Permalänk
Avstängd

4G Router med blåtand?

Hej.
Jag har suttit och letat runt lite, försöker hitta en bärbar 4g-router med blåtand, så t.ex. GPS:en och mobilen kan ansluta med blåtand till den för att få tillgång till internet.

Jag skaffade ett hallon-abonnemang och tog min förra mobil, men där jag sitter, så pendlar signalen mellan 0 och 1 pinne i täckning, och det är mer eller mindre omöjligt att vara uppkopplad, medans min Halebop-anslutning alltid har minst 2-3 pinnar på samma ställe.

Permalänk

varför måste det vara blåtand som de ansluter med?

har aldrig sett ett 4g modem med blåtand.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex_farnstrom:

varför måste det vara blåtand som de ansluter med?

har aldrig sett ett 4g modem med blåtand.

För min GPS bara har stöd för blåtand, det var därför jag skaffade hallon-abbet och tog en gammal mobil för att få surf via wifi på de apparater som kan ta det, men gps:en tar bara blåtand.

Permalänk

okej, har aldrig sett en 4g router med bluetooth, sitter och googlar så att fingrar blöder och dyker bara på lätt shady och felmärkta ebay och alibaba routrar.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex_farnstrom:

okej, har aldrig sett en 4g router med bluetooth, sitter och googlar så att fingrar blöder och dyker bara på lätt shady och felmärkta ebay och alibaba routrar.

Jag har inte heller hittat något vettigt. :/

Permalänk
Medlem

Varför behöver GPS'en uppkoppling?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Går det månne att koppla in en bluetooth dongle via usb på modemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Varför behöver GPS'en uppkoppling?

Trafikuppdatering.

Permalänk
Medlem

Byt till endast 3g-uppkoppling, om du inte har det redan, i din gamla mobil så får du nog bättre täckning/uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För min GPS bara har stöd för blåtand, det var därför jag skaffade hallon-abbet och tog en gammal mobil för att få surf via wifi på de apparater som kan ta det, men gps:en tar bara blåtand.

Men är inte tanken att du sätter upp det så här:

GPS -> Blåtand -> Telefon -> Wifi -> Mobil WiFi dongle

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk

hmm, nu tar jag ut svängarna lite, men det borde gå att ha en Rasberry Pi, med ett vanligt 4g modem och bluetooth dongel? som hanterar allt?
lite mer pill men borde gå att få att fungera.

är till att ha i bilen misstänker jag? finns en del guider hur man hanterar en RPI i en bil.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Trafikuppdatering.

Är det inte enklare att bara använda Waze i telefonen istället?

Annars med en android borde det gå att sätta upp som TutNisse skrev.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Är det inte enklare att bara använda Waze i telefonen istället?

Annars med en android borde det gå att sätta upp som TutNisse skrev.

Troligen, men jag har inte hittat en bra hållare som faktist sitter kvar på rutan, sedan har jag redan 2 st GPS:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Troligen, men jag har inte hittat en bra hållare som faktist sitter kvar på rutan, sedan har jag redan 2 st GPS:er.

Jag har använt i flera bilar en monteringsbygel från Brodit som kläms fast i instrumentpanelen. På bygeln kan du sedan sätta en lämplig hållare efter eget tycke och smak.

Kan kanske vara värt att kolla in: http://www.brodit.se/brodit.html?pn=home

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TutNisse:

Jag har använt i flera bilar en monteringsbygel från Brodit som kläms fast i instrumentpanelen. På bygeln kan du sedan sätta en lämplig hållare efter eget tycke och smak.

Kan kanske vara värt att kolla in: http://www.brodit.se/brodit.html?pn=home

Verkar klart bättre än de fönstermodeller med sugpropp. Ser att det finns en återförsäljare i staden jag är i just nu, kanske skulle svänga förbi dem och kolla och se att min mobil funkar bra med den.