2 hdmi utgångar på pc: separera ljud och bild

Permalänk

2 hdmi utgångar på pc: separera ljud och bild

Vet inte om detta är korrekt placering av ämnet, men moderator får flytta isåfall.
Moderkortet på htpc har 2 hdmi-portar. Vill använda den ena för ljud och den andra för bild.
Problemet är att Samsung tv jävlas pga sin smarta självigenkänning av källa. När htpc har eller är igång samtidigt som mitt Nintendo switch kommer tvn inte förstår att Nintendot är en spelkonsol utan tror att det är en pc. Problemet som blir är att game mode inte finns då spelkonsol igenkänd som pc. Måste då manuellt ändra om i krångligt meny för att aktivera game mode. Nej, de delar inte ens hdmiport men tvn är så smart att den blir dum. Tvn är kopplad till receiver.
Kan htpc kopplas till tvns övriga hdmiport uppstår inga problem. Tyvärr får jag då enbart dd5.1 ut från tv till receiver. Därav är min önskan att kunna skicka ljud från ena hdmi på htpc till recivern och den andra för bild till tvn och slippa att spelkonsol och htpc ställer om/av olika bildlägen. Tänk på detta vid köp av samsing och inhandla minst en ask migräntabletter.
Är detta möjligt via tex datorns inställningar eller tex kodi?

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att göra tvärtom? Istället för dela upp det du skickar så borde du väl kunna skicka samma till båda men välja att bara ta ljud emot ljud i ena enheten och bild i den andra?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.