Datorn kraschade, köpte nytt nätaggregat , fungerar inte nu heller.

Permalänk
Medlem

Datorn kraschade, köpte nytt nätaggregat , fungerar inte nu heller.

Hej!

Har nu fått problem med min dator som jag byggde i mitten av 2014.

I den satt följande komponenter:

1TB WD Blue 7200rpm 64MB
2 Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Corsair Hydro H75
ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCuII OC+
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz,
xfx pro 750w semi-mod
corsair vengeance 2x4GB 1600

Under en spelsession slocknade datorn och det gick inte att starta den igen. Det rök lite fort från datorn och jag kände lukten av bränd elektronik. Det första jag tänkte var att nätaggregatet hade gått då det var den del som satt i från mitt förra bygge men ingenting annat. Den hade några år på nacken (2011) och jag tänkte att om jag bytte ut det skulle allt fungera igen. Hittade inga skador eller brännmärken på moderkortet och alla lamport som finns på moderkortet lyser. Det nya nätaggregat gjorde inte att jag fick igång datorn. (Corsair Rm750x) utan samma problem kvarstår. Har testat att montera ut delar och starta datorn separat från dessa för att kolla av var felet kan ligga. Den enda gången datorn startade var när jag hade monterat ut grafikkortet. Då startade fläktarna och datorn lät som vanligt i 2 sekunder, sen dog den 1-2 sekunder för att sedan starta igen och rulla på normalt. Hade ingen skärm inkopplad eller grafikkort nu så kunde ej titta om det kom någon bild. Testade sedan att montera tillbaka grafikkortet i en annan PCI-slot och då startade datorn självklart inte även fast grafikkortets powerleds lös gröna. När jag sedan tog bort grafikkortet och försökte starta datorn igen var den stendöd även fast allt lös på moderkortet och kunde inte starta den igen. Nu har jag ångest för att jag inte har råd med fler delar för tillfället och tänkte höra med er om ni känner igen problemet och om det går att lösa? Kan det vara grafikkortet? Grafikkortet luktar lite bränt men kan det vara något mer nu när datorn inte startar utan det.

Tack på förhand för alla svar

Permalänk
Medlem

@QurreQ:

att datorn startar om sig kan även bero på defekt minnesmodul

ta bild från moderkortet utan gpu och med endast 1 ramsticka
beter den sig likadant byt och testa andra stickan

koppla ur allt och anslut minsta möjliga som behövs för att datorn ska starta och se hur den beter sig då

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd

Säkerligen grafikkortet, testa med det integrerade.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

@erieri02: Testar det på en gång !

Permalänk
Medlem

@Klena: Jag testade med det integrerade men min skärm är svart, står även innan den blir det att ingen kabel är ansluten

Permalänk
Medlem
Skrivet av QurreQ:

@erieri02: Testar det på en gång !

Testat båda minnena och datorn startar med båda och separat. Dock precis första sekunden startar datorn om sig innan den fortsätter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@QurreQ:
även testat olika slots?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@erieri02: Nu rullar den som vanligt! bytte slots på minnena och helt plötsligt startar den utan att starta om i början. Ska testa med integrerat grafikkort nu och sedan riktiga igen för att se en sista gång om det kan vara grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av QurreQ:

@erieri02: Nu rullar den som vanligt! bytte slots på minnena och helt plötsligt startar den utan att starta om i början. Ska testa med integrerat grafikkort nu och sedan riktiga igen för att se en sista gång om det kan vara grafikkortet

Glöm inte att ta bort grafikkortet. Bios bruka vara inställd på att inte ge bild via det integrerade om det sitter ett separat grafikkort i datorn.

Nollställa bios (CMOS) kan vara bra att göra när man flyttar runt, tar loss eller testar andra delar. Flera behövde göra det när de felsökte. Nollställningen är kända för att fixa många olika konstiga fel.

Tex Behövde några ta bort grafikkortet och nollställa innan de fick bild med grafikkortet igen. Också småsaker som trasig USB prylar/kablar mm har orsakat allvarliga fel som krävt att man tog bort och nollställde för att få igång resten av datorn.

Glöm inte att dra ur strömkabeln och ta det lugnt så datorn hinner bli nollställd. I övrigt kan man nollställa enligt moderkorts manualen eller ta ut batteriet en stund som ser ut som ett mynt.