Permalänk
Medlem

Montering av RJ45

Jag är helt ny på detta och börjat bygga ett hemma nätverk lite på skoj skull.

Men jag får inte till att montera RJ45 kontskter på nätverkskabeln. Har följt Kjell c/o tips
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

och tycker jag gör rätt När jag följer guiden men nör jag sedan ska testa kabeln fungersr det knte.

Någon som har några tips?

Jag tycker det är scårt stt följa färgordningen på kablarna då de inte ligger i den ordningen från början i kabeln. Sen när jag testar vet jag ju inte vilken sv ändarna som är fel.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är vidrigt att göra egna kablar. Det är skönare att montera något med plint i änden och sedan ansluta en färdig sladd i den...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@JerkerA: Tycker du det är svårt att få till färgkodningen då trådarna ligger i en annan ordning så kan du ju alltid "hitta på din egna" färgkodning, bara du gör lika dant i båda ändar.

Se till att trådarna är intryckta i kontakten så långt det går samt att du använder dig av dragavlastningen (En plastbit trycker ner på isoleringen för att hålla kabeln på plats).

Bara träna! Är en viss teknik i det om man är helt fräsch på det.

Jerka

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Hejsan JerkerA,

Skrivet av JerkerA:

Jag är helt ny på detta och börjat bygga ett hemma nätverk lite på skoj skull.

Men jag får inte till att montera RJ45 kontskter på nätverkskabeln. Har följt Kjell c/o tips
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

och tycker jag gör rätt När jag följer guiden men nör jag sedan ska testa kabeln fungersr det knte.

Någon som har några tips?

Jag tycker det är scårt stt följa färgordningen på kablarna då de inte ligger i den ordningen från början i kabeln. Sen när jag testar vet jag ju inte vilken sv ändarna som är fel.

Som jerkaaaa skriver, övning ger färdighet!
Jag brukar skala bort 5-6cm ytterhölje så att de inre ledarna blir "långa". Sedan drar jag dem raka, sorterar dem i rätt ordning. När de ligger platt och fint klipper jag bort överskottet.
Det viktiga är att du sorterar dem likadant i bägge ändar, jag vill minnas att det är ett par som skall delas upp men de andra ligger i ordning.

Undersök de misslyckade kontakterna och ta reda på vad det var som gick fel.
- Kom de inre ledarna inte fram långt nog?
- Kom de inre ledarna i olika ordning i de båda kontakterna?
- Kom mer än en inre ledare in i samma hål?
etc

Sedan klipper du av, och gör om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

.. så kan du ju alltid "hitta på din egna" färgkodning, bara du gör lika dant i båda ändar.

Nej det fungerar inte. Däremot kan man hitta på sin egna variation mellan paren och inom paren.

Dvs växla +/- i ett par och/eller växla färg på hela paret.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att hitta på egen ordning inte är så bra. Har 100m cat6 kabel draget i huset och har 100mbit.
Paren ligger i en viss ordning för att minska störningar. Har haft så i 3 år skulle göra om det "nån dag då jag hade tid" :).
Enda störiga är att ha 100mbit till nasen det övriga är skit samma.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Har du patch- eller montagekabel? Har du montagekabel fungerar inte vanliga rj45 då de ska skära in i ledarna och montagekabel har solida ledare. Hade aldrig gjort det förut men alla kablar fungerade utmärkt och tog max 10min/kabel. Skala en rejäl bit, klipp av plastkorset som separerar ledarna, sortera, klipp rakt och i lagom längd. Tryck på kotakten och kolla att alla ledare verkligen bottnar i kontakten, klämm och var glad:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@Igelkott:
@Mikaelmannen: Jo det är klart, har faktiskt inte tänkt på det bara. Bara gjort kortare kablar för eget bruk då störningar har mindre betydelse. Är det inte till mig själv följer jag såklart standard. Men men, man lär sig något nytt varje dag!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Har du patch- eller montagekabel? Har du montagekabel fungerar inte vanliga rj45 då de ska skära in i ledarna och montagekabel har solida ledare.
Skickades från m.sweclockers.com

Detta stämmer om man ska vara 100% korrekt, i praktiken fungerar det dock oftast alldeles utmärkt att kontaktera RJ45 direkt på installationskabel, har gjort detta i över 20 år (jösses vad gammal man kände sig nu) på hundratals (om inte tusentals) kontakter utan några som helst problem.
Jag säger inte att ni ska göra så, bara min erfarenhet av att göra det. Givetvis är detta på fasta installationer, inte något där kabeln flyttas och kopplas in/ut dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Detta stämmer om man ska vara 100% korrekt, i praktiken fungerar det dock oftast alldeles utmärkt att kontaktera RJ45 direkt på installationskabel, har gjort detta i över 20 år (jösses vad gammal man kände sig nu) på hundratals (om inte tusentals) kontakter utan några som helst problem.
Jag säger inte att ni ska göra så, bara min erfarenhet av att göra det. Givetvis är detta på fasta installationer, inte något där kabeln flyttas och kopplas in/ut dagligen.

Där ser man:) Såg i en annan tråd en som försökte med installationskabel, men ledarna hade något grövre ledare(awg) så de bottnade inte hur mkt han än försökte. Kan kanske vara problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag har patchkabel men felaktigt kontakterade och för långt upptvinnade kabelpar. Funkar ju men ändå ett vuxenminuspoäng 😀

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Där ser man:) Såg i en annan tråd en som försökte med installationskabel, men ledarna hade något grövre ledare(awg) så de bottnade inte hur mkt han än försökte. Kan kanske vara problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan vara ett problem om man har t.ex. Lexcom kabel som har lite grövre ledare bl.a.
Har själv stött på problem med detta men det finns vissa kontakter som klarar dessa lite grövre ledare, har du "vanlig" oskärmad cat6 eller cat5e så har jag aldrig stött på problem med att använda installationskabel.

Men tillbaka till trådstartaren så kan du ju faktiskt ha ett kabelbrott om du är säker på att kontakterna har alla trådar på rätt ställe?
Alla trådarna är pressade så långt in i kontakten det går (tills det tar emot) och ditt pressverktyg pressat ner alla stiften tillräckligt långt i respektive tråd (vissa verktyg pressar inte jämnt så vissa stift kanske inte får kontakt).
Om du har tillräckligt med kabel/kontakter så prova att göra en annan kabel bara så du får bekräftat att du gör allt rätt.

Den vanligaste standarden för hur kabeln ska kopplas är T-568B och ser ut så här, är det så du kopplar din kabel?
http://www.incentre.net/wp-content/uploads/2015/02/ethcable56...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Personligen tycker jag det är vidrigt att göra egna kablar. Det är skönare att montera något med plint i änden och sedan ansluta en färdig sladd i den...

Har redan dragit installationskabel mellan uttag och patchpanel. Det har gått bra. Nu är det egentligen kablar mellan patchpanelen och switchen jag tänkte göra själv. Dels för att få önskad längd och kanskr spara några kronor. Men även lite som en hobby.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan JerkerA,
Som jerkaaaa skriver, övning ger färdighet!
Jag brukar skala bort 5-6cm ytterhölje så att de inre ledarna blir "långa". Sedan drar jag dem raka, sorterar dem i rätt ordning. När de ligger platt och fint klipper jag bort överskottet.
Det viktiga är att du sorterar dem likadant i bägge ändar, jag vill minnas att det är ett par som skall delas upp men de andra ligger i ordning.

Undersök de misslyckade kontakterna och ta reda på vad det var som gick fel.
- Kom de inre ledarna inte fram långt nog?
- Kom de inre ledarna i olika ordning i de båda kontakterna?
- Kom mer än en inre ledare in i samma hål?
etc

Sedan klipper du av, och gör om!

Så har jag också gjort. Men då det är någon plastledare i mitten av kabeln (säker på atr jag köpt rätt kabel) så är det svårt längst ner att få till färgkombinationen tycker jag då de liger lite kors och tvärs där nere. Men jag gjorde en skåra i utterhöljet så jag kunde klippa bort plastledaren en halv cm längre ner så nu har jag fått till det.

Skrivet av Heinel:

Har du patch- eller montagekabel? Har du montagekabel fungerar inte vanliga rj45 då de ska skära in i ledarna och montagekabel har solida ledare. Hade aldrig gjort det förut men alla kablar fungerade utmärkt och tog max 10min/kabel. Skala en rejäl bit, klipp av plastkorset som separerar ledarna, sortera, klipp rakt och i lagom längd. Tryck på kotakten och kolla att alla ledare verkligen bottnar i kontakten, klämm och var glad:)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är patchkabel.

Skrivet av b1ghen:

Ja det kan vara ett problem om man har t.ex. Lexcom kabel som har lite grövre ledare bl.a.
Har själv stött på problem med detta men det finns vissa kontakter som klarar dessa lite grövre ledare, har du "vanlig" oskärmad cat6 eller cat5e så har jag aldrig stött på problem med att använda installationskabel.

Men tillbaka till trådstartaren så kan du ju faktiskt ha ett kabelbrott om du är säker på att kontakterna har alla trådar på rätt ställe?
Alla trådarna är pressade så långt in i kontakten det går (tills det tar emot) och ditt pressverktyg pressat ner alla stiften tillräckligt långt i respektive tråd (vissa verktyg pressar inte jämnt så vissa stift kanske inte får kontakt).
Om du har tillräckligt med kabel/kontakter så prova att göra en annan kabel bara så du får bekräftat att du gör allt rätt.

Den vanligaste standarden för hur kabeln ska kopplas är T-568B och ser ut så här, är det så du kopplar din kabel?
http://www.incentre.net/wp-content/uploads/2015/02/ethcable56...

Inget kabelbrott, ny kabel (men är väl ingen garanti visserligen) använde samma kabel igen och nu fick jag till det. Men min kabel testare har lampor 1-8 och ett g. Alla siffrorna tänds men inte g, har jag missat något i alla fall? Cat 6 kabel och cat 6 RJ45 kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JerkerA:

Inget kabelbrott, ny kabel (men är väl ingen garanti visserligen) använde samma kabel igen och nu fick jag till det. Men min kabel testare har lampor 1-8 och ett g. Alla siffrorna tänds men inte g, har jag missat något i alla fall? Cat 6 kabel och cat 6 RJ45 kontakter

G tänds inte på vanliga RJ-45, det är bara 1-8, så dina kablar är klara!

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Skrivet av JerkerA:

...

Så har jag också gjort. Men då det är någon plastledare i mitten av kabeln (säker på atr jag köpt rätt kabel) så är det svårt längst ner att få till färgkombinationen tycker jag då de liger lite kors och tvärs där nere. Men jag gjorde en skåra i utterhöljet så jag kunde klippa bort plastledaren en halv cm längre ner så nu har jag fått till det.

...

Du har fyra tvinnade par-kablar, som är separerade från varandra med en "plus"-balk i plast antar jag?
Så ser min CAT6-kabel ut i alla fall.
När jag krimpade den klippte jag helt sonika av "plus-"-balken vid samma ställe som jag skalade bort ytterhöljet.

Permalänk

Gjorde egna kabellängder för några år sedan och blev ganska ställd av hur otroligt pilligt det var att få allting rätt. Jag är ändå ganska bra på sånt där småpyssel och har rätt mycket tålamod också, men det där var något i hästväg. Satt mest hela tiden och tänkte att det måste finnas något enklare sätt än att manuellt lägga alla de där skitsmå ledarna på plats när man satte på kontakten. Så mitt tips är bara att hålla tungan rätt i mun, följa instruktionerna och inte ha bråttom.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju irriterande att det aldrig är rätt längd på färdiga kablar mellan patchpanel och switch. Köpte ett antal 30 cm och 50 cm kablar och 50 är oftast för långt, 30 är OK ibland. Så jag köpte 15 cm och de var nästan alltid för korta...

Testade montera några korta kablar själv från en gammal lång avklippt Cat5e patchkabel och tyckte det gick ganska enkelt. Tänker att Cat 5e är mjukare och smidigare än Cat6 (man slipper plastkrysset mitt i kabeln) och räcker ändå till 1 Gbit/s, särskilt om det bara är någon decimeter långa kablar. Fast jag har övat lite tidigare i livet när jag ibland fick montera RJ11 kontakter på jobbet (provning av gamla modem, telefoner och sådant). Kanske gammal vana som satt kvar i fingrarna

Men det blir ju ändå jobbigt om man ska göra många.