga in all medföljande mjukvara?

Permalänk
Avstängd

Går ju alltid lämna tillbaks om den är helt ny - och köpa en dator som t ex inet bygger ihop till dig. Webhallen har exempelvis en deal där du får detta för 1 kr just nu. Bättre grafikkort, cpu med mera, och fullt fungerade wifi på lite dyrare moderkort.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av albymode:

Asså vafan datorn är helt ny.

Lämna tillbaka den och köp en dator med Pascal istället. 980 Ti är snart två år gammalt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade lite tråkigt så slängde ihop en lista

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10277156/

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Elgiganten har 30 dagar oppet kop, lamna tillbaka dirr, den dar datorn ar absolut inte vard pengarna

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ja, datorn är extremt jävla prisvärd. Köpte den för 10900 för någon dag sedan av elgiganten, så vi kan släppa den diskussionen. Eller så vill jag se någon punga upp något bättre med 2 ssd diskar och i7 6700k så lämnar jag tillbaka datorn på måndag och köper den istället, men det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem

Det är lättare att få hjälp om man håller god ton. Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har väl hållit god ton. Är mest irriterad på denna dator. Sen har jag ju heller inte efterfrågat kundvagnar utan hjälp att fixa ljud & trådlöst nätverk. Tack ni som försökte, skickar tillbaka den för reparation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albymode:

Har väl hållit god ton. Är mest irriterad på denna dator. Sen har jag ju heller inte efterfrågat kundvagnar utan hjälp att fixa ljud & trådlöst nätverk. Tack ni som försökte, skickar tillbaka den för reparation.

Skickades från m.sweclockers.com

Att svära är inte att hålla god ton imo, men jag förstår absolut frustrationen och kan inte lova att jag hade varit trevligare själv.

on topic:
Ett tips är att inte använda det trådlösa nätverkskortet för stationära datorer (som main internet för den datorn) då WiFi fortfarande är ganska sketchy, speciellt i lägenhetshus. Jag hoppas att reparationen funkar annars så kan du nog kontakta företaget du köpte den från, alt tillverkaren av wifi kortet, och be om en ny del då kortet antagligen är ett måndags ex.

Annars kan du förvänta dig någon stans runt 30Gbit/s över wifi (5ghz), allt över det är bonus speciellt om du har flera enheter som ligger på samma nät, problemen med frekvens-interference ökar om du går ner till 2.4ghz då nästan allt trådlöst ligger på just 2.4ghz.

Sen så är inte alltid signalstyrke-indikatorn någon faktisk indikation på signalstyrka även om man kan tycka att så ska vara fallet.

Lycka till igen!

Sen så kan jag tipsa dig om att vänta på Ryzen cpu'erna från AMD, väldigt bra prestanda (ofta direkt jämförbar eller till och med bättre än intels varianter) för ca halva priset av Intels cuper.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |