Ta ett privat fiber-abbonemang på företaget

Permalänk
Medlem

Ta ett privat fiber-abbonemang på företaget

Har för nuvarande ett privat fiber-avtal men finns det någon orsak till att jag inte kan dra av det på företaget? (Jobbar hemifrån som streamer/youtuber så det är helt klart omöjligt att jobba utan internet)

Fick erbjudande om företagsavtal men dem är ju nästan dubbelt så dyra för samma hastighet, fördelen är att jag kan dra av det på företaget och därför betala med oskattade pengar vilket gör att det ändå blir billigare i slutändan. Men om jag istället drar av det privata avtalet på företaget så blir det ju mycket billigare, ville bara kolla om det finns någon orsak till att det inte skulle vara möjligt.

Permalänk
Medlem

I slutändan blir det inte billigare att ta ett privat abonnemang (skattemässigt) via företaget. Förut var det mer förmånligt att göra så, så de ändrade (såklart) till det negativa för att privatpersoner inte skulle kunna göra så.

Permalänk
Skrivet av Xaph:

I slutändan blir det inte billigare att ta ett privat abonnemang (skattemässigt) via företaget. Förut var det mer förmånligt att göra så, så de ändrade (såklart) till det negativa för att privatpersoner inte skulle kunna göra så.

Varför skulle det inte bli billigare (även skattemässigt) om företagsabonnemanget är dubbelt så dyrt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför skulle det inte bli billigare (även skattemässigt) om företagsabonnemanget är dubbelt så dyrt?

Jag förstår inte riktigt det heller, kan ju dra exemplet här:

Mitt privata kostar 379kr (vilket blir ungefär 758kr av företagets pengar om man betalar privat)
Skulle jag betala det med företaget blir det bara 379kr (eller cirka 300kr om jag drar av moms)

Företagsabonemanget kostar runt 500-550kr ex-moms för samma hastiget.

Så kan jag dra av privata på företaget så blir det ju överlägset billigast, oavsett om jag får dra av moms på det eller inte.

Permalänk
Medlem

Skatteverket anser att alla har bredband hemma (d.v.s. privat kostnad), man kan dra av del som är hänförlig till företaget om man visa hur stor andel som används för företaget. Samma problematik som om man har privat abonnemang till mobilen, då måste man kunna visa upp hur fördelningen privata och företagskostnader är. ...så för att inte krångla till det; skaffa företagsabbonemang som firman tecknar så det är rent vad som är dina privata kostnader och vad som är företagets.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Risk finns att du åker på att förmånsbeskatta privat för att företaget betalar bredbandet i bostaden ifall du byter till företagsabonnemang.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

@eff006: Skatteverket skriver såhär om bredband: "Den kan vara skatte- och avgiftsfri om bredbandet uppfyller förutsättningarna för att vara ett arbetsredskap.". Om du redovisar att du arbetar hemifrån som YT:er på mer eller mindre heltid så borde det inte föreligga några hinder. Det tar du snabbt reda på genom ett telefonsamtal till Skatteverket.

Nu var det länge sedan jag läst företagsekonomi så mina kunskaper är lite rostiga. Har för mig att det krävs att fakturan måste vara utställd på företaget för att du ska kunna lyfta momsen. Du kan däremot lämna in fakturan som ett utlägg och få tillbaka pengar den vägen. Det kan du också verifiera enkelt genom ett snabbt samtal till Skatteverket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ta det privat.

Dels är momsen inte avdragsgill om inte företaget står på abonnemanget, dels kan du precis som Rhames skrev bli förmånsbeskattad om du nyttjar bredbandet privat. Det blir i varje fall problematiskt att leda i bevis att du i princip uteslutande nyttjar bredbandet för företagsändamål.

Om du är YouTuber som heltidssysselsättning kanske Skatteverket köper det argumentet. Men då talar vi fortfarande om att abonnemanget behöver stå på företaget.

Det kan jämföras med att du inte kan debitera hyra till företaget för att du använder din egen bostad som kontor. Reglerna på det området var mindre restriktiva förr, men numera är det främst tillkommande kostnader man kan ta upp i bokföringen. Exempelvis ökad vatten- eller elförbrukning (förutsatt att du kan styrka det med tidigare underlag innan bolaget "flyttade in" hos dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@eff006: Skatteverket skriver såhär om bredband: "Den kan vara skatte- och avgiftsfri om bredbandet uppfyller förutsättningarna för att vara ett arbetsredskap.". Om du redovisar att du arbetar hemifrån som YT:er på mer eller mindre heltid så borde det inte föreligga några hinder. Det tar du snabbt reda på genom ett telefonsamtal till Skatteverket.

Nu var det länge sedan jag läst företagsekonomi så mina kunskaper är lite rostiga. Har för mig att det krävs att fakturan måste vara utställd på företaget för att du ska kunna lyfta momsen. Du kan däremot lämna in fakturan som ett utlägg och få tillbaka pengar den vägen. Det kan du också verifiera enkelt genom ett snabbt samtal till Skatteverket.

Tekniskt sett står faktist mitt företag på fakturan då jag har enskild firma och namnet på företaget är mitt namn och organisationsnummret är mitt personnummer. Tror jag slår en signal till skatteverket och ser vad dem säger då.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med skatteverket och dem fick det att låta som att det inte direkt går att dra av bredband hemma för företaget alls. Det enda jag kunde dra av skulle vara merkostnad, om jag exempelvis har skaffat extra snabbt bredband bara pga företaget, men då jag kör 100/100 vilket är ganska standard så verkar det inte möjligt att dra nånting av det på företaget.

Lite konstigt att företag som Com Hem ringer och säger att det är okej då mitt företag är registrerat på samma address.

Permalänk
Medlem

Många som drar av allt möjligt, men det kan nekas av skatteverket och man kan få straffskatt vid revision. Bredband är gråzon, grundregeln är att alla har bredband privat numer, man får alltså inte dra av det om man har kontoret på samma adress som man bor. Har du kontor på annan adress får du förstås dra av bredbandet där.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Tekniskt sett står faktist mitt företag på fakturan då jag har enskild firma och namnet på företaget är mitt namn och organisationsnummret är mitt personnummer. Tror jag slår en signal till skatteverket och ser vad dem säger då.

Det låter som en bokföringsmässig mardröm... men å andra sidan behöver du ju inte upprätta årsredovisning, så det kanske inte påverkar så mycket i slutändan

Permalänk
Medlem

Har du kontor i bostaden kan du hyra ut den till dig själv. I den fakturan kan du sen göra ett påslag för bredband (som nämndes tidigare i tråden att man kan ta den del som är utöver det privata behovet). Säg att du behöver 1mbit privat, då kan du lägga på mellanskillnaden mellan 1 & 100 mbit på fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Det kan jämföras med att du inte kan debitera hyra till företaget för att du använder din egen bostad som kontor.

Det är faktiskt fullt möjligt. Dessutom skattefritt upp till 40.000kr/år. Jag gör så och varken skattemyndigheten eller min revisor har något att klaga på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är faktiskt fullt möjligt. Dessutom skattefritt upp till 40.000kr/år. Jag gör så och varken skattemyndigheten eller min revisor har något att klaga på.

Det är inte skattefritt eftersom man hyr från en närstående (sig själv). Skattefritt gäller bara om man tex hyr ut en stuga till tyskar - då är de första 40.000 skattefritt.

Eventuellt gäller det här bara aktiebolag, men det får man väl förutsätta att trådskaparen kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Det är inte skattefritt eftersom man hyr från en närstående (sig själv). Skattefritt gäller bara om man tex hyr ut en stuga till tyskar - då är de första 40.000 skattefritt.

Eventuellt gäller det här bara aktiebolag, men det får man väl förutsätta att trådskaparen kör.

Trådskaparen har skrivit att denne kör enskild firma.

§1
Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Det låter som en bokföringsmässig mardröm... men å andra sidan behöver du ju inte upprätta årsredovisning, så det kanske inte påverkar så mycket i slutändan

Så har i princip alla det med enskilda firmor...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Trådskaparen har skrivit att denne kör enskild firma.

Ok då måste nog mitt råd istället bli att börja med att starta ett AB istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marmut:

Har du kontor i bostaden kan du hyra ut den till dig själv. I den fakturan kan du sen göra ett påslag för bredband (som nämndes tidigare i tråden att man kan ta den del som är utöver det privata behovet). Säg att du behöver 1mbit privat, då kan du lägga på mellanskillnaden mellan 1 & 100 mbit på fakturan.

Är detta något du faktiskt har koll på? När jag hade enskild firma var det väldigt kinkigt att hyra ut till sig själv. Man behövde kunna visa att kontoret inte användes privat. Helst skulle det ha egen ingång utifrån. I samband med att jag avvecklade min firma ändrade Skatteverket detta till ett schablonavdrag som enskilda näringsidkare kan göra för hemmakontor.

Och angående bredband så var det ju precis det svaret som Skatteverket gav TS. Om man på grund av företaget krävde extra hög hastighet kan man dra av mellanskillnaden.

Med enskild firma flyger man ju lite under radarn. Ingen revisor som slår en på fingrarna osv. Man kan göra vad man vill så länge man inte blir kollad. Men blir man kollad och har fingrarna i syltburken så blir det svettigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är detta något du faktiskt har koll på? När jag hade enskild firma var det väldigt kinkigt att hyra ut till sig själv. Man behövde kunna visa att kontoret inte användes privat. Helst skulle det ha egen ingång utifrån. I samband med att jag avvecklade min firma ändrade Skatteverket detta till ett schablonavdrag som enskilda näringsidkare kan göra för hemmakontor.

Och angående bredband så var det ju precis det svaret som Skatteverket gav TS. Om man på grund av företaget krävde extra hög hastighet kan man dra av mellanskillnaden.

Med enskild firma flyger man ju lite under radarn. Ingen revisor som slår en på fingrarna osv. Man kan göra vad man vill så länge man inte blir kollad. Men blir man kollad och har fingrarna i syltburken så blir det svettigt.

Tyvärr jag har ingen koll på enskilda firmor, vilket jag missade att trådskaparen körde. Är det mer än på lite hobby-nivå är dock rekommendationen som sagt att skapa ett AB istället då det är betydligt mer fördelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är faktiskt fullt möjligt. Dessutom skattefritt upp till 40.000kr/år. Jag gör så och varken skattemyndigheten eller min revisor har något att klaga på.

Skulle inte blint lita på din revisor.

I mit föregående inlägg utgick jag från mina erfarenheter för AB. Har inte så bra koll på EF men vill minnas att man där kan göra ett schablonavdrag, dock inte i närheten av 40k. Då kan man kan dra av kostnaden, men det blir ändå knappast skattefritt eftersom du tvingas ta upp och skatta för det i inkomstdeklarationen.

Hyresinkomster från eget bolag kan inte gå under schablonavdraget utan blir då den faktiska kostnaden för den del av bostaden som du hyr ut. Exakt vad som är "faktisk kostnad" går ju att debatera.

Skrivet av Skatteverket:

Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad).

Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt till det schablonavdrag, 40 000 kronor, som du annars får göra vid uthyrning av privatbostad.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/uthyr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är detta något du faktiskt har koll på? När jag hade enskild firma var det väldigt kinkigt att hyra ut till sig själv. Man behövde kunna visa att kontoret inte användes privat. Helst skulle det ha egen ingång utifrån. I samband med att jag avvecklade min firma ändrade Skatteverket detta till ett schablonavdrag som enskilda näringsidkare kan göra för hemmakontor.

Och angående bredband så var det ju precis det svaret som Skatteverket gav TS. Om man på grund av företaget krävde extra hög hastighet kan man dra av mellanskillnaden.

Med enskild firma flyger man ju lite under radarn. Ingen revisor som slår en på fingrarna osv. Man kan göra vad man vill så länge man inte blir kollad. Men blir man kollad och har fingrarna i syltburken så blir det svettigt.

Exakt så är det. Men som du märker i denna tråd finns det många, tydligen även revisorer, som inte är uppdaterade på Skatteverkets regler som är mycket mer restriktiva nu än vad de varit tidigare (men då får man ändå gå tillbaka ett antal år i tiden).

Vad revisorn säger är ju vatten värt vid en revision. De svär ju sig fria från allt ansvar och firmatecknaren är alltid ytterst ansvarig, så det är lite som att försöka stämma SMHI för att deras meterologer lovade sol på midsommar.

FÖRTYDLIGANDE:

Man kan ju ta ut en hyra från det egna bolaget, så länge det inte är ocker. Men hyran blir oavkortat inkomst av kapital (eller lön) och det måste finnas ett hyresavtal. Så du får personligen skatta bort en ganska stor del av hyran, vilket gör att det oftast blir mer fördelaktigt att skippa hyran och försöka lyfta ut pengarna via 3:12 istället. Nu försämras ju de reglerna snart, men har man låg lön från bolaget är skatten låg och har man hög lög växer utdelningsutrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Man kan ju ta ut en hyra från det egna bolaget, så länge det inte är ocker. Men hyran blir oavkortat inkomst av kapital (eller lön) och det måste finnas ett hyresavtal. Så du får personligen skatta bort en ganska stor del av hyran, vilket gör att det oftast blir mer fördelaktigt att skippa hyran och försöka lyfta ut pengarna via 3:12 istället. Nu försämras ju de reglerna snart, men har man låg lön från bolaget är skatten låg och har man hög lög växer utdelningsutrymmet.[/i]

Det här som du skriver är ju dock bara för aktiebolag, vilket trådskaparen inte har (men borde).