Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ni jobbar imponerande snabbt och resultatet ser riktigt bra ut!

Eventuell kabelträngsel med flippat nätagg spelar noll roll för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Hmm, går det inte att stöka undan lite kablar bakom nätagget även nu fast agget är roterat åt andra hållet?
Man skjuter in det som blir över där bakom, om du förstår vad jag menar?

Inte riktigt lika smidigt som innan kanske, men borde inte vara helt hopplöst?

Hehe intressant tanke, fast då hamnar väl usb osv i botten antar jag

Exakt, de 6 hålen i toppen av "Spine" där I/O-enheten skruvas fast och tillåter justering i höjdled beroende på vilken TopHat soom används behöver då även finnas i botten av "Spine"samt att topplattan vänds.

Det är en ständig avvägning mellan komplexitet och flexibilitet, vem som helst ska kunna klara av att bygga den men finns det för många alternativ och valmöjligheter blir det svårt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Ni jobbar imponerande snabbt och resultatet ser riktigt bra ut!

Eventuell kabelträngsel med flippat nätagg spelar noll roll för min del.

Vi kanske har blivit extra känsliga för det här med CM då vi bygger dessa dagligen. Många tänker sannolikt som du.

Permalänk
LOUQE

CMFs - Color Material & Feel

Ny frågeställning

Vi har länge varit eniga om att vi ska göra en nära vit och en nära svart låda. Den sista färgen är vi inte lika eniga om.

Vi kommer initialt tillverka dem i homogena färger, det finns dock mer radikala ideér längre fram men nu är det alltså tre homogena färger som gäller. Vad bör den tredje CMF:en baseras på för färg tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har den lilla flaggan som sticker upp nån funktion? Kan man ta bort den?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Blekrosa ser... ptjah... sjukligt ut, tycker jag. "Silver" brukar vara särskilt populärt (efter svart). Rött också, av någon anledning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ny frågeställning

Vi har länge varit eniga om att vi ska göra en nära vit och en nära svart låda. Den sista färgen är vi inte lika eniga om.

Vi kommer initialt tillverka dem i homogena färger, det finns dock mer radikala ideér längre fram men nu är det alltså tre homogena färger som gäller. Vad bör den tredje CMF:en baseras på för färg tycker ni?

http://www.louqe.com/img/img/ext/Lineup.png

Rosa blir tufft att sälja.
Röd däremot finns det ju mängder av hårdvara som matchar, vilket ju är viktigt när man pratar entusiast saker =).

Men med er design så finns ju möjligheten att sälja separata skal för moddning m.m.
Nånting som A4 saknar, men nCase ju erbjuder.

Permalänk
Mattecoach

Pastellfärger är ju inne i år, om ni vill göra något som passar för de som är intresserade av design... Grönt?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nioreh83:

Har den lilla flaggan som sticker upp nån funktion? Kan man ta bort den?

Den lilla flaggan har en funktion, det är den man drar i för att få loss Grillen från lådan för att sedan inifrån eller bakifrån lossa skalet (här håller vi på att testa olika lösningar)

Går vi på alternativet att fästa skalet bakifrån kan flaggan teoretisk tas bort helt.

Varje köpare kommer dock få välja sin egen flagga och få den hemskickad till sig, även om den Svenska alltid kommer med som standard tillsammans med en diskret svart. Den egna flaggan kommer då antingen baseras på egen PNG eller ett gäng fördesignade flaggor.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av PuMaH:

Pastellfärger är ju inne i år, om ni vill göra något som passar för de som är intresserade av design... Grönt?

JA! Det är precis vad jag försökt övertyga teamet om länge. känn på denna (och tänk inte på loggan i det här fallet, jättegammal rendering):

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

JA! Det är precis vad jag försökt övertyga teamet om länge. känn på denna (och tänk inte på loggan i det här fallet, jättegammal rendering):

http://www.louqe.com/img/img/ext/CMFs5.png

Sjukhusgrön ? verkligen ?

Är iofs ett stort fan av Raijinteks modiga palett men jag tvivlar även på att dom säljer så bra jämfört med de diskretare alternativen.
Även om jag själv har en ursnygg guldfärgad här hemma ^^

Permalänk
Medlem

Hmm, som udda alternativ: kan man hitta nån färg som ger lite lyxmöbel-associationer kanske? Typ försöka efterlikna mörkt trä med nån mörkbrun variant? Dvs nått diskret som matchar in bland möbler och annat.
Men det kanske inte passar på en datorlåda eller matchar kundgruppens preferenser dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden nu och måste säga att ni jobbar otroligt fort iallafall. Kul att se entusiasmen. Detta skall backas! Ngn ide om när det kommer upp på Kickstarter? Har ni något mål om när ni ska ha en release?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ny frågeställning

Vi har länge varit eniga om att vi ska göra en nära vit och en nära svart låda. Den sista färgen är vi inte lika eniga om.

Vi kommer initialt tillverka dem i homogena färger, det finns dock mer radikala ideér längre fram men nu är det alltså tre homogena färger som gäller. Vad bör den tredje CMF:en baseras på för färg tycker ni?

http://www.louqe.com/img/img/ext/Lineup.png

Som flera tidigare sagt så silver vore snyggt tycker jag !

Permalänk
LOUQE
Skrivet av breakwin:

Har läst hela tråden nu och måste säga att ni jobbar otroligt fort iallafall. Kul att se entusiasmen. Detta skall backas! Ngn ide om när det kommer upp på Kickstarter? Har ni något mål om när ni ska ha en release?

Målet är att komma upp tidigt i april, men vi arbetar agilt och styrs inte av någon precis plan eller deadlines. Tiden för lansering kommer vara avhängd den feedback vi får från olika håll och hur stora förändringarna är som behöver göras för att få ut en tillräckligt bra produkt.

Leveransdatum som våra underleverantörer har att förhålla sig till är 3 månader efter det att pledgen nås, tight men görligt.

De förändringar vi än så länge gjort påverkar till exempel inte de så kallade "dies" (matriser brukar man säga i sverige) som används vid extrudering av Spine och Shell.

En stor förändring som diskuteras på andra håll är huruvida vi borde bredda lådan och låta den rymma PCIe 2.5 slotskort. Detta skulle i så fall vara en stor förändring som skulle kräva stora insatser och en försening av lanseringen. Tankar från Sverig kring 2.5 slotskorten?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av izzeww:

Som flera tidigare sagt så silver vore snyggt tycker jag !

Det vi skulle kunna göra är att anodisera lådan som tänkt men inte färga den på något sätt, lådan får då en något mattare och ljusare färg än vanlig aluminium. Anodiseringen ger skalet en skyddande yta. se bild nedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Tankar från Sverig kring 2.5 slotskorten?

Du menar t.ex. grafikkort som tar upp 2,5 kortplatser i tjocklek? Visst finns det en poäng (MSI:s kommande 1080 Ti Gaming X exempelvis), men samtidigt vore det väl ändå synd om chassit blev större (volym) än Dan A4? Tumme ned på det förslaget för min del.

Skrivet av PaChalski:

Det vi skulle kunna göra är att anodisera lådan som tänkt men inte färga den på något sätt, lådan får då en något mattare och ljusare färg än vanlig aluminium.

Precis så jag tänkte mig det. Mycket hellre detta än vämjeliga pastellfärger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Oj vad tråden växer. Kul!
Slänger in en idé om färg; någon dämpad typ av orange.
Ett chassi som utesluter långa grafikkort låter intressant.

Är en budgetvariant tänkbar öht? (säkert fler saker än riser..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

www.louqe.com/img/img/ext/LOGO_comparison.png

Helt klart vänster. Stilrent är nog det som folk mest vill ha, och det drar även ner produktionskostaderna!

Har du lagt upp en bild med monterad TopHat som jag har missat? Annars får du gärna lägga upp en.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av lorgix:

Oj vad tråden växer. Kul!
Slänger in en idé om färg; någon dämpad typ av orange.
Ett chassi som utesluter långa grafikkort låter intressant.

Är en budgetvariant tänkbar öht? (säkert fler saker än riser..)

Högst sannolikt, en C kanske

Vi kommer även att släppa alla DXF:er för er som vill bygga en egen eller ha något att utgå ifrån när/om ni vill designa egna vaggor till TopHats eller andra moddar.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av biorrith:

Helt klart vänster. Stilrent är nog det som folk mest vill ha, och det drar även ner produktionskostaderna!

Har du lagt upp en bild med monterad TopHat som jag har missat? Annars får du gärna lägga upp en.

Det finns en format- och färgväljare på hemsidan. lägger upp två bilder här så TopHat-konceptet blir lite tydligare, de fixeras alltså i skalet och är frånkopplade resterande komponenter, kan stackas och varieras som den andra bilden visar.

LineUp

Fixering

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Högst sannolikt, en C kanske

Vi kommer även att släppa alla DXF:er för er som vill bygga en egen eller ha något att utgå ifrån när/om ni vill designa egna vaggor till TopHats eller andra moddar.

^ Detta är något som jag gillar starkt. Jag vet att det är ytterst osannolikt att jag skulle försöka mig på att designa/bygga egna moddar, men jag gillar när företag förenklar processen för sina kunder att anpassa produkter efter eget behov. Det ökar kreativiteten och utvecklingen runt produkten, vilket gynnar alla användare i slutändan, och förhoppningsvis även företaget själva genom ökad försäljning.
För min del ökar värdet på produkten p.g.a. saker som detta. Tummen upp!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Har redan gett lite feedback på ett annat forum, men det är skönt att skriva på svenska, så det får bli lite mer här. Kan definitivt säga att det lutar åt en backning på kickstarter eftersom jag alltid velat se en mera flexibel och genomtänkt variant av A4 chassit, med bättre material. Och det är ju precis det ni verkar erbjuda.

Generell design

Kanon av vad jag sett hittills. Tjockare material, mer robust. Inget mjukt som böjer sig lätt, vilket 1.5mm aluminum gärna gör. Som någon sa, chassit ska vara så robust att det kan gå i arv. Ni bidrar med en lite mera unik tillverkningsprocess som jag tror blir lyckad.

Det jag tycker man kan titta lite mer på är luftgenomströmning. Speciellt om det behövs hål i botten för att hjälpa med detta. Beroende på vilken CPU-kylare man använder, om man kör vattenkylning, etc, så kommer ju botten-till-top luftströmning in i bilden, dvs bara perforerade sidopaneler räcker kanske inte. Personligen skulle jag vara intresserad av att pröva på "custom" vattenkylning, vilket förmodligen innebär en 240mm radiator i en TopHat, pump och liten reservoar i främre delen av chassit efter GPU:n, som då blir en kort GPU.

Som du svarade på ett annat ställe så är det bra om ni tittar på ljud orsakade av turbulens, som ju uppstår med fläktar nära perforerade ytor. Det lider ju både Ncase och A4 av. Personligen vill jag ha en tyst dator.

Bra att man kan välja hur man vill montera nätagget, om jag förstått det rätt. Uppe eller nere. Uppe känns antagligen mera naturligt med tanke på hur luften går. Nere kanske hjälper till med att dölja kablar bättre, och kanske underlättar för vattenkylning. Speciellt en lång ringlande kraftkabel till nätagget är inget man vill se för mycket av.

Annars låter det överlag kanon att ni tänker på modularitet, och kunna erbjuda lite tillägg som ett meshat skal, och andra saker. TopHats är perfekt att kunna erbjuda. Det kommer uppskattas.

Flaggan ni har för att öppna chassit är ovanligt förstås. Personligen skulle jag kanske skippa den, svårt att säga. Ni tittade ju på någon annan mera diskret variant att öppna chassit vad jag förstod.

Något ni kan titta på är att kunna ha en solid PCI-riser i slutändan. Det kanske kräver specialtillverkning i Kina. Kanske inte är värt besväret. Men den där 3M risern är ju heller inte billig, även om ni får ner priset vid rabatt. Vore kul om 3M kunde erbjuda sin riser i svart färg också, istället för grå.

Angående färger

Tror tyvärr inte på pasteljfärger även om du var entusiastisk. Skulle rösta för anodisering. Det kommer inte bli fel. Vill gärna också se matt pulverlackering, som det nog heter på svenska. Speciellt en variant med en grövre svart/grå textur skulle jag tycka bli coolt. Det finns bilder på S4 Mini chassit som är pulerlackat med grövre textur. Tänker främst på bilden där han kombinerar grönt med yttre grövre svart textur.

En blå variant variant av chassit kunde kanske också vara intressant. Jämför med första versionen av Cerberus chassit, som då hette Nova. Det hade lite "MegaMan"-färger vilket jag tyckte var trevligt. Mestadels blått, litevitt och lite rött någonstans.

Angåede loggor

Förstår att ni spontant gärna vill ha med någon logga, men slutanvändarna vill nog ha det minimalistiskt för att undvika att man stör sig på någonting. Mitt förslag är ingen logga, eller bara en liten text som säger "Ghost S1" i rak stil någonstans. Ingenting mer. Det skulle jag vilja backa. Allt annat påverkar mig antagligen i negativ riktning, tyvärr.

Hur som helst, väldigt bra jobb med det här hittills. Blir spännande att följa.

Permalänk
LOUQE

@NaturMackan
Tack för ditt enorma engagemang och insiktsfulla bidrag.

Nedan ser ni vad som hänt sedan sist och hur vi hanterat all feedback:

Modifications
Spine
- Redesigned spine to accommodate the PSU flip Implemented
- Change Spine to S-fram shape Disqualified
- Spine GPU manuvribility opening removed Implemented
- 2 tread holes removed Implemented

Shell
- Reduced front graphics Implemented and alternatives are beeing evaluated

PSU bracket
- Additional holes for higher stability in hanging orientation Implemented

I/O unit
- Reduce width to fit behind PSU bracket in hanging orientation Implemented

General architecture
- Widening the GPU cell in order to fit 2.5 slot GPU Disqualified

Creative platform
- Completly redesigned Implemented

Bottom
- Vent openings in bottom To be tested

CMF
- Change 3:rd color option Alternatives are beeing evaluated

Se uppdateringarna nedan och kom gärna med feedback innan vi skicka ritningarna för produktion av Alpha-prototyp, hoppas kunna göra det på måndag.

Spine

Core

Creative platform

Creative platform closeup

Explode

Permalänk
Medlem

Lite synpunkter

Riktigt snyggt litet chassi. Brukar vanligtvis inte skriva så många inlägg på forum men denna tyckte jag förtjänade det.

Gillar konceptet med standardiserade utbyggnadsdelar. Det som oroar mig lite med dem är kanten/skåran mellan delarna som i alla fall i bilderna syns ganska tydligt. Jag kan tycka att ni borde fundera på att göra en tydlig kant mellan "hatten" och chassit t ex en accentfärgad/kromad list som på så sätt "gömmer" en eventuell glipa för ögonen. Detta sött för övergångar är ju ganska ofta använt i andra produkter också se bara på B&O BeoLit 12, 15 och 17 högtalare som förövrigt påminner en del om detta chassi.

Jag vet att det har uttryckts en del synpunkter om att hålla LED utanför men jag kan faktiskt tycka att en sådan list mellan faktiskt skulle kunna se ganska bra ut svagt upplyst.

Som tredje färg kan jag tycka en en blå nyans hade fungerat bra antingen en mörkare likannde den som är på många telefoner t ex ifrån Huawei, Honor, Samsung och liknande. Varför inte en svenske Special Edition med en Blå färg med en gul list mellan "hatt" och chassi, inte kanariefågel gul men en gul/guld blandning liknande Raijinteks chassin.

Gillar också den lilla lappen med flaggan istället för någon hård kant, knappe, lycka eller liknande, bryter av den metalliska hårdheten på ett bra sätt.

Gällande framsidan/loggan så håller jag nog med de flesta på forumet om att ju mindre desto bättre. Föredrar själv den "vänstra" där ni har loggan och LOUQE i nederkanten. Något som jag kan tycka kanske skulle kunna vara intressant, i och med att ni verkar vilja knyta till ett skandinaviskt designspråk och associationer, är att använda stiliserade runor som skriver namnet för själva modellen ungefär som man gjort för Bluetooth och dess skapade runa. Hade nog kunna passa i graveringen på höger sida av LOUQE texten så får ni med både företagsloggan till vänster, namnet samt en logga/märke för själva chassi modellen. EN sådan liten lysande modellogga hade också kunnat fungera bra som "Power LED" istället för en "vanlig" lysande punkt. Hade nästan kunnat ge intryck av en lysande spricka i den solida fronten.

Tror att det är bra att ni inte skickar med sleevade-kablar av korrekt längd som standard men hade kunnat vara intressant att kunna köpa dessa som färdigt tillbehörspaket för att kunna få till en bra kabeldragning som möjligt.

Som några har nämnt hade det kanske kunnat vara intressant att sälja en variant utan PCIe kabel för de som inte vill använda ett grafikkort. Här hade det kanske också varit bra om det funnits någon form av hårddiskvaggor eller i alla fall fästen för att kunna fästa HDD/SSD för de som istället vill kunna använda den som en liten server eller HTPC med extra lagringsmöjlighet.

Skulle nästan också kunna tänka mig en mindre variant som en del nämnt för korta grafikkort och kanske en HDPLEX eller PICO-PSU variant för att få fram en mindre/kortare modell. Kommer dock inte att slå till på en sådan i första vändan då jag gillar mitt ASUS GTX1070 STRIX så jag behöver längden för att rymma det men det känns bra att ni själva har in en sådan STRIX modell i bilderna.

Snyggt jobbat. Kan knappt vänta till den går att få tag på.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av PaChalski:

JA! Det är precis vad jag försökt övertyga teamet om länge. känn på denna (och tänk inte på loggan i det här fallet, jättegammal rendering):

http://www.louqe.com/img/img/ext/CMFs5.png

Tycker att detta är helt rätt!
Min utgångspunkt är att jag för tillfället inte har någon stationär dator, då den helt enkelt inte skulle passa in i mitt hem, utan har istället köpt en bärbar gamingdator. En liten låda i en snygg färg hade helt klart funkat hos mig. Med det sagt skulle svart eller vitt också funka (och tror självklart att dessa skulle sälja mer), men jag tycker fortfarande att det är rätt att följa trender. Däremot hade jag gärna sett en något mörkare grön... Se nedan, en serveringsbricka jag köpte med riktigt snygga färger!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fro:

Det som oroar mig lite med dem är kanten/skåran mellan delarna som i alla fall i bilderna syns ganska tydligt. Jag kan tycka att ni borde fundera på att göra en tydlig kant mellan "hatten" och chassit t ex en accentfärgad/kromad list som på så sätt "gömmer" en eventuell glipa för ögonen.

Tack för all feedback!

Skåran mellan modulerna är avsiktligt gjord, 1mm på djupet och höjden är bortfräst i nederkant på hattarna för att ge denna effekt. Designteamets tanke med denna är att det behöver hända något - ett rent designdrag. Vill man ha olika färger eller blanktal mellan modulerna skapas även en skugga som gifter ihop dem.

@All, är det fler som tycker vi ska tänka en gång till här?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fro:

Jag vet att det har uttryckts en del synpunkter om att hålla LED utanför men jag kan faktiskt tycka att en sådan list mellan faktiskt skulle kunna se ganska bra ut svagt upplyst.

Idag lyser nästa samtliga komponenter i datorn, GPU, MK, Minnen, Chassifläktar, för den som önskar torde det finnas möjligheter att låta allt detta ljus skina genom hålen vilket skapar en häftig effekt, i synnerhet vid låg omgivande belysning så strålar det ut genom hålen på alla håll.

Vidare finns det högkvalitativa självhäftande LED-strips, de vi testat är 3M som passar perfekt med sina 300mm att montera under "creative platform", men det vet ni!

Se bild nedan som är tagen nyss på en prototyp jag har hemma:

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fro:

Skulle nästan också kunna tänka mig en mindre variant som en del nämnt för korta grafikkort och kanske en HDPLEX eller PICO-PSU variant för att få fram en mindre/kortare modell.

Ni kan läsa om våra andra projekt på hemsidan som baseras på andra teman, det som tas upp här i termer av stolek och utrymme täcks sannolikt av våra andra projekt?

Permalänk

Detta ska följas med nöje!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits