"No signal detected" - Värt att lämna in på reparation?

Permalänk
Medlem

"No signal detected" - Värt att lämna in på reparation?

Nyligen köpt nytt chassi, CPU fläkt och grafikkort. Allt funkar, grafikkort + moderkort lyser, alla fläktar snurrar. Men får inte någon bild. Testat att montera om allting i datorn minst 2 gånger, har testat resetta CMOS, testat på en annan skärm, samma problem, samma problem med gamla grafikkortet också. Testat att byta, köra 1/2/3/4 utav ramminnet också.

Har en benQ xl24 som jag kör med DVI uttag (vitt om det spelar någon roll?). Kör på ett Z77A-S01 ATX moderkort, MSI 1060 6 GB X Gaming grafikkort och en i7-3770k CPU. Googlat om allt ska funka med grafikkortet, vilket det ska. Funkar ändå inte.

Har även testat att dra igång burken, sen plugga ut DVI + ström, sen hålla i startknappen i en minut, den lösningen funkade tydligen för många. Men ingenting verkar funka.

Även testat ett helt nytt RAM av en polare, funkade inte då heller. Är det värt att lämna in datorn på felsökning/eventuellt lagning? Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Helt 270% säker på att grafikkortet har sin externa strömmatning ansluten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Helt 270% säker på att grafikkortet har sin externa strömmatning ansluten?

Vad menar du? HDMI/DVI har jag båda testat men det funkar inte. Grafikkortet lyser och fläktar snurrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

Vad menar du? HDMI/DVI har jag båda testat men det funkar inte. Grafikkortet lyser och fläktar snurrar.

@zorre1: Han menar om du har kollat så du verkligen har anslutit extra strömförsörjning till grafikkortet från nätagget inuti datorn. Typ som på bilden (lånad från nätet):

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@zorre1: Han menar om du har kollat så du verkligen har anslutit extra strömförsörjning till grafikkortet från nätagget inuti datorn. Typ som på bilden (lånad från nätet): http://images.pcworld.com/images/article/2011/04/graphics_card_power_connectors-5166534.jpg

Ahh, I see. Jajjamensan, har tittat det flera gånger. Även testat den där andra som har 6 piggar men det funkar inte heller. Som sagt, grafikkortet lyser och fläktarna snurrar. Och grafikkortet är som sagt nytt.

Permalänk
Skrivet av zorre1:

Ahh, I see. Jajjamensan, har tittat det flera gånger. Även testat den där andra som har 6 piggar men det funkar inte heller. Som sagt, grafikkortet lyser och fläktarna snurrar. Och grafikkortet är som sagt nytt.

Tror att du måste ha både 4 och 6 pins kontakterna inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAxelNilsson:

Tror att du måste ha både 4 och 6 pins kontakterna inkopplade.

Finns bara 6 piggar totalt, en som har 2 piggar och en som har 4 piggar. Så har det varit sedan jag köpte grafikkortet för 3 månader sedan (det har funkat som vanligt fram tills i fredags)

Permalänk
Medlem

@zorre1:

Du måste koppla in en 8-pin PCIe i det grafikkortet (en 6+2 som du klickar ihop).

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Satt i CPU ström på moderkortet? 4 pin. eller nåt sånt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@zorre1:

Du måste koppla in en 8-pin PCIe i det grafikkortet (en 6+2 som du klickar ihop).

Vad har du för nätagg?

Jag som skrev fel, den stora har 6 piggar + den lilla som har 2. Vad jag har vet jag inte just nu, 450 watt vet jag bara..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Satt i CPU ström på moderkortet? 4 pin. eller nåt sånt.

Japp det sitter i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorre1:

Jag som skrev fel, den stora har 6 piggar + den lilla som har 2. Vad jag har vet jag inte just nu, 450 watt vet jag bara..

Skickades från m.sweclockers.com

Vid felsökning och köp av grafikkort är det viktig att veta hela namnet och ca ålder på nätagget.

Budget och skräp nätagg kan ha antal watt långt över kraven enligt klisterlappen men ändå vara för dåliga/svaga om man har ett sånt. Om den är gammal (används i flera år) så vill man byta ut såna nätagg för att inte riskera nyköpta delar. Speciellt bättre grafikkort. Bra nätagg behöver man inte tänka så mycket på åldern men de är förstås inte heller osårbara.