Permalänk

Seg nedladdning på Ps4 Pro

Hej vet inte om jag ska lägga denna här eller i konsoltråden.

Men har ett relativt stort problem med nedladdningen på mitt ps4 pro och det är att jag har 250/100 fiber men kusin min som har 100/10 fiber och vanliga ps4rat hämtar hem ett spel nästan dubbelt så snabbt än vad jag gör, tar ca 25-30min för en uppdaterings fil på ca 3,5gb.

Har kontrollerat nätverket på ps4 pro och landar på 280 på nedladdning så funderade på om det hade något med routern och göra.

Har en asus rt-ac68u med kabel dragen till ps4 och går den till en switch som sen även går till datorn och xbox:et så har kört utan switchen emellan men med samma problem så den kan inte va problemet.

så vad tror ni det kan vara? router inställningar eller hos bredbandsleverantören? jag har t3 och han har bahnhof.

Tacksam för svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Märkligt? Max på PS4 standard är väl 45mbit/s?
Har Pro hastigheter uppåt 280mbit/s? :S

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Märkligt? Max på PS4 standard är väl 45mbit/s?
Har Pro hastigheter uppåt 280mbit/s? :S

vet ej för enligt vad jag har kommit fram till så har dom inte speedat upp nätverkskortet förutom wifi som nu har 2,4 och 5 ghz men har aldrig fått så högt på mitt gamla ps4 som jag får på pro:t så dom kanske har fixat det med

men måste köra med lan kabel för kör jag via wifi så blir pingen åt skogen och det går inte att spela alls.

Permalänk
Medlem

Kan inte förklara att din kusin tankar dubbelt så snabbt än dig men PSN servrar är verkligen ur dåliga när det gäller till att kunna tanka fort tyvärr.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Är det inte så att dom har ett gäng olika servrar, där hastigheten kan variera mycket?
Jag har sett folk som streamar, där flera personer sitter på samma uppkoppling, laddar ner/uppdaterar samma spel, men hastigheten kan skilja mycket mellan dom. De har då sagt att det beror på vilken server dom blivit slumpmässigt uppkopplad mot.
Jag vet inte om det är korrekt, men låter inte orimligt.
Det har då alltså mest att göra med hur belastad servern du blir uppkopplad mot är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av Kenta42:

Kan inte förklara att din kusin tankar dubbelt så snabbt än dig men PSN servrar är verkligen ur dåliga när det gäller till att kunna tanka fort tyvärr.

Det är ju sant att PSN servrarna är kassa när det gäller allt tyvärr :/ och det värkar inte bli bättre heller.

För vi båda skaffa borderlands nu på rean och jag drog igång min typ 5min före han och sen efter typ 10min hade hans laddat ner 850-900mb medans jag låg runt 450mb och då startade jag innan honom så kanske har otur och får dom sega servrarna kanske

Skrivet av Zyie:

Är det inte så att dom har ett gäng olika servrar, där hastigheten kan variera mycket?
Jag har sett folk som streamar, där flera personer sitter på samma uppkoppling, laddar ner/uppdaterar samma spel, men hastigheten kan skilja mycket mellan dom. De har då sagt att det beror på vilken server dom blivit slumpmässigt uppkopplad mot.
Jag vet inte om det är korrekt, men låter inte orimligt.
Det har då alltså mest att göra med hur belastad servern du blir uppkopplad mot är.

Okej så allt handlar om tur när det gäller PSN servrarna? tycker det är dåligt att dom inte fixar bättre servrar med tanke på hur många som använder dom. men jag kan även tycka att internet är generellt segt även på datorn som att sidor laddar segt, filmer/serier laggar men netflix brukar oftast inte ge sig men händer att den slutar ladda.

Så tänkte kasta in merlin i min asus router och se om det blir bättre och få bättre wifi signal eller är det helt onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

Okej så allt handlar om tur när det gäller PSN servrarna? tycker det är dåligt att dom inte fixar bättre servrar med tanke på hur många som använder dom. men jag kan även tycka att internet är generellt segt även på datorn som att sidor laddar segt, filmer/serier laggar men netflix brukar oftast inte ge sig men händer att den slutar ladda.

Nja, inte att vissa är kassa nödvändigtvis, utan att vissa är mer belastade än andra. Om du har otur och kopplas upp mot en server som ligger nära kapacitet så går det segare än en server som ligger på 10% exempelvis. Som sagt vet jag inte om detta är fakta, men rent spontant känns det troligt, då det förklarar skillnaderna på nedladdningshastigheterna även när folk sitter på samma uppkoppling och laddar ner samma sak.
Om du har tid och ork, så kan du testa avbryta och starta om nedladdningen tills du får bättre hastighet, men har du otur så kommer det ta ännu längre tid i slutändan om du inte kopplas upp mot en mindre belastad server ganska snabbt.

Självklart kan det vara så att problemet ligger hos dig också om även din dators uppkoppling är seg, där kan jag tyvärr inte komma med några råd, men hoppas någon annan kan hjälpa dig att lösa det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av Zyie:

Nja, inte att vissa är kassa nödvändigtvis, utan att vissa är mer belastade än andra. Om du har otur och kopplas upp mot en server som ligger nära kapacitet så går det segare än en server som ligger på 10% exempelvis. Som sagt vet jag inte om detta är fakta, men rent spontant känns det troligt, då det förklarar skillnaderna på nedladdningshastigheterna även när folk sitter på samma uppkoppling och laddar ner samma sak.
Om du har tid och ork, så kan du testa avbryta och starta om nedladdningen tills du får bättre hastighet, men har du otur så kommer det ta ännu längre tid i slutändan om du inte kopplas upp mot en mindre belastad server ganska snabbt.

Självklart kan det vara så att problemet ligger hos dig också om även din dators uppkoppling är seg, där kan jag tyvärr inte komma med några råd, men hoppas någon annan kan hjälpa dig att lösa det!

Jag formulerade mig lite dåligt tror jag menade som du skrev att jag har oturen att landa på mer belastade servrar vilket jag sa kassa till istället

Jo jag testade det och även körde "testa internetanslutning" på ps4:at och det hoppade ju imellan 100mbps och 300mbps och ingen skillnad märktes.
Men har ju en app till routern så jag testade via wifi och då stod det 45-50 på nedladdning i appen men ps4:at visa mer så tror det bara är siffror och inte vad man får ut i själva ps4:at utan ligger runt 40-50mbps så värkar som att inte ps4 pro är ökat i wifi om jag ska va ärlig.