Brus i mikrofon med förlängningskabel.

Permalänk
Medlem

Brus i mikrofon med förlängningskabel.

Hej gott folk. Det är så att när jag spelar in ljud eller sitter och snackar i skype / discord / teamspeak så har min mikrofon ett statiskt brus som är väldigt jobbigt för folk som ska lyssna på mig.
Jag har upptäckt att det är min förlängningskabel som gör att det uppstår.

Är det någon skillnad på alla förlängningskablar där ute, eller är det likadan skitkvalité på alla?

Den jag har är säkert köpt på coop för 10 år sedan.

Finns det någon kabel som är lite bättre isolerad? Märker att om jag lägger kabeln bakom skärmen så blir det värre och lägger jag kabeln ner på golvet så blir det lite bättre. Kör jag dock utan förlängning så blir ljudet nästintill brusfritt. Men då måste jag stå och luta mig över datorn för att kablarna från headsetet är för korta.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hur lång är förläningskabeln till att börja med?

Jag fick köpa förlängningskablar till mitt headset, det räckte bara 1,8m.
Köpte till förlängning på 1m och kvalitén är fortfarande bra.

Du kanske eventuellt har för långa kablar?
Jag köpte kabel på Clas Ohlson, så det lär väl knappast vara någon höjdarkvalité där direkt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Hur lång är förläningskabeln till att börja med?

Jag fick köpa förlängningskablar till mitt headset, det räckte bara 1,8m.
Köpte till förlängning på 1m och kvalitén är fortfarande bra.

Du kanske eventuellt har för långa kablar?
Jag köpte kabel på Clas Ohlson, så det lär väl knappast vara någon höjdarkvalité där direkt

2.5 meter är min kabel. Nästan för lång. Skulle nog klara mig på 1 meter.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har kört med 2m förlängning utan problem, kommer dock inte ihåg märket på kabeln. Men så länge man håller sig ifrån de billigaste kablarna bör det funka utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är skillnad på skärmningen men man brukar inte köra mikrofonsignaler långt utan flytta elektroniken i stället men jag antar att du har en kabel som är tänkt som hörlursförlängare och inte en mikrofonkabel då det är mycket ovanligt att det finns färdigbyggda mikkablar med 3,5mm kontakter då det i princip är omöjligt att få plats med såna kontakter på en riktig mikrofonkabel på ett snyggt sätt.
Du kan prova att köpa riktig mikrofonkabel i lösvikt och montera på 3,5mm tele på den men du kan kanske även se över din monitorkabel om den stör för den kan göra skillnad att byta den eller montera på ferriter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är skillnad på skärmningen men man brukar inte köra mikrofonsignaler långt utan flytta elektroniken i stället men jag antar att du har en kabel som är tänkt som hörlursförlängare och inte en mikrofonkabel då det är mycket ovanligt att det finns färdigbyggda mikkablar med 3,5mm kontakter då det i princip är omöjligt att få plats med såna kontakter på en riktig mikrofonkabel på ett snyggt sätt.
Du kan prova att köpa riktig mikrofonkabel i lösvikt och montera på 3,5mm tele på den men du kan kanske även se över din monitorkabel om den stör för den kan göra skillnad att byta den eller montera på ferriter.

Jag har 2 kablar som sitter ihop. En för hörlurar och en för mikrofon. Det är alltså ett headset jag kör med.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har 2 kablar som sitter ihop. En för hörlurar och en för mikrofon. Det är alltså ett headset jag kör med.

Ja men troligen är det inte nån mikrofonkabel för det utan nått med en dålig skärm som inte funkar så bra när det är väldigt låga signalnivåer, det är stor skillnad på mikrofon och hörlurssignal så det är lätt hänt att få störningar om man skarvar eller har långa kablar.
Mer påkostade mikrofoner har oftast elektronik direkt ute vid mikrofonkapseln så att den inte behöver driva kablaget utan det sitter nått förstärkarsteg inom 10 cm från kapseln och det driver i sin tur ingången med en balanserad signal via en bättre kabel.
Det brukar alltså sitta en del elektronik direkt i mikrofonkroppen för att minska risken för problem med långa kablar eftersom det är svårt att överföra signalen utan att den påverkas av störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men troligen är det inte nån mikrofonkabel för det utan nått med en dålig skärm som inte funkar så bra när det är väldigt låga signalnivåer, det är stor skillnad på mikrofon och hörlurssignal så det är lätt hänt att få störningar om man skarvar eller har långa kablar.
Mer påkostade mikrofoner har oftast elektronik direkt ute vid mikrofonkapseln så att den inte behöver driva kablaget utan det sitter nått förstärkarsteg inom 10 cm från kapseln och det driver i sin tur ingången med en balanserad signal via en bättre kabel.
Det brukar alltså sitta en del elektronik direkt i mikrofonkroppen för att minska risken för problem med långa kablar eftersom det är svårt att överföra signalen utan att den påverkas av störningar.
http://www.saturn-sound.com/images/neumann%20u89%20-%20inside.jpg

Köpte mig ett par
https://www.conrad.se/Teleplugg-Audio-Anslutningskabel-clickt...

Får hoppas det kan bli lite bättre iaf.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C