Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Njae, rent generellt har inte MVA problem med BLB on axis, grovt off axis däremot får du fram det, grovt off axis betraktande är inte särskilt vanligt på en stationär monitor men det samma gäller all LCD teknik egentligen, skillnaden är att IPS lider av BLB även i direkt on axis vilket aMVA inte gör.

Jag sitter på ca 60cm avstånd till min 35" 21:9 AMVA och direkt on axis har jag precis noll BLB, rör jag mitt huvud 50cm åt endera sida så kommer det fram en svag BLB, då är det dock en mycket kraftig betraktningsvinkel som jag definitivt aldrig har under normalt användande. En välvd skärm ser jag heller inte mycket anledning att inte sitta rakt framför dock.

Ja, jag kan ju inte säga så mycket efter som jag inte har någon direkt erfarenhet av AMVA, jag måste ju jämföra de sida vid sida för att kunna säga något vättigt.

Om du säger att AMVA är det som gäller så är det säkert så, kanske får jag göra så att jag köper hem en AMVA panel med och jämför, det är trotts allt ett stort köp som jag siktar på att inte behöva göra allt för ofta. Nu har jag ju 30 dagars öppet köp på denna skärmen och inom den tiden kanske de nya skärmarna hinner hitta ut.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För vad det är värt kan jag nämna att jag har en ultrawide skärm, dock inte 100hz, och jag tycker att det är dödsnice med ultrawide.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: jag sitter på en säker 6 år gammal icke gaming dell 24" 1920x1200 IPS och hoppas att x 35 eller AOCs motsvarighet är bättre på alla sätt. Jag har kollat på UW över ett år men just dålig svärta och glow bleed har hållit mig tillbaka. Hoppas det kommer positiva reviews!
Om påsen inte låg rätt så är det säkert så att någon lämnat tillbaka den. Jag har läst om många som lämnat tillbaka upp till 5 exemplar! Sånt at man ju inte sugen på att göra med en skärm för 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himcor:

@Jimmy: jag sitter på en säker 6 år gammal icke gaming dell 24" 1920x1200 IPS och hoppas att x 35 eller AOCs motsvarighet är bättre på alla sätt. Jag har kollat på UW över ett år men just dålig svärta och glow bleed har hållit mig tillbaka. Hoppas det kommer positiva reviews!
Om påsen inte låg rätt så är det säkert så att någon lämnat tillbaka den. Jag har läst om många som lämnat tillbaka upp till 5 exemplar! Sånt at man ju inte sugen på att göra med en skärm för 10k

Nej, samtidigt vet jag att de flesta inte bryr sig om defekterna, särskilt inte på de lite billigare skärmarna. Men jag vet ju att det är ganska vanligt, fick byta min Dell 2407WFP(S-PVA) säkert 3-5 gånger innan jag fick någon acceptablet

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har till dags datum inte sett en lcd panel utan backlight bleed. Kan ha tur men min Z35 VA panel är av de bättre i alla fall.

Gillar min men bildkvaliten är inte nära min Sony W6 50". Det känns lite avigt för jag har alltid tyckt den va usel när jag gick från 50" plasma till den. Men det finns grader i lcd helvetet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har nu haft 3 exemplar hemma av Acer X34A och kan konstatera att samtliga var tillverkade i december 2016, samtliga hade backbleed, en 2 av dem ganska mycket och samtliga nådde 100 hz utan problem.

Det exemplar jag valde har minimalt med backbleed i de 2vänstra hörnen. De jag lämnade tillbaka hade ganska mycket mer och hade jag inte hittat ett bättre exemplar så hade jag troligen valt en helt annat skärm.

Man kan dock konstatera att tittar man på en helt svart skärm så har samtliga av dem ojämnheter, d.v.s det är inte helt jämnt svart utan går lite i nyanser här och där. Detta tillhör ju LCD så det lär man väl inte komma undan precis som lite backbleeding.

En annan sak värt att nämna är att även om det var samma modell på de skärmar jag jämförde så skilde ändå nyansen sig på dem, den jag valde var någon grad mörkare än de 2 andra. Vi pratar dock om en minimal skillnad som man verkligen fick leta efter och jag är ganska petig. Kan konstatera att den skärm jag kört med i 10 år hade en gul ton och var långt ifrån lika svart och vit som dessa nya skärmar, ändå var det en fin skärm för 6000 kr för 10 år sen.

Just nu känner jag mig ganska nöjd med det exemplar jag lyckats få fram men det är inte omöjligt att jag köper hem en HP Omen för att jämföra. De verkar ha jämnare svärta och än mindre backbleed. Däremot så finns det rapporter om att de släpar lite vilket tydligen hör till paneltypen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Jimmy: Det är inte helt lätt att få en bra skärm särskilt om de är i premium med QC:en är riktigt kass på både Asus och Acer. Men har du minimalt med bleed och inga döda pixlar är det en keeper.

Min X34 har minimalt IPS glow de välvda kanterna påverkar glowet med. Min Asus PG348Q hade betydligt mycket mer glow plus döda pixlar lite överallt den åkte givetvis tillbaks.

Jämförelsevis har X34:an bättre högtalarljud och skärmen har bättre förinställningar för färgerna. Rogen får man mecka mer med och skärmhållaren har en massa klet/gegg synligt så mina katter kan gå fram och slicka i sig det.

Permalänk
Entusiast

Stortrivs med min X34A... har kört 21:9 sen ett gäng år. Började med en mindre 29" 2560x1080, gick sen till en rak 34" 3440x1440 på 60hz och i höstas blev det den här då. Men ha i åtanke att det krävs lite pulver i burken för att kunna nyttja skärmen fullt ut om du ska köra lite tyngre spel...