AMD Radeon RX Vega kommer med 4 och 8 GB grafikminne

Permalänk

4gb var ju på tok för lite för R9 Nano redan så hoppas de inte klantar sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har 4GB och det slår definitivt i taket i 1080p redan idag i flera titlar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak:
Nja oftast så börjar spelen lagga för att minnet tar slut. Märks extremt tydligt i speciellt forza horizon 3.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av F@|)€r/\/:

4gb var ju på tok för lite för R9 Nano redan så hoppas de inte klantar sig

Skickades från m.sweclockers.com

Därav versionen med 8GB.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Släpper dom en 4GB variant så finns det ju säkert en anledning till det. Inte säljer dom den och förväntar sig ett hav av arga konsumenter som känner sig blåsta sen.

Det handlar nog om någon speciell sås iblandad i minneshanteringen som gör så att minnesmängd i Vega vs andra grafikkort inte går att jämföra rakt av.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Till alla er som snackar om att 4GB inte är tillräckligt

Citat:

En annan nyhet är Adaptive, fine-grained data movement, vilket ska effektivisera användningen av grafikminnet. Enligt AMD "slösas" mer än hälften av allt minne bort i väloptimerade speltitlar och ännu mer i andra.

Citatet är taget fårn Sweclockers artikel: "AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit"

När Nvidia gjorde en liknande förändring (om de nu va i kepler eller maxwell kommer jag inte ihåg) så fick de en avsevärt bättre energieffektivitet vilket även ledde till bättre prestandan.

Edit: Tänkte tillägga att jag inte menar att 4GB är tillräckligt men det är förtidigt att drömma ut de innan vi vet hur bra implementation AMD har gjort med minneskomprimeringen.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Avstängd

Världens bästa grafikkort är snart här då.
Gott, väntat ett tag nu

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är rätt skeptiskt fram till jag får se siffror på hur det presterar, man har blivit besviken på AMD-hypen allt för många gånger.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Inaktiv

Får se informationen om mängden minne i relation till de spel man spelar och kommer spela, kör själv uteslutande iRacing och där används som mest 5Gb minne så lugnt här, om jag ens kommer beakta köpa kortet...

Permalänk
Medlem

Ja här sitter man med en freesyncskärm och hoppas att AMD inte kommer försent med för lite. Det vore synd eftersom mitt 290x är det bästa grafikkort jag köpt både sett till prestanda och pris.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd

Är svårt att säga exakt vram usage för spel när det är beroende av spel upplösning men för klenare kort ligger 2 gb vram som ett minimum för 1080p och är få spel som kliver över det och ska möjligen vara med ultra settings och hög antialising vilket dom är för klena för men 3-4 gb duger bra om man inte siktar på 4k ultra settings vilket mellan modeller är för klen för i titlar som är av kalibern tripple A och kan äta mycket v-ram och prestandan är mer ett problem än vram

siktar man mot 1440k kan man i vissa titlar äta mer vram än 3gb kanske även 4gb och i 4k bör det kunna blir rent logiskt omkring 4 x mängden vram mot 1080p som landar på en max usage i regionen av 8gb med ultra settings i 4k för tripple A spel vilket inte ett 1080kort orkar driva spelen i med vettig fps

Så mellan kort bör ha minst 3gb vram då spelen/upplösningen dom är tänkt för äter max runt 2500mb eller så och 4gb bör man ligga i säkra zonen för kortet kommer vara för klent för både högre upplösning eller ultra settings med max aa/af innan den max gränsen är nådd och är inga high resolution gamer kort för framtiden

Det är om man bortser att man ska köra sli/crossfire och då kan man köra högre upplösning men ändå kommer man nog långt på 4gb vram även i 1440p och 1060 t.e.x med 3gb vram kan inte köras i sli men ser man till kraftfullare modeller så kan det vara bra med mer vram om man tänkt köra en dubbelkorts lösning för hög upplösning med höga settings

Annars om man ska äta upp en rejäl mängd vram krävs oftast mods som kan äta upp ganska mycket vram men normalt skulle jag säga 4gb inte är minsta problem för mellan modeller

Min dator som är byggd som simpel dator man kan spela hjälpligt på duger 2gb vram bra för 1080p medium settings med fxaa om man kan kör fallout 4, doom 2016, assassins creed unity, maffia3, t.e.x och äldre titlar brukar oftast rulla i ultra settings 1080p med lite ner skruvad antialising e.v fxaa och även om jag hade 8gb vram är grafikkortet för klent att orkar högre settings så det vore helt onödigt och är samma princip som med dagens mellan modeller

man kan även säga det är samma princip för cpu att du behöver inte en cpu som orkar driva mer fps än grafikkortet du har orkar och i mitt fall skulle jag inte vinna något på en i7 mot min i3 för gpu´n är för svag och är medvetet avvägd på det viset som gpu tillverkarna gör med vram där lägre modellerna är mer riktade som singel kort medans högre minnes mängden mer är för dubbla kort om man siktar på högre upplösning

Det är i.a.f hur jag ser saken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Sista Radeon kortet jag haft var ett Radeon 9800 agp. Vore kul att ge deras grafikkort en chans. Har dock byggt maskiner åt kompisar med deras kort, så det är inget politiskt beslut. Helt enkelt har de inte haft vad jag varit ute efter när jag uppgraderat.

Hoppas Vegakorten blir energieffektiva och inte några jäkla spisplattor till grafikkort.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag har 4GB och det slår definitivt i taket i 1080p redan idag i flera titlar.

Jag frågar här samma sak som jag frågade en annan användare:

Vad baserar du detta på? Hur märker du att du "slår i taket"?

Alla tester och undersökningar jag hittar visar liten eller ingen skillnad över 4gb i dagens spel så länge du inte drar upp till väldigt höga AA-nivåer och även då har du sannolikt ingen vidare FPS till att börja med. Se bara tester med AMD RX480 där man jämför 4gb och 8gb som är klockade till samma hastigheter (8gb är snabbare klockad normalt). Även på 1440p och väldigt höga inställningar är skillnaden bara 1-2fps och ibland är 4gb snabbare (exempel).

AMD Fury borde lida av att bara ha 4gb minne men det kortet presterar ju relativt med Nvidia bättre i höga upplösningar.. Däremot är Crossfire/SLI möjligtvis ett scenario där du faktiskt har nog med prestanda praktisk nytta av mer än 4gb vram i dagens spel. Däremot kan Nvidia GTX1060 i vissa få fall lida mer markant av att ha bara 3gb jämfört med 6gb (exempel).

Eftersom att vad du upplever inte har någon bas i de tester som gjorts så jag undrar så klart om du uppmätt detta eller om det endast är subjektivt tyckande?

Jag sitter själv med ett GTX980 med 4gb och spelar på en 2560x1440-skärm där jag föredrar high/ultra i utbyte mot något lägre FPS så jag borde ju "slå i taket" hela tiden?

Permalänk
Medlem

Innan vi vet hur HBM2 uppträder och vad det motsvarar i vanliga GDDR5 så kanske vis kall lugna oss.

De har väl tidigare nämnts att HBM2 är effektivare än GDDR.

Men spännande att se vad kortet kan prestera.

Permalänk
Medlem

AMD RX Vega Teaser Slides Leak Ahead of NDA

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Kolla dagens datum och återkom igen......
Alldeles för bakfull för denna dag😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Kolla dagens datum och återkom igen......
Alldeles för bakfull för denna dag😎

Skickades från m.sweclockers.com

Fucking fooled me...

Missa vilken dag det var idag...

Fake news

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Har absolut inget emot att det kommer 4gig varianter för det lite lägre segmentet.
Det konstiga är bara att man väljer att göra det med HBM(2)? minne. Priset kommer därför bli högre på på kort vars primära syfte är att vara billiga eller ifall billigare.
AMD får då antingen välja att sälja det dyrare eller minska sina egna marginaler när man egentligen hade kunnat klara sig med GDDR5.

Permalänk
Skrivet av marcus84:

@Bloodstainer:
nja mitt furyX får då väldigt ofta slut på minne i 1440p och 1080p, så tycker inte det räcker alls.

Bara i spel som är extremt dåligt optimerat.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag frågar här samma sak som jag frågade en annan användare:

Vad baserar du detta på? Hur märker du att du "slår i taket"?

Alla tester och undersökningar jag hittar visar liten eller ingen skillnad över 4gb i dagens spel så länge du inte drar upp till väldigt höga AA-nivåer och även då har du sannolikt ingen vidare FPS till att börja med. Se bara tester med AMD RX480 där man jämför 4gb och 8gb som är klockade till samma hastigheter (8gb är snabbare klockad normalt). Även på 1440p och väldigt höga inställningar är skillnaden bara 1-2fps och ibland är 4gb snabbare (exempel).

AMD Fury borde lida av att bara ha 4gb minne men det kortet presterar ju relativt med Nvidia bättre i höga upplösningar.. Däremot är Crossfire/SLI möjligtvis ett scenario där du faktiskt har nog med prestanda praktisk nytta av mer än 4gb vram i dagens spel. Däremot kan Nvidia GTX1060 i vissa få fall lida mer markant av att ha bara 3gb jämfört med 6gb (exempel).

Eftersom att vad du upplever inte har någon bas i de tester som gjorts så jag undrar så klart om du uppmätt detta eller om det endast är subjektivt tyckande?

Jag sitter själv med ett GTX980 med 4gb och spelar på en 2560x1440-skärm där jag föredrar high/ultra i utbyte mot något lägre FPS så jag borde ju "slå i taket" hela tiden?

Ögnat igenom diagrammen i det första exemplet och såvitt jag ser finns det inte en enda diagram som säger att 4GB är snabbare (vilket du påstod). Om du har något som visar det länka gärna in det från gamernexus artikeln, jag kan ha missat något.

Att Nvidias GTX 1060 3GB lider av ett prestandaförlust jämtemot 1060 6GB är inte en nyhet, men det är inte grafikminnet som du påstår som är orsaken utan antalet CUDA kärnor som är mindre för 1060 3GB.

Något liknande gäller för RX 480 4GB som har sämre prestanda än 480 8GB pga. lägre minnesfrekvens och minnesbandbredd.

Skrivet av thomas_skane:

Vad baserar du detta på? Vore intressant att veta eftersom att alla tester jag känner till pekar på motsatsen. För vi snackar väl vad du upplever idag och inte vad som kommer om några år?

Exempelvis:

(http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno...)

(http://www.tweaktown.com/tweakipedia/89/much-vram-need-1080p-...)

I de flesta fall klarar man sig med Furys 4GB minne på 4K men som din första länk visade påverkas min/1% FPS av begränsad minnesmängd i vissa spel i 4K.

Vi ser också något liknande i Sweclockers 1080 Ti recension där Fiji korten har en lägre minimumfps i 3 av 11 4K speltester jämfört mot alla andra kort i dess prestandasklass.

Dold text
Skrivet av Zilanto:

Citatet är taget fårn Sweclockers artikel: "AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit"

När Nvidia gjorde en liknande förändring (om de nu va i kepler eller maxwell kommer jag inte ihåg) så fick de en avsevärt bättre energieffektivitet vilket även ledde till bättre prestandan.

Edit: Tänkte tillägga att jag inte menar att 4GB är tillräckligt men det är förtidigt att drömma ut de innan vi vet hur bra implementation AMD har gjort med minneskomprimeringen.

Nvidia har kört med minneskomprimering sedan Kepler och det är inget nytt. Även AMD har börjat köra med minneskomprimering med Tonga (R9 285, 380, 380X) och Fiji (R9 Nano, Fury, Fury X) och fortsatt samt förbättrat det med Polaris och Vega.

Lärde mig att lägga ihop flera inlägg till en.
Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Känns extremt korkat att välja 4Gb

Rent hypotetiskt kan vara korkat att uttala sig om man inte förstår teknologin bakom HBCC också.

Det finns en förutbestämd uppfattning om hur mycket minne som behövs enligt traditionella arkitekturer.
Men det är ett värde som egentligen inte har så mycket betydelse om man förändrat förutsättningarna för hur minnet används.

Kan man ta bort minnet som prestanda-flaskhals och samtidigt minska den komponent som är dyrast på hela kislet så kan man lägga krutet på annat istället.
Win-win

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag frågar här samma sak som jag frågade en annan användare:

Vad baserar du detta på? Hur märker du att du "slår i taket"?

Alla tester och undersökningar jag hittar visar liten eller ingen skillnad över 4gb i dagens spel så länge du inte drar upp till väldigt höga AA-nivåer och även då har du sannolikt ingen vidare FPS till att börja med. Se bara tester med AMD RX480 där man jämför 4gb och 8gb som är klockade till samma hastigheter (8gb är snabbare klockad normalt). Även på 1440p och väldigt höga inställningar är skillnaden bara 1-2fps och ibland är 4gb snabbare (exempel).

AMD Fury borde lida av att bara ha 4gb minne men det kortet presterar ju relativt med Nvidia bättre i höga upplösningar.. Däremot är Crossfire/SLI möjligtvis ett scenario där du faktiskt har nog med prestanda praktisk nytta av mer än 4gb vram i dagens spel. Däremot kan Nvidia GTX1060 i vissa få fall lida mer markant av att ha bara 3gb jämfört med 6gb (exempel).

Eftersom att vad du upplever inte har någon bas i de tester som gjorts så jag undrar så klart om du uppmätt detta eller om det endast är subjektivt tyckande?

Jag sitter själv med ett GTX980 med 4gb och spelar på en 2560x1440-skärm där jag föredrar high/ultra i utbyte mot något lägre FPS så jag borde ju "slå i taket" hela tiden?

Grejen är att jag vet vad jag pratar om hehe. Ta Resident Evil 7 som exempel. Det är allmänt känt att 4GB minnet blir fullt med texturer på very high, och glöm shadow quality på very high. Det baseras helt enkelt på att jag vet hur vram fungerar och vad symptomen är. Det blir helt enkelt hack medans du spelar, vänder dig snabbt eller nya texturer behöver laddas in. Om du själv inte spelat spelet så googla lite, bekräftat.

Och detta ändå i en relativ låg upplösning som sagt 1080p.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Fucking fooled me...

Missa vilken dag det var idag...

Fake news

Det kan hända den bästa 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sista Radeon kortet jag haft var ett Radeon 9800 agp. Vore kul att ge deras grafikkort en chans. Har dock byggt maskiner åt kompisar med deras kort, så det är inget politiskt beslut. Helt enkelt har de inte haft vad jag varit ute efter när jag uppgraderat.

Hoppas Vegakorten blir energieffektiva och inte några jäkla spisplattor till grafikkort.

Jag har 2x 9800 Pro AGP och ett 9700 Pro i en låda.

Jag lirar i 1920x1200, så jag behöver 5 GB VRAM då.

Permalänk
Medlem

Gillar att AMD levererade på CPU fronten, hoppas grafkkorten blir kraftfulla också. Hade siktet inställt på en i7a, men nu blir det helt klart en 1700x istället. Ska bli trevligt att uppgradera systemet efter 7-8 år...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Citatet är taget fårn Sweclockers artikel: "AMD presenterar grafikarkitekturen Vega med Next-Generation Compute Unit"

När Nvidia gjorde en liknande förändring (om de nu va i kepler eller maxwell kommer jag inte ihåg) så fick de en avsevärt bättre energieffektivitet vilket även ledde till bättre prestandan.

Edit: Tänkte tillägga att jag inte menar att 4GB är tillräckligt men det är förtidigt att drömma ut de innan vi vet hur bra implementation AMD har gjort med minneskomprimeringen.

Jag orkar inte samla ihop alla andra som svarat om 4GB men du är inne på något här, AMD visade upp VEGA under sitt GDC event capsaicin & cream och då körde de Deuz Ex Mankinded i 4K på endast 2GB.

Hur är detta möjligt tänker man då, de förklarade också att traditionella spel som Fallout 4 m.m. buffrar c:a 4GB men nyttjar sällan mer än 2GB och deras nya NCU med HBCC så kan du köra i 4K med bara 2GB utan problem.

Här är länk till detta och kolla från 20 min in så förklarar Rajja just detta med HBCC av/på.

https://www.youtube.com/watch?v=bDl6xJJqIAU&t=1198s

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Grejen är att jag vet vad jag pratar om hehe. Ta Resident Evil 7 som exempel. Det är allmänt känt att 4GB minnet blir fullt med texturer på very high, och glöm shadow quality på very high. Det baseras helt enkelt på att jag vet hur vram fungerar och vad symptomen är. Det blir helt enkelt hack medans du spelar, vänder dig snabbt eller nya texturer behöver laddas in. Om du själv inte spelat spelet så googla lite, bekräftat.

Och detta ändå i en relativ låg upplösning som sagt 1080p.

"Allmänt känt"

"Google it"

"Jag vet hur det funkar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

"Allmänt känt"

"Google it"

"Jag vet hur det funkar"

Det är verkligen inte så svårt att googla på det
Hade du genuint varit intresserad av ämnet och inte att du själv ska ha rätt hade det inte varit för mycket begärt. Mycket lättare än att jag ska bifoga siffror och testköra, varför uppfinna hjulet? AMD släpper alltså ett nytt kort nu i maj (2017) med 4GB, helt befogat att visa besvikelse där.

Förvisso 1440p, nog för att det inte är så ovanligt eller blir framöver.
Saxat direkt från guru3d recensionen:
"And then above the R9 Fury 4GB. Many spikes and stutters (visible). This is what is causing the weird FPS offsets in the charts. At this point I feel it might be VRAM, e.g. 4GB on the Fury is not enough, the game loads some textures or caches and boom a stutter. We think 6 GB might be the sweetspot for the game."

http://www.guru3d.com/articles-pages/resident-evil-7-pc-graph...

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är verkligen inte så svårt att googla på det
Hade du genuint varit intresserad av ämnet och inte att du själv ska ha rätt hade det inte varit för mycket begärt. Mycket lättare än att jag ska bifoga siffror och testköra, varför uppfinna hjulet? AMD släpper alltså ett nytt kort nu i maj (2017) med 4GB, helt befogat att visa besvikelse där.

Förvisso 1440p, nog för att det inte är så ovanligt eller blir framöver.
Saxat direkt från guru3d recensionen:
"And then above the R9 Fury 4GB. Many spikes and stutters (visible). This is what is causing the weird FPS offsets in the charts. At this point I feel it might be VRAM, e.g. 4GB on the Fury is not enough, the game loads some textures or caches and boom a stutter. We think 6 GB might be the sweetspot for the game."

http://www.guru3d.com/articles-pages/resident-evil-7-pc-graph...

Det handlar om att jag inte bara tar ordet av en främling för det och jag tänker inte sitta och leta upp bevis för en tes som du framställer. Normalt är det den som påstår någonting som också ska visa att det stämmer. Om det nu är så lätt att bevisa är det inte så mycket begärt att du bifogar det själv istället för att begära att alla andra ska göra det åt dig.

Men ja, du har nog rätt i att Resident Evil är så pass kasst optimerat att det är ett av de få spelen med problem i 1080p.