Ethernetkabeln är i men kan inte ansluta till internet

Permalänk
Medlem

Ethernetkabeln är i men kan inte ansluta till internet

Hej!
Jag flyttar min stationära dator from och tillbaka mellan 2 adresser regelbundet.
Idag när jag monterade upp datorn och kopplade i nätverket stod det "oidentifierat nätverk" och jag har sedans dess inte haft någon internetanslutning. Dock funkar anslutningen felfritt på min laptop med samma sladd. Jag har sedan suttit och googlad uppemot 4 timmar i jakt på en lösning. Jag har provat att starta om all inblandad hårdvara flera gånger, bytt port för kabeln på routern, provat "ipconfig /release ipconfig /renew" men CMD'n bara timeoutade, att ställa in ipv4 adressen manuellt, att testa alla inställningar under "speed and suplex", jag har startat om datorn ett antal gånger, ominstallera nätverkskorten, brygga dom och att sätta "1234567890AB" som network adress under konfigurering av egenskaper för lokalt nätverk.

Mitt operativsystem är Windows 7 om det gör någon skillnad. Dessutom lyser mitt nätverkskort grönt och blinkar orange vid uttaget (testade att byta sladd men fick samma resultat).

Är mycket tacksam för alla svar.
Hoppas att någon har någon överhuvudtaget information som kan peka mig i rätt riktning
Tack på förhand! /SweGoat

Permalänk
Medlem

Klämd någonstans?

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunilu:

Klämd någonstans?

Nej, funkade felfritt på min laptop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har ett trasigt nätverkskort.
Du skulle kunna prova att köra en livelinux, funkar det då är det mjukvarufel i win men är det dött i linux också så är det troligen hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Startade upp datorn idag och problemet hade löst sig självt. Har du någon länk ifall det händer igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swegoat:

@mrqaffe: Startade upp datorn idag och problemet hade löst sig självt. Har du någon länk ifall det händer igen?

Är det samma ISP på båda adresserna ? Om det är nåt skydd hos dom som blockerar dej för att samma MAC dyker upp på två olika ställen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte hjälper men mitt förra moderkort spökade lite....

Prova att gå in i enhetshanteraren / device manager och "scanna" efter hårdvaruförändringar.

Fungerade för mig!

/H

Edit: Och nu gjorde jag det som jag alltid stör mig på i andra trådar. Jag läste inte längre ner än första posten...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Det här kanske inte hjälper men mitt förra moderkort spökade lite....

Prova att gå in i enhetshanteraren / device manager och "scanna" efter hårdvaruförändringar.

Fungerade för mig!

/H

Edit: Och nu gjorde jag det som jag alltid stör mig på i andra trådar. Jag läste inte längre ner än första posten...

Är som sagt tacksam för alla svar, detta har skett innan och kan ske igen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swegoat:

@mrqaffe: Startade upp datorn idag och problemet hade löst sig självt. Har du någon länk ifall det händer igen?

Svårt att gissa vad som hänt men det kan ju ha varit nått lås hos operatören eller win update eller nått helt annat så det är närmast omöjligt att veta hur du ska undvika det igen när man inte vet orsaken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

BBB låser på MAC-adress, vet inte om andra operatörer gör lika dant. Leasen går ut av sig själv, men lite olika vad det är för tidsintervaller. Om det tar för lång tid eller inte verkar fungera så kan du bara ringa support så kan de lösa det från deras sida. Om det löste sig av sig självt så är det med största sannolikhet att leasen löpte ut.

Annars brukar allehanda problem kunna lösas för min egen del genom att inaktivera anslutningen och sedan aktivera den igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@swegoat:

Hoppas att det har löst sig permanent

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...