Byta från AIO-kylare till luftkylare + annat chassi

Permalänk
Medlem

Byta från AIO-kylare till luftkylare + annat chassi

Tjena!
Är lite sugen på att bygga om lite.

I det stora hela så handlar det primärt om två problem. Har ett oerhört rangligt chassi från Thermaltake (med perforerade sidor) samt en högljudd Fractal Design Kelvin S24. Pumpen som väsnas (inget fel, den låter).

Det jag har spanat på är i alla fall till att börja med antingen CM Mastercase 3 Pro, eller en FD Define Mini C. Jag har alltså ett mATX moderkort och vill inte gärna bygga i ett ATX chassi, främst av estetiska skäl.

När det kommer till kylningen så tänker jag en Noctua D15S. Passar utan problem på mitt moderkort. Vet att luftkylningen och små ytor kan vara knepigt, men de chassin jag nämnt verkar inte vara speciellt tighta inuti.

Jag kör en 6700k@4,6GHz med bra temps idag. ca 60c load. Har för mig spänningen ligger på 1,325v vid fullt ös. Tillägger även att jag har ett 980ti Strix. dvs. ingen blower fan.

Med något av dessa chassin + D15S, tror ni att jag sen kommer gnälla på värmen istället? Vill kunna fortsätta spela utan att få bekymmer med värme samtidigt som jag bibehåller nuvarande OC. Det mesta pekar på FD Define Mini C.

Permalänk
Medlem

Så länge du säkerställer bra flöde i chassit ska det inte vara några som helst problem. Har själv bytt från Corsair H110i till Noctua NH-D15 och kunde inte vara mer nöjd. Bytte iofs processor och till ett FD design S, så svårt att jämföra rakt av. Men tystare dator har jag iaf fått, eller så tycker jag bara fläktljud är behagligare än pumpljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så länge du säkerställer bra flöde i chassit ska det inte vara några som helst problem. Har själv bytt från Corsair H110i till Noctua NH-D15 och kunde inte vara mer nöjd. Bytte iofs processor och till ett FD design S, så svårt att jämföra rakt av. Men tystare dator har jag iaf fått, eller så tycker jag bara fläktljud är behagligare än pumpljud.

Och ingen större temperaturskillnad? Vad jag förstått det som så ska ju både D15S och D15 vara typ lika bra som den AIO jag har nu, förutsatt att de får rätt förutsättningar. Har en låda med olika Noctua fläktar här hemma, så nog ska de gå att blåsa luft i maskin

Permalänk
Medlem

@pwntato: Bytte i samma veva ut min 2500K mot en 6700K så svårt att jämföra. 6700k går sällan över 60 grader vid 4,4GHz iaf. Mitt GTX 1070 brukar nämligen protestera först