AMD Radeon RX Vega kommer med 4 och 8 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega kommer med 4 och 8 GB grafikminne

Under en teknikkonferens meddelade nyligen AMD att företagets kommande grafikkort Radeon RX Vega släpps i två versioner, där skillnaden är mängden grafikminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man ska vara någorlunda framtidssäker känns 8 GB som ett måste.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

4GB-modellen får nog vara en hel del billigare för att folk ens ska överväga den. Å andra sidan finns det folk som köper ett 1060 med 3GB men vi får väl anta att detta kortet kommer vara en hel del kraftfullare så mer minne borde kunna nyttjas innan kortet sätter stopp. Dom kanske har något helt fantastiskt på G där 4GB räcker lika långt som det dubbla eller mer hos Nvidia, men det vet i fan om man ens vågar hoppas på. Hur mycket kommer HBM2 hjälpa här?

Att dom inte kommer ut med ett ungefärligt datum som kan hålla tillbaka folk från att köpa 1080Ti..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag känner att i dagsläget, utan VR eller 4K (saker som jag personligen är ointresserad av, men jag är bara en person) så har jag oerhört svårt att se fördelen med den mer minnesbestyckade varianten. Det brukar vara större prisskillnad än bara ett par hundralappar, och då är folk hellre dumsnåla och sparar dem.
Förutsatt att allting annat verkligen är 1:1, dvs.
Jag hade nog själv också varit dumsnål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer typ snart, vill köpa nytt och 1080 är fin. (behöver även ny cpu men det är annat)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

4Gb versionen för laptops blir perfekt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Varför ska det vara det? Vet du hur Vega fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Varför då? Om controllern är så bra och gör så att man inte slår i taket så är det ju grymt.
HBM2 kapslarna är inte billiga, och allt som gör att man kan få ned priset är bra. Sen har dom ju även versionen på 8gb om den på 4gb inte passar dig.
Finns ingen anledning att gnälla om detta imo

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

4Gb versionen för laptops blir perfekt.

Säg att man kopplar in en extern skärm när man ska spela hemma vid skrivbordet så man kan få lite ergonomi, och den är 3840x2160 eller 2560x1440. Men kan man få ner priset så är la det bra i vissa fall. Vi får se när det testats kanske visar sig att vega klarar sig fint på 4GB.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcus84:

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Jaså? Så det korkat att välja 4GB versionen om man inte har behov av 8GB vram?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är Vega ett kort? Är Vega flera kort? Eller som en serie av högpresterande? Jag förstår inte helt ärligt hur detta ligger till, om Vega är en grupp av grafikkort av arkitekturen eller bara ett enda kort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Är Vega ett kort? Är Vega flera kort? Eller som en serie av högpresterande? Jag förstår inte helt ärligt hur detta ligger till, om Vega är en grupp av grafikkort av arkitekturen eller bara ett enda kort.

Som jag förstått typ som fury serien och det var ju i princip 4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Vangen
Vega är Vega

Jag undrar också

Dold text
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

4gb är fullt rimligt med tanke på kostnaden överlag för HBM-minne och att de flesta spel inte kräver ens i närheten av 4gb-minne i 1920x1080. 4gb passar perfekt i mellanklasskort för de som spelar i 1920x1080 eller 2560x1440 för medium/high-inställningar.

HBM2 erbjuder dubbel prestanda per pin och upp till åtta gånger kapaciteten per modul vilket gör att kostnaden kan skalas ner till halva antalet moduler med samma minnesprestanda, eller ännu färre eftersom att bandbredden är nog för de flesta kort i alla fall. HBM är dyrare än GDDR5/GDDR5X så det är nog en nödvändighet att dra ner på antalet moduler (stacks) för billigare kort som ändå har väldigt liten nytta av mer än 4gb minne eller en bandbredd på över 500gb/sec. (Läs mer här)

Sen kommer så klart 8gb vara det som är relevant för prestandaklassen. Jag tror inte att AMD kommer att göra en "Fury X" som är inriktad på 4K-grafik utan att ha nog med minne för det.

Skrivet av Vangen:

Är Vega ett kort? Är Vega flera kort? Eller som en serie av högpresterande? Jag förstår inte helt ärligt hur detta ligger till, om Vega är en grupp av grafikkort av arkitekturen eller bara ett enda kort.

Vega är en arkitektur som sannolikt kommer användas på flera olika kort likt hur Nvidia 1050, 1060, 1070, 1080, Titan X (Pascal) och 1080 Ti använder samma arkitektur. Denna kallas Pascal för 10-serien hos Nvidia. Dessa 6 kort har sin tur har baserats på 4 olika kärnor. GP102 för Titan X (Pascal) och 1080Ti, GP104 för 1080 och 1070, GP106 för 1060 och GP107 för 1050.

På samma sätt kommer AMD göra en Vega 10 och en Vega 11 likt hur de gjorde en Polaris 10 (480 och 470) och en Polaris 11 (460).

Permalänk
Skrivet av marcus84:

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Knappast, 1080p gaming behöver fortfarande snabbare GPU än högt VRAM. Finns fortfarande många AAA spel som går under 2,5GB.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Knappast, 1080p gaming behöver fortfarande snabbare GPU än högt VRAM. Finns fortfarande många AAA spel som går under 2,5GB.

Håller med här.
Jag spelar i 1080p och jag ser inga scenarion alls där jag någonsin ens kommer nära 8GB som mitt 1070 har just nu

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är så mycket dividerande om mängden minne?
Så länge det presterar spelar det ingen roll.
Fury X tappade inget mot 980 Ti vid 4k trots att det hade 2 GB mindre minne. Tvärt om tappade 980 Ti mot Fury X desto högre upplösningen blev.
980 Ti hade bättre prestanda än Fury X men gapet minskade vid högre upplösningar, minnesmängden till trots.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer:
nja mitt furyX får då väldigt ofta slut på minne i 1440p och 1080p, så tycker inte det räcker alls.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

4GB-modellen får nog vara en hel del billigare för att folk ens ska överväga den. Å andra sidan finns det folk som köper ett 1060 med 3GB men vi får väl anta att detta kortet kommer vara en hel del kraftfullare så mer minne borde kunna nyttjas innan kortet sätter stopp. Dom kanske har något helt fantastiskt på G där 4GB räcker lika långt som det dubbla eller mer hos Nvidia, men det vet i fan om man ens vågar hoppas på. Hur mycket kommer HBM2 hjälpa här?

Att dom inte kommer ut med ett ungefärligt datum som kan hålla tillbaka folk från att köpa 1080Ti..

För ett 1060 kort räcker dock 3gb oftast till. Blir inte mycket mer än 1920x1080 med ett sånt kort och då kommer man långt med 3gb.

Men för AMD fury vilket jag antar att VEGA är tänkt att ersätta så var ju 4gb lite snålt tilltaget redan då. 1080 ti har ju 11gb minne t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom kanske har något helt fantastiskt på G där 4GB räcker lika långt som det dubbla eller mer hos Nvidia, men det vet i fan om man ens vågar hoppas på. Hur mycket kommer HBM2 hjälpa här?

För Fury verkade inte hbm kompensera för minnesmängd iaf. Jämför man 290x, 390X och Fury i benchmarks så ser man att Fury korten tappar prestanda mot 390 samtidigt som 290 när upplösningen skruvas upp.

Tittar man på sweclockers testsuite på 11 titlar så ser det ut som att 4GB räcker till alla titlar i 1080p, alla utom en i 1440p och alla utom två eller tre i 2160p. Värt att nämna att detta gäller endast AMD, 980 klarar sig. Är ju snack om vega ska ha liknande minneskomprimering som nvidia.

Sen håller jag med om att det inte alls behöver vara något negativt här, beror ju dock helt på vilken pris och prestanda klass 4GB kortet hamnar i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Barak: för att folk måste alltid hitta nåt att gnälla om hos AMD. när AMD lanserade R9 290 med 8GB och 390 senare så var det helt onödigt äntligen vissa att har ett kort med så mycket minne. nu när det är snabbare minne än GDDR5 och GDDR5X så är det helt plötsligt korkat att lansera ett kort med "bara" 4 GB.
Och det är framförallt kortat när AMD har i samband med Vega har visat upp en teknik som halvera användningen av grafikminne.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Barak: för att folk måste alltid hitta nåt att gnälla om hos AMD. när AMD lanserade R9 290 med 8GB och 390 senare så var det helt onödigt äntligen vissa att har ett kort med så mycket minne. nu när det är snabbare minne än GDDR5 och GDDR5X så är det helt plötsligt korkat att lansera ett kort med "bara" 4 GB.
Och det är framförallt kortat när AMD har i samband med Vega har visat upp en teknik som halvera användningen av grafikminne.

Återstår se hur det hela slutar. Det är inte första gången de jiddrar om "high bandwith cache". Vad jag vet är fury x högst begränsad av sin 4gb minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Barak: för att folk måste alltid hitta nåt att gnälla om hos AMD. när AMD lanserade R9 290 med 8GB och 390 senare så var det helt onödigt äntligen vissa att har ett kort med så mycket minne. nu när det är snabbare minne än GDDR5 och GDDR5X så är det helt plötsligt korkat att lansera ett kort med "bara" 4 GB.
Och det är framförallt kortat när AMD har i samband med Vega har visat upp en teknik som halvera användningen av grafikminne.

Man kan ju lika gärna vända på det, när AMD släppte kort med mer VRAM än Nvidia så var det bra och "framtidssäkert", när de släpper kort med mindre så behövs inte mer

Imo dock tramsigt ur bägge vinklarna, och för den delen så behöver inte klagomålen komma från samma personer.

Är dock inte såld på HBM, visst det är superbra på alla sätt, dock lär det inte vara värt priset då lite tyder på att highend kort är begränsade av minnesbandbredd idag så mycket för prestandan verkar det inte göra. Men vem vet, Vega kanske har något nytt fiffigt som tar till vara på den enorma bandbredden.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli intressant och se om 4 GB är 2+2 och får 512 Gb/s eller om det blir en 4GB stack som får 256 Gb/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

@Bloodstainer:
nja mitt furyX får då väldigt ofta slut på minne i 1440p och 1080p, så tycker inte det räcker alls.

Vad baserar du detta på? Vore intressant att veta eftersom att alla tester jag känner till pekar på motsatsen. För vi snackar väl vad du upplever idag och inte vad som kommer om några år?

Exempelvis:

Citat:

On a practical level, these results match what we saw in our initial reviews of the R9 Fury and Fury X: at resolutions of 4K and below, cards with 4GB of video memory can generally get by just fine, even with relatively high image quality settings.

(http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno...)

Citat:

Surprised? Probably. 4GB of VRAM is more than enough for most video cards today, even at 4K.

(http://www.tweaktown.com/tweakipedia/89/much-vram-need-1080p-...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Kan ju bli intressant och se om 4 GB är 2+2 och får 512 Gb/s eller om det blir en 4GB stack som får 256 Gb/s...

Om man ska spekulera runt denna bilden:

(Notera dock att vi inte vet vilket chip han håller i)

Jag tror att det är 2 stacks för 8gb och 1 stack för 4gb. Det verkar som det mest ekonomiskt gångbart och rimligt i och med att de kan då lätt byta mellan 4gb och 8gb på det chippet som är på bilden. De verkar inte längre ha 4 stacks som de hade på Fury.

Men detta är så klart lös spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

@Bloodstainer:
nja mitt furyX får då väldigt ofta slut på minne i 1440p och 1080p, så tycker inte det räcker alls.

Att spelet utnyttjar allt tillgängligt VRAM är ju i sig inte fel, tvärtom. Men det är ju skillnad på att utnyttja allt minne, och att få slut på minne, så om du bara tittar på hur mycket ledigt VRAM du har så är du kanske ute och cyklar, eller?

Permalänk
Medlem

Vissa spel kommer kräva mer minne efter man moddat dem

Tester får utvisa hur det går med 4 vs 8 men tror inte att jag skulle känna mig säker med 4GB.
Texturmod och AA kan bli farligt för 4GB.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra minnesmängd rakt av mellan olika arkitekturer med olika minneshantering så...
När vi har benchmarks kan vi återkomma till ämnet.