Köpa min första bil, behöver råd

Permalänk
Medlem

Minsta jag kört är nog Golf och den var rätt okej..

Ford rör jag inte igen...

F ordrar
O rdentliga
R eperationer
D agligen

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur roligt och sportigt ska det vara ? En Mazda Miata (MX5) är rolig, inte så motorstark och passagerare i baksäte och tak kan du glömma, otroligt driftsäker och prisvärd med fantastisk körglädje.

jag tycker om snabb acceleration, miata i mina ögon är inte så himla rolig, har dock aldrig kört en. det ska vara en bil jag ska ha rätt så länge så man får ju ta kostnad, roligt/sportig, och utseende och hitta en sweetspot. Ford Fiesta verkar för mig en rolig bil då jag i framtiden kan leka lite med den när jag känner för att spendera på chip och trim till den. har kört min brors civic type r och den är otroligt rolig att köra i. så är väll en liten risare i hjärtat men vill ha en bil som är vettig. dröm bilen är ju en nissan s15 med rocket bunny på eller brz

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Minsta jag kört är nog Golf och den var rätt okej..

Ford rör jag inte igen...

F ordrar
O rdentliga
R eperationer
D agligen

asså? har hört mycket bra saker om ford fiesta 2014 -

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

asså? har hört mycket bra saker om ford fiesta 2014 -

Nyare Ford är bra bilar men äldre är rena skiten enligt egen erfarenhet och vänner, släktingar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Du ska ju ha något med lite större motor än en Fiesta 100.
De kan ju knappast vara en kul bil och köra.

Kör själv en Ford focus ST från 2012. Jag har iofs kombin, men den finns i hatchback också. Men är lite dyrare.

Du ska nog kika på en Honda civic.

Offtopic: Trevligt att TS är från Karlshamn också! Sålde min förstabil till en kille i asarum, steg4 chippad V40 från -99. 250-260hk i den.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Damn, det var inte en liten budget för din första bil, gav 4000kr för min V850 som nu rullat på bra i 6 år och 7 tusen mil senare. Har totalt rullat 35 000 mil nu och fungerar fortfarande fint. Har väl kostat ca 1200kr om året för att byta slitdelar. Har aldrig haft problem att starta och alltid gått som en klocka, otroligt hur driftsäkra och pålitliga dessa bilar är! Har 2.5 l motorn med 144hk, så visst inte den snabbaste ever, men good enough imo.

Kan man meka själv så sparar man massor av verkstads kostnader, det är inte särskilt svårt heller, kan man sätta ihop en dator kan man allt byta bromsar, kamrem, tändstift etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korbevel:

jag tycker om snabb acceleration, miata i mina ögon är inte så himla rolig, har dock aldrig kört en. det ska vara en bil jag ska ha rätt så länge så man får ju ta kostnad, roligt/sportig, och utseende och hitta en sweetspot. Ford Fiesta verkar för mig en rolig bil då jag i framtiden kan leka lite med den när jag känner för att spendera på chip och trim till den. har kört min brors civic type r och den är otroligt rolig att köra i. så är väll en liten risare i hjärtat men vill ha en bil som är vettig. dröm bilen är ju en nissan s15 med rocket bunny på eller brz

Finns olika former av snabb och med miata är charmen att dom är en extremt följsam bil som man kan köra extremt sportigt med för den har bra väghållning och är väldigt bra balanserade viktmässigt som gör dom lätt körda lite som fords sportiga små bilar fast bättre och tror det är så han tänker

Välbyggda bilar som bmw t.e.x har bättre modeller väldigt bra väghållning och fäste sen växlarna ligger rätt i utväxling och det är ganska lätta bilar att köra fort med för dom är helt enkelt välbalanserade och bilen svarar rätt hela tiden på körningen och tar du en bmw m3 som exempel är den snäll att köra och med diffad bakaxel är den extremt följsam när man kan lägga ut bakdelen och sladda ut ur kurvor helt kontrollerat och en skit skoj bil på samma sätt som en supra som brorsan kör

snabba 4wd är läskigast att köra och är bra acceleration som audi s4 eller impreza sti och är skönt på vintern men är inte roliga att åka och sladda med och krävs stora kulor att köra snabbt med dom och sladda för även med 300hk så måste man köra i vad som känns för snabbt så man glider ut i diket om man inte stämplar fullt ut och driver på den framåt hela tiden och är faktiskt ganska läskiga att leka med efter mindre vägar

små framhjuls drivna är små rappa bilar som ska ligga som en strykjärn på vägen där man vill ha fäste så den inte glider rakt fram och utan sladda så mycket så finns olika modeller av roliga bilar beroende på vad man gillar för sorts bil

Roligaste bilen jag kört är nog bmw m3, supra är rolig men lite klonky feeling men vänliga att trimma och på samma sätt som skyline tål dom abuse sen s4an är ok lite klumpig men dryg att leka med och impreza sti är ok men håller dåligt och är scary att leka med och samma 200sx håller inte bra alls så skulle jag vilja ha en bil som är sportig på riktigt hade jag siktar på m3/m5supra/skyline även 3000gt vore intressant men har inte testat en sån

på budget hade det blivit en bmw e30 med diffad bakaxel och m50 motor 192hk modellen chippad till 200hk med elfläkt små piffad för minimal vikt kan bli riktigt rolig bil eller en s4 med rs4 saker med 400hk även 3000gt kan enkelt billigt få 400hk och supran kan trimmas mot 600-700hk ganska lätt men är dyrt men då har man sportiga bilar på riktigt inte ett trimmat strykjärn men poängen med allt är att ska man ha roligt ska man helst ha bakhjulsdrivet även 4wd är ok men framhjulsdrivna är rätt tråkiga och har man mycket hk spinner dom bara och vill gå rakt fram är mina 5c

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Du ska ju ha något med lite större motor än en Fiesta 100.
De kan ju knappast vara en kul bil och köra.

Kör själv en Ford focus ST från 2012. Jag har iofs kombin, men den finns i hatchback också. Men är lite dyrare.

Du ska nog kika på en Honda civic.

Offtopic: Trevligt att TS är från Karlshamn också! Sålde min förstabil till en kille i asarum, steg4 chippad V40 från -99. 250-260hk i den.

ha, karlshamn represent! lite svårt att hitta en type r som har gått lite och inte kostar skjortan. har ju tänkt att ha bilen ett par år, minst 5 räknar jag på. Finns ju inte så många type r som är pris per prestanda/mil vänliga. Kollar på bilar som har max gått runt 5k. Tror verkligen inte jag behöver ha en 200hk riskokare (skojar jag älskar honda, döda mig inte). 100hk tror jag blir lagom, sen i framtiden så finns det en massa roliga saker jag kan göra, den har ju turbo så chip och massa annat smått och gott kan köpas för att få den till 150-170hk. Ska se hur samtalet går imorrn med försäljaren med forden, annars så kollar jag vidare.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

subaru asså <3, älskar japanska bilar!

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_4WD_G...

"biltema" fälgarna var ju inte snygga på denna men annars så.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@b0bber: Nää, älskar tre dörrars. Har inte så mycket behov av fem. Forden tycker jag om dock, den är fem dörrars. De enda som kommer tycka att tre dörrars är jobbigt är mina passagerare där bak, dem får lida hehe

Tänk på att det är ett rent helvete att komma in i bilen på en trång parkering. 4 eller 5 dörrars = korta dörrar.

Skrivet av korbevel:

subaru asså <3, älskar japanska bilar!

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_4WD_G...

"biltema" fälgarna var ju inte snygga på denna men annars så.

Subaru är trevliga bilar om man gillar plast och har tjock plånbok. Samma gäller Nissan, fast där är plasten ännu värre.

Skrivet av mrqaffe:

Hur roligt och sportigt ska det vara ? En Mazda Miata (MX5) är rolig, inte så motorstark och passagerare i baksäte och tak kan du glömma, otroligt driftsäker och prisvärd med fantastisk körglädje.

Hade en 2011 Sport med hårt tak. Skulle nog säga att 2.0an räcker till bra i den lille bilen, men det bästa är växellådan. En ren fröjd att gå från 3:an till 4:an vid 7000 varv
Recaro stolarna som satt i min gjorde den rätt besvärlig att gå i och ur dock. Stolsinställningarna är dessutom i nivå med en Volvo PV, det gäller iofs alla Japanska bilar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

@korbevel: Ja innan jag köpte min bil så va jag inne på Ford i Karlshamn. Dom hade en jättefin sprillans ny ford focus ST-line. tror den kostade 209k ny. Inte farligt för en ny bil. Men den hade 125hk motorn och jag ville ha större.

Fiestan e fin ,en lite förliten för min del. Barnvagn och matkassarna måste rymmas.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Köpte en 2005 Ep3 förra sommaren som gått 8k mil för 57k. Omoddat och mycket fint skick. Den är hur kul som helst. Tips är att hålla utskick på blocket osv. Hittar du en sån för 60k så har du 25k kvar till försäkring första åren tills du fått premier på dig själv. En annan grej är att välja Trygg Hansa som försäkring då dom har de som märkesföräkring. Jag fick på min första också cirka 16k för ett helår/helför på en FN2 (2007 Type R) men efter rabatter osv blev d 8900/år. Så kolla upp sånt också.

Jag äger fortfarande både FN2an och Ep3an. Jag skulle nog alltid välja FN2an före om jag skulle säga praktisk bil. Dvs vintertid och långvägskörning. Visst den har lite stela stötdämpare. Men på de flesta vägarna så känns det inte alls. Ep3an är nästan raka motsatsen men är mycket roligare. Den har tyvärr inte samma komforter som farthållare och stark klimat anläggning. Men enskilda landsvägen på sommaren med rutorna nere är det värt.

Har provkört den nya Fk8an (2016) och skulle kunna jämnföra den lite med FN2an i komfort. Men den har o andra sidan 110 mer hk och bättre väghållning. Och sen kostar den 300k med

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korbevel:

subaru asså <3, älskar japanska bilar!

https://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_4WD_G...

"biltema" fälgarna var ju inte snygga på denna men annars så.

Dom är jätte bra och min bror hade en där ägaren före böt växellåda och brorsan fick byta 2 gånger sålde bilen och ägaren efter fick klassiska att en kolv vart oval och efter fixat det så rasade växellådan och har man tur hittade man en billig låda för 10000kr om du sätter dit den själv annars är det nog minst dubbla pengarna

samma nissan 200sx där alla ställer upp turbotrycket och efter en sommar eller 2 har man lager knack i motorn och en kompis till mig köpte en sån för 90 papp med lagerknack efter första sommaren renoverade hela motorn så den var tipp topp laddade på lite extra turbotryck och samma visa igen sommaren efter det

Och det går att få båda modellerna bra men original lider dom av ganska tråkiga problem och blir lätt en dyr historia

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Tänk på att det är ett rent helvete att komma in i bilen på en trång parkering. 4 eller 5 dörrars = korta dörrar.

Subaru är trevliga bilar om man gillar plast och har tjock plånbok. Samma gäller Nissan, fast där är plasten ännu värre.

Hade en 2011 Sport med hårt tak. Skulle nog säga att 2.0an räcker till bra i den lille bilen, men det bästa är växellådan. En ren fröjd att gå från 3:an till 4:an vid 7000 varv
Recaro stolarna som satt i min gjorde den rätt besvärlig att gå i och ur dock. Stolsinställningarna är dessutom i nivå med en Volvo PV, det gäller iofs alla Japanska bilar.

mmh det är faktiskt sant att det är mycket plast innuti, synd

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Sportig rolig pigg cool osv = dyr att underhålla reparera.

Själv kört endel snabba o coola bilar och jy mer motor desto mer kostar det , försäkring , service , reperationer , bränsle.

Köp en ny sportbil om du vill va fri från onormalt sliten bil men det kostar såklart.

För din budget så köp en bil som är lagom i motor nivå överdriv inte det kommer stå dig dyrt.
Rådfråga bilprovningen efter driftsäkra bilar , japanska bilar brukar va säkrare , fast allt beror på förra ägare.

Mazda mx5 är tydligen en fin bil o lagom snabb. Annars är vw golf gti en poppis bil.
Själv hade jag inte köpt en sportig o motor stark bil för de pengarna , kan kosta enorma summor att hålla/reparera . Jag vet har tyvärr själv gjort det misstaget som ung.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

mmh det är faktiskt sant att det är mycket plast innuti, synd

I en Ford är det ok tycker jag eftersom du får vad du betalar för. Men i en Nissan så är det bara dåligt.
Provsatt en 350Z en gång och jag har aldrig blivit så besviken på insidan av en bil. Bättre plast i min Volvo 244 från -91.

Du får ju en bra drivlina i en Subaru, det är inget snack om saken. Man får offra lite för det tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Tycker verkligen om swiften, har kollat in på dess med. Väldigt bra förslag du kom med, ska kika på dessa! Tack

Skickades från m.sweclockers.com

köp en swift, otroligt enkel bil dock är den enkel av en anledning.. mycket plast men du får nog inte roligare bil som är ny och problemfri för småpengar som swiften erbjuder.

https://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_1_6_Sport_136hk...

äger själv en mazda 3 -16 och japanskt är underbart <3 detta är min 4e japanska bil och inga av mina japanska bilar har någonsin gått sönder mer än slitage delar då givetvis.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Vill bara inflika att jag provkört Focus ST eller RS (osäker på namnet, men den hade en turboladdad Volvomotor på 2,5l) och det är den i särklass roligaste bilen jag kört, och då har jag kört massvis med bilar, bl.a. en jagga med 510hk. Inget slår Focusen, med manuell låda givetvis. Idag kör jag en vanlig dieseldriven Golf 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

samma nissan 200sx där alla ställer upp turbotrycket och efter en sommar eller 2 har man lager knack i motorn och en kompis till mig köpte en sån för 90 papp med lagerknack efter första sommaren renoverade hela motorn så den var tipp topp laddade på lite extra turbotryck och samma visa igen sommaren efter det

Och det går att få båda modellerna bra men original lider dom av ganska tråkiga problem och blir lätt en dyr historia

Låter som att dålig smörjning är boven där.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom är jätte bra och min bror hade en där ägaren före böt växellåda och brorsan fick byta 2 gånger sålde bilen och ägaren efter fick klassiska att en kolv vart oval och efter fixat det så rasade växellådan och har man tur hittade man en billig låda för 10000kr om du sätter dit den själv annars är det nog minst dubbla pengarna

samma nissan 200sx där alla ställer upp turbotrycket och efter en sommar eller 2 har man lager knack i motorn och en kompis till mig köpte en sån för 90 papp med lagerknack efter första sommaren renoverade hela motorn så den var tipp topp laddade på lite extra turbotryck och samma visa igen sommaren efter det

Och det går att få båda modellerna bra men original lider dom av ganska tråkiga problem och blir lätt en dyr historia

helvete! hur kunde din brors 2014 modell WRX med så låga mil gå sönder så mycket?

eller de kanske var en äldre WRX som hade levt ett hårt liv?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mazda 3 MPS som några nämnt tidigare är en mycket trevlig bil, bra med kräm på lite vikt och ypperlig hjulgeometri. Går även att skrämma upp en hel del för moderata summor, differentialen är även bromsad vilket gör att båda hjulen fortsätter driva även när det spinner..

Kör själv en något uppskrämd 9-5a (330hk/480Nm ish), det är bra att du är rädd om kortet men 100hk och kul är en ekvation som inte går ihop i mitt huvud.. Åker du FWD och det inte river loss på 3an har du för snålt med pulver

Permalänk
Medlem

WV Golf GTi eller Skoda Fabia VRS. Billiga delar, kostar inte en förmögenhet i försäkring och skatt.
Som andra säger så kan du råka ut för trubbel om försäkringar står på andra.
Och så får du inga "skadefria år rabatter" om du inte står på försäkringen.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom är jätte bra och min bror hade en där ägaren före böt växellåda och brorsan fick byta 2 gånger sålde bilen och ägaren efter fick klassiska att en kolv vart oval och efter fixat det så rasade växellådan och har man tur hittade man en billig låda för 10000kr om du sätter dit den själv annars är det nog minst dubbla pengarna

samma nissan 200sx där alla ställer upp turbotrycket och efter en sommar eller 2 har man lager knack i motorn och en kompis till mig köpte en sån för 90 papp med lagerknack efter första sommaren renoverade hela motorn så den var tipp topp laddade på lite extra turbotryck och samma visa igen sommaren efter det

Och det går att få båda modellerna bra men original lider dom av ganska tråkiga problem och blir lätt en dyr historia

Så går det när fel personer skruvar på grejer dom inte förstår sig på, var det en turbokonverterad "sneak" Impreza kan jag köpa att lådan går i smådelar, men STI-varianten är så gott som skott säker..

"Ställa upp laddtrycket" är något bönderna gör på sina 740/940, är man så dum att man trimmar sin SR20DET med ställbar wastegate utan att röra framförallt bränslemappen men även tändmappen får man då skylla sig själv. Finns strokeade SR20 som går med över 1000hk på strippen utan bekymmer, en riktigt stabil motor med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

"Ställa upp laddtrycket" är något bönderna gör på sina 740/940, är man så dum att man trimmar sin SR20DET med ställbar wastegate utan att röra framförallt bränslemappen men även tändmappen får man då skylla sig själv.

Hahaha!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel

Får man slå ett slag för en gammal (och nästan utdöd) goding - Nissan Sunny GTI-R?

Förbannat kul bil att köra och åka med i (har inga ägarerfarenheter). Av det man kan läsa online så verkar det hålla bra i original skick, men så fort man börjar pilla med motorn så ska växellådan ge efter. Annat att vara uppmärksam på är rosten.

Eller måste det vara en nyare bil?

BMW E30 är ju också en riktigt fin gammal bil. Går att få för bra priser också. Iofs är det inte en hatchback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misak Koim:

@medetix

Får man slå ett slag för en gammal (och nästan utdöd) goding - Nissan Sunny GTI-R?

Förbannat kul bil att köra och åka med i (har inga ägarerfarenheter). Av det man kan läsa online så verkar det hålla bra i original skick, men så fort man börjar pilla med motorn så ska växellådan ge efter. Annat att vara uppmärksam på är rosten.

Eller måste det vara en nyare bil?

BMW E30 är ju också en riktigt fin gammal bil. Går att få för bra priser också. Iofs är det inte en hatchback.

ny bil. 2013 och upp

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Vill du ha en liten, sportig och rolig bil.
Kan jag rekommendera en Honda Civic Type-R FN2, ägde själv en sådan här i 4 år, dock kompressormatad med 350HK ( https://www.garaget.org/?car=324066 ) som jag sålde för någon dag sedan, har du hängt på blocket och kollat bil, så har du säkert sett den där.
Men det är en billig bil och den ligger på under 85 000 just nu, går att få dessa billigare och runt 65 000-80 000 kr begagnade, många som säljer av dom just nu har jag sett.

Vill du lägga mindre så är det en Honda Civic Type-R EP3 du ska ha, modellen innan.
Dessa droppar mycket i pris nu för Honda kommer ut med nya CTR modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

Låter som att dålig smörjning är boven där.

Troligen och kombon laddtryck som är lite häftigt högt i rolig bil och med blyfot blir oljan för varm och det blir tack och godnatt men vart renoverad med nya vassare kammar och samma historia igen för stackarn

Skrivet av Oliver91:

helvete! hur kunde din brors 2014 modell WRX med så låga mil gå sönder så mycket?

eller de kanske var en äldre WRX som hade levt ett hårt liv?

Du har fan rätt och var säker på det var en sti men var en sti taggad wrx som var chippad till sti av äldre modell och hade inte nått 7000mil när bror sålde den och sub 10k mil när motorn sa godnatt men han köpte en m3a sen och en supra och såg aldrig tillbaks

Skrivet av wille61:

Så går det när fel personer skruvar på grejer dom inte förstår sig på, var det en turbokonverterad "sneak" Impreza kan jag köpa att lådan går i smådelar, men STI-varianten är så gott som skott säker..

"Ställa upp laddtrycket" är något bönderna gör på sina 740/940, är man så dum att man trimmar sin SR20DET med ställbar wastegate utan att röra framförallt bränslemappen men även tändmappen får man då skylla sig själv. Finns strokeade SR20 som går med över 1000hk på strippen utan bekymmer, en riktigt stabil motor med andra ord.

Men det här var nog inte någon SR20DET utan CA18DET som är ganska känd för lagerknack och skulle gissa på att oljan helt enkelt går för varm i dom och vet inte exakt vad han grejade på den förutom renovering och nya kammar men är inte minsta ovanligt med lager ras på dom

Men 1000hk kan du får ur jävligt många motorer om du kastar en jävla massa pengar på dom även någon gammal b23 i en volvo så det säger inte så förbannat mycket och finns bättre grunder att bygga på som skyline modellen vad dom nu heter eller en m3 med kompressor till supra men vist dom är väll ok men Sx är knappast kända för sin kvalitet även om dom är roliga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Vill du ha en liten, sportig och rolig bil.
Kan jag rekommendera en Honda Civic Type-R FN2, ägde själv en sådan här i 4 år, dock kompressormatad med 350HK ( https://www.garaget.org/?car=324066 ) som jag sålde för någon dag sedan, har du hängt på blocket och kollat bil, så har du säkert sett den där.
Men det är en billig bil och den ligger på under 85 000 just nu, går att få dessa billigare och runt 65 000-80 000 kr begagnade, många som säljer av dom just nu har jag sett.

Vill du lägga mindre så är det en Honda Civic Type-R EP3 du ska ha, modellen innan.
Dessa droppar mycket i pris nu för Honda kommer ut med nya CTR modeller

finns ju inga som har gått lite :/ har kollat på dessa självklart, brorsan hade en fn2 type r, väldigt rolig bil. kollar på bilar som har gått max 5-6k eller så.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Jag tycker att som första bil är det bättre att bara fixa nån "BIL" som första bil.

Bättre att känna sig för och göra dom där små dumma misstagen innan man köper en bli som är fin.

Köpa bil är ändå den sämsta affär man gör i sitt liv är sällan en investering kostar bara en jävla massa pengar...När det går som bäst. När det jävlas så är det ännu värre...

Men visst känslan men att glida runt i en rolig bil är aldrig fel

Visa signatur

Kraschfield