Permalänk
Medlem

Modda ram?

Jag håller på att planera ett bygge som jag vill ska bli det bästa jag gjort hitills. Kommer modda en del grejer och hittat alla delar. Dock så är ram mitt största problem. Jag ska ha ddr4 ram, men alla snygga ram minnen är så j*vla dyra. Trident z, dominator platinum, klevv cras osv.. Jag funderar därför på att köpa några mainstream såsom corsair lpx serie. Går det modda de på något sätt så att de ser snyggare ut? Räcker inte med att spraya de, jag vill ändra deras fysiska form. Något liknande som vattenblock eller fläktar eller så.

Alla förslag är välkomna, vid värsta fall kommer jag använda några tråkiga mainstream ram som passar in med temat (röd, silver, gunmetal grey).

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Jag håller på att planera ett bygge som jag vill ska bli det bästa jag gjort hitills. Kommer modda en del grejer och hittat alla delar. Dock så är ram mitt största problem. Jag ska ha ddr4 ram, men alla snygga ram minnen är så j*vla dyra. Trident z, dominator platinum, klevv cras osv.. Jag funderar därför på att köpa några mainstream såsom corsair lpx serie. Går det modda de på något sätt så att de ser snyggare ut? Räcker inte med att spraya de, jag vill ändra deras fysiska form. Något liknande som vattenblock eller fläktar eller så.

Alla förslag är välkomna, vid värsta fall kommer jag använda några tråkiga mainstream ram som passar in med temat (röd, silver, gunmetal grey).

Vet inte riktigt vad du är ute efter men det finns ju vattenblock för ram-minnen. Annars borde det fungera med milliput, en form av moddeleringsmassa som används mycket till figuriner i tex Warhammer. Det härdar efter någon dag och kan sedan målas. Borde inte påverka kylningen allt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@seraj5:
Det funkar att helt enkelt bara byta ut själva kylaren till en plåtbit som är större, altså göra en hemagjord kylare.
eller köpa en sepparat och sen rocka fram svetsen. typ en sån här
http://www.aquatuning.se/luftkylning/passiv-kylning/19873/pho...

tror även att aquatuning har kyl-"tejp" om den behövs förnyas efter du slitit av orginalet.

Har annars en gammal kylare till dominator. https://www.techpowerup.com/img/09-07-22/48c.jpg (passar över 6 minnen)
Fast med blå dekal, jag kommer nog aldrig använda den eftersom att den låter för mycket för mig.
kan skicka den till dig om du är intreserad

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kao172:

@seraj5:
Det funkar att helt enkelt bara byta ut själva kylaren till en plåtbit som är större, altså göra en hemagjord kylare.
eller köpa en sepparat och sen rocka fram svetsen. typ en sån här
http://www.aquatuning.se/luftkylning/passiv-kylning/19873/pho...

tror även att aquatuning har kyl-"tejp" om den behövs förnyas efter du slitit av orginalet.

Har annars en gammal kylare till dominator. https://www.techpowerup.com/img/09-07-22/48c.jpg (passar över 6 minnen)
Fast med blå dekal, jag kommer nog aldrig använda den eftersom att den låter för mycket för mig.
kan skicka den till dig om du är intreserad

Vill nämligen ha något stilrent. Trident z red skulle vara perfekta för bygget. Hur ska man isåfall sätta på plåtbiten? Med tejp som leder värme? Finns de någon som gjort någon liknande mod på ram, skulle gärna vilja se resultat och tillgångsväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vet inte riktigt vad du är ute efter men det finns ju vattenblock för ram-minnen. Annars borde det fungera med milliput, en form av moddeleringsmassa som används mycket till figuriner i tex Warhammer. Det härdar efter någon dag och kan sedan målas. Borde inte påverka kylningen allt för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Milliput verkar häftigt men tror ej det kommer se så stilrent ut. Har du några bilder på någon som gjort så innan? Vattenblock tror jag bara kommer se konstigt ut om jag inte faktiskt har slangar till de

Permalänk

@seraj5 Som sagt va, det är svårt att få grepp på vad det är du vill göra.
Till mitt förra bygge som gick i vitt rött och svart så valde jag att köra på ett par vita minnen och ett par röda och satt dom varannan.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@seraj5 Som sagt va, det är svårt att få grepp på vad det är du vill göra.
Till mitt förra bygge som gick i vitt rött och svart så valde jag att köra på ett par vita minnen och ett par röda och satt dom varannan.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte typ köp nakna ram eller ta bort heatspreader. Sen köpa thermal conductive tejp.Sedan tillverka egen cooling surface typ ngn plåtbit. Kommer dock först testa på gamla ddr2 minnen för att se hur det blir med temps oså. Jag vill helt enkelt ha snyggare ram