Uppkopplingen bara dör med jämna mellanrum

Permalänk
Medlem

Uppkopplingen bara dör med jämna mellanrum

Startar denna tråden för lite felsökningstips. Redan dragit iväg mail till min ISP och nätleverantören men är ganska säker på att svaret blir något i stil med har du provat utan eller med annan router. Därför jag också söker lite eventuella tips av er.

Började igår med att min uppkoppling helt plötsligt gick ner.
Routern en några månader gammal RT-AC68U med programversion 3.0.0.4.380_7266 (uppdaterad igår efter att problemen startade) visar WAN IP och DNS adresser och allt skall enligt denna var frid och fröjd.
Kommunikationen på mitt interna nät fungerar precis som den skall men ingenting utanför.

Pinga ping.sunet.se fungerar varken från datorer eller från router när det går ner.
Byta DNS servrar ger inget.
Pinga en IP-adress har jag faktiskt glömt testa slog det mig nu vilket jag kommer göra under kvällen när det går ner igen.
Tracert visar att all kommunikation dör utanför routern.
Det finns vad jag än så länge hittat tre olika lösningar på att få det att fungera i ungefär 1 timme kanske mer mellan varven.
1. Starta om routern.
2. Starta om Fiber converten (ej routern).
3. Dra ur och stoppa tillbaka WAN RJ-45 kabeln mellan router och fiberkonverter.

När detta är gjort går det precis lika bra som alltid.
När jag övervakar trafikinformationen går det inga mängder data över nätet alls när mina datorer står och idlar så det känns inte som att min ISP stänger ner min uppkoppling av spam skäl.

EDIT: Har nu provat med att fabriksåterställa routern (sparade gamla configen) så får vi se om det löser något. Inte heller provat annan router än.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med min AC68U, den tappar kontakten med internet efter den varit igång ett par veckor. Jag fixade det genom ställa in i bios så att den startar 1 gång i veckan.