Kemikalieskatt på elektronikprodukter införs 1 juli 2017

Permalänk
Medlem

Med denna idiotiska skatten så lär man få köpa en ny dator innan skatten går i kraft..
En fråga dock; är datordelar inkluderade i kemikalieskatten? Också; går lagföringen efter produktens vikt, eller går de efter produktens förpacknings-vikt?

Säg en processor, väger ju några tiotal gram bara, inklusive kylaren lär vikten gå upp till 200 gram, men sen med kartong så går vikten upp en bra bit till, så straff-beskattas man ännu värre genom att behöva betala skatt på alla dokumentering och manualer då också som ibland ingår i förpackningen.. ?

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

åååååååååååååh heeeeerrreeeguuuuuud vad korkat!!!!!!! Händer detta?!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@john2376: Om jag minns rätt så baseras skatten på kostnaden av produkten, men det finns ett tak, d.v.s. din produkt blir aldrig dyrare än Original priset + tak, tror jag läst någonstans att taket är 300kr? Rätta mig gärna.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag skatten är obefogad eftersom nuvarande regering endast kan komma på nya skatter och att de är skickliga i att göra svenska folket fattigare vilket gör att vi inte har råd att konsumera elektronik i samma omfattning som tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fast skatten utgår väl inte på datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Gäller bara fysiska butiker?

Så om man handlar via webborder (även från de som har fysiska butiker) så slipper man?

Väldigt oklart med information om detta tycker jag!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/