Crucial mx100 glappar

Permalänk
Medlem

Crucial mx100 glappar

Tappar kontakten med ssdn rätt ofta. Händer lite när som. Datorn bluescreenar och disken hittas inte i bios innan jag pillat lite på sata kontakten och rebootat. Minst 1 gång i veckan händer detta.. Är detta vanligt med ssdn eller crucials ssdn? Är det bara skicka in på garanti?

Jag har testat olika satakontakter och bytt med de andra diskarna, även ett helt nytt psu nyligen men problemen återstår. Rätt självklart att det är själva ssdn och inget kringliggande.

http://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Crucial-MX100-256GB...
Ungefär samma problem som här.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det är ett fel jag också råkat ut för med MX100, men det verkade dock mer vara mjukvaru-baserat än hårdvaru-glapp. Något får kontrollern i den att sluta svara, eller inte svara ens vid omstart. Lite som att den inte är helt AHCI kompatibel.. eller något.

Några testade ju att byta AHCI drivare och det ska ha hjälpt vissa.

Problemet är väl att disken är rätt gammal nu, och det kommer att bli svårare att skylla på ursprungsfel, även om det är det. Men visst, får du inte den att fungera så är den ju trasig.

Det är dock inget som är vanligt utanför några av Crucials diskar iaf. Ev har jag sett vissa Sanforce krångla (speciellt under deras problemtid), men dessa är inte så vanliga idag. Största problemet med diskar idag är spänningsdrift, dvs att de sakta blir långsammare med tiden på data som legat länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är ett fel jag också råkat ut för med MX100, men det verkade dock mer vara mjukvaru-baserat än hårdvaru-glapp. Något får kontrollern i den att sluta svara, eller inte svara ens vid omstart. Lite som att den inte är helt AHCI kompatibel.. eller något.

Några testade ju att byta AHCI drivare och det ska ha hjälpt vissa.

Problemet är väl att disken är rätt gammal nu, och det kommer att bli svårare att skylla på ursprungsfel, även om det är det. Men visst, får du inte den att fungera så är den ju trasig.

Ska iväg förbi netonnet snart och dom har en crucial mx300 för 1300:-. Vet du om problemen är fixade med dessa eftersom det bör vara ett mjukvarufel?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ska iväg förbi netonnet snart och dom har en crucial mx300 för 1300:-. Vet du om problemen är fixade med dessa eftersom det bör vara ett mjukvarufel?

Ironiskt att du skulle fråga det.
Är exakt det jag diskuterar med en annan på Sweclockers, idag.
Jag flaggade ju för att MX300 skulle ev ha spänningsdrift, som BX200 eller 840 EVO lider av. Men vi har bara hittat en initial dropp, och inte fortsatt fall av prestanda.

Tror vi kan säga så här... den verkar ha "något" prestandaproblem. Den har svårt att leverera mer än typ 400MB/s på gammal data, men verkar till synes, vara stabil på den nivån iaf.

Huruvida du anser det "okej" eller inte är ditt val i slut ändan. Den verkar inte tappa till BX200 prestanda, på typ <100MB/s iaf. Men den har inte läs-prestandan som vissa andra SSDer har i den aspekten.

Den har vad jag vet inte problem med BSOD iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiskt att du skulle fråga det.
Är exakt det jag diskuterar med en annan på Sweclockers, idag.
Jag flaggade ju för att MX300 skulle ev ha spänningsdrift, som BX200 eller 840 EVO lider av. Men vi har bara hittat en initial dropp, och inte fortsatt fall av prestanda.

Tror vi kan säga så här... den verkar ha "något" prestandaproblem. Den har svårt att leverera mer än typ 400MB/s på gammal data, men verkar till synes, vara stabil på den nivån iaf.

Huruvida du anser det "okej" eller inte är ditt val i slut ändan. Den verkar inte tappa till BX200 prestanda, på typ <100MB/s iaf. Men den har inte läs-prestandan som vissa andra SSDer har i den aspekten.

Den har vad jag vet inte problem med BSOD iaf.

Tacksam för svar Mycket intressant. Får bli ett köp och se hur den fungerar

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W