GTX970 core voltage hardware mod

Permalänk

GTX970 core voltage hardware mod

Hej

I förrgår fick jag för mig att överklocka mitt Asus Strix GTX970 och självklart ville jag öka matningsspänningen till gpun. Efter att jag kollat runt lite så fick jag för mig att det inte fanns något enkelt sätt att göra det på om man vill öka mer än ca 40mV! Så jag tog ut grafikkortet och inspekterade hur saker och ting är gjort.
Jag har kommit fram till att en IC från International Rectifier vid namn ASP1212 används för att PWMa några switchregulatorer och genom det sätta spänningen. Nu till mitt dilemma, jag vill ju ha högre spänning! Antingen så fixar jag en egen PWM signal (jobbigt!) eller så gör jag på ett annat sätt som kanske kan fungera och som jag vill fråga er om.
Enligt det minimala databladet som jag hittat för ASP1212 så finns det en pin (VCPU) som jag tror används som en feedback. Min tanke är att det borde gå att kapa tracet till denna pin och sätta in en spänningsdelare där för att "lura" den och sedan kompencera så att jag får en högre matningsspänning. Men jag vet inte om detta är fallet och att göra detta med grafikkortet medför några risker Är det någon som har någon input till detta?

Permalänk
Avstängd

Strix GTX970 VRM går redan varma med standard spänning, håll koll på dessa ifall du vill att kortet ska leva mer än några månader.

https://linustechtips.com/main/topic/299716-970-strix-vrm-is-...

http://www.overclock.net/t/1559649/asus-gtx-980-strix-high-vr...

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=Strix+GTX+970+VRM+hot&*

En inblick bara.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk

Yes, det håller jag koll på
för tillfället går mitt till max 70 under last så har en del marginal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av me_martin:

Yes, det håller jag koll på
för tillfället går mitt till max 70 under last så har en del marginal

Njä, tror jag ej på...

Spela ett spel med Vsync av och återkom, och längre än 10min. Belasta grafikkortet full ut, kör 60min Valley på extreme ultra.

Denna lilla sketna VRM kylningen är värdelös..

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Finns det inga bios som kan låta dig ändra spänningen mer?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

haha du kanske har rätt om att den e värdelös men tro vad du vill saksamma för det jag skrev om men tack för omtanken

Permalänk

@ClintBeastwood: Jag antar att det finns bios, men vet inte hur högt man kan nå och så tar det sån tid att sitta och modifiera bios och flasha om hela tiden. Mycket smidigare med en bra hårdvarulösning (och roligare)!

Värt att tillägga för den intresserade är att jag ser inga skillnader på spänningen till gpun när jag voltklockar med NV-Inspector! Jag har mätt spänningarna på kortet direkt och ser ingen skillnad!

Permalänk

Har samma erfarenheter med mitt MSI 970 Gaming, är en par hundra mhz klockat och ligger efter 3 timmar overwatch i 144fps 2K på runt 65-70, som max jag någonsin sett det har det blivit 72, men då var det också mitt i sommaren

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns det inga bios som kan låta dig ändra spänningen mer?

Nej inte på Asus Gtx 970/980 strix (hårdvarulåst).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

En update, jag tog det säkra före det osäkra och började implementera min ide på ett sådant sätt så att jag om jag lyckades så skulle spänningen sänkas.
Jag har lyckats, jag ska inom kort fixa så att det går att höja spänningen!

http://imgur.com/a/JxvPn

Permalänk

Ny update, det går att höja spänningen till gpun!