Permalänk
Medlem

Rekomendation av nätagg.

Hej jag har läst trådarna men vill gärna ha förslag på nätagg då det är dags att bygga i nytt chassi sitter på ett 5 år gammalt corsair 850 men vill ha ett modulärt nu gärna från corsair.
Min spec är i7 6700k med asus maximus hero 8 moderkort samt 32 gb ddr 2666 mhz minnen från corsair.
Ett asus gtx 1070 oc 3 st ssd från samsung och ett deepcool gnome rog chassi. Så frågan är vilket skulle ni rekomendera.
Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd

Håll dig iaf borta från AXi (och troligen AX också) om du tvunget ska välja corsair.

Hade ett som dog, fick ett nytt som fläkten börja låta som någon drar naglarna mot svarta tavlan på. Allt inom någon månad, bytte mot ett EVGA och har haft fröjd sedan dess.

En kompis hade 2st AXi agg och båda dog.

Är ju bra garanti men ändå riktigt tröttsamt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för era svar får även ta mig en titt på evga då

Permalänk
Skrivet av Razer Fanatic:

Hej jag har läst trådarna men vill gärna ha förslag på nätagg då det är dags att bygga i nytt chassi sitter på ett 5 år gammalt corsair 850 men vill ha ett modulärt nu gärna från corsair.
Min spec är i7 6700k med asus maximus hero 8 moderkort samt 32 gb ddr 2666 mhz minnen från corsair.
Ett asus gtx 1070 oc 3 st ssd från samsung och ett deepcool gnome rog chassi. Så frågan är vilket skulle ni rekomendera.
Tacksam för svar.

RM---x serien är prisvärd (t.ex RM750x). även Evga G2/G3 är fin är mer smaksak vad man väljer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Razer Fanatic:

Tack för era svar får även ta mig en titt på evga då

Har själv ett EVGA G2 PSU, som har goda rekommendationer.

Permalänk
Medlem

tack för alla fina svar men vad tror ni jag behöver i kraft räcker ett 750 har ett 850 i dag och mycket blinkande grejer som tangentbord möss mm ska jag gå upp till 1000w hålla mig kvar på 850 eller räcker ett 750 jag kommer nog aldrig köra sli vad jag vet eller crossfire om det blir aktuellt i framtiden

Permalänk

@Razer Fanatic: 750 W räcker med det som du beskrev ovan. Tipsar om RM750X.

Vilket Corsair 850 är det förresten som du redan har?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ok ja alla verkar helnöjda med det nätagget varför jag frågar är för att jag även ska inhandla detta chassi och vill veta om det orkar driva runt även det
https://www.inet.se/produkt/6902208/deepcool-genome-ii-rog-ce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer Fanatic:

Ok ja alla verkar helnöjda med det nätagget varför jag frågar är för att jag även ska inhandla detta chassi och vill veta om det orkar driva runt även det
https://www.inet.se/produkt/6902208/deepcool-genome-ii-rog-ce...

Du överskattar nog grovt vad tillbehören drar. Pumpen i chassit drar t.ex. 1.92W enligt tillverkaren, medan t.ex. fläktar brukar dra 1-3W styck. LED-stripen skriver de inte vad den drar, men den lär inte dra mer än någon enstaka watt den heller (en normal LED-lampa med samma ljusstyrka som en 60W glödlampa ligger ju t.ex. på 6-7W). USB-enheter kan max dra 4.5W genom en USB 3.0-port.

Med andra ord, så länge som du ska ha ett grafikkort så behöver du inte mer än ca 500W. Med 750W kan du driva en normal dator med två GTX 1080 Ti.

Permalänk
Medlem

wow stort tack har inte hängt med på länge så tack för så snabbt svar det blir ett 750 räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Håll dig iaf borta från AXi (och troligen AX också) om du tvunget ska välja corsair.

Hade ett som dog, fick ett nytt som fläkten börja låta som någon drar naglarna mot svarta tavlan på. Allt inom någon månad, bytte mot ett EVGA och har haft fröjd sedan dess.

En kompis hade 2st AXi agg och båda dog.

Är ju bra garanti men ändå riktigt tröttsamt

Jag hade ett AX nätagg jag var riktigt nöjd med. Det började dock krångla efter ca 6 år, men fick tillbaka pengarna på garantin. Köpte därefter ett EVGA SuperNova G3 eftersom det var betydligt billigare. Är dock ganska besviken både på ljudnivån och hur lätt fläkten startar. =/ Mitt corsair AX startade aldrig fläkten i idle, medan mitt EVGA gör det med jämna mellanrum och låter då dessutom mer än resten av datorn tillsammans...

Permalänk
Skrivet av Razer Fanatic:

Ok ja alla verkar helnöjda med det nätagget varför jag frågar är för att jag även ska inhandla detta chassi och vill veta om det orkar driva runt även det
https://www.inet.se/produkt/6902208/deepcool-genome-ii-rog-ce...

Ja. RM750X är helbra. Använder det själv. Orkar driva runt det gör det men.. Enda jag kan finna på chassits hemsida som du länkade om angående PSU är "Power Supply Type ATX PS2." Innebär det att vanligt ATX format inte stöds? Det får du kolla upp. Googla ATX PS2 så ser dem ut såhär: https://www.google.se/search?q=atx+ps2&client=firefox-b&sourc...

Ignorera ovan skrivna (Nu överstruket) .. PS2=ATX.

Ignorera ovan skrivna.. PS2=ATX.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Razer Fanatic:

Får hoppas Genome II är bättre än det första, fick ingen bra kritik i testet här. http://www.sweclockers.com/test/21674-deepcool-genome

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Jag hade ett AX nätagg jag var riktigt nöjd med. Det började dock krångla efter ca 6 år, men fick tillbaka pengarna på garantin. Köpte därefter ett EVGA SuperNova G3 eftersom det var betydligt billigare. Är dock ganska besviken både på ljudnivån och hur lätt fläkten startar. =/ Mitt corsair AX startade aldrig fläkten i idle, medan mitt EVGA gör det med jämna mellanrum och låter då dessutom mer än resten av datorn tillsammans...

Då är AX betydligt bättre än AXi, de verkar inte hålla länge i snitt och fläkten startade/stoppade hela tiden även när datorn var idle, fick använda corsair link för att få vettig kurva men fungerade ju endast i windows.

Hade jag köpt ny PSU idag hade jag sneglat på Seasonic

Permalänk
Skrivet av Razer Fanatic:

tack för alla fina svar men vad tror ni jag behöver i kraft räcker ett 750 har ett 850 i dag och mycket blinkande grejer som tangentbord möss mm ska jag gå upp till 1000w hålla mig kvar på 850 eller räcker ett 750 jag kommer nog aldrig köra sli vad jag vet eller crossfire om det blir aktuellt i framtiden

750 watt är overkill bara det Men priset är det som avgör att 750 watt rekommenderas (550 och 650 watt är inte mycket billigare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

evga G3 är en bra serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer Fanatic:

Tack för era svar får även ta mig en titt på evga då

Nejdå, Corsair RM750x rekomenderas starkt. Modulärt, gold och semi passivt med 10 års garanti.
Bäst i test av sweclockers och de flesta andra testare.

Sen har ju evga's g2 varit bra också, men jag gillar inte eco knappen, det får den gärna sköta själv.
G3 hörde jag hade något problem, kommer inte ihåg vad det var dock. Ljudvolym eller temperatur kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Skulle kollat mer mot Evga och BeQuiet än Corsair aggen.

Att köpa ett 5-600w nätagg är inte så "ekonomiskt" då du får ett 750w för typ 50spänn mer.

Så köp ett bra kvalitets agg runt 750w.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Även jag använder ett EVGA (supernova g2 850w) och är jätte nöjd. Kan lätt rekommendera det.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på och tacka för alla svar och rekomendationer samt hjälp ni gav mig jag beställde detta och hoppas det går vägen.
https://www.inet.se/produkt/6902208/deepcool-genome-ii-rog-ce...
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Permalänk
Medlem

jag kör med EVGA g2 750, min fläkt har dock en i min värld helt galen ljudnivå när det körs i "vanliga" läget, dvs ej ECO.

jag är sorten som lever i en bunker och har en i princip enbart passivt kyld dator. (eller fläktar som knappt snurrar) när jag startade upp trodde jag att fått en kabel mot en fläkt pågrund av ljudnivån från EVGAs fläkt i nätagget.
ECO läget så går den passivt, även vid stresstest 100% på ett 1070 samt oklockad 3570k.
Så det är inget egentligt problem och jag är nöjd, kommer antagligen strunta i garantin och byta fläkt den gång den behöver startas.
Fläktkurvan i normalläget är i min värld kass. och av de jag pratat med verkar Corsairagget generellt sett vara tystare. Tror du gjort ett bra val!

Nu kommer jag verka sjukt anal, och jag inser det och svårt att med en halvkass mobil att filma, och ni kommer få dra upp ljudnivån...
men som "höres"/syns så hör man skillnad i slutsekunderna dryga metern från datorn med 6 andra fläktar och en mekanisk hdd igång när jag slår på ECO-läget på PSUn igen.
https://youtu.be/tR9jdBexpHI?t=58s

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hade jag köpt ny PSU idag hade jag sneglat på Seasonic

Det var precis det jag gjorde, men priserna.. :/

Var ändå så nära att köpa ett från deras platinum serie för ca 1700

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om chassit jag beställt var det ett bra val ?

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

jag kör med EVGA g2 750, min fläkt har dock en i min värld helt galen ljudnivå när det körs i "vanliga" läget, dvs ej ECO.

jag är sorten som lever i en bunker och har en i princip enbart passivt kyld dator. (eller fläktar som knappt snurrar) när jag startade upp trodde jag att fått en kabel mot en fläkt pågrund av ljudnivån från EVGAs fläkt i nätagget.
ECO läget så går den passivt, även vid stresstest 100% på ett 1070 samt oklockad 3570k.
Så det är inget egentligt problem och jag är nöjd, kommer antagligen strunta i garantin och byta fläkt den gång den behöver startas.
Fläktkurvan i normalläget är i min värld kass. och av de jag pratat med verkar Corsairagget generellt sett vara tystare. Tror du gjort ett bra val!

Nu kommer jag verka sjukt anal, och jag inser det och svårt att med en halvkass mobil att filma, och ni kommer få dra upp ljudnivån...
men som "höres"/syns så hör man skillnad i slutsekunderna dryga metern från datorn med 6 andra fläktar och en mekanisk hdd igång när jag slår på ECO-läget på PSUn igen.
https://youtu.be/tR9jdBexpHI?t=58s

Ja, det där lät ju inget kul direkt utan ECO faktiskt. Men nätaggregatet presterar säkerligen bra. Minus ljudet då. Såg också att lagertypen i SuperNOVA G2 är kullager. I övrigt har det ju fått bra recensioner och många verkar vara nöjda med det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Razer Fanatic:

Skrev igår vad jag ansåg, jag tror inte du gjort ett bra köp, men har de gjort de förbättringarna från första så kan det nog vara okej.

http://www.sweclockers.com/test/21674-deepcool-genome/4#conte...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ja, det där lät ju inget kul direkt utan ECO faktiskt. Men nätaggregatet presterar säkerligen bra. Minus ljudet då. Såg också att lagertypen i SuperNOVA G2 är kullager. I övrigt har det ju fått bra recensioner och många verkar vara nöjda med det.

Det ÄR ett sjukt bra nätagg i övrigt, och inte så troligt att jag passerar effektnivån då det börjar låta inom rimlig tid, så då blir det ju bara att byta fläkten när det blir av.
I övrigt, awsome agg, med go känsla. Finns inget annat att klaga på överhuvudtaget.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Det ÄR ett sjukt bra nätagg i övrigt, och inte så troligt att jag passerar effektnivån då det börjar låta inom rimlig tid, så då blir det ju bara att byta fläkten när det blir av.
I övrigt, awsome agg, med go känsla. Finns inget annat att klaga på överhuvudtaget.

Gott. Absolut att det är ett bra PSU. Det var inte menat som negativ kritik om det nu uppfattades som så. Fläkten på det är ju dessutom 140mm, alltså 5mm större än på RM750X som har 135mm. Dock har Corsair nätaggregatet vätskelager som lagertyp.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Ja, det där lät ju inget kul direkt utan ECO faktiskt. Men nätaggregatet presterar säkerligen bra. Minus ljudet då. Såg också att lagertypen i SuperNOVA G2 är kullager. I övrigt har det ju fått bra recensioner och många verkar vara nöjda med det.

Har fläktar i datorn som har just kullager och dessa låter inte så illa på 1000RPM (mest vindsus som låter) Så kan inte vara bara lager utan något annat (dåliga lager i så fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har fläktar i datorn som har just kullager och dessa låter inte så illa på 1000RPM (mest vindsus som låter) Så kan inte vara bara lager utan något annat (dåliga lager i så fall).

Ok.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU