SNES upscaling (scart RCA till HDMI)?

Permalänk
Medlem

SNES upscaling (scart RCA till HDMI)?

Ja, nu med jultiden så fick jag ett SNES (whoo!) - men det jag redan misstänkte starkt var att den RCA scart som följde med och fungerar med TVn jag har så blir det ju inte den bästa bilden, en aning suddigt. Fullt spelbart, men den är ju lite "grötig" och grynig bild.

Det jag kollade upp angående en upscaler (scart > hdmi) är att det bästa man kan göra med är något som heter "Framemeister" - men den ligger på Ebay för ca 30-50.000kr (... the hell), vilket uppenbart inte är aktuellt.

Så det jag undrar är om det finns några andra bra val tillgängliga i dagsläget?
Vet att Clas Ohlson har en Scart>HDMI adapter. Men inga recensioner och inget exakt namn på den för att kunna googla ang. delays/kvalité på den. Men lutar åt hållet att köpa en sån för att testa det.

Permalänk
Medlem

Skall du ha en framemeister (X-RGB mini) så skaffar du den hos Solarisjapan.com.
Anledningen till Ebay är dyr just nu är för att lagret på dem är slut och tillverkaren Micomsoft sagt att de bara producerar den nästa år också.

När du säger RCA-scart så antar jag du talar om gul-röd-vit-kabel med scart-adapter
Super Nintendo har stöd för för RGB-kabel vilket ger bättre bild och oberoende om du ansluter direkt till TV eller indirekt alltid bör skaffas.

En original SNES-RGB-kabel kostar tyvärr lite pengar nu för tiden men 3e part som har lite kvalité kan du skaffa från Retro Gaming Cables.

Var bara uppmärksam på att du väljer rätt kabel!

Vad du inte skall göra är att köpa den adaptern från Clas Ohlson. Jag lämnade tillbaka den samma dag jag köpte den.
Har nu för tiden en framemeister men tidigare anslöt jag det bara direkt till TV via kablar som då ger bäst bild.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Vad var det med den från Clas Ohlson som fick dig att lämna tillbaks den? Delay?

P.s. ja det var röd-vit-gula + scart adapter jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Vad var det med den från Clas Ohlson som fick dig att lämna tillbaks den? Delay?

P.s. ja det var röd-vit-gula + scart adapter jag syftade på.

Visst var det fördröjning som visade sig vara problemet.
Sämre än vad min gamla HDTV skapar.

Börja med en RGB-kabel till din SNES.
Bara det kommer ge dig finare bild.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Skall du ha en framemeister (X-RGB mini) så skaffar du den hos Solarisjapan.com.
Anledningen till Ebay är dyr just nu är för att lagret på dem är slut och tillverkaren Micomsoft sagt att de bara producerar den nästa år också.

När du säger RCA-scart så antar jag du talar om gul-röd-vit-kabel med scart-adapter
Super Nintendo har stöd för för RGB-kabel vilket ger bättre bild och oberoende om du ansluter direkt till TV eller indirekt alltid bör skaffas.

En original SNES-RGB-kabel kostar tyvärr lite pengar nu för tiden men 3e part som har lite kvalité kan du skaffa från Retro Gaming Cables.

Var bara uppmärksam på att du väljer rätt kabel!

Vad du inte skall göra är att köpa den adaptern från Clas Ohlson. Jag lämnade tillbaka den samma dag jag köpte den.
Har nu för tiden en framemeister men tidigare anslöt jag det bara direkt till TV via kablar som då ger bäst bild.

Kört en annan variant av det där. Köpte en billig kina-RGB-kabel vars AV-kontaktdon var av den isärtagbara typen (läs: som motsats till formgjutet), klippte kontaktdonen av en vanlig VGA-kabel, och flyttade över kontaktdonen från RGB-kabeln till den. Använde kopplingsschemat för PAL SNES här, med modifikationen att jag kopplade R,G,B och sync-mantlarna individuellt till respektive pinnar i SCART-kontaktdonet. Termineringsresistorerna etc gömmer man i SCART-kontakten, finns plenty med utrymme i den.

Tillverkat motsvarande kablar för RGB-moddad N64 och Gamecube på samma sätt. Det är förstås lite pill med det, men det funkar fantastiskt. Bildkvalitén är inte längre avhängig kabeln, utan konsolens DAC. Man skulle kunna tala om perfekta resultat.

Det man får hålla koll på är just att AV-kontaktdonet inte är formgjutet, och man vill använda samma sorts kabel som donator för olika Nintendokonsoler, se till att det har komplett uppsättning stift, även de som inte används till den specifika konsol kabeln säljs till. Alla kablar har inte det.

Det kan också vara bra att veta att det finns universalkablar som utges för att funka till alla Nintendo-konsoler. Man bör i samtliga fall inventera vad i komponentväg som sitter i SCART-kontakten samt hur det är kopplat, och koppla om/byta om det är fel grejor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Är din SNES en PAL-maskin är detta helt korrekt kabel

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Så, då vart det beställt från Retro Gaming Cables, och får hoppas det blir en smärtfri leverans. Alltid skeptisk till att beställa från utlandet.

Så tackar för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghaan:

Det jag kollade upp angående en upscaler (scart > hdmi) är att det bästa man kan göra med är något som heter "Framemeister" - men den ligger på Ebay för ca 30-50.000kr (... the hell), vilket uppenbart inte är aktuellt.

Det finns ett Framemeister-alternativ som heter Open Source Scan Converter.

+

  • Klart billigare än Framemeister, om än inte på "150:- från Kina"-nivå.

  • Enligt specifikationer marginellt bättre än Framemeister gällande fördröjningar.

  • Aktiva utvecklare på produktens forum.

  • Vissa frågetecken för bristande TV-kompatibilitet (men vanligen verkar det fungera, med problem enbart i undantagsfall — se forumet för tester av specifika TV-modeller).

  • Tillgång: det är inte omöjligt att det är ett års väntetid eller så vid det här laget (för en färdigmonterad produkt — kan skilja sig för byggsatserna).

Jag har inte testat OSSC själv, men står i kö.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av phz:

Det finns ett Framemeister-alternativ som heter Open Source Scan Converter.

+

  • Klart billigare än Framemeister, om än inte på "150:- från Kina"-nivå.

  • Enligt specifikationer marginellt bättre än Framemeister gällande fördröjningar.

  • Aktiva utvecklare på produktens forum.

  • Vissa frågetecken för bristande TV-kompatibilitet (men vanligen verkar det fungera, med problem enbart i undantagsfall — se forumet för tester av specifika TV-modeller).

  • Tillgång: det är inte omöjligt att det är ett års väntetid eller så vid det här laget (för en färdigmonterad produkt — kan skilja sig för byggsatserna).

Jag har inte testat OSSC själv, men står i kö.

Någon info än?

Såg att en framemeister landar på nära 3000:- med frakt.

Måste man modda sitt NES oavsett vilken modell man använder? SNES antar jag inte är ett problem eftersom det kan spotta ur sig RGB från början.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Någon info än?

Nej, har cirka 500 personer före mig i kön för tillfället, vad det verkar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Nej, har cirka 500 personer före mig i kön för tillfället, vad det verkar.

Det är ju open-source, bör ju kunna gå att sourcea sakerna själv utan jätte problem från typ Ebay och sedan leta upp ett hacker/maker space som kan hjälpa en sätta ihop det (alternativt gå till ett universitet som har en teknisk linje så lär de finnas någon där som kan hjälpa till) för en liten slant om man inte kan själv?
PCBn är väl det jobbigaste men sådana har de ju ett par i lager, resten verkar ju bara svara off the shelf chip grejer och sedan bara köra in deras firmware.
Om man nu inte vill vänta dvs.

Altera Cyclone 4 chip (EP4CE15E22C8N) ~$30 exkl. frakt från offiicella återförsäljare (även svenska)
IT6613E HDMI interface IC - 2st för ~$5 på AliExpress
TVP7002 IC chip - verkar ligga runt $10-15 på AliExpress och andra liknande ställen

Sedan lite kontakter av olika slag och basic motstånd m.m. sådant går inte på många kronor och sedan deras PCB för £30 + frakt

I helhet bör totalpriset bli billigare och om de har så lång väntetid kan det ju vara värt att kolla in?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av phz:

Nej, har cirka 500 personer före mig i kön för tillfället, vad det verkar.

Shit.

Jag antar att jag får åka ner till Polen och sälja en njure på svarta marknaden och sen beställa en framemeister...

Kan inte spela med den här gröten jag får på min LCD-TV.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ferrat:

Det är ju open-source, bör ju kunna gå att sourcea sakerna själv utan jätte problem från typ Ebay och sedan leta upp ett hacker/maker space som kan hjälpa en sätta ihop det (alternativt gå till ett universitet som har en teknisk linje så lär de finnas någon där som kan hjälpa till) för en liten slant om man inte kan själv?
PCBn är väl det jobbigaste men sådana har de ju ett par i lager, resten verkar ju bara svara off the shelf chip grejer och sedan bara köra in deras firmware.
Om man nu inte vill vänta dvs.

Altera Cyclone 4 chip (EP4CE15E22C8N) ~$30 exkl. frakt från offiicella återförsäljare (även svenska)
IT6613E HDMI interface IC - 2st för ~$5 på AliExpress
TVP7002 IC chip - verkar ligga runt $10-15 på AliExpress och andra liknande ställen

Sedan lite kontakter av olika slag och basic motstånd m.m. sådant går inte på många kronor och sedan deras PCB för £30 + frakt

I helhet bör totalpriset bli billigare och om de har så lång väntetid kan det ju vara värt att kolla in?

Du verkar veta vad du pratar om, om du fixar ihop det åt mig så betalar jag dig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har haft den där RGB SCART med Luma sync ett tag nu (ca månad) och kan säga att det är bra mycket bättre än standard scart.

Bilden blev tom widescreen med den kabeln istället för standard 4:3, och den ger otroligt mycket bättre bild. Inget grötigt sörja som det var med den scart-kabel som följde med vid köpet (inte original kabeln).

Så de som sitter på vanlig scart för närvarande och läser detta: Börja med att skaffa denna. Kostade ca 220kr inkl. frakt från England då, det var med den billigare frakten som inte kom med spårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Har haft den där RGB SCART med Luma sync ett tag nu (ca månad) och kan säga att det är bra mycket bättre än standard scart.

Bilden blev tom widescreen med den kabeln istället för standard 4:3, och den ger otroligt mycket bättre bild. Inget grötigt sörja som det var med den scart-kabel som följde med vid köpet (inte original kabeln).

Så de som sitter på vanlig scart för närvarande och läser detta: Börja med att skaffa denna. Kostade ca 220kr inkl. frakt från England då, det var med den billigare frakten som inte kom med spårning.

Vet att bilden blir bra. Men lura inte dig själv. Bilden är inte widescreen utan din TV stretchar ut den bara. Ändrar du manuellt tillbaka till 4:3 märker du.

Det som följer med en NES och SNES är en komposit-kabel (RCA - gul, röd & vit) med tillhörande euroscart-adapter för ljud & bild. Den sämsta signalen man kan få in.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Poängen var att den gjorde det utan att man ställde in något för att stretcha den.
TVn är inställt att alltid visa original source ratio så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Poängen var att den gjorde det utan att man ställde in något för att stretcha den.
TVn är inställt att alltid visa original source ratio så.

Stämmer. De flesta TV tror det är anamorphic widescreen med RGB-signalen. Så man får återställa till 4:3.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Det är ju open-source, bör ju kunna gå att sourcea sakerna själv utan jätte problem från typ Ebay och sedan leta upp ett hacker/maker space som kan hjälpa en sätta ihop det (alternativt gå till ett universitet som har en teknisk linje så lär de finnas någon där som kan hjälpa till) för en liten slant om man inte kan själv?
PCBn är väl det jobbigaste men sådana har de ju ett par i lager, resten verkar ju bara svara off the shelf chip grejer och sedan bara köra in deras firmware.
Om man nu inte vill vänta dvs.

Altera Cyclone 4 chip (EP4CE15E22C8N) ~$30 exkl. frakt från offiicella återförsäljare (även svenska)
IT6613E HDMI interface IC - 2st för ~$5 på AliExpress
TVP7002 IC chip - verkar ligga runt $10-15 på AliExpress och andra liknande ställen

Sedan lite kontakter av olika slag och basic motstånd m.m. sådant går inte på många kronor och sedan deras PCB för £30 + frakt

I helhet bör totalpriset bli billigare och om de har så lång väntetid kan det ju vara värt att kolla in?

Utöver PCB och låda så kan man även från sidan köpa ett "starter-paket" med de mer exotiska komponenterna (inklusive färdigprogrammerat chip) för ett rätt rimligt pris, vilket definitivt vore en möjlig väg framåt. Jag har väl både tillgång till utrustning och lödvana nog för att ro det i hamn, även om det verkar vara ett någorlunda omfattande och pilligt lödningsarbete.

"Göra själv" var annars min första plan, och hade jag haft någon tidspress hade jag mycket väl kunnat välja detta, men orken tröt. Får se om inspirationen återkommer ifall väntetiden visar sig bli lång.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

@phz: Mjo såg det starter paketet dock var det slutsålt därav jag tänkte att man isf sourcar grejerna från andra källor
Lite pill med lödningen men hittar man ett maker/hacker space, finns en del iaf i de större städerna bör de ha en hemsnickrad flow ugn ch tandpetartekniken bör funka om man inte orkar/kan göra en stencil själv.

@Dinoman:
Har tyvärr inte möjlighet eller tid men som sagt kolla runt efter något hacker/maker space eller kolla med något universitet, annars på elektronikforumet så kan du säkert hitta någon som kan göra det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det finns ett Framemeister-alternativ som heter Open Source Scan Converter.

+

  • Klart billigare än Framemeister, om än inte på "150:- från Kina"-nivå.

  • Enligt specifikationer marginellt bättre än Framemeister gällande fördröjningar.

  • Aktiva utvecklare på produktens forum.

  • Vissa frågetecken för bristande TV-kompatibilitet (men vanligen verkar det fungera, med problem enbart i undantagsfall — se forumet för tester av specifika TV-modeller).

  • Tillgång: det är inte omöjligt att det är ett års väntetid eller så vid det här laget (för en färdigmonterad produkt — kan skilja sig för byggsatserna).

Jag har inte testat OSSC själv, men står i kö.

fördröjningen är mer än marginellt bättre jämfört med Framemeister, input lag ligger på under 1 frame så med rätt skärm eller TV är det inte långt ifrån en CRT.
OSSCn är en fantastisk maskin och har man något som helst intresse för retro så är man skyldig sig själv att köpa en (framemeister fungerar om man bara vill spela dock).

Det är dock som sagt en enorm väntetid på att köpa en OSSC, det kommer en batch på 500ish nu i februari men de är ju självklart redan bokade Jag borde själv få en såfort batchen kommer.

http://retrogaming.hazard-city.de/ossc.html här hittar ni en väldigt genomgående review.

http://retrorgb.com/upscalercompare.html här hittar ni mer info om upscalers.

För den väldigt intresserade kan jag rekommendera två upscalers.

Konsol -> OSSC -> DVDO iScan VP50 (eller liknande i samma klass) ger en fantastisk bild (dessutom i 1080p).

http://retrorgb.com/snes.html allmän information om RGB från snes (finns de flesta tänkbara konsoler på sidan).

Skrivet av Dinoman:

Någon info än?

Såg att en framemeister landar på nära 3000:- med frakt.

Måste man modda sitt NES oavsett vilken modell man använder? SNES antar jag inte är ett problem eftersom det kan spotta ur sig RGB från början.

SNES sänder olika bra RGB beroende på konsol.
http://retrorgb.com/snesversioncompare.html

bäst får du med en moddad SNES Mini eller en 1chip konsol (en installerad RGB amp är en fördel).

NES måste dock moddas, ingen av revisionerna kommer med bättre än Composite Video.
Finns både som RGB och HDMI
http://retrorgb.com/nesrgb.html

Edit:
Satt och lekte med mitt capture card och fick faktiskt upp en ganska god jämförelse mellan Composite och RGB på NES(eller Famicom i det här fallet).
Kan vara värt att titta på om någon funderar över att lägga den relativt stora summan på att modda sin NES.

Om det inte är uppenbart, composite till vänster och RGB till höger

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tar chansen i den här tråden.

Är det någon som vet ett svenskt företag som installerar RGB-mods eller HiDEF NES mods och liknande? Vill inte gärna in och löda mitt NES eftersom jag lödde sist i mellanstadiet. :/

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tar chansen i den här tråden.

Är det någon som vet ett svenskt företag som installerar RGB-mods eller HiDEF NES mods och liknande? Vill inte gärna in och löda mitt NES eftersom jag lödde sist i mellanstadiet. :/

Snacka med Japanspel men där måste du först beställa ett nesrgb kit från Australien själv först som de installerar åt dig.

Den här killen gör bra jobb också men finns i England http://www.oldskoolkonsoles.com

Annars har du någon som kan löda så är modden rätt enkel, gjort några själv med gott resultat kan även rekommendera kevtris HDMI mod dock något dyrare..

Permalänk
Medlem

BTW för de med intresse så här är en liten PDF med en simpel LM1881M och 1206 SMD syndstripper som jag använder om man vill göra sin egen. Bara ladda ner och använda valfri metod för att etsa sin egen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood