Router av eller på vid kyla - vad är värst?

Permalänk
Avstängd

Router av eller på vid kyla - vad är värst?

Hej.

Har tänkt installera ytterligare en 4G-router i fjällstugan som backup, om den nuvarande skulle sluta att fungera. Varför jag vill ha en backup är för att vi slår på/av värmen där uppe med hjälp av en app, så det är verkligen viktigt med en driftsäker uppkoppling.

Just nu har vi 4G där uppe genom en router av märke Huawei B593s, vilket är en vanlig modell. Tanken är att även den andra routern skall vara av samma typ, fast lite uppgraderad variant.

Min fråga är helt enkelt: Vad är bäst för backup-router - att hela tiden stå igång, eller avstängd? Det är kallt i stugan stora delar av vintern, och temperaturen kan ligga på omkring -10 grader, ibland mer. Tanken har slagit mig att koppla den via timer, så att den endast går igång vid 3-4 tidpunkter om dagen utifall den ordinarie routern skulle sluta att fungera.

Så, vad är värst för en router som vistas i denna kyla? Avstängd 23 timmar/dygnet eller påslagen 24/7?

Permalänk
Medlem

Hur ska du kunna ha en failover mot ett modem som är avslaget?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du har ju redan fått svar på din fråga i din tidigare tråd?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1469359-hur-mycket-kyla...

För att förenkla det hela, det bästa är att ha den igång 24/7 (det är ju trots allt en failsafe) och det blir ingar problem med routern för att det är kallt.

Permalänk
Avstängd

@Garmzon: Ska ha två routrar där uppe. Alternativen är att:
1. Låta bägge routrarna vara online 24/7. Nackdelen med detta är att OM något går fel med anslutningen mot internet så kommer Wifi fortfarande vara aktivt, vilket leder till att mina Smart Plugs behåller sin anslutning mot en router som inte kan komma i kontakt med internet, vilket leder till att jag ej kan slå på värmen via app.

2. Låta de bägge routrarna vara kopplade till varsin timer, där den ena routern är online medan den andra är avslagen. På så vis har jag alltid några tidpunkter per dag där jag kan ansluta till mina Smart Plugs, även om en av routrarnas uppkoppling mot Internet skulle strula.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...