Synpunkter: Gaming och Videoredigeringsdator.

Permalänk
Medlem

Synpunkter: Gaming och Videoredigeringsdator.

Hej!

Jag håller på och plockar ihop en bra dator som kommer användas som både gaming och arbetsdator.
Jobbar professionellt med videoredigering i Avid Media Composer sen 15 år tillbaka, men spelar även en hel del CS GO (sällan andra spel).
Vill att datorn ska vara bra för båda ändamålen då jag kommer jobba mindre på produktionsbolag och mer hemma.

Har plockat ihop en dator på inet och länkar en kundkorg.
Har redan en Benq zowie xl2411 144hz skärm och vill att grafikkortet ska ha stöd för mer än 144hz när jag spelar, men kommer ha 60hz vid de flesta jobb.

Har inte lagt in någon "vanlig" lagring då jag redan har sånna diskar.

Frågan är om jag behöver lägga till något eller ändra något? När det gäller tillägg tänker jag främst på eventuella fläktar? Noctua NF-F12 eller liknande.
Har med montering, men det är främst pga kylningen och fläktar som jag inte har någon erfarenhet av. Är inget måste att ha med den tjänsten.

Ska jag gå direkt på MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X istället för 1070?

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10277739/

Permalänk
Medlem

Det är helt okay.
För 18.000 får man ju mycket dator.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du är en av personerna i världen som passar mer in på att köra en Ryzen R7 istället för en 7700k? 1700 är den mest prisvärda om man överklockar själv, men det finns inga garantier. 3.9 Ghz verkar de flesta kunna uppnå på alla 8 kärnor. Rent generellt skulle jag säga ta 2x8 GB versionerna av RAM:et så kan du utnyttja dual-channel, vilket kommer snabba på saker. Ryzen är dock väldigt petig med vad för typ av RAM man stoppar in just nu och jag vet inte hur det kommer ändras i framtiden med BIOS uppgraderingar till moderkorten. Du kan nog också spara in 1000-1200 kr med den om du väljer rätt moderkort.

Jag skulle iallafall tro att Ryzen är tillräcklig för att nå upp till 144 FPS i CS:GO med det grafikkortet. Du bör kolla runt så att de uppgifterna stämmer dock. Du bör förvänta dig något lägre prestanda i spel, där ditt grafikkort kommer vara den begränsande faktorn ändå i de flesta fall. Vad jag har sett så verkar den vara ~5-15% långsammare generellt i spel, men kommer du realistiskt märka skillnaden mellan 119 och 129 FPS? 60 och 57? Tiden som du sparar in kanske du också kan lägga på att gamea, något som är värt att ha i åtanke. Det är dock mer pill med Ryzen om du ska få den att prestera bra , vilket är en annan sak att ha i åtanke. Du konfigurerar den dock 1 gång, medan du sparar tid kanske hundratals gånger? Du borde ta en titt på vilka saker det är du gör inom filmredigering ofta och som tar tid och uppskatta om du gör det tillräckligt ofta / hanterar tillräckligt stora filer för att det ska vara värt det.

Jag såg den här videon nyss. https://youtu.be/Rl_ioGy2dds?t=85 Du kanske är mer bekant med operationerna eller programmen som han kör. Jag skulle dock föreslå att du kollar upp hur Avid Media Composer skalar med extra CPU kärnor/GPU.

Permalänk
Medlem

@Tufva:

Jag instämmer med Radolov, ryzen 1700/1700X låter perfekt för dig.
Här är ett klipp där en kille får 150+fps i csgo med en R7 1700X och ett gtx 970, det borde räcka för att vsynca till 144hz och hållas där. Vid rendering av video kommer du att märka en stor skillnad med 1700X dubbla kärnor och trådar jämfört med 7700K.
Jag skulle också valt en större (och dyrare) kylare tex h100i eller till och med h115i. Om datorn skall stå och rendera video i en timme så blir det tröttsamt med bara en liten fläkt som ensamt ansvarar för att kyla ner processorn. Har du en större radiator med två fläktar eller ännu bättre två stora 140mm fläktar så får du samma kylförmåga vid en mycket lägre ljudnivå.
När det är helt ny teknik så är man alltid testpilot och lite pillande får man räkna med, om det är ett problem så välj intel.

Lycka till!

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Tack alla för inputs!

Intressant info om Ryzen och renderingstider.
Jag jobbar dock extremt lite med 4k-material då jag främst gör tv-program till tv4 etc. Tv-standarden är fortfarande inte ens uppe i 1080p vid HD. Skulle det bli 4k så kommer det antagligen vara mindre projekt. Avid som jag jobbar i kräver väldigt lite renderingar under arbetsprocessen då den klarar av att spela upp det mesta "on the fly". Det är väl egentligen bara vid video-exporter som jag behöver vänta och då kan det kanske vara dags för en promenad ändå?
Plus att jag har en värsting Macbook pro i7 med 16gb ram m.m som jag kan exportera ifrån om jag vill spela.
Ska dock höra med teknikgurun där jag jobbar nu vad han kör på våra set-ups. Vi kör mest Mac/intel som det är.

Angående CS GO och fps så ska det vara konstant 300 fps utan drops för att jag ska vara nöjd. Vi behöver inte gå in på varför jag vill ha det, för då kommer vi aldrig sluta dagisbråken (Hög fps handlar inte om att SE saker snabbare i CS, det handlar om flytet i Aimet på skärmen som blir extremt mycket mer smooth).

SÅ med den ovanstående infon fortsätter vi.

* Bättre vattenkylare h100i eller 115i
@wasdawa Menade du att jag kombinera vattenkylningen med fläktar eller var det mer ett alternativ till h20-kylningen? Eller ska jag kombinera de båda?
Låter h100i etc mycket?
Vill ändå inte ha ett flygplan hehe

Bra info med att köra 2ggr RAM. Tänkte att jag skulle spara plats för 32g minne senare men om det blir bättre med 2x8 så kör jag på det. Så får jag köra 4x8 sen.
Tar gärna specifika tips på vilken kylnings-setup jag bör köra om jag nu ska köra kombo h2O och luft.
Bör även vara en set-up som inet monterar ifall det är för tricky för mig

Sist: Finns så jäkla många olika Gtx 1080.. vad är egentligen skillnaden? Är det jag valde passande?
Sen valde jag ju Asus moderkortet med MSI GTX 1080. Är det bättre att välja ASUS/ASUS istället för ASUS/MSI?

Fan många frågor blev det, men ni är ju så snälla och grymma så det blir säkert kul haha.

/Calle

Permalänk
Medlem

@Tufva:

Renderingstider:
Min google-fu är inte alltid den starkaste men vad jag kan hitta så använder "värsting Macbook pro i7 med 16gb ram" en i7-6920HQ och den får en bit under hälften av Ryzen 1700X's poäng i cinebench. Det är dock ett syntetiskt test som är känt för att skala extremt väl med många trådar men ger dock ett perspektiv på den enorma skillnad man kan vänta sig i videoredigering och rendering, inte bara vid 4K.

CS:GO
Om målet är att hålla sig över 300fps så kanske en väldigt överklockad I7-7700k är att föredra, CS:GO sägs vara beroende av en processor med hög enkärnsprestanda. Om budgeten inte är fast kan det vara värt att köpa en processor från tredjepart som är testad och klarar 5ghz vid rimlig Vcore, det kostar en slant extra och du kan inte ringa intel och klaga om den går sönder.

Kylning
En vattenkylare är alltid en kombination av luft och vatten.
Vattnet är ett effektivare medium för att förflytta värmen från processorn till en kylfläns, effektivare än en stor bit koppar men också dyrare. en All-in-one (AIO) vattenkylare är en radiator, en eller flera fläktar, vattenreservoar och pump som är förslutet och behöver inte tömmas eller fyllas på. Corsair H75 är en av de minsta AIO corsair tillverkar och är framför allt tänkt till små chassin, radiatorn är stor nog för en fläkt på 120mm eller två fläktar i push-pull, en på varje sida av radiatorn som i sig bara är 25mm tjock.
En bredare och längre radiator tillåter flera fläktar på bredden men fortfarande en på varje sida för maximalt luftflöde, en tjockare radiator tillåter större yta som utsätts för luftflödet och detta resulterar i mer kylning vid samma mängd luftflöde, samma fläktljud.
En fläkt måste jobba hårt, och hög ljudvolym, för att kyla processorn vid hög belastning. Har du två fläktar bredvid varandra så behöver de bara snurra hälften så fort, och låta hälften så mycket, för att uppnå samma kyleffekt.
En AIO-kylare är lika lätt att montera som en vanlig kylare, vi tror på dig.
Exempel på kylare

RAM
Om du vet med säkerhet att du kommer uppgradera till 32gb ram inom en rimlig framtid så blir du inte lidande av att bara ta en sticka ram nu, tänk på att inte alla moderkort stöder quad-channel även om de har fyra platser för RAM.
Prestandaskillnaden mellan en sticka eller två stickor är minimal i vanligt användande men det är synd att inte ta del av all prestanda du betalt för.

Grafikkort
Här kan jag inte nog för att uttala mig, lycka till.

Edit: Jag stavar som en fjortis.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat lite på saken så tycker jag helt klart att du ska köra på Ryzen. Du får grymt mycket bättre prestanda vid redigering samtidigt som du får tillräckligt bra prestanda i CS:GO för din 144hz-skärm.

Grafikkortet är klart overkill för CS:GO såvida du inte va ha utrymme för andra spel eller använder det i redigering. Men för redigering vet jag inte riktigt hur värdefullt det är egentligen. Du skulle kunna klara dig lika väl på RX 480 eller GTX 1060 6GB tror jag. Om du inte har bråttom så kommer AMD:s nya generation grafikkort om 2-3 månader som kommer bli väldigt intressanta.

Om du inte tänkt använda 5,25"-platserna så kan FD Define C vara ett bra alternativ. Passar vattenkylning lite bättre har jag för mig.

Gällande minnen ska du ha två stickor, för de jobbar i tandem för extra fart.

Gällande fläktar, enligt en recension på Prisjakt:
"Notera att NF-P12 ska du främst ha om du vill forcera in luft in i ditt chassi. Vill du evakuera luft är det NF-S12B som gäller, och för kylflänsar (typ CPU) så är det NF-F12 som gäller även om NF-P12 skulle göra ett bra jobb även där.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Tufva:

Skrivet av Tufva:

Sist: Finns så jäkla många olika Gtx 1080.. vad är egentligen skillnaden? Är det jag valde passande?

Ta ett billigare, nästan alla presterar i princip identiskt.

Skrivet av Tufva:

Sen valde jag ju Asus moderkortet med MSI GTX 1080. Är det bättre att välja ASUS/ASUS istället för ASUS/MSI?

För RGB belysning... I övrigt, nej, det spelar ingen roll.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Skulle vilja påstå att du gör en stor miss om du ska använda samma dator till både spel och arbete. Jag har jobbat i över 20 inom professionell media, och mestadels med nle (icke-linjär redigering). Jag skulle aldrig blanda ihop arbetsdator med en nöjesdator. Speciellt när du livnär dig på att redigera!

En dator för redigering mår bra av kraftfull processor och en massa ram och ett grafikkort utvecklat för ändamålet. Min erfarenhet är att Mac är stabilare och faktiskt bättre än något som PC någonsin kunnat uppbringa, vad gäller nle. Nu talar jag inte om snabbhet vad gäller renderingstider od, utan att de oftare är mer stabila och har färre avbrott. Jag skulle hellre satsa på två datorer. En för arbete och en för nöje.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt ha en Intel om det är CS:GO som är huvudsyftet med prestandan. Ryzen har många styrkor, CS:GO är INTE en av dem.

Detta var vad jag kunde hitta kring CS:GO och Ryzen efter en snabbgoogling: https://youtu.be/9wJQEHNYE7M?t=7m6s

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Byt ut RAM-minnena mot någonting som går upp i minst 3000, helst 3200 (därefter har jag märkt att priset skenar iväg galet snabbt). De duger dock om man inte ska göra något alls med överklockning, vilket jag inte rekommenderar iallafall. Anledningen till detta är att Ryzen kan köra 2933,3200,3500mhz. Bandbredden mellan de två olika CPU komplexen beror på (RAMets klockhastighet)/2 , vilket gör att satsningar på högt klockat RAM lönar sig mer (om vi ser på prestanda/krona). 17000+250 / 17000 = 1,015 , vi har hastigheterna 3200Mhz/2666Mhz=1,2. Du har förbättrat bandredden med "upp till" 20% mer genom att betala 2% mer och således begränsat den överlag största flaskhalsen i Ryzen. Det är vad jag kallar valuta för pengarna. Vad jag har sett så stödjer alla x370:s upp till 3200, men hittar tyvärr ingen info om K3 som du länkat. Det enda som jag säger till folk att vara uppmärksamma på är att just nu är Ryzen rätt så kinkig med vilken tillverkningsprocess minnena är gjorda på, där Samsung B-die verkar få bäst kompatibilitet. Detta beror på unga, buggiga BIOS till moderkorten och jag har hört att flera som hade en udda minnestyp trots all lyckades få upp 3200mhz på Crosshair VI Hero iallafall med nya BIOS. Så det verkar inte vara ett permanent problem.

@Tufva Ja, om du inte ska ha en videoredigeringsdator nu så kan du gå på 7700k. Jag uppmanar alla att anpassa sin dator till sina behov, och Ryzen7 är definitivt inget för alla.

(Om ni inte vill läsa en wall of text om FPS och dess biverkningar, hoppa över allt under det här.)

För övrigt så förstår jag inte vitsen med 300 FPS på en skärm som stödjer 144Hz. Vi går igenom två av de fördelarna som skulle kunna påverkas:
1."Input lag (från musklick till att något händer på skärmen) blir lägre vid högre FPS" - Sant, men det verkar kunna beskrivas som (Konstant + delay/FPS) konstanten beror på tiden det tar för operativsystemet att hantera indata, behandla i processen i funktionen "skjut vapen och rita på skärm" kanske?. I bästa fall får du någon ms lägre inputlag vid 300 FPS än 150 eller så. Vid denna undersökning i Overwatch var de desamma https://youtu.be/L07t_mY2LEU?t=473 . Jag kunde endast hitta denna från CS:GO https://www.youtube.com/watch?v=NpQPzg8yq4w , men den kunde enbart påvisa att konstanten är lägre än i Overwatch . Om någon har en annan studie som påvisar ett annat beteende i CS:GO empiriskt så kan ni skicka det till mig. Jag har ingenting emot att ha fel ibland i brist på data. Då "aimet" korrelerar till inputlag har jag svårt att beräkna några verkliga siffror på det här, men några procent mer responsivitet borde inte vara helt orimligt.
2. "Men om du renderar fler rutor så visar du ju en nyare ruta!" - Sant, men hur stora är skillnaderna? Låt oss undersöka. Vid 144 FPS kommer en ruta var 1/144=7 ms, vilket också råkar vara deadlinen för att visa den senaste rutan på skärmen. Skruva upp det till 288 och så får vi en ruta var 1/288 = 3,5 ms. Då visar vi i genomsnitt en ruta som är 3,5 ms närmre i tiden! Vad motsvarar det av en genomsnittlig reaktionstid (Antar 219 ms , det var iallafall det jag nyss fick) (219ms+7ms)/(219ms+3,5ms) = 1,015 , du ökade alltså din totala reaktionshastighet med 1,5 %. Kan vi göra bättre? Självklart! Vi säger att vi har ett oändligt antal rutor per sekund. Då har vi (219+7)/(219+0) = 1,03 , alltså en 3% förbättring på den totala reaktionstiden vid ett oändligt antal rutor per sekund. Det skulle dock kräva en oändligt snabb maskin ,men det är kul att veta gränsvärden ändå. Att gå under 144 FPS är mycket mer katastrofalare, då den kommer visa vissa rutor 2 gånger i rad (2*7ms = 14ms)! Det kommer man förmodligen att märka, eller inte beroende på hur konsekventa de är. Att köra vid 140 FPS och visa 4 rutor 2 gånger kan vara bättre än att köra i 141 FPS och visa en ruta 3 gånger (3*7ms=21ms).

Låt oss dock anta att det gör en stor skillnad på aimet över 144hz. Är det inte bättre att ha en dator som har en mer konsekvent FPS, som i att skillnaden mellan minimum och maximum skiljer sig så lite som möjligt (med tanke på att man vänjer sig vid olika nivåer på aimet)? Någonting som kan vara värt att tänka på både när man väljer dator och inställningar när man spelar .
(Har jag gjort några logiska vurpar i resonemangen eller beräkningarna så säg gärna till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Du ska definitivt ha en Intel om det är CS:GO som är huvudsyftet med prestandan. Ryzen har många styrkor, CS:GO är INTE en av dem.

Detta var vad jag kunde hitta kring CS:GO och Ryzen efter en snabbgoogling: https://youtu.be/9wJQEHNYE7M?t=7m6s

Menar du på fullt allvar att 300fps inte räcker?

Tillägg:
holy shit, ser nu att TS själv kräver minst 300fps alltid. Jag klarar inte av religiösa människor, godnatt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Menar du på fullt allvar att 300fps inte räcker?

Tillägg:
holy shit, ser nu att TS själv kräver minst 300fps alltid. Jag klarar inte av religiösa människor, godnatt.

Som sagt har TS efterfrågat minst 300 FPS, levererar Ryzen en snitt runt 300 kommer han antagligen dippa en del under det.

Personligen kör jag 60 Hz med låst v-sync och har fått bilden av att gränsen för vad man kommer uppfatta som en skillnad sett till ren uppdateringsfrekvens ligger långt under 300 FPS. Diskussionen kring CS verkar vara något om hur spelmotorns beteende påverkas av aktuell framerate. Huruvida det stämmer vågar jag inte svara på, sådana diskussioner tenderar att bli en aning polariserande

Permalänk
Medlem

Ny kundvagn etc

Det var precis denna typ av dagisdiskussioner ang fps jag ville undvika
Jag började spela Counter-strike 2000 och vet precis vad jag söker i spelet. Allt handlar om personliga preferenser om hur spelet känns. I allt man gör vänjer man sig vid ett sätt att utföra det utifrån vad som känns bra för för en själv.
Anledningen till att jag vill ha en stabil FPS på 300 är som nämnt att CS spelmotor är optimerat för 300fps och det handlar som sagt om flytet i känslan av aimet när man kommer över en viss fps ihop med en skärm med hög HZ. Skillnaden mellan en 60hz-skärm och en 120 är enorm i känslan. Även skillnaden mellan 144hz-180hz känns. Sen kan vetenskapen säga vad den vill, det handlar om upplevd känsla och preferens.

Att ha en buffert i hög fps är för att slippa dippar i fps när det händer mycket på skärmen. (@GilbertG: Jag kör ganska låg upplösning and 300fps). Om man springer in i en smoke-grenade i CS kan fpsen droppa med 120 direkt. Då kommer vi in på det @Radolov var inne på med stora diffar mellan olika fps. Man vill ha en konstant/jämn siffra/fps där man låser "toppen" till 300 så den står på samma hela tiden helst.
Nördigt, JA, men nörderi är kul.

Nu kommer säkert någon även nämna "men du har ju bara 144hz", JA men jag vill ha möjligheten att uppdatera skärmen också vid tillfälle till 180 eller 240hz. Just nu råkar det vara 144hz. Säkrar för framtiden så att säga

Så nu var det ämnet färdigsnackat från min sida.

Åter till datorn.

Tusen tack för alla inputs och grävande. Det uppskattas enormt!

Efter att ha suttit ner och pratat med teknikgurun (som sätter upp alla våra redigeringssystem på koncernen jag är på just nu), så har jag kommit fram till att denna dator får bli speldator först och främst men behåller i7 7700 för privata och mindre redigeringsprojekt.
Gtx1080-kortet är overkill för CS och finns bara där för eventuella andra spel.

Har gjort en ny kundkorg.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10287438/

Sista frågan handlar om kylning.
Jag har en tanke om att ha datorn i en skrivbords-hutch. Inte optimalt, jag vet, men har tänkt att ha öppet bak, och såga ur insidan av hutchen och sätta ett galler. Som det är nu har jag CPU-kylningen med H110i. Räcker det, eller ska jag köra kombo med luftkylning (isåfall vad?). Eller kan jag köra bara luftkylning (och isåfall vad?).

Btw, stödjer moderkort/grafikkortet 240hz skärm?

Tack på förhand!

Tillägg
Permalänk
Medlem

@Tufva: Hade jag köpt en vattenkylare för 1350 och det inte hade räckt för att kyla CPU så vet jag inte vad. Själv valde jag NH-D15 och det fick räcka med fläktarna som följde med. Bara du har luft som kommer in där fram och ut där bak så bör det funka (jag vill dock att någon som kan mer om just kylning bekräftar det här).

Skrivet av Tufva:

Btw, stödjer moderkort/grafikkortet 240hz skärm?

Vad menar du här? Du pluggar in grafikkortet i PCIE 3.0 16x . Sedan sköter utgången till grafikkortet resten. Displayport och HDMI bör vara de som fixar 240 Hz vid 1920x1080 om jag inte minns fel. Du kan räkna ut FPS genom (Upplösning/BandbreddPåUtgången)=FPS.

På komplett har de rea just nu och säljer 1080 för så "lågt" som 5300.

Skrivet av Tufva:

Det var precis denna typ av dagisdiskussioner ang fps jag ville undvika

Jag vill gärna gå på det dagiset där de lägger upp matematiska modeller underbygger sina resonemang med studier än att basera sin uppfattning på någon slags tro att den underliggande FPS:en gör en stor skillnad på högre nivåer över uppdateringsfrekvensen. Du talar om att det är skillnad mellan uppdateringsfrekvensen på skärmar, vilket inte är samma sak som FPS i spel (jag tror att här kan vara den delen det skedde ett missförstånd). Jag talar om hur snabbt musrörelser, musklick och annat tar för datorn att registreras. Även hur interpolationen mellan nya positioner uppdateras på skärmen. Lyckades hitta en studie på just CS om det. https://youtu.be/F8bFWk61KWA?t=872 . Där gav 400 FPS resultatet 30ms och 180 och begränsning till 178 FPS gav 32 ms. I och med att standardavvikelsen är ~4ms med kameran samt 180Hz skärm så döms skillnaden att ej vara signifikant. Man bör även beakta att kommandot för att begränsa FPS kan ge en viss overhead (då man även måste kontrollera att en viss FPS ej överstigs = extra kod som måste exekveras). Vid vilket fall som helst så fallerar ditt påstående om att CS:GO är optimerat för 300FPS (som jag inte hittar någon källa på för övrigt). Om så var fallet skulle vi noterat en mycket bättre skalning.

Det som du talar om handlar om mänsklig perception, vad vi uppfattar. Vad jag har sett här är att det inte finns en FPS som hjärnan arbetar på. Du kan visa en blå prick på en skärm i en nanosekund och du kommer fortfarande uppfatta att den var där, trots att den visades under i princip ingen tid alls. Detta beror på att de fotoner som skickades iväg fångades upp av dina ögon, till receptorer som sedan skickade den vidare till hjärnan som skapade en tolkning av alla fotoner. När vi kommer upp i rörliga bilder så blir det dock knepigare då hjärnan har en tendens att både slå ihop och vilseleda mellan två uppföljande "ögonblick" (tidsperioder då du observerat information). I detta fall vet jag inte hur långt uppdateringsfrekvensen på skärmar sträcker sig för att du ska uppfatta någon skillnad mellan dem (240 Hz? 480 Hz? 10000000Hz?). Hjärnan kanske till och med blir flaskhalsen någon gång

Vad jag sa var att vid 144Hz, 300FPS så verkar det som det är extremt svårt för dig att märka en skillnad gentemot 144Hz 144FPS , på grund av att bilderna som visas är desamma, responsen på kommandon är i princip desamma etc. För CS verkar dock denna omärkbara skillnad landa närmre 180FPS (svårt att avgöra då jag inte vet hur lång tid FPS begränsningskommandot lägger på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Tufva: Hade jag köpt en vattenkylare för 1350 och det inte hade räckt för att kyla CPU så vet jag inte vad. Själv valde jag NH-D15 och det fick räcka med fläktarna som följde med. Bara du har luft som kommer in där fram och ut där bak så bör det funka (jag vill dock att någon som kan mer om just kylning bekräftar det här).

Vad menar du här? Du pluggar in grafikkortet i PCIE 3.0 16x . Sedan sköter utgången till grafikkortet resten. Displayport och HDMI bör vara de som fixar 240 Hz vid 1920x1080 om jag inte minns fel. Du kan räkna ut FPS genom (Upplösning/BandbreddPåUtgången)=FPS.

På komplett har de rea just nu och säljer 1080 för så "lågt" som 5300.

Jag vill gärna gå på det dagiset där de lägger upp matematiska modeller underbygger sina resonemang med studier än att basera sin uppfattning på någon slags tro att den underliggande FPS:en gör en stor skillnad på högre nivåer över uppdateringsfrekvensen. Du talar om att det är skillnad mellan uppdateringsfrekvensen på skärmar, vilket inte är samma sak som FPS i spel (jag tror att här kan vara den delen det skedde ett missförstånd). Jag talar om hur snabbt musrörelser, musklick och annat tar för datorn att registreras. Även hur interpolationen mellan nya positioner uppdateras på skärmen. Lyckades hitta en studie på just CS om det. https://youtu.be/F8bFWk61KWA?t=872 . Där gav 400 FPS resultatet 30ms och 180 och begränsning till 178 FPS gav 32 ms. I och med att standardavvikelsen är ~4ms med kameran samt 180Hz skärm så döms skillnaden att ej vara signifikant. Man bör även beakta att kommandot för att begränsa FPS kan ge en viss overhead (då man även måste kontrollera att en viss FPS ej överstigs = extra kod som måste exekveras). Vid vilket fall som helst så fallerar ditt påstående om att CS:GO är optimerat för 300FPS (som jag inte hittar någon källa på för övrigt). Om så var fallet skulle vi noterat en mycket bättre skalning.

Det som du talar om handlar om mänsklig perception, vad vi uppfattar. Vad jag har sett här är att det inte finns en FPS som hjärnan arbetar på. Du kan visa en blå prick på en skärm i en nanosekund och du kommer fortfarande uppfatta att den var där, trots att den visades under i princip ingen tid alls. Detta beror på att de fotoner som skickades iväg fångades upp av dina ögon, till receptorer som sedan skickade den vidare till hjärnan som skapade en tolkning av alla fotoner. När vi kommer upp i rörliga bilder så blir det dock knepigare då hjärnan har en tendens att både slå ihop och vilseleda mellan två uppföljande "ögonblick" (tidsperioder då du observerat information). I detta fall vet jag inte hur långt uppdateringsfrekvensen på skärmar sträcker sig för att du ska uppfatta någon skillnad mellan dem (240 Hz? 480 Hz? 10000000Hz?). Hjärnan kanske till och med blir flaskhalsen någon gång

Vad jag sa var att vid 144Hz, 300FPS så verkar det som det är extremt svårt för dig att märka en skillnad gentemot 144Hz 144FPS , på grund av att bilderna som visas är desamma, responsen på kommandon är i princip desamma etc. För CS verkar dock denna omärkbara skillnad landa närmre 180FPS (svårt att avgöra då jag inte vet hur lång tid FPS begränsningskommandot lägger på).

@Radolov

Oops, du verkar tro att dagisangivelsen var riktad till dig. Absolut inte, utan tyckte snarare du hade vettiga och intressanta uträkningar och info
Som jag dock sa så tror jag inte man på något sätt skulle kunna få en fördel av att "se" en fiende snabbare eller så med hög fps etc, utan handlar som sagt om spelkänsla enbart. Personligen har jag märkt stor skillnad på 144hz och 180hz, men självklart inte lika stor som fårn 60-120hz etc. Hur som helst så är vi många nördar som bara vill ha bra och fint gear för att plånboken tillåter det. Jag tror inte jag kommer bli en bättre spelare om jag har 240hz skärm istället för 144hz eller liknande, men jag kommer njuta mer av mina stunder vid datorn

Angående kylningen. Vad för cpu kör du NH-D15 på? Nöjd? Är den klurig att installera?
Om jag nu ska ha datorn i en hutch så kan jag ju öppna dörren när jag spelar för att få in luft fram, men jag får väl prova och se hur kylningen beter sig.

Permalänk
Medlem

Funkar detta chassi?

Hej!

Ett litet instick.

https://www.inet.se/produkt/6912176/phanteks-evolv-mitx-fonst...

Skulle detta chassi funka för min setup, eller är det för litet och blir för varmt?

Glömde länk
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Tufva:

Skulle detta chassi funka för min setup?

Det är mini-ITX chassi så du måste byta moderkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det är mini-ITX chassi så du måste byta moderkort.

Jo jag vet att det är mini, det var meningen
Men är du säker på att det inte får plats med Z270? Z170 kör folk i den varje fall.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?86119-1st-Build-quo...

Edit: Okej nu är jag med. Såg att det fanns mITX-versioner typ ASUS ROG STRIX Z270I GAMING.
Man tappar ju en del plats på kort etc, men får kolla vad det är jag behöver.

Edit