Stor brist på NES Classic (here we go again Nintendo...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Spelar mindre roll vem som faktiskt har tillverkat Mini NES'en, det är en officiell Nintendo-produkt som blir mer och mer en ren emulatormaskin (och en väldigt bra och framförallt SNYGG sådan). Med tanke på Nintendos inställningar till liknande saker så kommer de definitivt sätta ner foten och sluta tillverka Mini NES, och tänka både en och två gånger innan de släpper någon Mini SNES. Tyvärr..

Sen att folk använder tex Raspberry Pi till emulator redan idag spelar ingen roll, hade Nintendo KUNNAT få folk att sluta använda Raspberry Pi på något sätt så hade de gjort det.

Men jag hade tyckt det vore en ganska trist attityd om de verkligen seriöst hade jagat oss retronördar och fans, och förhindrat oss ifrån att kunna få lite kreativt utlopp för vår Nintedoism och kärlek till deras produkter.

Kika bara på denna som ett fint exempel (hade den tidigare i tråden): https://www.youtube.com/watch?v=x5vYSYb-wAE

Grymt bygge och fandom!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tokas:

Spelar mindre roll vem som faktiskt har tillverkat Mini NES'en, det är en officiell Nintendo-produkt som blir mer och mer en ren emulatormaskin (och en väldigt bra och framförallt SNYGG sådan). Med tanke på Nintendos inställningar till liknande saker så kommer de definitivt sätta ner foten och sluta tillverka Mini NES, och tänka både en och två gånger innan de släpper någon Mini SNES. Tyvärr..

Sen att folk använder tex Raspberry Pi till emulator redan idag spelar ingen roll, hade Nintendo KUNNAT få folk att sluta använda Raspberry Pi på något sätt så hade de gjort det.

Kanske, men Nintendo har ju en tradition av att vara dåliga på att säkra sina konsoller. Wii var ju hur enkel som helst att "knäcka", man behövde ingen hårdvara alls förutom ett SD-kort liksom, och de fortsatte bygga den ändå förstås. Och jag tror det är lätt att överskatta hur många som gör en sådan här sak, den stora majoriteten nöjer sig med de spel som finns inbyggda. Sen handlar det också om vad de riskerar, de har redan mjölkat NES och SNES-spelen rätt länge nu och det är inte direkt så att de är på dem de tjänar sina stora pengar, även om de förstås har inneburit ett välkommet tillskott i kassan. Samtidigt så har de ju haft ett högt tonläge mot pirater tidigare. Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tokas:

Nintendo kommer garanterat dra ur pluggen på NES mini endast på grund av Hakchi. Jag kan inte tänka mig att de kommer att tillåta att folk har sina egna Nintendo-tillverkade emulatormaskiner hemma i en större skala.

Räcker att Nintendo får bort säkerhetshålet i form av återställningsläget SoC'en Mini använder vilket är vad "hacket" utnyttjar. Produktionen lär nog inte behöva stoppas utan när en ny revision med detta hål fixat är klar så går det ut i produktion på direkten.

Skrivet av snajk:

Kanske, men Nintendo har ju en tradition av att vara dåliga på att säkra sina konsoller. Wii var ju hur enkel som helst att "knäcka", man behövde ingen hårdvara alls förutom ett SD-kort liksom, och de fortsatte bygga den ändå förstås. Och jag tror det är lätt att överskatta hur många som gör en sådan här sak, den stora majoriteten nöjer sig med de spel som finns inbyggda. Sen handlar det också om vad de riskerar, de har redan mjölkat NES och SNES-spelen rätt länge nu och det är inte direkt så att de är på dem de tjänar sina stora pengar, även om de förstås har inneburit ett välkommet tillskott i kassan. Samtidigt så har de ju haft ett högt tonläge mot pirater tidigare. Vi får se helt enkelt.

Samtidigt tog det flera år innan någon kom någon vart med Wii. PS3 knäcktes också med mjukvara, PS4 efter ett år eller så vilket är ovanligt tidigt, dock fick det väldigt lite uppmärksamhet.

Bara Microsoft som lyckats säkra sina plattformar någorlunda, Xbox One är fortfarande inte knäckt. Men även Wii U och 3DS klarade sig väldigt länge innan någon lyckades komma åt något vitalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Samtidigt tog det flera år innan någon kom någon vart med Wii. PS3 knäcktes också med mjukvara, PS4 efter ett år eller så vilket är ovanligt tidigt, dock fick det väldigt lite uppmärksamhet.

Bara Microsoft som lyckats säkra sina plattformar någorlunda, Xbox One är fortfarande inte knäckt. Men även Wii U och 3DS klarade sig väldigt länge innan någon lyckades komma åt något vitalt.

MS lärde sig nog läxan från deras första konsoll. Inte för att den var så väldigt lätt att knäcka, men funktionaliteten man fick efteråt var ju helt grym. XBMC, emulatorer och inbyggd rippning av spel från skiva till disk...

Tillbaka till frågan så beror allt förstås på hur mycket Nintendo bryr sig om emuleringsmöjligheterna. Som sagt så är det inte några spel de drar in några större summor på som går att köra på denna, och de som anstränger sig lär väl vara rätt trogna kunder och sannolikt ger möjligheten att knäcka den fler köp av konsollen. Det gäller visserligen för många saker där man ändå jagar pirater så vi får se.

Permalänk
Medlem

jag är rätt så övertygad av att deras "brist" på konsoler är pga hakchi. det började nog som en ren brist, för många förhandsbokningar. men nu vill dom nog rätta till hålet innan de producerar fler.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag är rätt så övertygad av att deras "brist" på konsoler är pga hakchi. det började nog som en ren brist, för många förhandsbokningar. men nu vill dom nog rätta till hålet innan de producerar fler.

Dom har nog fullt upp med att täppa till säkerhetshålen i switchen.

Permalänk
Skrivet av Ted72:

Jag fick mess i från elgiganten att min leverans är försenad, från den 30 mars till den 3 april. Men nu finns det ju hopp om en konsol i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått samma meddelande av elgiganten, så hoppas innerligt på en konsol den 3e!!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Om Nintendo har låst de nya från hakchi bygger jag hellre en egen. Finns det någon enkel guide?
Billigast möjliga, fancy skal onödigt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

är det någon som har koll på om det är skillnad på kvalitén på spelen om man kör en retropie istället för nes classic? jag var ju en av dom som fick ordern makulerad hos cdon =(

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

är det någon som har koll på om det är skillnad på kvalitén på spelen om man kör en retropie istället för nes classic? jag var ju en av dom som fick ordern makulerad hos cdon =(

Det finns nog inga nackdelar med Retropie över huvud taget jämfört med Mini NES, om man bortser från utseendet. Tvärt om så lär allt annat bli bättre på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har fått samma meddelande av elgiganten, så hoppas innerligt på en konsol den 3e!!!

Fick nytt besked idag, nu är det den 10 April som är beräknat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Skrivet av Ted72:

Fick nytt besked idag, nu är det den 10 April som är beräknat

Skickades från m.sweclockers.com

Fick likadant meddelande... verkar inte gå åt rätt håll..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Nå, ni som köpt genom Elgiganten verkar ha lagt bokningar efter mig och många andra som gjort det genom Dustin och ändå fått leveransbesked före oss.
La min förbokning i september 2016 och har just nu beräknad leverans den 24:e april.

Är det någon här som beställt genom dustin och fått sin enhet? Är det någon som överhuvudtaget fått en förbokning? I.s.f. när la du bokningen och när fick du enheten?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Fick som en del andra nedan uppdatering idag:

Hej!

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order 2092-xxxxxxxxx

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Måndag 3. April till Måndag 10. April.
Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order.
Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar.

Vi beklagar den inträffade förseningen!

Mvh Elgiganten

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Fick som en del andra nedan uppdatering idag:

Hej!

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order 2092-xxxxxxxxx

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Måndag 3. April till Måndag 10. April.
Kontakta kundservice på 0771-115 115 om den nya tiden inte passar, eller om du önskar hjälp med att ändra din order.
Du kan också besöka elgiganten.se/kontakt för information om våra andra kontaktvägar.

Vi beklagar den inträffade förseningen!

Mvh Elgiganten

När beställde du?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

När beställde du?

17-02-23

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://www.aliexpress.com/item/Black-3M-9-84FT-Extension-Cab...

Vad tror ni om denna?
Galen delivery tid, men brukar ta typ 20 dagar.

Beställde för en månad sen, så det tar sin tid. Fast jag har ju ingen konsol än heller...

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ted72:

Beställde för en månad sen, så det tar sin tid. Fast jag har ju ingen konsol än heller...

Intressant att höra när de dyker upp, och hur kvaliteten känns (skulle anta ungefär samma som de flesta andra). Uppdatera! 🙂

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant att höra när de dyker upp, och hur kvaliteten känns (skulle anta ungefär samma som de flesta andra). Uppdatera! 🙂

Ja, hör av mej när den kommer

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Medlem

Ni som köpt en tredjeparts kontroll vad ska man satsa på? Jag inser att det nog är lika bra att skaffa en i väntan på originalkontroller. Tacksam för alla tips! (har skummat igenom tråden men vill gärna ha lite mer feedback)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Ni som köpt en tredjeparts kontroll vad ska man satsa på? Jag inser att det nog är lika bra att skaffa en i väntan på originalkontroller. Tacksam för alla tips! (har skummat igenom tråden men vill gärna ha lite mer feedback)

Köp en adapter och kör en riktig nes kontroller i stället ...

Permalänk
Medlem

Bara jag som har beställt från Dustin som har fått sin order avbeställd?

Beställde min: Orderdatum: 2016-09-09

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Bara jag som har beställt från Dustin som har fått sin order avbeställd?

Beställde min: Orderdatum: 2016-09-09

När fick du den avbeställd?
Min är inte avbeställd, står ännu bekräftad och la beställningen 2016-09-20.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

När fick du den avbeställd?
Min är inte avbeställd, står ännu bekräftad och la beställningen 2016-09-20.

Det jag inte vet.. Jag gick in för att kolla hur beställningen är och då står det avbeställd.. Ska kontakta dustinhome.. Jag fick inget mail vad jag kan se men när jag loggar in och kollar så står det så.

Permalänk
Medlem

Beställde 2016-08-25:

Artikelnr. Benämning Beställt Tilldelat Restnot. Orderstatus 5010970205 Nintendo Classic Mini: Nes Controller 1 0 1 Beräknad till vårt lager 2017-04-04 5010970203 Nintendo Classic Mini Ink. 30 Games 0GB 1 1 0 Beräknad till vårt lager 2017-04-24

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fick precis detta ifrån Inet:

Hej!

Detta är ett mail till alla er som lagt en beställning på Nintendo Classic Mini NES – Konsol samt/eller Nintendo Classic Mini NES – Handkontroll.

Senaste informationen från Bergsala (Nintendo Norden Distributör) är att de inte kommer att få in fler utöver de som är på väg till oss.
Mer info och ytterligare förtydligande från Bergsala har vi inte i nuläget.

Då vi har mycket fler bokningar än vad vi ser ut att kunna leverera har vi valt att inaktivera produkterna på hemsidan för fortsatt orderläggning.

Vi skickar fortfarande kontinuerligt ut konsolerna allt eftersom vi får in fler.

När de sista leveranserna har kommit till oss kommer vi att kontakta de kunder som fortfarande har en order vi ej kan leverera och i värsta fall makulera/återbetala dessa.

Vi hoppas givetvis att detta omprövas och att vi kan återkomma med positiva besked angående fler leveranser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Det jag inte vet.. Jag gick in för att kolla hur beställningen är och då står det avbeställd.. Ska kontakta dustinhome.. Jag fick inget mail vad jag kan se men när jag loggar in och kollar så står det så.

Jag beställde i mitten på oktober från Dustin. Inget uppdateringen än så länge. Orderstatus fortfarande "beställt 1, Tilldelat 0, Restnoterat 1, Beräknad till vårt lager 2017-04-04".

Permalänk
Skrivet av martinot:

Fick precis detta ifrån Inet:

Hej!

Detta är ett mail till alla er som lagt en beställning på Nintendo Classic Mini NES – Konsol samt/eller Nintendo Classic Mini NES – Handkontroll.

Senaste informationen från Bergsala (Nintendo Norden Distributör) är att de inte kommer att få in fler utöver de som är på väg till oss.
Mer info och ytterligare förtydligande från Bergsala har vi inte i nuläget.

Då vi har mycket fler bokningar än vad vi ser ut att kunna leverera har vi valt att inaktivera produkterna på hemsidan för fortsatt orderläggning.

Vi skickar fortfarande kontinuerligt ut konsolerna allt eftersom vi får in fler.

När de sista leveranserna har kommit till oss kommer vi att kontakta de kunder som fortfarande har en order vi ej kan leverera och i värsta fall makulera/återbetala dessa.

Vi hoppas givetvis att detta omprövas och att vi kan återkomma med positiva besked angående fler leveranser.

Fick samma meddelande från Inet igår å har inte stora förhoppningar att jag kommer få mina bokningar levererat av dom så jag beställde 2st Nes Classic Mini från Simplygames i UK igår.
Priset med frakt för 2st blev 2444kr å då blev styck priset 1222kr.

Dom skickade min order samma dag så dom är på väg .

Finns fortfrande på lager om det är nån annan som vill beställa därifrån:
http://www.simplygames.com/p/nintendo-classic-mini-nintendo-e...

Har också beställt dessa trådlösa kontroller från Ali.
https://www.aliexpress.com/item/Wireless-USB-Plug-and-Play-Ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Jag beställde i mitten på oktober från Dustin. Inget uppdateringen än så länge. Orderstatus fortfarande "beställt 1, Tilldelat 0, Restnoterat 1, Beräknad till vårt lager 2017-04-04".

Ok, skall bli intressant att se om den kommer in nästa vecka då!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Fick samma meddelande från Inet igår å har inte stora förhoppningar att jag kommer få mina bokningar levererat av dom så jag beställde 2st Nes Classic Mini från Simplygames i UK igår.
Priset med frakt för 2st blev 2444kr å då blev styck priset 1222kr.

Dom skickade min order samma dag så dom är på väg .

Finns fortfrande på lager om det är nån annan som vill beställa därifrån:
http://www.simplygames.com/p/nintendo-classic-mini-nintendo-e...

Har också beställt dessa trådlösa kontroller från Ali.
https://www.aliexpress.com/item/Wireless-USB-Plug-and-Play-Ga...

Gott - grattis!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/