Androidplatta med penna? Finns det någon vettig?

Permalänk
Medlem

Androidplatta med penna? Finns det någon vettig?

Skulle vilja ersätta mitt anteckningsblock med en surfplatta som det faktiskt går att skriva ganska snabbt och vettigt på, alltså ta anteckningar och rita lite o.s.v.
Jag har idag en iPad mini 2, men tycker det är svårt att sitta och skriva på on-screen-tangentbordet på möten och liknande på jobbet och därför används den inte något särskilt.
Jag behöver alltså en surfplatta med vettig penna till. Hittade t.ex. Huawei mediapad M2, men den har ju gammal hårdvara och gammalt Android OS.. Har ju kommit ut en Mediapad M3, men där verkar ju penna saknas?

Finns det några vettiga surfplattor idag där penna faktiskt medföljer till rekorderliga priser? Tänker nog inte shoppa en iPad pro för över 6000:-, utan vill gärna hitta en billigare.

Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Galaxy Tab S3 har penna. Kostar dock som Ipad ungefär, men pennan ingår i alla fall.
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/galaxy-tab-s3-review-...

Annars kan Surface 3 (inte Pro) gå att hitta rätt billigt emellanåt. Windows dock men bra penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Galaxy Tab S3 har penna. Kostar dock som Ipad ungefär, men pennan ingår i alla fall.
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/galaxy-tab-s3-review-...

Annars kan Surface 3 (inte Pro) gå att hitta rätt billigt emellanåt. Windows dock men bra penna.

Håller mig helst från Windows på surfplattor.. Och om jag fick välja mellan Samsung och Apple vid samma prisklass blir det Apple och dess penna. Tyvärr verkar ju inte den ingå, utan kostar ju ytterligare lite över 1000 spänn..

Synd att det inte tillverkas några vettiga surfplattor med pennor som faktiskt gör dem lite användbara för anteckningar m.m.
Har försökt lära mig skriva vettigt på en surfplatta, men det känns fan inte alls naturligt utan det blir alltid papper och penna eller datorn..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Samsungs Galaxy Tab S3, baserad på Wacoms teknik. Finns inget annat i dagsläget med ordentligt penstöd. Aktiva pennor utan någon form av digitizer är inte samma sak. Aktiva pennor kan du köpa till vilken enhet som helst. Finns både tryckkänsliga och icke tryckkänsliga, BT och icke BT. Testa en aktiv penna till din nuvarande platta om det enda du vill göra är att anteckna. De är inte lika bra som Apple Pencil (på enheterna som stödjer den) eller en Wacom-penna på en Wacom-kompatibel enhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Håller mig helst från Windows på surfplattor.. Och om jag fick välja mellan Samsung och Apple vid samma prisklass blir det Apple och dess penna. Tyvärr verkar ju inte den ingå, utan kostar ju ytterligare lite över 1000 spänn..

Synd att det inte tillverkas några vettiga surfplattor med pennor som faktiskt gör dem lite användbara för anteckningar m.m.
Har försökt lära mig skriva vettigt på en surfplatta, men det känns fan inte alls naturligt utan det blir alltid papper och penna eller datorn..

Tja, alla har förstås olika smak men i mina ögon är en Windowsplatta med stylus och OneNote det vettigaste för att ta anteckningar, i alla fall om man behöver rita saker emellanåt. För bara text så är förstås en laptop vettigare.

Permalänk
Mattecoach

Jag köpte en Samsung Galaxy Note 10.1 (första generationen) när jag hade detta behovet under mina studier (borde ha varit ca 4-5 år sedan). Den plattan håller fortfarande måttet, även om den är lite seg t.ex. i Hearthstone. Däremot att anteckna med pennan har aldrig varit några problem. Den är tryckkänslig och gör väldigt sällan "misstag".
Då detta var ett tag sen är jag säker på att du kan hitta senare versioner av denna (inte nödvändigtvis senaste), nya eller begagnade, och få en absolut duglig platta till ett lågt pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Jag köpte en Samsung Galaxy Note 10.1 (första generationen) när jag hade detta behovet under mina studier (borde ha varit ca 4-5 år sedan). Den plattan håller fortfarande måttet, även om den är lite seg t.ex. i Hearthstone. Däremot att anteckna med pennan har aldrig varit några problem. Den är tryckkänslig och gör väldigt sällan "misstag".
Då detta var ett tag sen är jag säker på att du kan hitta senare versioner av denna (inte nödvändigtvis senaste), nya eller begagnade, och få en absolut duglig platta till ett lågt pris.

Har också en Note 10.1, hittade den i soprummet i en påse med laddkabel, trådlös docka, skal osv. för ett par veckor sedan. Helt funktionell. Vet inte varför man slänger en sån grej men den var sparsamt använd vad jag kunde se, och påsen den låg i var från Mac Forum.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på att Samsung Galaxy Tab A (SM-P580) ska dyka upp här, men det verkar som att det inte kommer hända. Iallafall inte än på ett tag, och Samsung själva kan inte svara på när eller om.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte riktigt på att det faktiskt går att köpa vanliga stylus-pennor till befintliga plattor.. För min del vill jag bara kunna anteckna lite så som man gör i ett vanligt anteckningsblock. Behöver inte kunna översättas till digital text eller något, så då lär nog en vanlig bamboo stylus eller en Adonit Jot pro fungera bra till min ipad mini..
Slapp jag köpa ny platta

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |