Tråden om FreeNAS Corral

Permalänk
Avstängd

Tråden om FreeNAS Corral

Tja,

Tänkte ha en tråd för just FreeNAS Corral.

För att komma igång finns en wiki.

Wiki: https://wiki.freenas.org/index.php/FreeNAS_Corral

Blog: http://www.freenas.org/blog/introducing-freenas-corral-worlds...

Download: http://www.freenas.org/download-freenas-release/

Bugs: https://bugs.pcbsd.org/versions/384

Edit: Vet inte exakt vart jag skulle lägga tråden. (Skulle lägga denna på server men tog fel flik.)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

denna blir de o sätta sig med i helgen.. va tydligen lite knepigt o upppgradera från 9.10..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgraderade min "offsite" NAS till Corral. Tycker interfacet känns riktigt fräscht, men upplevde lite samma väntetider som med 9.10, ibland när man trycker på saker tar det en stund innan interfacet reagerar. Diskhanteringen var tydlig, men tyckte nästan att man fick bättre översikt med "listan" man hade i 9.10, speciellt om man har många array:er. Tidigare kunde man ju gå in och se exakt hur mkt ledigt utrymme man hade direkt.

Någon som har en stor Plex-databas och uppgraderat? Hörde någonstans att jail:sen inte följer med till Corral? Kommer nog vänta en stund för att få migreringen av Plex så smidig som möjligt - att förlora ens databas vore ingen höjdare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Uppgraderade min "offsite" NAS till Corral. Tycker interfacet känns riktigt fräscht, men upplevde lite samma väntetider som med 9.10, ibland när man trycker på saker tar det en stund innan interfacet reagerar. Diskhanteringen var tydlig, men tyckte nästan att man fick bättre översikt med "listan" man hade i 9.10, speciellt om man har många array:er. Tidigare kunde man ju gå in och se exakt hur mkt ledigt utrymme man hade direkt.

Någon som har en stor Plex-databas och uppgraderat? Hörde någonstans att jail:sen inte följer med till Corral? Kommer nog vänta en stund för att få migreringen av Plex så smidig som möjligt - att förlora ens databas vore ingen höjdare.

Håller med, tycker det är lite sämre överblick, mindre informativt, men fräshare ui helt klart. Hoppas de gör Uit mer funktionellt gällande presentation av information.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Uppgraderade min "offsite" NAS till Corral. Tycker interfacet känns riktigt fräscht, men upplevde lite samma väntetider som med 9.10, ibland när man trycker på saker tar det en stund innan interfacet reagerar. Diskhanteringen var tydlig, men tyckte nästan att man fick bättre översikt med "listan" man hade i 9.10, speciellt om man har många array:er. Tidigare kunde man ju gå in och se exakt hur mkt ledigt utrymme man hade direkt.

Någon som har en stor Plex-databas och uppgraderat? Hörde någonstans att jail:sen inte följer med till Corral? Kommer nog vänta en stund för att få migreringen av Plex så smidig som möjligt - att förlora ens databas vore ingen höjdare.

Jailsen följer med, Men blir inaktiverade.. Man måste spara all data från jailsen, Sätta upp nya Dockers, O sen kopiera över all data, Men personligen tror ja inte de e speciellt smärtfritt.. Väntar nog o ser om de löser migrering på nåt sätt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nevil:

Jailsen följer med, Men blir inaktiverade.. Man måste spara all data från jailsen, Sätta upp nya Dockers, O sen kopiera över all data, Men personligen tror ja inte de e speciellt smärtfritt.. Väntar nog o ser om de löser migrering på nåt sätt..

Japp, verkar inte helt problemfritt om man läser FreeNAS-forumet bland annat. De flesta jails kan man ju bara sätta upp, som transmission och så vidare, men just Plex kräver ju extremt mycket jobb om man ska göra allting från början, från att matcha all media till inställningar för fjärråtkomst och serverinställningar.

Blir att vänta på en vettig guide för detta för min del iaf.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Japp, verkar inte helt problemfritt om man läser FreeNAS-forumet bland annat. De flesta jails kan man ju bara sätta upp, som transmission och så vidare, men just Plex kräver ju extremt mycket jobb om man ska göra allting från början, från att matcha all media till inställningar för fjärråtkomst och serverinställningar.

Blir att vänta på en vettig guide för detta för min del iaf.

Japp, För o inte tala om Couchpotato och Sickrage.. =/
Samma här..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Snusfri

Uppgraderar/Migrerar min FreeNAS 9.10 till Corral nu, kommer nog att ta ett tag.
Hoppas att det man inte stöter på några problem bara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Uppgraderar/Migrerar min FreeNAS 9.10 till Corral nu, kommer nog att ta ett tag.
Hoppas att det man inte stöter på några problem bara.

Berätta gärna hur migrering av Jails etc gick..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Nevil:

Berätta gärna hur migrering av Jails etc gick..

Hade bara en labb/test jail med Nextcloud som tydligen skall finnas kvar, men är såklart inaktiverad.
Får se om jag fixar till någon ny eller inte.

Migreringen till Corral gick dock bra och FreeNAS känns rappare och betydligt mer modernt imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade bara en labb/test jail med Nextcloud som tydligen skall finnas kvar, men är såklart inaktiverad.
Får se om jag fixar till någon ny eller inte.

Migreringen till Corral gick dock bra och FreeNAS känns rappare och betydligt mer modernt imho.

Okok.. Jo, Att Jailsen stannar kvar o blir inaktiverade vet ja.. Tänkte om du hade nå fler jails/plugins..
Blir o vänta tills de löst så migrering till Dockers alternativt en ordentlig guide för o göra de manuellt finns då.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag testkör den här versionen just nu.
Systemet installerades ifrån ett USB-minne till två stycken USB-minnen på vardera 8GB.
Starttiden är väldigt lång så jag ska ta och prova att installera på en SSD för som det är just nu tar det väldigt lång tid tycker jag.
Användargränssnittet är jag kluven till.
Det är kul med ett lite annorlunda utseende jämnfört med vad jag är van med sen tidigare men som det är just nu är det väldigt klumpigt och inte så responsivt.
Men jag ska fortsätta köra detta ett tag och hålla koll på diverse forum om ämnet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Hej all
Har oxå installerat på min nya server har dock en hel del jobb framöver. Måste flytta all media från en synology Nas över till flera portabla diskar.
Problemet är brist på pengar så jag måste flytta diskarna från synology o sen formatera o börja om på nytt.
Har idag en nuc som Plex server osv sen min synology som filserver.
Till råga på så är jag total nybörjare med freenas o dockers o allt va det nu heter.
Så räkna med lite nybörjare frågor framöver

Permalänk

Min gamla server som jag kört ESXI på ska få Freenas istället, jag tänker låta ESXI kör min virtualisering då jag litar mer på det än FreeNAS Så Corral blir endast lagring och kanske en bittorrent sync client.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Hej igen
Nu har jag installerat o rullar på men har stora problem med hur rättigheter fungerar.
Jag har följt guiden här men vet inte om jag har fattat fel. Men en sak är säker rättigheter är knepigt som f..n.
https://wiki.freenas.org/index.php/Docker_Setup_Examples

Permalänk
Inaktiv

Hm, nice, ser ut som bättre virtualiseringsfunktionalitet med. Blir nog att uppgradera bara jag hunnit göra en färsk backup på all (viktig) data.

Permalänk
Avstängd

Det varade inte länge...

https://forums.freenas.org/index.php?threads/important-announ...

Citat:

After weighing community feedback, and much internal deliberation at iX, we have decided that the amount of work still required to bring FreeNAS Corral (as currently architected) up to an acceptable standard for quality, reliability, and data integrity will take an unreasonable amount of time. The quicker path to a properly stable and enterprise-worthy Corral is to rebase upon the solid FreeNAS 9.10 code, bringing some of the new features that the current FreeNAS Corral offers into a more mature and solid platform. This process has already begun with the inclusion of VM container support and a brand-new Angular-based UI which is already available in the 9.10 nightlies (more on this below).

For the time being, the current release of FreeNAS Corral will be treated as an experimental branch and repositioned from “RELEASE” to “TECHNOLOGY PREVIEW” status, available for download and experimentation by the adventurous among you, but not for use in production environments. This also means it is unlikely you will be able to migrate configuration settings from Corral -> the next FreeNAS Corral product (however, your data will always be importable).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Så de skrotade hela projektet? Det låter extremt tufft att bygga om allt på FreeNAS 9.10.X synd om de som faktiskt köra Corral nu att behöva göra om allt...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Så de skrotade hela projektet? Det låter extremt tufft att bygga om allt på FreeNAS 9.10.X synd om de som faktiskt köra Corral nu att behöva göra om allt...

Ja, mer eller mindre. Ordentligt väghinder för Freenas detta...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Pinsamt. Om det var i så dåligt skick så skulle de aldrig ha släppt det. Som tur var uppdaterade jag inte, men man börjar ju undra vad de håller på med och om man ska börja se sig om efter något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Pinsamt. Om det var i så dåligt skick så skulle de aldrig ha släppt det. Som tur var uppdaterade jag inte, men man börjar ju undra vad de håller på med och om man ska börja se sig om efter något annat.

Känner samma, jag har redan börjat kika på någon annan lösning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Känner samma, jag har redan börjat kika på någon annan lösning.

Vad kikar du på? Nas4Free, Proxmox, unRAID, XPEnology eller något annat?

Permalänk
Inaktiv

Tur man läser detta nu och inte först nästa vecka. Jag hade inte helt spikade planer på att uppgradera till Corall i långhelgen.

Detta får mig även att bli tveksamt till teamet, en ganska stor prestigeförlust och fail. Frågan är om det finns något bra alternativ bara. Den största vinsten med just FreeNAS var, iallafall för mig, ZFS-stödet och det är något jag vill se om jag byter plattform. Synology/XPenology går tyvärr bort av den anledningen även om jag i övrigt föredrar deras lösning. De som nämns i inlägget ovan får det bli en närmare titt på med.

Proxmox har jag funderat på som alternativ till ESXi flera gånger men dess övriga features är jag rätt ouppdaterad på dock. Saknar vettig virtualisering i FreeNAS, känns lite bortkastat med min Xeon-baserade Dell T20 att bara köra FreeNAS.

Permalänk

Ja det är inte bara att hela projektet skrotas deras projektledare som mer eller mindre drivit allt på FreeNAS i 4 år nu slutar nu också. Så ja det kommer bli extremt tufft för dem att vända detta. Jag tror det blir unRAID för mig istället, det är inte lika snabbt eller tillförlitligt. Men det finns möjlighet att expandera detta under drift!

Det finns lite som att de fegar ur nu också, har man släppt en produkt som man inte är nöjd med till produktion i minst en månad så FIXAR man den. Man skrotar inte projektet helt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation: Installera FreeBSD och administrera via SSH.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holter:

Vad kikar du på? Nas4Free, Proxmox, unRAID, XPEnology eller något annat?

Är rätt så sugen på att pröva unRAID faktiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är rätt så sugen på att pröva unRAID faktiskt.

OmniOS och napp-it annars!

Har man inte så mycket raw disk fungerar ju community edition av nexenta också.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

FreeNas 11 verka vara snart klar.

//Källa
https://bugs.freenas.org/projects/freenas/roadmap

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Är freenas 11 den updaten dom pratade om som skulle vara freenas 9.10.4 med nytt ui och docker support eller är detta något helt annat?