Huvudvärk och koncentrationssvårigheter av bildskärmar

Permalänk
Medlem

Huvudvärk och koncentrationssvårigheter av bildskärmar

Bör väl först nämna att jag haft stora problem med koncentrations/-uppmärksamhetssvårigheter hela livet (har bl.a. diagnosen ADD samt depression/dystymi sedan lång tid tillbaka). Dessa koncentrationssvårigheter yttrar såg i många olika sammanhang (har t.ex. svårt för att läsa böcker och andra längre texter samt att hänga med i diskussioner).

Jag har även en ögonsjukdom (Keratoconus). Jag har gjort operation på bägge ögonen och har efter det relativt god syn. För att få fullgod syn måste jag dock bära hårda kontaktlinser (glasögon gör ingen skillnad). Kontaktlinserna kan jag dock inte bära alltför lång tid (några timmar om dagen som mest) p.g.a. skav/irritation i ögonen och därför bär jag inte linser särskilt ofta.

Något jag tydligt märkt är att mina problem med koncentration blir värre när jag sitter framför en bildskärm än i andra sammanhang. Jag får ofta huvudvärk och har betydligt svårare att koncentrera mig när jag sitter framför en bildskärm, jämfört med om jag t.ex. läser en tidning eller bok.

Jag har också märkt att jag reagerar olika på olika typer av bildskärmar. Min nuvarande datorbildskärm som jag har hemma (en Dell UltraSharp U2311H) får jag stora besvär av, medan jag inte upplever samma besvär av andra bildskärmar (t.ex. datorbildskärmen jag har på jobbet) eller när jag använder en surfplatta. Har testat att ändra på inställningarna (ljusstyrka, kontrast, uppdateringsfrekvens osv) på skärmen men inget av detta tycks hjälpa.

Funderar därför på att införskaffa en ny datorbildskärm men tänkte först höra om ni har några tips på vad jag mer kan göra åt detta. Någon som har liknande erfarenheter?

uppdaterade texten med min ögonsjukdom som jag missade att nämna i ursprungliga trådstarten
Permalänk
Medlem

@caelus: kan avstånd från skärm, ljus i rummet, och externa faktorer påverka?

Permalänk
Rekordmedlem

När gjorde du en synundersökning senast ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@caelus: Detta kanske är en liten förbättring om du sitter vid datorn när det är mörkt ute https://justgetflux.com/ , det är en motsvarighet till iPhone's Night shift, minskar på det "blå ljuset" som skärmen strålar ut och gör att skärmen blir då lite mer ögonvänligare.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem

@caelus: Har inte kollat upp din aktuella skärm, men en vanlig orsak brukar vara att skärmarna använder PWM för att justera ljusstyrkan, d.v.s skärmen tänder och släcker bakgrundsbelysningen för att skapa en svagare ljusstyrka än 100%. Detta kan leda till att vissa personer upplever det som ett flimmer som är starkare desto svagare ljusstyrka som är inställd.

Om du ska köpa en skärm så köp en i så fall som inte använder sig av PWM. Kolla på recensioner då butikerna knappast har koll på detta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm Du har på jobbet, modell, typ av bildskärmsteknik? Är det säkert att det är bilden? Tänker att vissa skärmar har ett högfrekvent ljud från nätdelen som det medvetna jaget kanske inte uppfattar men som hjärnan ändå registrerar.

Kan som kuriosa nämna att det på tjockskärmstiden fanns vissa skärmar som satte min syncenter helt ur spel. Efter någon timmes användning gungade hela synfältet utom i mitten. Mycket obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När gjorde du en synundersökning senast ?

Min första tanke också när jag såg rubriken!
Har själv ett brytningsfel med i övrigt bra syn, ser mer eller mindre lika bra med eller utan brillor men får rejält ont i huvudet om jag inte bär mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Min första tanke också när jag såg rubriken!
Har själv ett brytningsfel med i övrigt bra syn, ser mer eller mindre lika bra med eller utan brillor men får rejält ont i huvudet om jag inte bär mina.

Men då borde väl problemet uppstå med alla skärmar så länge upplösning/storlek är jämförbar?

Permalänk
Medlem

Se över ergonomin. Se till att ta regelbundna pauser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Men då borde väl problemet uppstå med alla skärmar så länge upplösning/storlek är jämförbar?

Nu är jag ingen optiker men av vad TS skriver så verkar problemet uppstå vid all typ av läsning/skärmtittande men extra mycket på sin egen skärm hemma. Det kan väl lika gärna förvärras av trötthet efter jobbet eller om hen sitter längre ifrån sin 23" hemma än sin andra skärm på jobbet?
Jag håller bara med tidigare talare om att det kan vara värt att börja med en synundersökning. Det kan lika gärna vara flimmer från hemma-skärmen eller ergonomi/ljusstyrka/belysning som också nämnts.
En synundersökning går oftast väldigt snabbt och kostar kaffepengar om ens något så därför föreslås det som första steg

Permalänk
Medlem

Som Casgar är inne på så kan ju PWM vara en möjlig orsak, många upplever skärmar utan PWM som mer behagliga att titta på. Det är i så fall lätt att kontrollera genom att titta på skärmen genom en kamera, t.ex. en mobilkamera, eftersom flimmret då oftast kraftigt förstärks. Dell U2311H använder i alla fall PWM, så frågan är bara om din skärm på jobbet också använder det eller inte.

Men som många andra sagt så bör du absolut besöka en optiker, även om du tycker att du ser bra. Du kan t.ex. ha bryningsfel, eller så kanske du behöver terminalglasögon, etc. Om du behöver terminalglasögon och ditt jobb består av att sitta framför en dator mycket så kan det mycket väl hända att ditt jobb täcker den kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@caelus: kan avstånd från skärm, ljus i rummet, och externa faktorer påverka?

Har experimenterat en del med detta också men upplever inte någon större förbättring. Har bra ljus i rummet hemma och upplever ingen skillnad i problemen dagtid (med naturligt ljusinsläpp i rummet) eller kvällstid (när ljuset kommer från lampor). Avståndet till skärmen är ca. 50 cm.

Skrivet av mrqaffe:

När gjorde du en synundersökning senast ?

Kanske borde nämnt det i min trådstart men jag har även en ögonsjukdom (Keratoconus). Jag har opererat bägge ögonen men måste ändå bära hårda kontaktlinser för att se bra (glasögon gör ingen skillnad). Utan kontaktlinser ser jag suddigt men kan ändå läsa om jag sitter nära skärmen.

Dock upplever jag ju som sagt att jag reagerar olika på olika bildskärmar, så om problemen endast beror på mitt synfel så borde jag ju uppleva samma sak med alla typer av bildskärmar.

Skrivet av phoenix96:

@caelus: Detta kanske är en liten förbättring om du sitter vid datorn när det är mörkt ute https://justgetflux.com/ , det är en motsvarighet till iPhone's Night shift, minskar på det "blå ljuset" som skärmen strålar ut och gör att skärmen blir då lite mer ögonvänligare.

Skrivet av Casgar:

@caelus: Har inte kollat upp din aktuella skärm, men en vanlig orsak brukar vara att skärmarna använder PWM för att justera ljusstyrkan, d.v.s skärmen tänder och släcker bakgrundsbelysningen för att skapa en svagare ljusstyrka än 100%. Detta kan leda till att vissa personer upplever det som ett flimmer som är starkare desto svagare ljusstyrka som är inställd.

Om du ska köpa en skärm så köp en i så fall som inte använder sig av PWM. Kolla på recensioner då butikerna knappast har koll på detta.

Tack för tipsen! Ska ta och kolla upp detta.

Skrivet av aliassund:

Vad är det för skärm Du har på jobbet, modell, typ av bildskärmsteknik? Är det säkert att det är bilden? Tänker att vissa skärmar har ett högfrekvent ljud från nätdelen som det medvetna jaget kanske inte uppfattar men som hjärnan ändå registrerar.

Kan som kuriosa nämna att det på tjockskärmstiden fanns vissa skärmar som satte min syncenter helt ur spel. Efter någon timmes användning gungade hela synfältet utom i mitten. Mycket obehagligt.

Vet ej på rak arm men tror det är någon vanlig LED-standardbildskärm.

Permalänk
Medlem

Jag får också huvudvärk av att sitta vid datorn längre tider. Dock är det en väldig skillnad för mig att sitta på jobbet och hemma hos mig trots att jag har liknande skärmar på båda ställena.
I mitt fall handlar det om ergonomi. Huvudvärken som jag får är i själva verket muskler i axlarna som spänner sig och gör att det känns som ja får huvudvärk.
Kan vara värt att se över hur du sitter hemma.
Ja har tex höjt upp mina skärmar på max samt byggt mitt skrivbord för att få upp dem ytterligare. På så vis ser jag RAK in i min skärm istället för de flesta som faktiskt tittar snett ner i sin skärm.
Säger inte att detta är din lösning utan vill bara uppmärksamma dig på att det kanske inte är själva skärmen som är problemet utan något annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av caelus:

Har experimenterat en del med detta också men upplever inte någon större förbättring. Har bra ljus i rummet hemma och upplever ingen skillnad i problemen dagtid (med naturligt ljusinsläpp i rummet) eller kvällstid (när ljuset kommer från lampor). Avståndet till skärmen är ca. 50 cm.

Kanske borde nämnt det i min trådstart men jag har även en ögonsjukdom (Keratoconus). Jag har opererat bägge ögonen men måste ändå bära hårda kontaktlinser för att se bra (glasögon gör ingen skillnad). Utan kontaktlinser ser jag suddigt men kan ändå läsa om jag sitter nära skärmen.

Dock upplever jag ju som sagt att jag reagerar olika på olika bildskärmar, så om problemen endast beror på mitt synfel så borde jag ju uppleva samma sak med alla typer av bildskärmar.

Tack för tipsen! Ska ta och kolla upp detta.

Vet ej på rak arm men tror det är någon vanlig LED-standardbildskärm.

Jag vet inte hur synfelet påverkar dig men ibland kan det bli jobbigt att fokusera på vissa avstånd om man har nått som korrigerar ett synfel och det är därför man kan behöva terminalglasögon för de avlastar ögonen på "mellandistans" men ta upp problemet med din optiker/ögonläkare.
När det gäller flimrande skärmar så kan du kanske prova med maximal ljusstyrka för då borde ev pwmreglering inte påverka, å andra sidan så lär det bli andra problem men just för att testa flimmerkänslighet kan det kanske duga att göra så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Nu är jag ingen optiker men av vad TS skriver så verkar problemet uppstå vid all typ av läsning/skärmtittande men extra mycket på sin egen skärm hemma. Det kan väl lika gärna förvärras av trötthet efter jobbet eller om hen sitter längre ifrån sin 23" hemma än sin andra skärm på jobbet?
Jag håller bara med tidigare talare om att det kan vara värt att börja med en synundersökning. Det kan lika gärna vara flimmer från hemma-skärmen eller ergonomi/ljusstyrka/belysning som också nämnts.
En synundersökning går oftast väldigt snabbt och kostar kaffepengar om ens något så därför föreslås det som första steg

Ja, en synundersökning skadar aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur synfelet påverkar dig men ibland kan det bli jobbigt att fokusera på vissa avstånd om man har nått som korrigerar ett synfel och det är därför man kan behöva terminalglasögon för de avlastar ögonen på "mellandistans" men ta upp problemet med din optiker/ögonläkare.
När det gäller flimrande skärmar så kan du kanske prova med maximal ljusstyrka för då borde ev pwmreglering inte påverka, å andra sidan så lär det bli andra problem men just för att testa flimmerkänslighet kan det kanske duga att göra så.

Glasögon ger tyvärr inte bättre syn för mig. Så är det för de flesta med denna ögonsjukdom. Det enda som hjälper är hårda kontaktlinser och de klarar jag bara att bära ett fåtal timmar om dagen pga skav/irritation, så det är inte heller någon lösning i längden.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat upp vad det är för modell på min jobbskärm: Philips Brilliance 221P3LPYES.

Använder den PWM? Kan inte se att det står något om det i specifikationerna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag får också huvudvärk av att sitta vid datorn längre tider. Dock är det en väldig skillnad för mig att sitta på jobbet och hemma hos mig trots att jag har liknande skärmar på båda ställena.
I mitt fall handlar det om ergonomi. Huvudvärken som jag får är i själva verket muskler i axlarna som spänner sig och gör att det känns som ja får huvudvärk.
Kan vara värt att se över hur du sitter hemma.
Ja har tex höjt upp mina skärmar på max samt byggt mitt skrivbord för att få upp dem ytterligare. På så vis ser jag RAK in i min skärm istället för de flesta som faktiskt tittar snett ner i sin skärm.
Säger inte att detta är din lösning utan vill bara uppmärksamma dig på att det kanske inte är själva skärmen som är problemet utan något annat.

Detta ska tydligen vara ganska vanligt. Många tror att skärmen ger huvudvärk när det i själva verket handlar om statisk spänning i nacke/axlar som över tiden stryper åt blodtillförseln (om jag har förstått det rätt).
skulle förståss också kunna vara så att koncentrationssvårigheterna kommer från huvudvärken. Svårt att säga på rak arm vad som är anledningen med det skadar inte att reflektera över ergonomin oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caelus:

Nu har jag kollat upp vad det är för modell på min jobbskärm: Philips Brilliance 221P3LPYES.

Använder den PWM? Kan inte se att det står något om det i specifikationerna iaf.

Sannolikheten att den använder PWM är nog rätt stor, det är en gammal billig TN-skärm. Hade den inte använt PWM så hade Philips garanterat skrytit med det, men de nämner ingenting om det. Men som sagt, rikta en kamera mot skärmen så bör du tydligt se om den flimrar eller inte.

Permalänk
Medlem

En sak som jag fick lära mig av min sjukgymnast vid första besöket var att huvudvärk inte kommer från själva hjärnan då denna nämligen inga smärtceller har utan det är något annat som smärtar vid "huvudvärk".

I mitt fall är det som sagt var axlar och nacke som bla har muskelfästen uppe runt huvudet som smärtar och uppleves som huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sannolikheten att den använder PWM är nog rätt stor, det är en gammal billig TN-skärm. Hade den inte använt PWM så hade Philips garanterat skrytit med det, men de nämner ingenting om det. Men som sagt, rikta en kamera mot skärmen så bör du tydligt se om den flimrar eller inte.

Testade nu att titta på min hemmaskärm (Dell U2311H) genom min Iphone-kamera. När ljusstyrkan är inställd på 50/100 så syns det tydligt hur det går horisontella "vågor" nedifrån och upp på skärmen, är det detta som menas med flimmer? Detta försvinner också mycket riktigt när jag ställer ljusstyrkan på 100/100 men också när jag ställer in den på 0/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caelus:

Bör väl först nämna att jag haft stora problem med koncentrations/-uppmärksamhetssvårigheter hela livet (har bl.a. diagnosen ADD samt depression/dystymi sedan lång tid tillbaka). Dessa koncentrationssvårigheter yttrar såg i många olika sammanhang (har t.ex. svårt för att läsa böcker och andra längre texter samt att hänga med i diskussioner).

Jag har även en ögonsjukdom (Keratoconus). Jag har gjort operation på bägge ögonen och har efter det relativt god syn. För att få fullgod syn måste jag dock bära hårda kontaktlinser (glasögon gör ingen skillnad). Kontaktlinserna kan jag dock inte bära alltför lång tid (några timmar om dagen som mest) p.g.a. skav/irritation i ögonen och därför bär jag inte linser särskilt ofta.

Något jag tydligt märkt är att mina problem med koncentration blir värre när jag sitter framför en bildskärm än i andra sammanhang. Jag får ofta huvudvärk och har betydligt svårare att koncentrera mig när jag sitter framför en bildskärm, jämfört med om jag t.ex. läser en tidning eller bok.

Jag har också märkt att jag reagerar olika på olika typer av bildskärmar. Min nuvarande datorbildskärm som jag har hemma (en Dell UltraSharp U2311H) får jag stora besvär av, medan jag inte upplever samma besvär av andra bildskärmar (t.ex. datorbildskärmen jag har på jobbet) eller när jag använder en surfplatta. Har testat att ändra på inställningarna (ljusstyrka, kontrast, uppdateringsfrekvens osv) på skärmen men inget av detta tycks hjälpa.

Funderar därför på att införskaffa en ny datorbildskärm men tänkte först höra om ni har några tips på vad jag mer kan göra åt detta. Någon som har liknande erfarenheter?

https://www.youtube.com/watch?v=BogPfvzTTPc

Länken ovan ger dig svaret, skärmen verkar ha PWM styrd bakgrundsbelysning, vilket gör att den flimmrar, inget att göra åt förutom att köpa en ny BRA skärm

Edit: ok, det var redan uppmärksammat tydligen Har f.ö. själv varit tvungen att byta ut en gammal skitskärm pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

https://www.youtube.com/watch?v=BogPfvzTTPc

Länken ovan ger dig svaret, skärmen verkar ha PWM styrd bakgrundsbelysning, vilket gör att den flimmrar, inget att göra åt förutom att köpa en ny BRA skärm

Edit: ok, det var redan uppmärksammat tydligen Har f.ö. själv varit tvungen att byta ut en gammal skitskärm pga detta.

Precis det där jag syftade på i föregående inlägg!

Har sökt runt lite på detta med PWM och det verkar ju vara rätt många som har problem med detta. Är detta en vanlig teknik i bildskärmar fortfarande? Eller är det mest äldre skärmar som använder detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av caelus:

Testade nu att titta på min hemmaskärm (Dell U2311H) genom min Iphone-kamera. När ljusstyrkan är inställd på 50/100 så syns det tydligt hur det går horisontella "vågor" nedifrån och upp på skärmen, är det detta som menas med flimmer? Detta försvinner också mycket riktigt när jag ställer ljusstyrkan på 100/100 men också när jag ställer in den på 0/100.

Ja, PWM, eller pulsbreddsmodulering som det heter på svenska, betyder att man tänder och släcker skärmens bakgrundsbelysning väldigt snabbt. Det används för att det är en mycket enkel och effektiv metod. Genom att variera hur lång tid som skärmen är släckt vs. tänd så kan man variera ljusstyrkan eftersom våra ögon "jämnar ut" ljuset. En kamera fungerar däremot inte riktigt på samma sätt, och brukar oftast förstärka flimret rejält.

Om ljusstyrkan är på max så är skärmen förstås tänd hela tiden, medan 50% PWM betyder att skärmen är tänd lika länge som den är släckt. Ju lägre ljusstyrka, dessto mer märkbart blir flimmret eftersom skärmen är släckt en längre tid varje puls. Men 100% ljusstyrka är sällan något vettigt alternativ på en modern skärm, eftersom de oftast är alldeles för ljusa då. Recensionerna på Dell U2311H indikerar t.ex. att 25-30% är en lagom ljusstyrka för den skärmen.

Men även om en skärm utan PWM kan uppfattas som vilsammare för ögonen så har din jobbskärm troligtvis också PWM, och det finns som sagt många andra möjliga orsaker till dina besvär. Men om du vill prova så finns t.ex. en lista här över skärmar utan PWM. Men som de skriver så har det blivit allt vanligare med såna skärmar, så det finns säkert många skärmar som saknas på listan. Det är inte alltid som tillverkaren anger vilken typ av ljusreglering en skärm använder, så ibland får man gräva lite för att ta reda på sånt.

Permalänk
Rekordmedlem

PWM är billigt och ger hög verkningsgrad så det är en populär reglerteknik och om frekvensen är tillräckligt hög eller med ett litet filter (som i så fall innebär en kostnad) så kan resultatet bli bra men jagar man kostnad in absurdum så kan det bli konstruktioner som en upplever som störande, personligen har jag mer problem med att en del bakljus på bilar blinkar störande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börja med att prata med din ögonläkare eller optiker om synergonomi vid bildskärmsarbete. Det handlar säkerligen om mer än bara bildskärmstyp...exempelvis avstånd till skärmen, pauser, omgivande belysning är saker som påverkar.

Företag som sysslar med ergonomisk anpassning av arbetsplatser kan besitta viss kunskap du kan ha nytta av (kroppspositionering är visserligen det klart största området inom ergonomi, men det är inte det enda).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@caelus: Exakt hur vanligt vet jag inte. Bland dyrare skärmar är säkert problemet minimalt.

Ett råd är iallafall att leta recensioner på en skärm du funderar att köpa, gör sökning på google också på

[skärmmodel] pwm

för säkerhets skull dessutom innan köp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra och kunniga svar!

Jag tror också att problemen i mitt fall inte bara beror på vilken bildskärmstyp det är fråga om. Jag har ju som jag beskrivit en ganska komplicerad sjukdomsbild med olika psykiatriska diagnoser, ögonsjukdom m.m. som gör att det antagligen finns fler en bara en orsak. Detta med ergonomi och syn är nog också minst lika viktigt. Jag tror ändå att det i mitt fall skulle vara lämpligt att testa detta med en PWM-fri skärm, det kan ju iaf inte förvärra problemen. När jag tänker efter så vet jag faktiskt inte om jag upplever så mycket mindre problem av min jobbskärm - kanske är det istället andra faktorer som påverkar där (oftast bättre ljus och ergonomi än när jag sitter hemma t.ex.).

För övrigt väldigt intressant detta med bildskärmar och hur hjärnan påverkas av dem. Det tycks ju finnas en rad negativa hälsoeffekter sammankopplade med detta. Tycker detta är något som borde diskuteras mer i samhället med tanke på hur mycket tid många människor idag tillbringar framför olika bildskärmar, både på fritiden och i sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite nu både på nätet och i några butiker på skärmar. Det känns dock svårt då detta är en djungel och jag är så okunnig kring detta.

Det jag önskar är en ganska liten skärm, ca. 22", som jag mestadels kommer att använda för textläsning, surfa på nätet osv. Det viktigaste kravet är att den är behaglig att läsa på och inte innehåller något störande flimmer eller dylikt. Min budget är max 2000 kr.

Funderar på någon av följande: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/bildska...

Någon av ovanstående eller annan skärm ni kan rekommendera?