Permalänk
Medlem

Cisco CLI kommand fråga

Tjena tjena, jag skulle vilja veta om "Enable secret" och "Service password-encryption" gör samma uppgift. Vet att den andre gör på alla lösenord samtidigt och att Hash MD5 är och springer runt. Skulle nån vilja berika mig med informationen? Tack i förhand!

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Nej de gör inte samma uppgift.

Är detta en skoluppgift som du inte orkar lösa själv?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Nej de gör inte samma uppgift.

Är detta en skoluppgift som du inte orkar lösa själv?

Har redan gjort uppgiften, men undrar bara det jag frågade. Tack för ditt vänliga svar.

Kan ge dig uppgiften om du inte tror mig.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enable secret = krypterer lösenordet med MD5
service password-encryption = krypterar lösenord i konfigen med någon trivial krypteringsmetod

Båda metoderna är endast till för att lösenorden inte ska stå i klartext, de kan knäckas utan större ansträngning.

"enable secret algorithm-type scrypt" ska istället användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Enable secret = krypterer lösenordet med MD5
service password-encryption = krypterar lösenord i konfigen med någon trivial krypteringsmetod

Båda metoderna är endast till för att lösenorden inte ska stå i klartext, de kan knäckas utan större ansträngning.

"enable secret algorithm-type scrypt" ska istället användas.

Nu händer det grejer. Det är självklart, de är inte det bästa som finns men det är vad jag vet just nu.

Hur använder man det, det kommer inte fram i packet tracer? Är det något väldigt nytt?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nu händer det grejer. Det är självklart, de är inte det bästa som finns men det är vad jag vet just nu.

Hur använder man det, det kommer inte fram i packet tracer? Är det något väldigt nytt?

Det är inte många kommandon som kommer fram i Packet Tracer tyvärr, mjukvaran är bra för grundläggande laborationer i IOS men vid mer komplicerade operationer är det GNS3 som gäller. Mitt minne kan svika mig men om du vill köra "algorithm type scrypt" på en fysisk router så kan det krävas en viss IOS-version för att göra detta.