Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jonas speldator för vardagsrummet

På senare tid har jag börjat avnjuta merparten av mina spel från soffposition i vardagsrummet, och då främst via dedikerade spelkonsoler eftersom det trots allt är den smidigaste metoden. Har dock aldrig varit nöjd med att lämna PC-spelandet bakom mig, vilket resulterade i att jag under en längre period även kompletterade med att strömma spel via Steam till en enklare HTPC.

Någon gång i våras tröttnade jag rejält på spelkonsolernas ständigt sunkiga framerate samt generellt nedskalade detaljnivå, och även om strömningslösningen via Steam fungerade helt okej blev det aldrig riktigt 100 procent perfekt. Beslutet föll därför på att äntligen få tummen ur och bygga en dedikerad speldator för vardagsrummet.

Som mall användes vissa grundkomponenter och erfarenheter från SweClockers speldator för vardagsrummet, även det finns en del skillnader i slutändan - speciellt när det kommer till grafikprestandan.

Uppdaterad 2019-07-12: Efter att ha rullat i drygt tre år med de ursprungliga komponenterna är nu vardagsrumsdatorn delvis uppgraderad med 2019 års hårdvara.

Specifikationer:

Intel Core i5-6600K AMD Ryzen 5 3600
Asus Z170I Pro Gaming Asus ROG Strix B450-I
Crucial Ballistix Sport 16 GB DDR4 2400 MHz Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3200 MHz
MSI Geforce GTX 1070 Gaming X
Samsung 850 EVO 500 GB
Crucial MX300 750 GB
Corsair SF450
Silverstone ML07
Be Quiet Shadow Rock LP

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

På senare tid har jag börjat avnjuta merparten av mina spel från soffposition i vardagsrummet, och då främst via dedikerade spelkonsoler eftersom det trots allt är den smidigaste metoden. Har dock aldrig varit nöjd med att lämna PC-spelandet bakom mig, vilket resulterade i att jag under en längre period även kompletterade med att strömma spel via Steam till en enklare HTPC.

Någon gång i våras tröttnade jag rejält på spelkonsolernas ständigt sunkiga framerate samt generellt nedskalade detaljnivå, och även om strömningslösningen via Steam fungerade helt okej blev det aldrig riktigt 100 procent perfekt. Beslutet föll därför på att äntligen få tummen ur och bygga en dedikerad speldator för vardagsrummet.

Som mall användes vissa grundkomponenter och erfarenheter från SweClockers speldator för vardagsrummet, även det finns en del skillnader i slutändan - speciellt när det kommer till grafikprestandan.

Specifikationer:

Intel Core i7-6600K
Asus Z170I Pro Gaming
Crucial Ballistix Sport 16 GB DDR4 2400 MHz
MSI Geforce GTX 1070 Gaming X
Samsung 850 EVO 500 GB
Corsair SF450
Silverstone ML07
Be Quiet Shadow Rock LP

Besök galleriet här

Snyggt Jonas

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! 5/5

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem

Ruggigt vackert Jonas! Själv är jag alldeles för feg när det gäller att modda på det där viset, men du fick ju verkligen till det!

Har kikat på denna IR-sändare tidigare men då inte hittat den via Prisjakt.
Törs man beställa härifrån tro? -> https://flirc.tv/flirc-streacom-edition

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av N0tepad:

Ruggigt vackert Jonas! Själv är jag alldeles för feg när det gäller att modda på det där viset, men du fick ju verkligen till det!

Har kikat på denna IR-sändare tidigare men då inte hittat den via Prisjakt.
Törs man beställa härifrån tro? -> https://flirc.tv/flirc-streacom-edition

Jag köpte min därifrån, funkade alldeles utmärkt!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst! 5/5

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice! Fick själv kämpa en del för att få i en MSI GTX 1070 Gaming i mitt RVZ01.

Permalänk

Snyggt! Det är svårt att se på bilden, så därför frågar jag: är din TV-bänk öppen bakåt? Hur fungerar det när datorn går en längre tid, kan värmen ta vägen någonstans?

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på något liknande, valet av CPU-kylare känns fruktansvärt optimalt. Sitter även i båten att jag spelat till stor del på konsol, men går över mer och mer till PC(upplevelsen är så mycket bättre). Testa att köra Rocket League på PS4 och sedan PC, du vill aldrig mer röra det på PS4:an, känns som att köra i sirap.

Grymt bygge!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Snyggt! Det är svårt att se på bilden, så därför frågar jag: är din TV-bänk öppen bakåt? Hur fungerar det när datorn går en längre tid, kan värmen ta vägen någonstans?

Den är stängd baktill, så skulle säkerligen kunna få något lägre temperaturer/ljudnivå under långtida belastning genom att slå ut bakplanet på bänken. Har dock inget problem med detta i dagsläget, och datorn är avsevärt tystare än exempelvis min Playstation 4 under belastning.

Permalänk

Himla fint. Sitter själv uppe på kvällarna och skissar på mitt halvfärdiga ITX-bygge för TV-bänken.

Dags att få tummen ur och kanske till och med lägga upp ett galleri när det är klart!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

@JonasT: Riktigt snyggt bygge och bra kylning med den fläkten. Bra delar. Vad är det för storlek på moderkortet?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Carl-JohanP:

@JonasT: Riktigt snyggt bygge och bra kylning med den fläkten. Bra delar. Vad är det för storlek på moderkortet?

Tack! Det är Mini ITX, så 17 x 17 cm.