Palmer Luckey lämnar Facebook

Permalänk
Melding Plague

Palmer Luckey lämnar Facebook

Tre år efter att Oculus VR förvärvats av Facebook lämnar nu grundaren Palmer Luckey företaget, men anledningen till detta och vad Luckey ska göra härnäst är i dagsläget inte känt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta har dock ändrats på senare tid och Luckey har synts allt mindre i publika sammanhang på grund av inblandning i flera kontroverser.

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Var inte så oväntat med tanke på hans långa frånvaro.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

är det 3 år sedan? vafan hände med tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

Står mer i länkade artikeln:

https://uploadvr.com/palmer-luckey-departs-facebook/

Permalänk
Skrivet av xarl:

är det 3 år sedan? vafan hände med tiden

ja, det kan fasen inte stämma väl?

Jo det stämmer, utannonserades 25 Mars 2014................... wtf. kändes spontant som absolut max 2 år sedan!

Permalänk
Medlem

Som någon skrev på reddit så är Giantbombs "Hottest Mess" för 2016 rätt klockren

Citat:

The Unmaking of Palmer Luckey

Until recently, Palmer Luckey was, by all accounts, the poster child for the burgeoning VR industry. Why wouldn't he have been? A boy genius inventor who seemingly forged an exciting new technology by his own hand? A feel-good story of self-made success is the kind of thing PR and marketing people adore, especially when faced with the task of figuring out how to sell a risky, but potentially major new technology to skeptical consumers. VR has been such a distant-seeming technology for so long, but suddenly, here was this smiling, enthusiastic face, beaming with positivity about the viability of commercial VR, and doing so with a functioning, as-close-to-affordable-as-we've-ever-seen headset in-hand. It was a perfect pitch, so of course it turned out to be anything but.

How Luckey went from TIME magazine cover boy to manning a Facebook tower in Alaska is a strange, sordid tale. You could probably pinpoint the first major cracks in the facade all the way back in 2014, when Zenimax launched its lawsuit against Oculus, claiming that former Zenimax employee (and VR enthusiast) John Carmack had aided Oculus using proprietary information and technology. That lawsuit saw further clarification this year, and in so doing, attempted to poke major holes in Luckey's much-vaunted origin story.

Though that lawsuit is still awaiting its day in court, its claims cast doubts over the carefully built image Oculus had been pushing since the company's earliest days. Yet even those claims paled in comparison to an even bigger blow-up around Luckey's public-facing image in 2016. In September, the Daily Beast reported on Luckey's apparent role as a financier in a pro-Donald Trump shitposting group called Nimble America. This group, though not directly affiliated with the Trump campaign, had its roots in the grim corners of the web most thoroughly dedicated to electing Trump via the "magic" of racist Pepes and white nationalism. Said "meme magic" was something Luckey was quoted as saying "sounded like a jolly good time," until suddenly it very much wasn't.

Luckey attempted to backpedal, but Daily Beast's Gideon Resnick had receipts in the form of emails he exchanged with Luckey, where the Oculus founder stated in plain terms that he was the anonymous financier members of the group had been pitching to supporters on Reddit. Eventually, Luckey offered a tepid apology built around the flimsy excuse that he was actually voting for Gary Johnson, as if that were ever the point.

To be clear: who Palmer Luckey voted for is not, and has not ever been the point. Around 20 percent of Americans voted for Donald Trump, and it stands to reason some of those people work in the video game industry. By itself, simply voting for Trump does not a "Hottest Mess" make. What does make for a scalding hot mess is the complete unmaking of a man's image over the course of a year, through a combination of legal issues, ill-conceived statements, and an at least tangential association with (and documented financial support of) some of the most mortifying elements of 2016's Grand Guignol political theater.

Though Luckey hasn't been heard from in the months since his sort-of apology, it seems likely that he isn't done with Oculus. It's hard to know if we'll ever see him as the face of the company again, but given that Oculus is on record saying he's still employed, it's plausible that his fingerprints will continue to exist on whatever Oculus does going forward. How that will sit with potential developers for Oculus remains to be seen, especially in the wake of some devs' stated opposition to working with Oculus so long as Luckey maintains a role there.

Regardless of how it all ends up, Luckey's image is forever changed by what took place in 2016, and while the industry certainly saw its share of hot messes this year, none were as severe, as all-encompassing, as the various events that pushed VR's golden boy completely out of the spotlight.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Good bye and good riddance säger jag. Förbannade sellout!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

Röstat "fel" i Amerikanska presidentvalet.

Permalänk
Medlem

Han är god för 730 miljoner $ enligt Forbes så han lär ju inte behöva skriva in sig på Arbetsförmedlingen iaf. Och angående sellout så hade jag gjort exakt samma sak om jag hade haft chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

Ägnat sig åt att driva politisk aktivism genom att i princip betala folk för att posta pro-trump meddelande online, dvs politisk astroturfing. Bör även nämnas att den amerikanska teknikindustrin rent generellt kan vara rätt vänster vilket vinklar deras syn på detta.

https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/23/oculus-rif...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Röstat "fel" i Amerikanska presidentvalet.

Sånt kan vi självklart inte acceptera!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Ägnat sig åt att driva politisk aktivism genom att i princip betala folk för att posta pro-trump meddelande online, dvs politisk astroturfing. Bör även nämnas att den amerikanska teknikindustrin rent generellt kan vara rätt vänster vilket vinklar deras syn på detta.

https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/23/oculus-rif...

Rätt vänster? Själv tycker jag att den verkar väldigt liberal. Börjar bli trött på att vänstern och liberaler blandas ihop. Vänstern hatar liberaler och liberaler hatar vänstern. Tror aldrig att Centern och Vänsterpartiet klarar att jobba ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Rätt vänster? Själv tycker jag att den verkar väldigt liberal. Börjar bli trött på att vänstern och liberaler blandas ihop. Vänstern hatar liberaler och liberaler hatar vänstern. Tror aldrig att Centern och Vänsterpartiet klarar att jobba ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Amerikanska vänstern och svensk vänster är inte samma sak. USA överlag ligger ganska kraftigt åt höger även för deras "demokrater" med svenska mått på nationalpolitisk nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Röstat "fel" i Amerikanska presidentvalet.

Precis.
Usch hemskt med oliktänkande och folk som väljer att sälja sina egna produkter för ekonomisk vinning. fy skam

*ironi*

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Så länge inte John Carmack lämnar så kvittar det. Fanns det ett nobelpris i programmering borde han få det omgående.

Permalänk
Lego Master

HAHA! Det första jag tänkte när jag läste rubriken var "vem bryr sig om nån tjomme har stängt av sitt FB-konto?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag tror han hamnar hos Microsoft. I takt med att de satsar mer och mer på AR/VR och det goda samarbetet mellan Oculus och MS, som exempelvis att X1:s handkontroll följde med OR, och att OR ryktas bli kompatibel med X1/Scorpio.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Amerikanska vänstern och svensk vänster är inte samma sak. USA överlag ligger ganska kraftigt åt höger även för deras "demokrater" med svenska mått på nationalpolitisk nivå.

Detta håller jag med om. När jag läser ett svenskt forum så går jag efter svenska mått 😊 Dock så håller Sverige på att förflyttas mer åt de amerikanska hållet.

EDIT : men liberala idéer kommer ändå vara liberala hur man än vrider på det.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Som någon skrev på reddit så är Giantbombs "Hottest Mess" för 2016 rätt klockren

Vet vi egentligen hur mycket Palmer Luckey hade del i utvecklingen av Oculus Rift? Eller är det bara spekulationer från media som älskar att smutskasta en Trump supporter? Jag undrar om hans ålder har med saken att göra, runt 20 år och utveckla en sån teknik.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

På egen hand modifierat och förbättrat gammal VR utrustning till prototyper som dagens Vive och Rift bygger på. Allt drog igång iom. att han skänkte en prototyp till John C 2012 (han var då 19 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Vad har han gjort? Förrutom varit pengakåt och sålt sig till facebook?

Skrivet av Ozzed:

Good bye and good riddance säger jag. Förbannade sellout!

Blir lite irriterad när folk kastar ur sig sånt här. Om ni hade startat ett eget företag och någon hade kommit och viftat ett par miljarder framför er, vad hade ni själva gjort då?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Blir lite irriterad när folk kastar ur sig sånt här. Om ni hade startat ett eget företag och någon hade kommit och viftat ett par miljarder framför er, vad hade ni själva gjort då?

TLDR: Bett dem ta sina kapitalistpengar och stoppa upp dem där solen inte lyser.

Jag kan säga såhär som jämförelse, eftersom jag är musiker och detta ligger närmare min "vardag". Om Sony kommit och erbjudit mig ett miljonkontrakt hade jag tackat nej. Jag ogillar dem och allt de står för och allt de gör, och att gå under deras flagg hade fått mig att känns mig smutsig. Pengar är inte allt, och jag ser inget hedervärt i att först bygga något som folk uppskattar för att sedan sälja sin heder för pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Bett dem ta sina kapitalistpengar och stoppa upp dem där solen inte lyser.

Jag kan säga såhär som jämförelse, eftersom jag är musiker och detta ligger närmare min "vardag". Om Sony kommit och erbjudit mig ett miljonkontrakt hade jag tackat nej. Jag ogillar dem och allt de står för och allt de gör, och att gå under deras flagg hade fått mig att känns mig smutsig. Pengar är inte allt, och jag ser inget hedervärt i att först bygga något som folk uppskattar för att sedan sälja sin heder för pengar.

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Blir lite irriterad när folk kastar ur sig sånt här. Om ni hade startat ett eget företag och någon hade kommit och viftat ett par miljarder framför er, vad hade ni själva gjort då?

Har jag sagt att jag inte skulle göra så? Nej. Min fråga var vad mer han har gjort eftersom jag vet om att folk tycker han är ett asshole för han sålde det till facebook efter en kickstarter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?

Nej tack, men jag luktar gärna på glöggen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TLDR: Bett dem ta sina kapitalistpengar och stoppa upp dem där solen inte lyser.

Jag kan säga såhär som jämförelse, eftersom jag är musiker och detta ligger närmare min "vardag". Om Sony kommit och erbjudit mig ett miljonkontrakt hade jag tackat nej. Jag ogillar dem och allt de står för och allt de gör, och att gå under deras flagg hade fått mig att känns mig smutsig. Pengar är inte allt, och jag ser inget hedervärt i att först bygga något som folk uppskattar för att sedan sälja sin heder för pengar.

Sånt där är väldigt lätt att säga men jag tror inte ens du vet riktigt hur du hade reagerat om erbjudandet faktiskt kom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Good bye and good riddance säger jag. Förbannade sellout!

Den dan när du skriver på en anställningskontrakt med en arbetsgivare. I och med att det enda rätta enligt dig är att arbeta enligt en ideologisk modell så skulle det klinga fel om du tog emot pengar för arbetet du utför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sånt där är väldigt lätt att säga men jag tror inte ens du vet riktigt hur du hade reagerat om erbjudandet faktiskt kom.

Jag tycker det måste vara en förutsättning. Visst, jag har inte "utsatts" för det, det har du rätt i, men jag föredrar att tro att folk har en moralisk kompass de går efter, snarare än att alla bara går runt och väntar på att få sälja ut sig för en stor summa pengar.

Skrivet av huxflux:

Den dan när du skriver på en anställningskontrakt med en arbetsgivare. I och med att det enda rätta enligt dig är att arbeta enligt en ideologisk modell så skulle det klinga fel om du tog emot pengar för arbetet du utför.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan anställning på ett företag. Varför du förutsätter att jag följer en ideologi, och varför den ideologin skulle förbjuda mig att ta emot pengar för utfört arbete förbryllar mig, men jag förutsätter att du försöker dig på en strawman då det är retoriskt effektfullt.

Eller så förstår du inte skillnaden mellan förvärvsarbete och att sälja ut sig.

Palmer Luckey byggde ju hela sin grej åå att det var ett communitydrivet, crowdfundat projekt som var fritt från inblandning från de stora hättarna, och sedan säljer det svinet ut sig just till Facebook.

Det skulle vara som om jag, som har byggt mycket av mitt varumärke på "information wants to be free" och att Piratkopiering inte skadar upphovsmännen osv slutade med allt sådant om IFPI, MPAA, Rättighetsalliansen eller någon av de andra organisationerna jag ogillar erbjöd mig pengar.

Allt mitt arbete före den punkten skulle ju vara noll värt, och jag tror knappast folk skulle sitta och säga att de förstår beslutet "för det var ju så mycket pengar".

Så nej, nej, och nej. Du har inte begripit ett dugg om var jag står i frågan om pengar eller arbete.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nej, nej, och nej. Du har inte begripit ett dugg om var jag står i frågan om pengar eller arbete.

Jo jag vet precis var du står. Jag förväntade mig faktiskt ett glädjerop från dig i kommentarerna när det är en negativ oculus nyhet.

Jag skrev till dig i förra "debatten" redan hur företag fungerar men fick inget svar. Ditt tänk är onyanserat genom att placera dem som goda eller onda. Det finns inga goda eller onda företag. Ett företags uppgift är att tjäna pengar för att överleva. På samma sätt som du måste äta mat för att överleva.
I caset med Oculus och alla problem de stötte på under utvecklingen är det oklart men inte omöjligt om vi nånsin hade fått se en Oculus Rift på marknaden, eller så hade de släppt en halvfärdig produkt och blivit överkörda av HTC/Valve som hade bra ekonomisk uppbackning. Men ja, jag tror att det var just Facebook som fick det att sticka i ögat på dig. Hade det varit Google eller någon annan "snäll" företag kanske det hade varit lite lättare för dig att svälja. Så nej jag går inte på det där med att de svek ett "community finansierad projekt".

Visa signatur

thank you, come again