AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@boombap: Ja den är absolut något att ha.
CPU-Z bench några minuter, 58 grader runt 1700 varv per minut, verkar stanna där någonstans, tomgång strax över 30 grader, runt 1100 varv per minut.
Har ställt in för att den skall vara tyst hellre än kall.
Skall du inte klocka räcker den nog mer än väl till för dig, skall du klocka? då skulle jag nog satsa på något bättre..
Känns riktigt rejäl, även om den saknar heatpipes.

http://www.hardocp.com/news/2017/03/09/amd_ryzen_7_1700_unbox...

Processorn klarar nog hundra grader utan att ta skada, men den börjar throttla långt tidigare, den klockar alltså ned sig för att inte ta skada.

Vet inte när Ryzen börjar throttla, gissar på över 70 grader.

Tackar för ditt svar, uppskattar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kollade igenom några kommentarer men kunde inte hitta några såna. Kan du posta printscreen?

Han brukade ha dem pinnade men tog nog bort det vid något skede. Svårt att gräva gamla kommentarer på youtube. Han hade bl. a. en konversation med Hardware Unboxed och idag fick vi en svarsvideo där 2500K och FX 8370 ställdes mot varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=76-8-4qcpPo

2500K vann med marginal och dessutom bör man ha i åtanke att 8300-serien släpptes år efter 2500K började säljas (83xx släpptes mot 3770K/3750K). Bulldozer/Vishera var vad de var, det var inte Adores bästa argument att dra upp paralleller mot dessa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:


https://www.youtube.com/watch?v=yyrgK7DsRTw

Vad folk hakar upp sig på spelprestandan. Är här bara spelmuppar på forumet? En dator är ju ett arbetsredskap. Det är klart att AMD inte skulle spöa Intel i spel. Är det verkligen så många som inbillat sig det? Ryzen 7 är ju en arbetsprocessor för tunga jobb, och en fenomenal sådan.

Vad är det för fel att spela datorspel? Att påstå att en dator gör sig bäst som ett arbetsredskap är att vara lite väl smal...

Kan nog lova att spelmarknaden har varit drivande av datorernas utveckling. Alla är inte "content creators" eller "streamers".

AMD demonstrerade själva spelprestanda under sitt "show case". Allt var frid och fröjd (tills testerna kom in). Så jag tycker inte alls att det är förvånande att AMD blir jämfört med Intel i spelprestanda.

Ur ett spelperspektiv så skulle AMD kunna vara herre på täppan. Dock så utnyttjar inte spelen CPU:ns fulla potential pga att så få har den. Det uppstår ett moment 22. Super CPU, dock minimalt behov av den (i dagsläget).

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Vad är det för fel att spela datorspel? Att påstå att en dator gör sig bäst som ett arbetsredskap är att vara lite väl smal...

Kan nog lova att spelmarknaden har varit drivande av datorernas utveckling. Alla är inte "content creators" eller "streamers".

AMD demonstrerade själva spelprestanda under sitt "show case". Allt var frid och fröjd (tills testerna kom in). Så jag tycker inte alls att det är förvånande att AMD blir jämfört med Intel i spelprestanda.

Ur ett spelperspektiv så skulle AMD kunna vara herre på täppan. Dock så utnyttjar inte spelen CPU:ns fulla potential pga att så få har den. Det uppstår ett moment 22. Super CPU, dock minimalt behov av den (i dagsläget).

Dator är ett arbetsverktyg.
Konsol är för spel.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Dator är ett arbetsverktyg.
Konsol är för spel.

De flesta av dina senaste inlägg handlar om Ryzen och spel. Är du förvirrad eller är ni två stycken som delar ett konto?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Dator är ett arbetsverktyg.
Konsol är för spel.

Utan att gå in djupare på hur extremt dumt det du skrev låter, så blir man ju lite nyfiken på hur du tänker när du bara för någon dag sedan skrev detta;

Skrivet av kotz:

När kommer 1440p och 4k benchmarks?
Enligt andra benchmarks på nätet (går att googla enkelt) ligger ryzen i par med sina konkurrenter.

Trodde sweclockers medlemmar var pro-gamers som bara brydde sig om 1440p och upp som är den nya normen?
1080p är ju för noobs 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu konsoler är för spel och datorer är arbetsredskap, varför frågar du efter 1440p och 4K-benchmarks i en diskussion om Ryzen?
Taskigt läge att vilja spela i 1440p och 4K samtidigt som man bara spelar på konsoler, om man bara kunde spela på en dator istället...nä vänta lite nu!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Synd att Ryzen inte har snabbare kärnor än Haswell enligt vad jag förstått. Visst är de bra processorer, men vad motiverar folk att köpa en ryzen 7 istället för en 7700k när de kostar lika mycket och när 7700k presterar lite bättre spel som stödjer flera kärnor/trådar? I spel som är fattigt trådade så presterar ju fortfarande de äldre intel bättre än ryzen. Jag är en av få som faktiskt lägger stor vikt på IPC snarare än antalet kärnor och trådar, men det beror på att jag endast spelar och bygger datorn utefter de spel jag tänker lira.

I exakt vilka multicorespel utpresterar Ryzen en intel quad med HT på 1080p med marginal? Med andra ord, lirar man World of tanks vad väljer man för cpu, Ryzen eller Intel?

Permalänk
Hjälpsam

@VideoyGTX: Man väljer Ryzen så klart.
Jädrigt kul CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om man streamar samtidigt som man spelar så skulle det kunna motiveras. Spelar du själv wot med ryzen?

Permalänk
Hjälpsam

@VideoyGTX: Nope, har tyvärr också varit bortrest en del så jag har inte kunnat testa så mycket som jag önskat.
Kör oklockat, väldigt sval och tyst.
Vet inte om det är det absolut vettigaste valet man kan göra, men jag är också allmänt datorintresserad och att kunna få åtta kärnor till det här priset, samtidigt som spelprestanda är ganska bra, det är helt enkelt fantastiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Enkeltråd

HEH min 6 åriga snällt överklockade i5 2500k 4.6ghz har högre enkeltråd prestanda än valfri ryzen 7 som är max clockad ^^
Visst sen blir den överkörd när det kommer till flertrådat men ändå.
Detta enligt Cinebench R15

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

HEH min 6 åriga snällt överklockade i5 2500k 4.6ghz har högre enkeltråd prestanda än valfri ryzen 7 som är max clockad ^^
Visst sen blir den överkörd när det kommer till flertrådat men ändå.
Detta enligt Cinebench R15

Lugn nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Lugn nu

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå lugn? Jag menade inget illa utan testade bara Cinebench R15 hemma för skojjs skull efter ja läst resencioner om R7 1800X och fick mig ett gott skratt när min 2500K spöade en max överklockad 1800X i enkeltrådat
Har förresten kört den i 4.6ghz sen år 2011 så den verkar inte lida av det.
Kan ej säga annat än att de va ett ruskigt bra köp o har fortfarande inte inget som helst behov av att uppgradera då den presterar bättre än standard i5 6600k i de flesta fall.
Väntar nu på amds nya grafikkort vega så jag kan kombinera den med min 4K freesync skärm

Enl cinebench får jag 625P i flertrådat och 163p enkeltrådat.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Vadå lugn? Jag menade inget illa utan testade bara Cinebench R15 hemma för skojjs skull efter ja läst resencioner om R7 1800X och fick mig ett gott skratt när min 2500K spöade en max överklockad 1800X i enkeltrådat
Har förresten kört den i 4.6ghz sen år 2011 så den verkar inte lida av det.
Kan ej säga annat än att de va ett ruskigt bra köp o har fortfarande inte inget som helst behov av att uppgradera då den presterar bättre än standard i5 6600k i de flesta fall.
Väntar nu på amds nya grafikkort vega så jag kan kombinera den med min 4K freesync skärm

Enl cinebench får jag 625P i flertrådat och 163p enkeltrådat.

Tror jag missförstod rejält, läste snabbt och fick för mig att du skrev att din i5:a hade starkare ipc än R7:an

Men säger cinebench R15 verkligen något?

Däremot i modernare spel så åker nog din i5:a på stryk mot nyare i5:or samt Ryzen. Samt i program som utnyttjar flertrådat bra.

Däremot så var(är) i5 2500k suverän när den kom, tycker att Sandy Bridge var den sista processorserie från Intel som var riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tror jag missförstod rejält, läste snabbt och fick för mig att du skrev att din i5:a hade starkare ipc än R7:an

Men säger cinebench R15 verkligen något?

Däremot i modernare spel så åker nog din i5:a på stryk mot nyare i5:or samt Ryzen. Samt i program som utnyttjar flertrådat bra.

Däremot så var(är) i5 2500k suverän när den kom, tycker att Sandy Bridge var den sista processorserie från Intel som var riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja självklart har den inte bättre ipc, var absolut inte så jag menade!
Och sen jämför jag den mot stock 6600k vilken ligger på 3.9ghz turbo medans min tuggar i 4.62ghz konstant vilket ändå är 720mhz snabbare.
Överklockar man en 6600k ens lite så är den direkt mkt snabbare än 2500K i princip allt. Jag tycker att 2500K fortfarande presterar sjukt bra för sin ålder om man skrämmer upp den lite, oftast jämförbar med nyare i5or som rullar i stock hastigheter.
I program som utnyttjar flertrådat spelar inte så stor roll mot andra i5:or då i5 serien bara har 4 kärnor och 4 trådar, däremot i7 och hela ryzen serien kommer nog smiska dom flesta i5:or i flertrådat. Nu jämförde jag i5 2500K OC mot nyare STOCK i5 6600k i just Cinebench R15 och enkeltråd mot OC r7 1800x där den faktiskt slog båda, vilket inte alls var förväntat av mig.
Och som du säger är dethär jämförelser i just Cinebench så betyder det inte overall prestanda men om man kollar speltester på nätet så hänger en 2500k OC på ganska bra med nyare stock i5:or
Har dock börjat kolla på nyare cpuer men det lutar åt att man köper en i7 / ryzen 2 senare, känns bara inte värt ännu

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Om spelet använder max 4 kärnor/trådar så kommer en i5 2500k på 4.6ghz prestera lika bra eller bättre än en stock ny i5 samt 1800X. De flesta spelen skalar inte så bra heller, även om de använder mer än 4 trådar vilket man sett i t.ex. BF1 vilken stödjer "många" kärnor men där skillnaden är liten mellan en i7 7700k och en i7 6900k. I world of tanks (spelet körs på 1 kärna, och ljudet använder andra kärnor) t.ex. så är det 0 fps skillnad på 1080p mellan en i7 6700k på 4ghz eller på 4.5ghz, så det är inte alltid man får mer fps om man överklockar heller i och med att processorn kanske inte är en flaskhals längre.

Jag är inte alls förvårnad om en överklockad i5 2500k presterar likvärdig nya oklockade processorer i flertalet spel. Däremot spelar man och streamar samtidigt då är det en annan femma eftersom streamprogrammen använder flera kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Synd att Ryzen inte har snabbare kärnor än Haswell enligt vad jag förstått. Visst är de bra processorer, men vad motiverar folk att köpa en ryzen 7 istället för en 7700k när de kostar lika mycket och när 7700k presterar lite bättre spel som stödjer flera kärnor/trådar? I spel som är fattigt trådade så presterar ju fortfarande de äldre intel bättre än ryzen. Jag är en av få som faktiskt lägger stor vikt på IPC snarare än antalet kärnor och trådar, men det beror på att jag endast spelar och bygger datorn utefter de spel jag tänker lira.

I exakt vilka multicorespel utpresterar Ryzen en intel quad med HT på 1080p med marginal? Med andra ord, lirar man World of tanks vad väljer man för cpu, Ryzen eller Intel?

Som jag tolkat dessa olika tester o.s.v. så ligger IPC i kant med Skylake, men det har kommit nya UEFI (BIOS) samt att man kan klocka minnen i 3600MHz så fann denna bild på reddit/r/amd som jag inte vet vad källan är ifrån tyvärr.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/61ccp5/ryzen_7_397ghz_v...

Som det ser ut nu så ligger en R7 1700X i7-7700K samma/lika i spel fast i7-7700k är klockad 1GHz högre mot R7 1700X.

Här länk till videon från Mindblank Tech som testat detta.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=1s

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Alla dessa spel använder mer än 4 kärnor/trådar så det är klart att Ryzen har ett övertag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Som jag tolkat dessa olika tester o.s.v. så ligger IPC i kant med Skylake, men det har kommit nya UEFI (BIOS) samt att man kan klocka minnen i 3600MHz så fann denna bild på reddit/r/amd som jag inte vet vad källan är ifrån tyvärr.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/61ccp5/ryzen_7_397ghz_v...

Som det ser ut nu så ligger en R7 1700X i7-7700K samma/lika i spel fast i7-7700k är klockad 1GHz högre mot R7 1700X.

Här länk till videon från Mindblank Tech som testat detta.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=1s

Och sweclockers körde sina minnen i 2666 enligt testsystem och mjukvarafliken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Vadå lugn? Jag menade inget illa utan testade bara Cinebench R15 hemma för skojjs skull efter ja läst resencioner om R7 1800X och fick mig ett gott skratt när min 2500K spöade en max överklockad 1800X i enkeltrådat
Har förresten kört den i 4.6ghz sen år 2011 så den verkar inte lida av det.
Kan ej säga annat än att de va ett ruskigt bra köp o har fortfarande inte inget som helst behov av att uppgradera då den presterar bättre än standard i5 6600k i de flesta fall.
Väntar nu på amds nya grafikkort vega så jag kan kombinera den med min 4K freesync skärm

Enl cinebench får jag 625P i flertrådat och 163p enkeltrådat.

Det var ju inte mycket att hänga i granen. Då renderare naturligt kan skala upp till hur många cores/trådar som helst så är ju en 2500k inte speciellt imponerande i sammanhanget.
Till exempel får jag 670p i Cinebench R15 flertrådat.... jaha?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TurboFreak68:

Som jag tolkat dessa olika tester o.s.v. så ligger IPC i kant med Skylake, men det har kommit nya UEFI (BIOS) samt att man kan klocka minnen i 3600MHz så fann denna bild på reddit/r/amd som jag inte vet vad källan är ifrån tyvärr.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/61ccp5/ryzen_7_397ghz_v...

Som det ser ut nu så ligger en R7 1700X i7-7700K samma/lika i spel fast i7-7700k är klockad 1GHz högre mot R7 1700X.

Här länk till videon från Mindblank Tech som testat detta.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t=1s

Är det inte så att kärnklustrerna kommunicerar i samma hastighet som RAM-minneshastigheten i mellan sig? Så att Ryzen presterar bättre med snabbare minnen bör ju vara rätt logiskt.

Hittade detta;

"According to a new revelation from AMD, the speed Infinity Fabric runs at is linked to memory speeds. That is the IMC speed controls the speed of the 256-bit wide bi-directional crossbar. Faster DDR4 memory will lead to faster Infinity Fabric and hence faster communication between the 2 CCX making up Ryzen. This means to unlock the full performance of Ryzen 7 when stressing more than 4 cores, one must obtain the fastest DDR4 possible and OC the IMC like crazy. Perhaps AMD should have considered sending out faster DDR4 sticks with their review kits. This may also mean Ryzen can perform better than we’ve been led to believe with many reviews and perhaps even in gaming."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Är det inte så att kärnklustrerna kommunicerar i samma hastighet som RAM-minneshastigheten i mellan sig? Så att Ryzen presterar bättre med snabbare minnen bör ju vara rätt logiskt.

Hittade detta;

"According to a new revelation from AMD, the speed Infinity Fabric runs at is linked to memory speeds. That is the IMC speed controls the speed of the 256-bit wide bi-directional crossbar. Faster DDR4 memory will lead to faster Infinity Fabric and hence faster communication between the 2 CCX making up Ryzen. This means to unlock the full performance of Ryzen 7 when stressing more than 4 cores, one must obtain the fastest DDR4 possible and OC the IMC like crazy. Perhaps AMD should have considered sending out faster DDR4 sticks with their review kits. This may also mean Ryzen can perform better than we’ve been led to believe with many reviews and perhaps even in gaming."

Exakt. Ju högre klockade minnen ju snabbare kan varje kluster kommunicera med varandra och genom detta öka prestandan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Ju högre klockade minnen ju snabbare kan varje kluster kommunicera med varandra och genom detta öka prestandan.

Hur snabba minnen kan man köra då? Är 3600MHz max?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Hur snabba minnen kan man köra då? Är 3600MHz max?

Vet ej. Stödet för Ryzen slutar redan vid 2600 MHz om jag inte missminner mig men rent teoretiskt så är det teknikens tak som sätter stopp. Latenserna ökar ju också med högre klockade minnen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vet ej. Stödet för Ryzen slutar redan vid 2600 MHz om jag inte missminner mig men rent teoretiskt så är det teknikens tak som sätter stopp. Latenserna ökar ju också med högre klockade minnen.

Men ökad kommunikations hastighet överväger förlusten i latens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Det var ju inte mycket att hänga i granen. Då renderare naturligt kan skala upp till hur många cores/trådar som helst så är ju en 2500k inte speciellt imponerande i sammanhanget.
Till exempel får jag 670p i Cinebench R15 flertrådat.... jaha?

Du får 670p för att du kör 4.4ghz. Jag jämförde stock i5 6600k mot oc 2500k och just i Cinebech r15.
Vadå tror du ja menar att 2500k och 6600k har samma ipc eller?
Jag vet även om att överklockar man 6600k ens lite så spöar den 2500k vilket du bevisade med ditt inlägg.
Jag försöker inte säga att 2500k är en bättre cpu än R7 serien eller nyare i5:or utan att den kommer upp i samma prestanda som nyare stock i5:or om man klockar den.
Det verkar vara många som underskattar 2500k bara för att den är 6 år gammal.
Jämförelsen mot R7 1800X var enkeltråd och jag skrev att vid fler trådar blir i5 krossad

Mvh

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Du får 670p för att du kör 4.4ghz. Jag jämförde stock i5 6600k mot oc 2500k och just i Cinebech r15.
Vadå tror du ja menar att 2500k och 6600k har samma ipc eller?
Jag vet även om att överklockar man 6600k ens lite så spöar den 2500k vilket du bevisade med ditt inlägg.
Jag försöker inte säga att 2500k är en bättre cpu än R7 serien eller nyare i5:or utan att den kommer upp i samma prestanda som nyare stock i5:or om man klockar den.
Det verkar vara många som underskattar 2500k bara för att den är 6 år gammal.
Jämförelsen mot R7 1800X var enkeltråd och jag skrev att vid fler trådar blir i5 krossad

Mvh

Nej jag håller med om att 2500k är en mycket bra produkt.
Tycker bara det vart mycket sågning av Ryzen för att många Intel är bättre singel tråd, det liksom missar poängen med AMDs nya.
Jag ser den mer som en bugetkonkurrent till Xeon och 6800k och liknande, till workstation-bruk mer än den perfekta gamingriggen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

På AMD's blogg fra dagen i går, så kan man lese følgende:

* We have reduced DRAM latency by approximately 6ns. This can result in higher performance for latency-sensitive applications.
* We resolved a condition where an unusual FMA3 code sequence could cause a system hang.
* We resolved the “overclock sleep bug” where an incorrect CPU frequency could be reported after resuming from S3 sleep.
* AMD Ryzen Master no longer requires the High-Precision Event Timer (HPET).

Og..
"We will continue to update you on future AGESA releases when they’re complete, and we’re already working hard to bring you a May release that focuses on overclocked DDR4 memory."

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/30/am...

Permalänk

vet inte om det nämnts, men tydligen har inte nvidia putsat drivers för ryzen.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

@truedesire: Detta verkar helt galet om det är sant.

@anon38900 något att undersöka?

Visa signatur

//Veslos