Samsung Galaxy S8 prestandatestas och prissätts – kostar 7 500 kronor

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kanske är den första som säger det men ingen verkar va intresserad av Sony's nya XZ Premium? Även den kommer med Snap 835. Sonys senaste kamera teknik inkluderad

Permalänk
Medlem

Sällar mig till de som inte riktigt begriper sig på smartphone-flaggskeppshysterin. För 2-3k får man typ 90% av nyttovärdet. Är en cool, fräsch och ny statustelefon verkligen så viktigt i folks liv? För alla skiter inte pengar, det vet jag.

Edit: Som pryl- och teknikintresserad känner jag en viss dragning men relativt få har den läggningen. Just telefoner verkar göra något med folks huvuden.

Permalänk

Samsung har modeller från under 1500 och uppåt. Det finns för alla plånböker. Infantilt att klaga på priset på toppmodellens prissättning utan hänsyn tagen till hela prisspannet.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Har deras edge-variant gått och blivit standardutförande?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Det gick rykten förut att samsung s8 ej skulle ha 3.5mm jacket som iphone 7. Vet man än om detta stämmer eller om det bara var ett falskt rykte?

Av de bilder som nu finns ute på S8 så har den 3.5mm jacket

Skrivet av Wifi:

Har deras edge-variant gått och blivit standardutförande?

på sätt och vis de tog utformningen från note 7 och satte den till S8 som standard. Så det ska vara bättre edge formning på den än vad det är på S7 edge

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt högt pris! Det finns väl inget speciellt på den här telefonen som inte någon annan tillverkare har.

Förstår inte hur telefonerna kan bli dyrare och dyrare för var år. Annat vore det om telefonen hade något revolutionerande, men det är väl ingen skillnad på en S7'a mot tex en S5'a.

Utvecklingen och landvinningarna började stagnera för 3-4år sedan, därefter har i princip inget hänt som motiverar att köpa en ny telefon, om den fortfarande fungerar tillfredsställande. Jag har en LG G3'a och märker ingen skillnad på någon punkt när den jämförs med de senaste flaggskeppen.

Ett rimligt pris för S7 är 3000kr, då kanske jag köper den, förutsatt att min LG G3'a pajjar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de som höjer Oneplus 3 till skyarna kör med senaste android eller inte men efter den uppdateringen blev åtminstone min telefon och många andras också vad jag läst på forum väldigt dåliga när det kommer till batteriet.
Tyckte telefonen var fantastisk fram tills senaste android. Batteritiden är ca hälften av vad den var innan och nu kan man inte ha den i tex byxfickan utan att telefonen blir jätte varm och batteriet rasar.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Sinnessjukt högt pris! Det finns väl inget speciellt på den här telefonen som inte någon annan tillverkare har.

Förstår inte hur telefonerna kan bli dyrare och dyrare för var år. Annat vore det om telefonen hade något revolutionerande, men det är väl ingen skillnad på en S7'a mot tex en S5'a.

Utvecklingen och landvinningarna började stagnera för 3-4år sedan, därefter har i princip inget hänt som motiverar att köpa en ny telefon, om den fortfarande fungerar tillfredsställande. Jag har en LG G3'a och märker ingen skillnad på någon punkt när den jämförs med de senaste flaggskeppen.

Ett rimligt pris för S7 är 3000kr, då kanske jag köper den, förutsatt att min LG G3'a pajjar.

Inget speciellt precis men Samsung har allt i en telefon, ska du ha alla funktioner som Samsung har från någon annan tillverkare får du typ köpa alla andra flaggskepp.

T.ex. så har LG tagit bort trådlös laddning utanför USA och den bra DACen utanför Asien i sin nya G6 så vi får inte ett skit, vi får en telefon utan funktioner med gammal SoC. Värdelöst.

Att de blir dyrare har väl mycket att göra med att dollarn gått upp och kronan sjunker, även att telefonerna blivit dyrare att tillverka när det inte ska vara plast längre.

3000kr, snälla var lite realistisk. Galaxy S7 kostar runt 2300kr att tillverka och då är det bara kostnaden för komponenterna. Komponenterna för Galaxy S7 är dyrare än de i iPhone 7, 255 vs 220 dollar.

Permalänk
Medlem

Köpte en S7a via Comviq till morsan för 3k för en månad sen. Alla som säger OP3 är fantastiskt hur motiverar man att betala mer för den än S7? Jag rootar hellre en telefon än att försöka förbättra displayen och kameran som i min värld är dom viktigaste sakerna i en telefon.
Och vem är och har varit i framkant där i många år? Jo Samsung. Stora massan köper inte den telefon som laddar snabbast eller får högst benchmarkpoäng, dom köper en i lokal butik med bra kamera/display och gott rykte.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Till och med mot många kineser är det ett ganska rimligt pris, Huawei Mate 9 Pro är dyrare.

I jämförelse med OnePlus
Nyare SOC
Bättre skärm
Bättre kamera
Vattentät

Du kan lägga till:

- Trådlös laddning (till och med snabb trådlös laddning)
- Fungerar med 2G, 3G och 4G i (typ) hela världen. Vilket OnePlus-mobilerna inte gör utan det är väsentligen en europeisk modell.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Men tur för dig så finns det en hel uppsjö med andra telefontillverkare som kanske faller dig i smaken. Det kanske går bra för dem för att andra människor inte har samma smak som dig tänk vad tråkig världen skulle vara i längden om alla tyckte om samma sak. För då skulle varenda kotte gå runt med exakt samma prylar och ingen variation.

Eeh, När jag beskrev varför jag väljer bort Samsungs telefoner, blev du provocerad då eller? Det verkar ju inte bättre... tråkigt. Sedan att alla människor inte har samma smak är väl självklart, har dock inte nämnt någonting av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sällar mig till de som inte riktigt begriper sig på smartphone-flaggskeppshysterin. För 2-3k får man typ 90% av nyttovärdet. Är en cool, fräsch och ny statustelefon verkligen så viktigt i folks liv? För alla skiter inte pengar, det vet jag.

Edit: Som pryl- och teknikintresserad känner jag en viss dragning men relativt få har den läggningen. Just telefoner verkar göra något med folks huvuden.

Inte alltid. Personligen betalade jag av min telefon för ett tag sen. Förlänger alltid abonnemanget och väljer till en telefon på det. Min senaste Sony dog för inte så länge sen och jag betalar 250kr ungefär för 12gb surf, fria samtal o mess.. Får jag en telefon på de för 400-450 i månaden så är det inga pengar. Sonyn jag köpte då kostade 6500 elr något, jag betalade 450 i 2år.. observera att jag då betala 200 för telefonen.. Vilket betyder att jag fick den för 4800 efter 2år.. sure värdet sjunker också men jag hade en fräsh, snabb o fin telefon i mer än 2-3 år totalt. Personligen skulle jag aldrig betala en telefon mer än 3-4k direkt. Hittar man en bra deal med något abonnemang så slår man till Tkr inte det är så "status" utav det utan mer ett smart köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Eeh, När jag beskrev varför jag väljer bort Samsungs telefoner, blev du provocerad då eller? Det verkar ju inte bättre... tråkigt. Sedan att alla människor inte har samma smak är väl självklart, har dock inte nämnt någonting av detta.

Det är det som är fina med forum man vet aldrig när någon blir provocerad eller är ironisk. Samt som en tidigare skrev SII va för några år sen och Samsung har blivit bättre. Jämför jag med min S3, S4 och S5 mot S7 så är S7 mycket bättre telefon på alla punkterna jämfört med sina föregångare.

Jag höll mig förut bara till Nokia gillade deras telefoner men symbian blev för mycket för mig till slut. så då testade jag Samsung istället och vilket lyft det va sen har man hållit sig till Samsung för de har hållit den kvalité man har förväntat sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Det gick rykten förut att samsung s8 ej skulle ha 3.5mm jacket som iphone 7. Vet man än om detta stämmer eller om det bara var ett falskt rykte?

S8 har kvar 3.5mm och AKG in ear lurar medföljer.
http://www.trustedreviews.com/news/samsung-s-new-galaxy-s8-akg-headphones-spotted-in-the-wild

3.5mm finns längst ner enligt läckta bilder.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

En del tycker det är dyrt ( vilket jag instämmer i.. men... )

Skälen är bl.a. dessa.
1. Det nyaste kommer alltid vara dyrast, för att dels visa på exklusivitet,
dels för att täcka reella kostnader ( i utveckling som material)
2. Beroende på marknad kan och kommer alltid summan skilja.
3. Sverige är rikt och vill ha "fina och Exklusiva" tekniska prylar;
så vi kan och vill betala mer - Därför så får vi detta.

[ Samt jag vill upplysa och påpeka att det inte är en mänsklig rättighet att ha tillgång till,
kunna köpa o.s.v.
- Så betala och var glad eller låt bli; acceptera verkligheten, s.a.s. är min uppmaning... ]

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Brukar alltid vara exynos här i Sverige...

Skickades från m.sweclockers.com

Exynos är ju dock väldigt bra om man jämför med 820 (likvärdig/bättre), tvivlar starkt på att det kommer bli sämre än 835.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Exynos är ju dock väldigt bra om man jämför med 820 (likvärdig/bättre), tvivlar starkt på att det kommer bli sämre än 835.

Problemet kommer väl till om man vill roota och lägga in custom-rom.. Stöder för Exynos har ju aldrig vara lika stort som Qualcom precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Brukar alltid vara exynos här i Sverige...

Skickades från m.sweclockers.com

I S7:an är det väl snarare "Brukar alltid vara Exynos här i Sverige :D"

Skrivet av Olegh:

Sällar mig till de som inte riktigt begriper sig på smartphone-flaggskeppshysterin. För 2-3k får man typ 90% av nyttovärdet. Är en cool, fräsch och ny statustelefon verkligen så viktigt i folks liv? För alla skiter inte pengar, det vet jag.

Edit: Som pryl- och teknikintresserad känner jag en viss dragning men relativt få har den läggningen. Just telefoner verkar göra något med folks huvuden.

Faktiskt rätt intressant tes du för där ändå. Vet inte hur många jag vet som sitter med någon gammal plast-laptop men alltid har senaste telefonen för att nämna ett exempel. Personligen gillar jag att lägga mig rätt högt i prisklass så upplevelsen och batteritiden, kamera osv blir så bra som möjligt för just mig. Att det skulle vara status kunde jag ju inte bry mig om. Men visst, tycker någon att jag är häftig på köpet så är väl det ingen nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du kan lägga till:

- Trådlös laddning (till och med snabb trådlös laddning)
- Fungerar med 2G, 3G och 4G i (typ) hela världen. Vilket OnePlus-mobilerna inte gör utan det är väsentligen en europeisk modell.

Ska jag lägga till, trådlösa laddningen missade jag helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Samsung har modeller från under 1500 och uppåt. Det finns för alla plånböker. Infantilt att klaga på priset på toppmodellens prissättning utan hänsyn tagen till hela prisspannet.

Dock kostar Samsunks lurar 1500 mer än alla andra för samma hårdvara, oftast. Kolla bara priset på deras A-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Problemet kommer väl till om man vill roota och lägga in custom-rom.. Stöder för Exynos har ju aldrig vara lika stort som Qualcom precis

På XDA säger dom att det har blitt bättre på den fronten. Custom-rommar för Exynos har blitt lättare att få tag i.

Permalänk
Medlem

Uppenbart ockerpris. HTC eller ZTE gör en likadan om tre månader för 1200SEK som fakktiskt får uppdateringar.

(Här i sverige väntar Samsung J3 köparna fortfarande på nåt efter lollipop)
Ska aldrig köpa slamsug igen. Bättre med kineserna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Tycker Samsung borde marknadsföra Samsung Pay mycket mer nu i samband med lanseringen av S8 när det finns här i Sverige. Otroligt bra och smidigt sätt att betala på.

Funkar det i de flesta butiker? Eller måste dom ha anslutit sig på något sätt?

Permalänk
Medlem

Det är ju sjukt mycket pengar för en liten mobil. Å andra sidan så används de ju idag till allt förutom samtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den där Sony Experia XZ Premium må ha en riktigt vass kamera, men den var verkligen inte en vacker skapelse tycker jag. Ser gammal ut.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Den där Sony Experia XZ Premium må ha en riktigt vass kamera, men den var verkligen inte en vacker skapelse tycker jag. Ser gammal ut.

Sen återstår det väl att se hur bra kameran är, de lovar alltid en fantastiskt bra kamera och sen är den ändå mycket sämre än Samsungs motsvarande.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Funkar det i de flesta butiker? Eller måste dom ha anslutit sig på något sätt?

Det tror jag att det gör. Samsung Pay använder sig antingen av NFC eller MST och den sistnämnda ska tydligen emulera magnetremsan på något sätt.

Permalänk
Medlem

Nä... Kör vidare med Nexus.
3:e parts har fortf för mkt egenbajsat skräp dom lagt in.
Konfade en S7 till en användare för nån vecka sen, blev inte imponerad öht.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur ofta man använder sin smartphone ser jag inget konstigt med att vilja betala mycket för det bästa på marknaden.