Köpråd : Logic pro x (LPX)

Permalänk
Medlem

Köpråd : Logic pro x (LPX)

Tjaa, första tråden jag skapar här så va snäll

Har tänkt att köpa en Mac och börja pilla lite med musik och produktion, men har kollat runt lite över webben och det program dem flesta rekommenderar är logic för Mac. Men efter jag börja kolla på lite Youtube videos om hur det ser ut så ser jag att de flesta använder sig utav egna instrument och turntables för produktion vilket jag inte har eller någon vidare lust med att köpa till en början.

Tänkte producera lite beats till hip-hop och samt prova på house / hardstyle / techno liknande musik.

Till min fråga: Är det absolut nödvändigt att ha instrument till och ifall det finns ljud jag kan använda måste jag ha några sorts licenser ifall man skulle använda det till en låt som ex, kommer ut på spotify/Youtube?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@ExTrap: Det ingår massor av synthar, effekter och samplingar i Logic. Riktigt prisvärd sequencer. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Fulis: ja jag kolla lite mer och läste på så märkte att det fanns lite och pilla med, men vet du ifall det ingår licens som t.ex. Copyright och sample rättigheter?

Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera att du provar ett par olika DAWs för att se vilken som passar dig bäst. Jag själv använder Ableton Live, och älskar det. Har tidigare kört med Propellerheads Reason, och därefter Logic ett bra tag, men har fastnat ordentligt för Ableton som jag känner mig riktigt hemma i och som jag får bra resultat med.

Alla daws kommer med olika mängder av synthar, effekter och samplingar, och man kommer ganska långt med dem. Sedan finns det flertalet synthar etc som kostar pengar som är väldigt bra, men det kan du börja kika på när du är mer säker på vad du vill göra.

Dra hem lite demos och prova

I princip alla, om inte 100&, sample-packs är royalty-fria och får användas kommersiellt. När det gäller egna samplingar så är det krångligare, och det krävs att din sample clearas av den du samplar ifrån för att du ska få använda den.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@bluppblupp
Ja jag tror jag börjar med det, tänkte mest på logic eftersom jag har hört att det programmet blir bra med Mac framförallt.

Men ifall jag endast andvänder det som kommer med programmet synthar, kickdrums e.t.c så är det inget jag behöver söka tillstånd om va?

Ifall jag skulle köpa något paket med antingen ljud eller samplers så står det väll ifall jag skulle behöva tillstånd för att använda det och ev. tjäna pengar på det?
Haha kanske har kollat lite för mycket på advokat/amerikanska serier så är rädd o bli stämd på mina sista ören..

Permalänk
Medlem

@ExTrap: Precis, alla samples som ingår är royalty-fria. Anledningen till att jag sa att nästan alla sample-packs är royalty-fria är för att jag inte har koll på alla, men om ett visst pack inte är det så bör det stå tydligt, så du kan vara lugn

Lycka till med skapandet!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

@bluppblupp
Tackar tackar, ska göra så gott jag kan

Permalänk

Håller med!