Nvidia Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Ska man lita på "overclockers" sida så verkar det som vissa aftermarket kort kommer vara billigare? Hur går det ihop?

Det blir som när GTX 1070 och GTX 1080 släpptes med andra ord. FE prioriteras till en början till ett överpris och när tredjepart får nog många kort till försäljning så fasas FE ut och säljs enbart via Nvidias egna sida. Ganska skumt och kontraproduktivt sätt måste jag säga och det verkar lämna tredjepartstillverkare mer eller mindre bittra eftersom Nvidia konkurrerar direkt dem. Vilket i sig är bara dumt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var väl så det var sagt att funka med hela FE-grejen. Nvidia tar ut högre pris för sina FE och eftermarknadskortet ska vara billigare.

Skrivet av Tumnus:

Det blir som när GTX 1070 och GTX 1080 släpptes med andra ord. FE prioriteras till en början till ett överpris och när tredjepart får nog många kort till försäljning så fasas FE ut och säljs enbart via Nvidias egna sida. Ganska skumt och kontraproduktivt sätt måste jag säga och det verkar lämna tredjepartstillverkare mer eller mindre bittra eftersom Nvidia konkurrerar direkt dem. Vilket i sig är bara dumt.

Fast sa de inte att 1080Ti börjar på 699 MSRP och de andra startar på samma pris och går uppåt? Att det inte alls skulle vara som så att FE modellen skulle vara dyrare, kanske jag har missupfattat. Hade varit riktigt nice om man kunde se prisen krypa under 8000.

Frågan bara när korten kommer, hoppas de finns några stycken att välja mellan i slutet av mars.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Fast sa de inte att 1080Ti börjar på 699 MSRP och de andra startar på samma pris och går uppåt? Att det inte alls skulle vara som så att FE modellen skulle vara dyrare, kanske jag har missupfattat. Hade varit riktigt nice om man kunde se prisen krypa under 8000.
Frågan bara när korten kommer, hoppas de finns några stycken att välja mellan i slutet av mars.

Än så länge är det bara FE på Prisjakt. Vi får hålla ögonen öppna efter andra varianter.
FE från Asus, EVGA, Gigabyte och MSI verkar i alla fall på ingång hos vissa åf nu de närmaste veckorna.
Ska bli intressant att se när de första partnertillverkade korten i andra varianter än FE presenteras.
När de sen kan levereras är en annan femma.
Efterfrågan i hela världen är hög så priset lär nog inte röra sig nedåt i första taget.

Permalänk
Medlem

väldigt sugen på ett 1080ti men lite rädd för att min 5820k inte orkar hänga med :/ dessutom behöver jag isåfall uppgradera till 1440p..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

väldigt sugen på ett 1080ti men lite rädd för att min 5820k inte orkar hänga med :/ dessutom behöver jag isåfall uppgradera till 1440p..

Du får väl klocka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Du får väl klocka den.

inte riktigt vågat de efter de gick åt pipsvängen förra gången jag testade men får väl ta o försöka igen ^^ de var dock med en 4770k

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag har 2 x 1080 SLI men, jag tycker de är stora problem med SLI... kör nvidia surround, 5760x1080 funderar på att byta dessa mot ett 1080 TI så jag slipper alla dessa sli problem, men ... kommer de kortet att orka tror ni? 30 % ökning men vad får man i ökning med den gamla lösningen kanske 60%?

Dock slipper man väl en hel del problem skulle jag tro när man kommer bort från SLI.

Permalänk
Medlem

Först av allt grattis till att nvidia skapat ett kort som är bättre än titan xp:) Det andra är att titan xp är sådär så det kanske kommer bli lite bättre nu? Lr vad sägs om frame drops ned till 69 fps på bf1 (1080P) lr vad sägs om 62 fps titanfall (1080 p maxat) Titan xp:)

Permalänk
Medlem

Varför skippa dom DL-DVI utgång? Är DL-DVI på väg att fasas ut?

Permalänk
Medlem

Ja, dvi är väl på väg bort, men det var väl också för att få bättre luftflöde i kylaren. Många eftermarknadskort kommer ha dvi, så om du behöver det, blir det inga problem att hitta ett kort med det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ja, dvi är väl på väg bort, men det var väl också för att få bättre luftflöde i kylaren. Många eftermarknadskort kommer ha dvi, så om du behöver det, blir det inga problem att hitta ett kort med det.

Okej, ja vad bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av NovicePc:

Först av allt grattis till att nvidia skapat ett kort som är bättre än titan xp:) Det andra är att titan xp är sådär så det kanske kommer bli lite bättre nu? Lr vad sägs om frame drops ned till 69 fps på bf1 (1080P) lr vad sägs om 62 fps titanfall (1080 p maxat) Titan xp:)

Det låter som att din CPU flaskar, vad har du i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Det låter som att din CPU flaskar, vad har du i burken?

I7 6700k samt 32 gb ddr 4 2133mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NovicePc:

I7 6700k samt 32 gb ddr 4 2133mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Du har tillräckligt bra CPU, testa klocka den om du inte gjort det.
FPS-dippar likt det du beskriver är oftast CPU vad jag förstått, speciellt i 1080p med så starkt kort. Har du kollat med övervakning på grejerna?
Tror inte det är någon skillnad mellan 1080ti och Titan X i den aspekten då det nästan är samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntfx:

Du har tillräckligt bra CPU, testa klocka den om du inte gjort det.
FPS-dippar likt det du beskriver är oftast CPU vad jag förstått, speciellt i 1080p med så starkt kort. Har du kollat med övervakning på grejerna?
Tror inte det är någon skillnad mellan 1080ti och Titan X i den aspekten då det nästan är samma kort.

Jo har tänkt att överklocka men helt ovetande hur man gör? Sen vet jag inte om kylarn räcker till har en h80 vattenkylning (tror jag)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Angli:

Varför skippa dom DL-DVI utgång? Är DL-DVI på väg att fasas ut?

Alldeles korrekt, DisplayPort tar över.
Lite läsning om du har lite tid att döda: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

€870 https://www.caseking.de/en/inno3d-geforce-gtx-1080-ti-gaming-...

Första tredjepartskortet vad jag sett. Lutar väl åt att det är samma pcb med lätt överklockning och egna kyllösning enbart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mindfactory har också listat Inno3d-kort, deras priser brukar svaja både upp och ner ofta men denna har samma pris som hos caseking.
http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/GeForce...
Sen har det ju länkats till Overclockers.uk innan och de listar väldigt många modeller till väldigt varierande priser https://www.overclockers.co.uk/pc-components/graphics-cards/n...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Mindfactory har också listat Inno3d-kort, deras priser brukar svaja både upp och ner ofta men denna har samma pris som hos caseking.
http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/GeForce...
Sen har det ju länkats till Overclockers.uk innan och de listar väldigt många modeller till väldigt varierande priser https://www.overclockers.co.uk/pc-components/graphics-cards/n...

Ser ut som att vi kan räkna med att eftermarknadskorten ligger runt femhundralappen över FE-korten då.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Ska man lita på "overclockers" sida så verkar det som vissa aftermarket kort kommer vara billigare? Hur går det ihop?

Finns även vissa indikationer på att Founder's Edition håller högre kvalité på komponenterna, även om en vanlig konsument antagligen inte märker av denna skillnad. Se t.ex. https://hashcat.net/forum/thread-4386.html för en diskussion där det påstås att Founder's Edition är betydligt bättre för att användas vid krävande användning av grafikkort 24/7.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Ska man lita på "overclockers" sida så verkar det som vissa aftermarket kort kommer vara billigare? Hur går det ihop?

overclockers.co.uk anger priset i GBP med 20% VAT.
Justerar man för svensk moms på 25% samt tar hänsyn till att FE i Sverige kostar ca 8500 kr vid lanseringen så
är det nog realistiskt att tänka sig att partnertillverkade kort med fabriksöverklockning och bättre kylning kommer
att kosta kring 9500 kr. Åtminstone så länge efterfrågan är hög och tillgången på kort dålig.

Permalänk

Det börjar dyka upp svenska priser nu på prisjakt när det gäller GeForce GTX 1080Ti partnertillverkade kort andra än FE. Verkar som de första korten kommer att finnas tillgängliga i slutet av mars.
Om antalet sen räcker till åt alla som vill köpa från början återstår att se. Kanske säljs de första korten slut direkt och sen blir det brist tills ny leverans kommer.

Permalänk
Medlem

väntar tills AMD släpper VEGA

Permalänk
Skrivet av de1uxe:

väntar tills AMD släpper VEGA

Då är du inte den enda haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av de1uxe:

väntar tills AMD släpper VEGA

Man ska ju alltid vänta, oavsett. Frågan är ju om man klarar av att vänta...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det är trist att vänta men eftersom den inte riktigt har prestandan för 4k så blir det att vänta till nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är trist att vänta men eftersom den inte riktigt har prestandan för 4k så blir det att vänta till nästa generation.

Vart går gränsen för att det ska vara acceptabel 4K-prestanda enligt dig? ~100fps på högsta?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vart går gränsen för att det ska vara acceptabel 4K-prestanda enligt dig? ~100fps på högsta?

60fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

1080Ti klarar väl att hålla över 60fps på ultra i 4k på de flesta spelen, så det borde vara väldigt nära om inte annat. Märkligt det där dock, 60fps i 4K känns helt ok, däremot så är det ju verkligen ett minimum när det kommer till andra upplösningar Spelar hellre på ~90fps i 1080p än 60fps i 1440p personligen Beror väl på spel iofs, spelar jag t ex Civ eller dylikt föredrar jag givetvis högre upplösning än fps.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
I sweclockers test så var det 7 av 11 spel som den inte klarade 60fps