Permalänk
Medlem

Uppgradera beg. dator

Hej!
Jag har fått en dator som har:

CPU:
Inter Core i7 @ 870 2.93GHz

Moderkort:
Gigabyte Technology Co. Ltd. P55-USB3(Socket 1156)

Grafikkort:
GeForce GTX 275(MSI)

RAM:
6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz(9-9-9-24)

Jag funderar på att köpa:

ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual
En SSD hårddisk ~ 200GB
Ett RAM-minne ~ 8GB

Gör jag bort mig i något av köpen? Bör jag t.ex köpa en ny processor för att allt sak samarbeta bra?

Han jag fick datorn av hade provat sätta i ett GTX 760 och då blev hela datorn otroligt seg, inte bara i spel utan operativsystem, ja allt blev segt och laggade. Har läst lite om detta på forumet men inte hittat någon tråd som haft ett bra svar(kanske inte letat tillräckligt noga). Har ni någon lösning på detta/aning om vad det kan vara?

Som datorn är idag är den rätt seg att ens surfa på internet med och processorn ligger stabilt över 60 grader utan jag gör något. Kan ny kylpasta lösa detta?

Är "casual gamer" kan vara nämnvärt. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@1lw1:

Börja med att byta kylpastan och slänga i en ssd så kommer den blir rappare.

Sedan känns ett 1060 lite overkill med tanke på cpu. köp ett beggat 780 lr liknande kort.

Vad är det för nätagg i den? Orkar det med ett gaming kort eller är det en kontors dator ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

@nemeboll: Tack! Kanske börjar med det för att se vad som händer.

Lite osäker på vilken info jag ska skriva ut men förhoppningsvis säger detta något:

CORSAIR TX750
MODEL: CMPSU-750TX-C

Permalänk
Medlem

@1lw1:

750W ska räcker långt

Att datorn blev seg av att han satte i ett 760 låter mer som att det var något fel på drivrutiner eller själva kortet i sig.

alt. gammalt bios som spökar så kolla om det är uppdaterat

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

jag är tveksam till att du kan få ditt moderkort att stödja ett nyare grafikort fullt ut äns med bios updateringar

Permalänk

En i7 870 bör du kunna överklocka relativt enkelt för lite extra gratis prestanda. Tänk bara på kylningen. Investera i en bättre processorkylare. Ta bort gammal kylpasta med kemiskt ren bensin och applicera ny (inte mer än storleken utav ett kokt riskorn) kanske gör susen? Ditt PSU har kapacitet till att driva dina komponenter samt ett någorlunda mer modernare grafikkort. Vet dock inte hur det ligger till med just GTX 1060. En ssd kommer i alla fall absolut pigga upp. Sataportarna på ditt moderkort stödjer endast SATA 3Gb/s. Ingenting du egentligen kommer att märka någonting direkt utav. Förutom i renodlade tester (benchmarks) kanske. Glöm bara inte att ställa om till AHCI i BIOS samt välja rätt boot disk. Man får ställa om lite sådant mer manuellt i äldre LGA (bara kul tycker jag). Använder själv ssd i en liknande burk med ett socket 1156 Asus H55 moderkort och det fungerar prima. Rappar upp burken väldigt mycket. Tillsammans med lite överklockning på processorn (i5 750) så presterar den faktiskt imponerande bra trots sin ålder. Använder också ett GTX 660 i den, inga problem det heller - trots endast PCI Express 2.0. Gissar att det är samma med moderkortet som du har. Spelar egentligen ingen större roll det heller. PCI Express 3.0 vs. 2.0: Is There a Gaming Performance Gain? Men kanske kan det spela in om du tänker skaffa ett 1060 iom att det är 3.0 som iofs är bakåtkompatibelt. Men jag tror du tappar prestandan med ett sådant nytt kort. Kanske bättre att satsa på ett liknande som du nämnde ovan i tråden. 660 presterar dock superbt trots sina 2 GB VRAM. Skulle det vara någon mera problematik så kan det göra susen att uppdatera BIOS till senaste versionen så löser sig nog det mesta utav sig själv; http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#suppor... Och mer RAM gör alltid susen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

jag är tveksam till att du kan få ditt moderkort att stödja ett nyare grafikort fullt ut äns med bios updateringar

om man tittar på gfx som 760/780 ska det absolut inte vara några problem.
Men vet inte om ett 1060 kan skrapa fram något intressant däremot

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt processorkylare, pasta och införskaffat mig en ssd disk. CPU ligger på ca 50 grader när jag laddar ner från Steam, överkomligt?

Har kommit över ett ASUS N13219 moderkort, bör jag byta till detta?

Ang. uppdaterande av BIOS; jag har installerat windows 10 på datorn och högsta windows-uppdateringen som finns är för windows 7, innebär detta att jag bör antingen skaffa win7 eller nytt moderkort?

Ska försöka få låna ett grafikkort av en polare att testa med så kanske jag kollar på beg. vid tillfälle.

Återigen, tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1lw1:

Nu har jag bytt processorkylare, pasta och införskaffat mig en ssd disk. CPU ligger på ca 50 grader när jag laddar ner från Steam, överkomligt?

Har kommit över ett ASUS N13319 moderkort, bör jag byta till detta?

Ang. uppdaterande av BIOS; jag har installerat windows 10 på datorn och högsta windows-uppdateringen som finns är för windows 7, innebär detta att jag bör antingen skaffa win7 eller nytt moderkort?

Ska försöka få låna ett grafikkort av en polare att testa med så kanske jag kollar på beg. vid tillfälle.

Återigen, tack för all hjälp!

50 gradera är absolut inget att oroa dig för.

BIOS ska du uppdatera i BIOS så det är ingen fara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har en i5 760 som jag kör på 3.8GHz och jag kör ett GTX 1070 fungerar mycket bra med spel. Så en uppgradering av grafikkort bör fungera bra. Klocka bara upp CPUn.

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Nu har jag bytt processorkylare, pasta och införskaffat mig en ssd disk. CPU ligger på ca 50 grader när jag laddar ner från Steam, överkomligt?

Har kommit över ett ASUS N13319 moderkort, bör jag byta till detta?

Ang. uppdaterande av BIOS; jag har installerat windows 10 på datorn och högsta windows-uppdateringen som finns är för windows 7, innebär detta att jag bör antingen skaffa win7 eller nytt moderkort?

Ska försöka få låna ett grafikkort av en polare att testa med så kanske jag kollar på beg. vid tillfälle.

Återigen, tack för all hjälp!

Ok. Ja, det är lugnt med 50 grader. Det är svalt vid belastning. Vilken processorkylare använder du?

Ok. Kunde inte finna någon information om det moderkortet. Kan du kolla upp det igen och se vad det heter?

Det finns alltså ingen uppdatering till W10. Då får du använda dig utav W7 och skippa W10. Mest optimalt. Annars får du leta upp ett moderkort som stödjer W10, men jag betvivlar att det finns för socket 1156. Kör på W7, det är ett bra operativsystem. (Alternativt använd W10 men då utan att kunna uppdatera ditt moderkort med BIOS samt drivrutiner. Skulle jag inte rekommendera. För riskabelt kanske?)

Bra att du får låna ett grafikkort utav polaren. Så kan du testa på det sättet och slippa ev. krångel med ett nyinköpt. Att satsa på den begagnade marknaden tycker jag du gör alldeles rätt i. Dels kommer du ner i kostnad och vet att det verkligen fungerar med ditt system.

Det verkar fungera i all fall med nyare GPU; https://www.google.se/search?q=i7+870+%2B+gtx+1060&ie=utf-8&o...

Men hur mycket det flaskar låter jag vara osagt.

Skrivet av PAsp:

Jag har en i5 760 som jag kör på 3.8GHz och jag kör ett GTX 1070 fungerar mycket bra med spel. Så en uppgradering av grafikkort bör fungera bra. Klocka bara upp CPUn.

Se där ja!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro:

Jag köpte en Cooler Master HYPER 212 EVO.

My bad, har redigerat inlägget nu.

Ah, så om jag vill uppdatera processor till en över 3GHz lär jag införskaffa nytt moderkort också? Hmm, ja jag får försöka fixa win7 då!

Permalänk

@1lw1: Okej. Inga problem

Vet inte om det moderkortet är bättre. Det är tydligen ett HP kort tillverkat utav Asus. HP brukar strypa t ex uppgraderingsmöjligheter ganska bra. Fann denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1163223-drivrutiner-til...

N13219 verkar vara ett moderkort utav socket AM2. Då kan du inte använda dig utav i7 860 utan måste skaffa en AMD CPU!

Du behöver inte byta processor om du behåller gigabyte moderkortet. Du kan överklocka den istället.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Har en i7 920 som jag satt med 4.0 ghz med evga gtx 980 och spelade allt jag hade i Max settings så det funkar

Permalänk
Skrivet av Surxx:

@septembro: Har en i7 920 som jag satt med 4.0 ghz med evga gtx 980 och spelade allt jag hade i Max settings så det funkar

Gott! "Microarchitecture: Nehalem / Platform: X58 / Processor core: Bloomfield / LGA: 1366". Alltså ännu äldre men presterar mycket bra än idag.

Stämmer ganska bra att det enda man behöver för att kunna spela med bra flyt är egentligen en fyrkärning processor. Ni båda har ju i7:or med 4 trådar. Ännu bättre.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro:

Okej! Min plan nu är att skaffa win7 på ssd disken, uppdatera BIOS, fixa ett hyfsat begagnat grafikkort och överklocka min processor lite.

Känns skönt med lite klarhet i allt detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1lw1:

@septembro:

Jag köpte en Cooler Master HYPER 212 EVO.

My bad, har redigerat inlägget nu.

Ah, så om jag vill uppdatera processor till en över 3GHz lär jag införskaffa nytt moderkort också? Hmm, ja jag får försöka fixa win7 då!

Varför Win7? Windows 10 bör ju fungera med datorn. Överklocka processorn. Då bör datorn fungera hyfsat bra ihop med ett GTX 1060. Ja och köp 2x8GB DDR3 minnen. De du har är troligen 3x2GB och passar inte ihop med något annat än ett till 2GB minne om du ska använda all gamla minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

@septembro:

Okej! Min plan nu är att skaffa win7 på ssd disken, uppdatera BIOS, fixa ett hyfsat begagnat grafikkort och överklocka min processor lite.

Känns skönt med lite klarhet i allt detta!

Bra! Skönt när allt blir lite klarare.

När du överklockar senare så rör till att börja med ingenting mer än CPU Ratio Settings (multiplern) + BCLK Frequency. Viktigt! Var också uppmärksam på hastigheten på dina RAM minnen iom att om du t ex ökar BCLK frekvensen så ökar automatiskt hastigheten på RAM. Så att du inte överskrider kapaciteten utav dina minnen.. Men det är ett senare kapitel. Tänk inte på det nu.

När det gäller RAM så använd två likadana stickor med samma MHz, annars blir det lägsta hastigheten på alla oavsett hur många minnen som du använder.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Har både AMDs processorer och 2 intels, 7700 och i7 920, Ska jag vara ärlig ser jag ingen större skillnad i spelen,
Har provat att Rainbow six siege även om det kanske är ett dåligt val av spel så skiljer det 10 fps i Average . Men är 2 olika grafikkort,
R9 390 till 920 och min 7700 sitter det gtx 980. Så är själv imponerad av gammalt. Får mer fps av min i7 920 än min 9590 jag hade . Hade bara 100 fps i Battlefield 1 med 119 - 135 Med min i7 920 med gtx 980 så jag klagar inte över mina gamla även om jag Alltid kört AMD!

Permalänk
Medlem

@1lw1: Har windows 10 till min i7 920 4.0 ghz , ligger i 45 grader när jag spelar Rainbow six siege med Corair h100i v2.

Permalänk
Skrivet av Surxx:

@septembro: Har både AMDs processorer och 2 intels, 7700 och i7 920, Ska jag vara ärlig ser jag ingen större skillnad i spelen,
Har provat att Rainbow six siege även om det kanske är ett dåligt val av spel så skiljer det 10 fps i Average . Men är 2 olika grafikkort,
R9 390 till 920 och min 7700 sitter det gtx 980. Så är själv imponerad av gammalt. Får mer fps av min i7 920 än min 9590 jag hade . Hade bara 100 fps i Battlefield 1 med 119 - 135 Med min i7 920 med gtx 980 så jag klagar inte över mina gamla även om jag Alltid kört AMD!

Aaa det är imponerande som du skriver med "de gamla" processorerna faktiskt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Är ju inte dåligt att en i7 från 2008 spöar mina FX processorer och hänger med min 7700 i många lägen

Permalänk

@Surxx: Verkligen inte! Väldigt bra. Nu är jag inte så kunnig inom just FPS biten men.. Bra grejor.

Fördelen med nyare moderkort och processor är väl kanske att de är energisnålare, samt bättre BIOS och tystare fläktstyrning (3 pin DC mode vs 4 pin PWM) osv. Annars så kan man lika bra använda det som man redan har och göra det bästa utav det istället för att slänga och köpa nytt. Miljön mår ju också bättre utav det. Bättre att återanvända.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför Win7? Windows 10 bör ju fungera med datorn. Överklocka processorn. Då bör datorn fungera hyfsat bra ihop med ett GTX 1060. Ja och köp 2x8GB DDR3 minnen. De du har är troligen 3x2GB och passar inte ihop med något annat än ett till 2GB minne om du ska använda all gamla minnen.

Ja, windows 10 fungerar men för att optimera mitt moderkort(http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#suppor...) behöver jag win7, eftersom det inte finns några drivrutiner för windows 10.

Okey, ska kolla på RAM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Bra! Skönt när allt blir lite klarare.

När du överklockar senare så rör till att börja med ingenting mer än CPU Ratio Settings (multiplern) + BCLK Frequency. Viktigt! Var också uppmärksam på hastigheten på dina RAM minnen iom att om du t ex ökar BCLK frekvensen så ökar automatiskt hastigheten på RAM. Så att du inte överskrider kapaciteten utav dina minnen.. Men det är ett senare kapitel. Tänk inte på det nu.

När det gäller RAM så använd två likadana stickor med samma MHz, annars blir det lägsta hastigheten på alla oavsett hur många minnen som du använder.

Bra tips! Jag tänkte att jag fixar överklockningen sist, så får jag lite tid att läsa på om hur jag ska gå till väga. Som ni kanske märker är jag inte speciellt erfaren i området, tur det finns forum

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Bra tips! Jag tänkte att jag fixar överklockningen sist, så får jag lite tid att läsa på om hur jag ska gå till väga. Som ni kanske märker är jag inte speciellt erfaren i området, tur det finns forum

Ja. Ta en sak i taget.

Här har du en informativ tråd om ämnet:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Överklocka Intel Lynnfield

SweC är ett mycket bra forum med många kunniga medlemmar!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ja. Ta en sak i taget.

Här har du en informativ tråd om ämnet:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Överklocka Intel Lynnfield

SweC är ett mycket bra forum med många kunniga medlemmar!

Se där, serverat på silverfat och allt! Ja, jag märker det allt mer och mer

Permalänk

@1lw1: Välkommen till Sweclockers

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av 1lw1:

Ja, windows 10 fungerar men för att optimera mitt moderkort(http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#suppor...) behöver jag win7, eftersom det inte finns några drivrutiner för windows 10.

Okey, ska kolla på RAM!

Du behöver inte instalera win 7 igen, om allt på win 10 fungerar. Så funkar ljud,nätverk Osv så är det bara att köra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

En i7 870 bör du kunna överklocka relativt enkelt för lite extra gratis prestanda. Tänk bara på kylningen. Investera i en bättre processorkylare. Ta bort gammal kylpasta med kemiskt ren bensin och applicera ny (inte mer än storleken utav ett kokt riskorn) kanske gör susen? Ditt PSU har kapacitet till att driva dina komponenter samt ett någorlunda mer modernare grafikkort. Vet dock inte hur det ligger till med just GTX 1060. En ssd kommer i alla fall absolut pigga upp. Sataportarna på ditt moderkort stödjer endast SATA 3Gb/s. Ingenting du egentligen kommer att märka någonting direkt utav. Förutom i renodlade tester (benchmarks) kanske. Glöm bara inte att ställa om till AHCI i BIOS samt välja rätt boot disk. Man får ställa om lite sådant mer manuellt i äldre LGA (bara kul tycker jag). Använder själv ssd i en liknande burk med ett socket 1156 Asus H55 moderkort och det fungerar prima. Rappar upp burken väldigt mycket. Tillsammans med lite överklockning på processorn (i5 750) så presterar den faktiskt imponerande bra trots sin ålder. Använder också ett GTX 660 i den, inga problem det heller - trots endast PCI Express 2.0. Gissar att det är samma med moderkortet som du har. Spelar egentligen ingen större roll det heller. PCI Express 3.0 vs. 2.0: Is There a Gaming Performance Gain? Men kanske kan det spela in om du tänker skaffa ett 1060 iom att det är 3.0 som iofs är bakåtkompatibelt. Men jag tror du tappar prestandan med ett sådant nytt kort. Kanske bättre att satsa på ett liknande som du nämnde ovan i tråden. 660 presterar dock superbt trots sina 2 GB VRAM. Skulle det vara någon mera problematik så kan det göra susen att uppdatera BIOS till senaste versionen så löser sig nog det mesta utav sig själv; http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P55-USB3-rev-20#suppor... Och mer RAM gör alltid susen.

I could kiss you! Jag har suttit flera timmar nu med mitt nya win7 o ominstallerat o bökat för att jag inte fått internet att fungera! Men som tur är kom jag på att du länkat drivrutiner till mitt moderkort, så jävla skönt med framsteg!!

Och tack för välkomnandet