Surrande ljud från ASUS Strix GTX 1070

Permalänk
Medlem

Surrande ljud från ASUS Strix GTX 1070

Hej alla! Jag blir så trött, mitt grafikkort har börjar ge ifrån sig ett surrande ljud när jag spelar spel. Det är bara när jag är i spelet som det surrar. Tabbar jag ut till skibordet så slutar det direkt. Jag misstänker att det är coil whine. Jag har även begränsat så att mitt grafikkort inte kan ge mer än 144 fps vilket är vad min skärm klarar av.

Har även märkt att jag får random fps drop ibland samt att ibland så flimmrar skärmen till ibland också.

Har precis börjat få dessa problem. Är mitt grafikkort slut? Bör jag utnyttja garantin och få ett nytt?

Permalänk
Medlem

Här är ett klipp på hur det låter, svårt att få det bra inspelat

https://www.youtube.com/watch?v=2JdHQn09XUE

Permalänk
Medlem

Hej igen har nu spelat in hur det låter när jag tabbar mellan GTA V och skrivbordet

https://soundcloud.com/andenn91/rost-001

Permalänk
Medlem

Japp det är coilwhine som hörs

Permalänk
Medlem

@andenn91:

Det är garanterat "coil whine" som hörs och det är ofarligt för grafikkortet, ett rätt vanligt problem.
Det är lite av ett lotteri om man ska få ett kort utan.

Hörs det även när chassit är stängt?
Om inte är det bara att låta vara, annars kan du kolla med återförsäljaren om du får byta det.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@thomson: vad gör jag? skäller på komplett och ber om att få ett nytt på garantin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andenn91:

Hej alla! Jag blir så trött, mitt grafikkort har börjar ge ifrån sig ett surrande ljud när jag spelar spel. Det är bara när jag är i spelet som det surrar. Tabbar jag ut till skibordet så slutar det direkt. Jag misstänker att det är coil whine. Jag har även begränsat så att mitt grafikkort inte kan ge mer än 144 fps vilket är vad min skärm klarar av.

Har även märkt att jag får random fps drop ibland samt att ibland så flimmrar skärmen till ibland också.

Har precis börjat få dessa problem. Är mitt grafikkort slut? Bör jag utnyttja garantin och få ett nytt?

Välkommen till coil whine livet. Inget att göra. Bara lida med det eller strunta i det helt. 85 % av oss har någon form av coil whine problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andenn91:

@thomson: vad gör jag? skäller på komplett och ber om att få ett nytt på garantin?

Hör med komplett vad de säger, och påpeka gärna att det stör dig mycket.
Sedan vet jag inte om garantin täcker detta.
Du har ingen annan nätdel att testa, har läst att vissa har blivit av med coil whine när de har bytat till en annan.
Hur blir det med dina andra grafikproblem om du sätter frameraten till max 143 fps
Om inte detta hjälper så påtala även dessa problem.