Kan inte använda sökmotorn Google med Telia(?)

Permalänk
Medlem

Kan inte använda sökmotorn Google med Telia(?)

Hej!

Jag är fullt medveten om att jag kan fråga telia själva om detta, men de kräver allt som oftast att man ska göra någon form av självklar felsökning innan de kan svara på ens fråga/frågor, så jag tar svängen om detta forumet först.

Det verkar som att jag inte kan använda Google och att det tycks bero på antingen Telia eller på något kopplat till min IP-adress. När jag skriver "inte kan använda", menar jag att det går inte att surfa in på google.se.

Google fungerar om jag surfar med mobil-data (jag har inte telia som operatör på mobilen, men däremot Halebop)
Google fungerar om jag slår på VPN på datorn
Google Play-appen fungerar från mobilen om jag surfar via hemnätverket

Google fungerar INTE när jag surfar via hemnätverket (har router) oavsett vilken dator jag använder hemma. Slår jag däremot på VPN som sagt, så går det att surfa in på google.

För mig verkar det därför som att det har något med telia eller mitt IP:nr att göra? Eller är det fler där ute som inte kommer åt google av någon anledning? Eller som har Telia och inte kommer åt google? Allt annat kan jag surfa till utan problem...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Hej!

Jag är fullt medveten om att jag kan fråga telia själva om detta, men de kräver allt som oftast att man ska göra någon form av självklar felsökning innan de kan svara på ens fråga/frågor, så jag tar svängen om detta forumet först.

Det verkar som att jag inte kan använda Google och att det tycks bero på antingen Telia eller på något kopplat till min IP-adress. När jag skriver "inte kan använda", menar jag att det går inte att surfa in på google.se.

Google fungerar om jag surfar med mobil-data (jag har inte telia som operatör på mobilen, men däremot Halebop)
Google fungerar om jag slår på VPN på datorn
Google Play-appen fungerar från mobilen om jag surfar via hemnätverket

Google fungerar INTE när jag surfar via hemnätverket (har router) oavsett vilken dator jag använder hemma. Slår jag däremot på VPN som sagt, så går det att surfa in på google.

För mig verkar det därför som att det har något med telia eller mitt IP:nr att göra? Eller är det fler där ute som inte kommer åt google av någon anledning? Eller som har Telia och inte kommer åt google? Allt annat kan jag surfa till utan problem...

Kommer du åt Youtube och Facebook?

Testa att slå av IPv6 i din dator.

Permalänk
Medlem

Vad får du för svar om du pingar google.se? Och om du pingar Googles publika DNS servrar 8.8.8.8 eller 8.8.4.4?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag hade det här problemet förut på min mobil iirc. Jag tror det orsakades av att jag försökta surfa genom en router som inte kunde komma åt sidan och typ la nån form av orelaterad default-sida i cache, eller något liknande. Hände enbart på sidor jag försökte komma in på, och var kvar tills jag gjorde något.

Hoppas att jag inte var för kryptisk, men kommer själv inte ihåg 100% vad som hände eller vad jag gjorde för att lösa det.

Permalänk

Har du Telias router 'före' din router? Sitter den bryggad i LAN port 4? Om inte, kontakta supporten och be dem brygga LAN4 och sätt din router där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Kommer du åt Youtube och Facebook?

Testa att slå av IPv6 i din dator.

Jupp, jag kommer åt allt förutom just googles sökmotor

Skrivet av PointMan:

Vad får du för svar om du pingar google.se? Och om du pingar Googles publika DNS servrar 8.8.8.8 eller 8.8.4.4?

Ping statistics for 172.217.22.163: (google.se)
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 18ms, Maximum = 18ms, Average = 18ms

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 17ms, Average = 16ms

Ping statistics for 8.8.4.4:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 16ms, Average = 16ms

Skrivet av Clint Eastwood:

Har du Telias router 'före' din router? Sitter den bryggad i LAN port 4? Om inte, kontakta supporten och be dem brygga LAN4 och sätt din router där.

Jag använder inte Telias router. Jag har ASUS RT-N65U. Men detta med att inte komma åt google.se, uppstod plötsligt. Jag har inte varit inne och petat i routerinställningarna på hur länge som helst. Eller petat i några inställningar, eller kablar, eller hårdvaror överhuvudtaget.

När jag slår på min VPN på datorn funkar det ju. VPN:n har jag inte i routern.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Avstängd

Märkligt, har du provat olika web-browsers?
Kan de ha något med https att göra? kommer du år andra https sidor på port 443?

Testade IP't din DNS ger dig och kom då till google o_O

Permalänk
Medlem

Byt till googles dnser i datorn.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du skriver in 172.217.22.163 (google.se) i address fältet?

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Starta om router om du inte har gjort det, hade det problemet i helgen med min telia uppkoppling

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengans81:

Starta om router om du inte har gjort det, hade det problemet i helgen med min telia uppkoppling

Jo, jag hade startat om routern två gånger tidigare. Men jag gjorde det nu igen bara för att följa alla förslag som folk rekommenderat här... Och nu fungerar det o.O

Samtidigt tyckte jag att det var konstigt eftersom det hela tiden fungerat när jag loggat in på min VPN o.O

Tack för ert engagemang i alla fall

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(